![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens Vlaanderen onafhankelijk is zal je het verschil wel zien, want de Franstaligen zullen hun klassiek argument van "Parce que nous sommes quand même en Belgique " niet meer kunnen gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Mannen; niet zeveren! Voor mij is het doodsimpel. Als ik achter Verviers ben spreek ik Duits en krijgt een domme Waal mijn slagzin in zijn face en gebruik ik graag mijn pousse-café om hem op te monteren. Ihr könnt mich gern haben verstaat hij meestal toch niet. En als ik in Liège rondtoer en begin te zoeken naar Cologne moet ik er tegen kunnen dat ik terecht kom in Wladiwostok. En wie in mijn streek aan mij de weg vraagt naar Montaigu zit terug in Liège voor hij het beseft. Men is niet verplicht om de taal van zijn medeburgers te spreken. Maar een slimme Waal zal vlug door hebben dat hij dat beter wel doet. Ondanks mijn Waalse vrienden in Walbanië ben ik een tamelijk hardvochtig iemand. Een klootzak zegt men in het Vloms. Wie informeert achter Tirlemont of Anvers is van slechte wil. En dan wordt ik dat ook graag. Met plezier zelfs. Idioten zoals den Duc zet ik graag hun petje achterste voren op hun kletskop. "Make my day" en ik voel mij in mijn nopjes. Wat niet betekent dat ik zelfs in Vlaanderen aan dergelijke stomkop de weg zal vragen in het Frans. Als ik hem nodig heb tenminste. Voor de rest kan hij de pot op. Het leven kan toch simpel zijn. Men moet het alleen zo benaderen. ![]() Mocht den Duc er vijf tegen komen zoals ik bij zijn bezoekjes in Vlaanderen dan moesten ze hem afvoeren naar het vilbeluik. Of naar "Hente" bij de paters waar Panda het zo graag over heeft. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeggen de Fransen dat ook ? Die zijn toch al in een ander land hier ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En tegen uw Waalse vrienden spreekt gij braafjes Frans ? Nooit in u opgekomen om eens Nederlands met ze te praten ? Of durf je dat niet ? Vriendschap moet nochtans van twee kanten komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groot gelijk. Zo gaat dat in alle landen behalve in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Want anders? Kerel stel u toch zo niet aan. Je bent een schuimbekkende keyboard warrior. Niet meer, niet minder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om het even waar in Wallonië kan & mag ik de mensen in het Nederlands (of West-Vlaams) aanspreken of antwoord geven, en het gebeurt niet vaak dat ik daar negatieve reacties op krijg. Sommige Walen zijn zelfs blij dat ze nog eens hun Nederlands (of West-Vlaams) kunnen oefenen. Anderen vragen dan weer of ik s'il vous plait naar het Engels kan/wil overschakelen. Slechts nu en dan begint er ene iets te wauwelen over 'boche'. Maar dat is toch ook alweer een tijd geleden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de Vlamingen in Brussel betreft, moet ik u voor een deel gelijk geven. Diegenen die ik in het Frans hoor stuntelen, zijn er doorgaans echter wel die doorgaans een exemplaar van "Humo" of "De Morgen" onder de arm of in de schoudertas hebben steken. Zouden die écht voor het Vlaams Belang stemmen? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 27 juni 2019 om 03:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Van't Waals schiet niks over na 200 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het leven is inderdaad ruimer dan bijdragen betalen, het onderwerp van deze thread, daarentegen...
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlands spreken in zijn contacten met de administratie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat niet louter om de wet Duc. Het is vooral een kwestie van hoffelijkheid. Wanneer ik mij in Wallonië bevind zou ik het eerder grof vinden om zo maar de mensen in het Nederlands aan te spreken. Het is op dat punt dat de Vlamingen wat meer wederkerigheid verwachten van Franstaligen die in Vlaanderen vertoeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan mij daar perfect behelpen met het Nederlands. Iedereen die professioneel bezig is met toerisme en horeca kan Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je pikt er nu uitgerekend het meest toeristisch georiënteerd gedeelte van Wallonië uit. Op die plaatsen vind je inderdaad wel wat Walen die behoorlijk goed Nederlands kennen, en wellicht evenveel Vlamingen en Nederlanders die aldaar een of andere zaak runnen. Maar dat is in Wallonië niet overal het geval. In Luik bijvoorbeeld ga je met Nederlands niet overal terecht kunnen, en dat vind ik ook maar normaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |