Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2019, 08:22   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Is iemand "anti-makak" omdat hij/zij de gigantische islamitische overlast in de steden aankaart ???
toch wel als ge op eigendom in de thuislanden gaat controleren bij toewijzing van een OCMW woning of huursubsidie blijkbaar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:26   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op economisch vlak?

Protectionisme is links hoor, niet rechts.

Een voorbeeldje uit hun partijprogramma:

Uit hun partijprogramma.

"De globalisering zorgt voor oneerlijke concurrentie en een scheefgetrokken vrijemarktwerking. Onze industrie delokaliseert door een falend fiscaal en economisch beleid.

De fundamenten van een gezonde economie zijn gebaseerd op maakindustrie. Precies daar knelt het schoentje. Europa desindustrialiseert in snel tempo omdat de economie globaliseert. Je kunt geen gezonde economie bouwen op een dienstensector. Die is veelal afgeleid van een productiesector in de industrie en de landbouw. Meerwaarde creëren gebeurt doorgaans door grondstoffen om te zetten in producten. "

Kunstmatig in leven proberen houden van sectoren, kan enkel door verregaande staatsinmenging. Dat is links.

Beweren dat een economie niet kan zijn gesteund op diensten is pure onzin. De miljardenbedrijven van vandaag de dag zijn databedrijven: Wie zijn de volgende Vlaamse unicorns?.

De visie van het VB op dit vlak doet me wat denken aan de periode dat men probeerde de steenkoolmijnen kunstmatig lang te laten opereren.

Een ander voorbeeld: per se willen vastklampen aan de wet Major.

Nu, los van het economische aspect ben ik ook vaak geen fan van de VB standpunten op ethisch vlak. Op vlak van homorechten, abortus, euthaniasie... ben ik liberaal.
Ik zit in de maakindustrie.

Wij hebben net meer open grenzen, vrijhandelsakkoorden etc..nodig. Wij hebben net meer buitenlandse werkkrachten nodig.

Export, dat is wat er nodig is.

Protectionisme is de doodsteek voor de maakindustrie. Onze binnenlandse markt stelt geen kloten voor.

Programmas zoals dat van het VB zullen veel jobs kosten.

Laatst gewijzigd door Tavek : 19 juni 2019 om 08:27.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:27   #43
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als VB vanachter het cordon komt, heeft de N-VA gewoon geen bestaansreden meer. Zij die voor N-VA stemden omdat het toch properder was dan die racisten van VB (gevoed door N-VA discours sinds jaren), gaan dat niet meer doen en CD&V of O-VLD stemmen dan ; en zij die dat tof vinden, waarom zouden die nu niet voor het VB stemmen ? Immers, de enige reden voor hen om N-VA te stemmen was dat VB achter het cordon zat en dus een "weggegooide stem" was. Maar nu dat het VB een machtspartij is zoals de anderen, waarom het N-VA afkooksel verkiezen ?

Zonder cordon loopt de N-VA leeg, en is de huidige achteruitgang kattepis vergeleken daarmee.
Goede opmerking.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:34   #44
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Wij hebben net meer open grenzen, vrijhandelsakkoorden etc..nodig. Wij hebben net meer buitenlandse werkkrachten nodig.

Protectionisme is de doodsteek voor de maakindustrie. Onze binnenlandse markt stelt geen kloten voor.

De islamieten die onze steden verzieken met hun aftandse en opdringerige levensstijl en crimineel gedrag, komen niet naar hier om te werken, tenzij misschien als alles draait zoals zij willen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:35   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op economisch vlak?

Protectionisme is links hoor, niet rechts.

Een voorbeeldje uit hun partijprogramma:

Uit hun partijprogramma.

"De globalisering zorgt voor oneerlijke concurrentie en een scheefgetrokken vrijemarktwerking. Onze industrie delokaliseert door een falend fiscaal en economisch beleid.

De fundamenten van een gezonde economie zijn gebaseerd op maakindustrie. Precies daar knelt het schoentje. Europa desindustrialiseert in snel tempo omdat de economie globaliseert. Je kunt geen gezonde economie bouwen op een dienstensector. Die is veelal afgeleid van een productiesector in de industrie en de landbouw. Meerwaarde creëren gebeurt doorgaans door grondstoffen om te zetten in producten. "

Kunstmatig in leven proberen houden van sectoren, kan enkel door verregaande staatsinmenging. Dat is links.

Beweren dat een economie niet kan zijn gesteund op diensten is pure onzin. De miljardenbedrijven van vandaag de dag zijn databedrijven: Wie zijn de volgende Vlaamse unicorns?.

De visie van het VB op dit vlak doet me wat denken aan de periode dat men probeerde de steenkoolmijnen kunstmatig lang te laten opereren.

Een ander voorbeeld: per se willen vastklampen aan de wet Major.

Nu, los van het economische aspect ben ik ook vaak geen fan van de VB standpunten op ethisch vlak. Op vlak van homorechten, abortus, euthaniasie... ben ik liberaal.
Daar ben ik niet mee akkoord. Zie maar naar Trumpie.

