![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Bescheiden stap vooruit Het Nieuwsblad
Dat de minister van Sociale Zaken een poging onderneemt om de scheeftrekkingen tussen Vlaanderen en Wallonië recht te zetten, is een nogal doorzichtige poging om de almaar luider klinkende Vlaamse roep om een splitsing van de gezondheidszorg te counteren'' We moeten het Rudy Demotte (PS) nageven: dat de minister van Sociale Zaken het gros van zijn besparingsplannen voor de ziekteverzekering er door heeft gedrukt, verdient een pluim. De minzame Demotte durft het been stijf te houden als de omstandigheden hem daartoe dwingen. Maar alles wel beschouwd gaat het om een bescheiden stap vooruit. Er zitten zeker maatregelen in het pakket die geen zinnig mens mag betwisten. Wie gewoon enkele dagen ziek is, grijpt vandaag te snel naar antibiotica, wat op termijn de hele volksgezondheid schaadt. Antidepressiva zijn ook geen snoepjes voor wie zich eventjes niet goed in zijn vel voelt, maar wel geneesmiddelen voor mensen die worstelen met een ernstige depressie. Dat daar een rem op wordt gezet, is een goede beslissing. Dé blikvanger bij de besparingsmaatregelen vormt natuurlijk het plan om de prijsverschillen tussen de ziekenhuizen weg te werken. Het roemruchte voorbeeld van de appendicitis of blindedarmoperatie die in een Waals ziekenhuis tot [size=6]zes[/size] keer zoveel kost als in Vlaanderen, is niet alleen een doorn in het oog van communautaire scherpslijpers, maar van al wie bekommerd is om een betaalbare gezondheidszorg. Het plan van Demotte om voor elke standaardingreep forfaitaire tarieven op te stellen, verdient dan ook alle steun. Het wil ervoor zorgen dat alle ziekenhuizen - Vlaamse, Brusselse of Waalse - hun patiënten dezelfde rekening voorleggen voor dezelfde operatie. Alleen is het zeer de vraag of Demotte dat nobele voornemen tot een goed eind kan brengen. Zeker omdat het om een uitbreiding gaat van het door zijn voorganger Frank Vandenbroucke (SP.A) opgestelde systeem van ,,referentieterugbetalingen''. Dat is met veel poeha goedgekeurd, maar wordt nog altijd niet toegepast. Zo zijn er nog wel maatregelen die ooit zijn beslist, maar nooit zijn uitgevoerd. Demotte's plannen botsen dus op enige scepsis, en dat hoeft niemand te verbazen. Dat de minister van Sociale Zaken niettemin een poging onderneemt om de scheeftrekkingen tussen Vlaanderen en Wallonië recht te zetten, is een nogal doorzichtige poging om de almaar luider klinkende Vlaamse roep om een splitsing van de gezondheidszorg te counteren. Mooi geprobeerd, maar wat alle Vlaamse partijen vragen - ook de federale regeringspartijen SP.A en VLD - is de bevoegdheid om een eigen Vlaamse gezondheidsbeleid uit te bouwen, dat op lange termijn het probleem van de vergrijzing aanpakt. Zoiets houdt veel méér in dan wat knip- en plakwerk om de rekeningen zo goed mogelijk te doen kloppen. Die Vlaamse eis zal met dit pakket maatregelen van Demotte zeker niet verstommen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() De zogezegde besparingsplannen van DeMottige Rudy is enkel wat zand in de ogen van de Vlamingen strooien. Er zal een forfaitaire prijs bepaald worden op sommige operaties. Hoeveel zal dat worden? De helft van wat sommige Waalse ziekenhuizen nu aanrekenen, wat dus nog driemaal meer is dan in Vlaanderen.
Onze Vlaamse politici zijn dus weer blij met een dode mus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Joepiee een dode mus..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daarom dat ik het zeg he ...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
ze zijn blij
|||
![]() |
![]() |