![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die "Reverse Polish" wordt bijvoorbeeld toegepast in de bitcoin scripting taal.
https://blockgeni.com/an-introductio...ge-btcmanager/ Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 7 augustus 2019 om 08:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Historically the symbol ÷ was used to mean you should divide by the entire product on the right of the symbol (see longer explanation below).
Under that interpretation: 8÷2(4) = 8÷(2(4)) (Important: this is outdated usage!) From this stage, the rest of the calculation works by the order of operations. First we evaluate the multiplication inside the parentheses. So we multiply 2 by 4 to get 8. And then we divide 8 by 8. 8÷(2(4)) = 8÷8 = 1 This gives the result of 1. This is not the correct answer that calculators will evaluate; rather it is what someone might have interpreted the expression according to older usage. Echter binair ligt dat blijkbaar anders en zijn we nu tevreden met de nieuwe uitkomst van 16?
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorheen wel 16.
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben best tevreden met die 16.
![]() Of doet die 16 mij denken aan die tijden dat ik 16 was en wat ik toen allemaal uitspookte. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 7 augustus 2019 om 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudere bouwvakkers ook hoor. Wie kent deze niet? 3 - 4 - 5 A²+B²=C² 3x3=9 4x4=16 samen is dat 25 trek hier de vierkantswortel uit (de vierkantswortel van 25 is 5). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudere bouwvakkers ook hoor. Wie kent deze niet? 3 - 4 - 5 A²+B²=C² 3x3=9 4x4=16 samen is dat 25 trek hier de vierkantswortel uit (de vierkantswortel van 25 is 5) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudere bouwvakkers ook hoor. Wie kent deze niet? 3 - 4 - 5 A²+B²=C² 3x3=9 4x4=16 samen is dat 25. trek hier de vierkantswortel uit (de vierkantswortel van 25 is 5) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudere bouwvakkers ook hoor. Wie kent deze niet? 3 - 4 - 5 A²+B²=C² 3x3=9. 4x4=16. samen is dat 25. trek hier de vierkantswortel uit (de vierkantswortel van 25 is 5) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kan dus net zo goed een deling als een vermenigvuldiging zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a b is a * b ab is dubbelzinnig: bedoelen we a * b, of bedoelen we de variabele met de naam "ab" ? Als uit de context blijkt dat enkel a en b variabelennamen zijn, dan is ab ondubbelzinnig. 53 is dan weer te interpreteren als drieënvijftig, en niet als vijf maal drie, natuurlijk ![]() De schrijfwijze a/b c is dus identiek aan de schrijfwijze a/b*c. Maar wat jij zegt kan niet, want als dat juxtaposeren geen vermenigvuldiging zou zijn, dan zal het ZEKER geen deling zijn he. a/b c wil uiteraard NOOIT zeggen: a/b/c, niet meer dan a + b c zou willen zeggen a + b + c of a - b c zou willen zeggen a - b - c. Ofwel snap ik niet wat je bedoelt. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 augustus 2019 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
8 / 2 (2+2) Jij denkt natuurlijk al verder aan 8 * 1/2 * 4 en dan zeg je dat de vermenigvuldiging commutatief is, wat juist is. Of je nu 8 * 4 * 1/2 doet, of 8*1/2 * 4, is inderdaad hetzelfde (je hebt ook associativiteit nodig). Maar de vraag ging er hier over wat er nu precies diende geinverseerd te worden: 2, of het resultaat van 2 (2+2), namelijk 8 ? Als je dus "eerst vermenigvuldigt", ttz 2 (2+2) vervangt door zijn resultaat, dan staat er 8 / 8. En dat geeft 1. En dat is niet de juiste interpretatie van de expressie. Dat was de "mop" van deze draad, he. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 augustus 2019 om 19:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de klassieke wijze om dat te schrijven is: 8 ------------ 2 (2 + 2) DAT is natuurlijk wel 1, natuurlijk. Dat men die klassieke breukstreep "op de lijn" vroeger mocht schrijven als ÷, heb ik nooit gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 8:2(2+2)= geen idee
![]() Ik laat het denken over aan mensen die dat kunnen ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is vreemd dat je dit niet eerder gehoord had, het was dagelijkse kost destijds.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
12 + 8 ÷ 2 + 2 volgens die oude notatie, hoeveel is dat dan ? En 10 + 8 ÷ 8 ÷ 4 + 8 ÷ 2 wat geeft dat dan ? Nog beter, wat geeft 8 ÷ 8 ÷ 8 ? Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2019 om 06:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De klassieke wijze is er nog steeds.
Een breuk wordt genoteerd met de teller en de noemer gescheiden door een breukstreep, dat is een horizontale ( 1 --- 2 ) of een schuine streep (1/2) (in lopende tekst ook als 1/2).
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 augustus 2019 om 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
8 --------- 4 --- 2 dat is 4. Want de "grote" breukstreep zit onder de 8, en de kleine moet eerst uitgewerkt worden. Dus eerst 4 delen door 2, dat is 2. En dan 8 delen door 2. Maar als we nu schrijven: 8 ----- 4 ------------------ 2 dan is dat 1. Want de kleine breukstreep is nu die van 8 / 4, dat is 2. En dan hebben we 2 / 2 en dat is 1 met de grote breukstreep. Als we schrijven: 8 / 4 / 2 dan weten we niet of we die eerste of die tweede expressie zouden bedoelen. De officiele regel is dat de operaties van links naar rechts uitgevoerd worden, dus: eerst 8 delen door 4 (dat is 2). Dan 2 delen door 2. Dat is 1. Je zou dat kunnen "vertalen" dat de breukstrepen, als we een / schrijven, groter worden van links naar rechts. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2019 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tavek gij met uwe phd....help.
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet als we delen. Dan krijgen we 1. Als we delen hebben we 1. Ben ik mis?
![]() |