Verder denk ik dat het economische mijlenver van de core-business van het VB ligt.

Ze weten dat de foertstemmers in de minder bedeelde klasse zitten en daarom nemen ze economisch linkse standpunten in.
Maar in de praktijk? Denk je dat die ooit een minimumloon van 1500 euro echt gaan steunen?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 juni 2019 om 08:36.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:37   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De islamieten die onze steden verzieken met hun aftandse en opdringerige levensstijl en crimineel gedrag, komen niet naar hier om te werken, tenzij misschien als alles draait zoals zij willen.
Studeert gij voor ingenieur, technieker, geschoolde arbeider, kuiser, onderhoudstechnieker, electricien, enz ?

Gij eens bij ASCO of Audi Brussels kijken. Massas allochtonen. Allochtonen die de jobs doen waar ons Vlamingske te goed voor voelt of te stom voor is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:42   #47
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Studeert gij voor ingenieur, technieker, geschoolde arbeider, kuiser, onderhoudstechnieker, electricien, enz ?

Gij eens bij ASCO of Audi Brussels kijken. Massas allochtonen. Allochtonen die de jobs doen waar ons Vlamingske te goed voor voelt of te stom voor is.
Juist ja, een vriend van mij die een sanitair bedrijf runt, dacht ook eens een islamiet aan te werven. Wel, het eerste wat die vent vroeg, was of hij lichter werk kon krijgen tijdens de ramadan.
Werkgevers die rekening zouden moeten houden met de godsdienst van hun personeel. Nooit eerder van gehoord in de 27jaar dat ik werk.

Citaat:
Oud 19 juni 2019, 08:45   #48
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is wat ik wilde aantonen. Een groot verschil tussen N-VA en VB is hun kijk op vrije markt. VB is veel protectionistischer.

Ik wilde maar een voorbeeld geven over waarom ik zelfs zonder cordon op N-VA zou blijven stemmen en niet op het VB.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:45   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

dat zijn de migranten waarvan FDW zelfs nog voor de verkiezing toegaf dat ze nooit meer weg gaan hoor. wat is uw punt?
Oud 19 juni 2019, 08:45   #50
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Daar ben ik niet mee akkoord. Zie maar naar Trumpie.

Verder denk ik dat het economische mijlenver van de core-business van het VB ligt.

Ze weten dat de foertstemmers in de minder bedeelde klasse zitten en daarom nemen ze economisch linkse standpunten in.
Maar in de praktijk? Denk je dat die ooit een minimumloon van 1500 euro echt gaan steunen?
Trump is een idioot. Protectionisme is alleszins niet als economisch rechts te omschrijven.

Protectionisme vereist een sterk regulerende rol van de overheid. Overheidsinterventie op de markt is links.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 juni 2019 om 08:47.
Oud 19 juni 2019, 08:47   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dat buikgevoel wordt vooral bepaald door wat men hoort binnen de eigen omgeving, wat men leest en ziet op sociale media en de recentste gebeurtenissen op het politieke speelveld. Dat laatste is soms een kwestie van weken of dagen, De Wever die Van Grieken een paljas noemt op de dag van de verkiezingen kan al zorgen voor verschillende procenten verlies voor NVA.

Mensen die denken dat bij de Vlaamse kiezer allerlei redeneringen naar boven komen waarom ze op die of die partij zullen stemmen die slaan de bal grondig mis.
Klopt, zelfs enkele woorden van iemand op het kieskantoor kan de keuze van kiezers bepalen.
Hier waren er kiezers die hun stem hebben laten afhangen van de samenstelling en het gedrag van de gemeenteraad.
Veel keizers waren misnoegd omdat de grotere partijen opzij werden gezet door de verliezers van die verkiezingen en deze terug dezelfde coalitie vormde. Soms werd daarvoor zelfs een heel kleine partij voor opgenomen in de coalitie, zolang de verliezers aan de macht konden blijven was alles veroorloofd.
En hoewel men binnen de politiek daar geen rekening mee houd, zijn dergelijke zaken wel bepalend voor het kiesgedrag van veel burgers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:50   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trump is een idioot. Protectionisme is alleszins niet als economisch rechts te omschrijven.

Protectionisme vereist een sterk regulerende rol van de overheid. Overheidsinterventie op de markt is links.
In de jaren 30 was de USA 100% protectionistisch. Het is slechts met WO2 dat ze uit hun schulp gekomen zijn. En het is met de vrijhandel die toen ontstond dat de US een grootmacht geworden is.

Protectionisme is m.i. niet links of rechts, maar gewoon een teken van onmacht en xenofobie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:52   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja, een vriend van mij die een sanitair bedrijf runt, dacht ook eens een islamiet aan te werven. Wel, het eerste wat die vent vroeg, was of hij lichter werk kon krijgen tijdens de ramadan.
Werkgevers die rekening zouden moeten houden met de godsdienst van hun personeel. Nooit eerder van gehoord in de 27jaar dat ik werk.
In welke wereld leef jij?

Ergens eind jaren 70, begin jaren 80 van vorige eeuw waren er al bedrijven die daar rekening mee hielden.
Sommige bedrijven namen zelfs speciaal Moslims aan, omdat die liever de nachten dan de dag deden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 08:58   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

²

maar blind open grenzen en vrije wereldmarkt wordt stil aan toch ook gecontesteert, het is goed als je enige maatstaf economische groei is, als ecologie en levenspeil gaan meespelen, dan mag economische groei iets naar de achtergrond ten voordele van duurzaamheid en levenspeil, geluk zelfs. (cfr Gigantisme-G.Noels) ... ik verwacht dus toch een (gecontroleerde, niet Trumpiaanse) correctie op de vrije markt, ook op de wereldmarkt. Ook de G20 die belastingontwijking door multinationals globaal wil gaan aanpakken is hier een indicatie voor m.i..

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 juni 2019 om 08:59.
Oud 19 juni 2019, 08:59   #55
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de jaren 30 was de USA 100% protectionistisch. Het is slechts met WO2 dat ze uit hun schulp gekomen zijn. En het is met de vrijhandel die toen ontstond dat de US een grootmacht geworden is.

Protectionisme is m.i. niet links of rechts, maar gewoon een teken van onmacht en xenofobie.
Klassiek wordt op economisch vlak het onderscheid links <-> rechts wel degelijk gemaakt op basis van overheidsinterventie hoor.

Veel regulering = links. Weinig regulering = rechts.

Adam Smith en zijn 'The Wealth of Nations' is daarbij het typevoorbeeld van economisch rechts.
Oud 19 juni 2019, 09:00   #56
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In welke wereld leef jij?

Ergens eind jaren 70, begin jaren 80 van vorige eeuw waren er al bedrijven die daar rekening mee hielden.
Sommige bedrijven namen zelfs speciaal Moslims aan, omdat die liever de nachten dan de dag deden.
Ik heb bij drie bazen gewerkt, en geen enkele vd drie heeft mij ooit gevraagd welke religie ik al dan niet zou beleiden, aan niemand trouwens.
Ik zie dan ook geen enkele reden waarom dat wel voor islamieten zou moeten gebeuren. Religie is privé, en hoort dat te blijven. Ik weet trouwens vd meeste collega's niet of ze al dan niet een religie beleiden, en zo hoort het.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 19 juni 2019 om 09:03.
Oud 19 juni 2019, 09:01   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt, zelfs enkele woorden van iemand op het kieskantoor kan de keuze van kiezers bepalen.
Hier waren er kiezers die hun stem hebben laten afhangen van de samenstelling en het gedrag van de gemeenteraad.
Veel keizers waren misnoegd omdat de grotere partijen opzij werden gezet door de verliezers van die verkiezingen en deze terug dezelfde coalitie vormde. Soms werd daarvoor zelfs een heel kleine partij voor opgenomen in de coalitie, zolang de verliezers aan de macht konden blijven was alles veroorloofd.
En hoewel men binnen de politiek daar geen rekening mee houd, zijn dergelijke zaken wel bepalend voor het kiesgedrag van veel burgers.
ik denk dat we vooral zien dat de grip van kerk en vakbond op de stem van de mensen verder wegslipt ...
blijkbaar identificeren meer en meer kiezers zich wel nog met hun Vlaamse identiteit, maar schoven religie en vakbond naar achter...
Oud 19 juni 2019, 09:01   #58
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²

maar blind open grenzen en vrije wereldmarkt wordt stil aan toch ook gecontesteert, het is goed als je enige maatstaf economische groei is, als ecologie en levenspeil gaan meespelen, dan mag economische groei iets naar de achtergrond ten voordele van duurzaamheid en levenspeil, geluk zelfs. (cfr Gigantisme-G.Noels) ... ik verwacht dus toch een (gecontroleerde, niet Trumpiaanse) correctie op de vrije markt, ook op de wereldmarkt. Ook de G20 die belastingontwijking door multinationals globaal wil gaan aanpakken is hier een indicatie voor m.i..
Ik ben niet voor een volledig ongereguleerde vrije markt hoor. Partijen als N-VA of Open VLD zijn dat ook niet hé.

Ik wou gewoon maar een voorbeeld aanhalen (er zijn er meerdere) om aan te tonen waarom ik zelfs zonder cordon niet op VB zou stemmen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 juni 2019 om 09:03.
Oud 19 juni 2019, 09:02   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb bij drie bazen gewerkt, en geen enkele vd drie heeft mij ooit gevraagd welke religie ik al dan niet zou beleiden, aan niemand trouwens.
Ik zie dan ook geen enkele reden waarom dat wel voor islamieten zou moeten gebeuren. Religie is privé, en hoort dat te blijven.
soms gebeurt dat subtiel hé
zo kreeg ik ooit de vraag bij welk ziekenfonds ik was ...

die vraag was voor mij overigens voldoende om mijn sollicitatie af te breken, voor een bedrijf dat met zulke zaken bezig is wil ik niet werken.
Oud 19 juni 2019, 09:21   #60
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij volvo in gent zijn het vooral de turken die aan de band staan, vooral voor de nachshift en de moeilijke uren. Die willen werken.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be