Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Politieke uitspraken prins Filip
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Politieke uitspraken prins Filip Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen terecht i.v.m. de politieke uitspraken van prins Filip in het weekblad Story.

Discussietools
Oud 30 november 2004, 22:36   #41
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik zou niet weten waarom niet. Waarom en hoe denk je dat de witte beweging wit is geworden. 8) Nu, tien jaar later zijn we met zo'n 8 keer meer dan toen en een ervaring rijker. In begin jaren 90 hebben we overigens nog een betoginske van 40.000 man georganiseerd en daarna nog een paar van 10.000 man. Uiteraard waren dat niet allemaal leden.

Nu, voor een partij die zegt geen belang te besteden aan massa bijeenkomsten valt wel op hoeveel aandacht dat jullie er blijkbaar aan besteden. En zeg nu niet dat je 10.000 op de been kon brengen maar tevreden was met 5.000. Ik bedoel, een partij met een hoge participatiegraad en actieve leden had de voorbije IJzerwake de Spirit IJzerbedevaart gewoon genaaid maar al bij al was het een magere bedoening en viel de afgang van de IJzerbedevaart niet op. Omdat jullie dat niet wilden...?
De Witte Mars was een uitzondering, die overigens schitterend heeft aangetoond waarom en wanneer mensen in deze tijd nog op straat komen: als het direct hun meest dierbare zaken betreft: hun eigen kinderen. Overigens is betogen, straatmanifestaties,.... ook een eerder linkse manier van politieke activiteit. Rechts kiest nu eenmaal voor de evolutie, voor de geleidelijke aanpak en breuk. Los daarvan is de invloed van betogen de laatste jaren sterk afgenomen. Ik heb zelf aan tientallen betogingen deelgenomen, maar toch ga ik als oud-NSV'er bijvoorbeeld nu donderdag niet naar Gent. Omdat ik niet geloof dat dergelijke avondjes een politiek resultaat teweegbrengen. Inzet van mensen en middelen moet altijd afgewogen worden tegenover hun opbrengst aan nieuwe contacten, leden, sympathisanten, stemmen. Wie dat niet doet is verkeerd bezig. Misschien daarom dat jullie "partij" nog altijd zo klein is?

De IJzerbedevaart / IJzerwake is een slecht voorbeeld. Ik ken bijvoorbeeld heel wat heidense VB'ers die niet naar de IJzerwake gaan omwille van het katholieke karakter ervan. Nog andere gaan niet omwille van het oude, traditionalistische karakter ervan dat zij té ouderwets vinden voor de hedendaagse politiek, enz.... En natuurlijk is het zo dat naarmate een partij groter wordt, de electorale aanhang exponentieel toeneemt tegenover de militanten. Indien de LSP zou groeien (wat ik betwijfel gelet op haar ideologie), zou je al snel hetzelfde vaststellen. Je zou onmogelijk kunnen volhouden dat alle leden ook over alles mee beslissen en meediscussiëren en daarenboven nog eens eensgezind blijven.
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 30 november 2004, 22:37   #42
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Inderdaad, dan hadden de slippendragerpartijen al lang de wet zo aangepast dat hun eigen politiek benoemde rechters ze zouden hebben veroordeeld!
Niwaar?

Solid: jij ziet inderdaad de klok wel hangen hoor maar de kl....
En, ik die dacht dat bijvoorbeeld Dewinter zo'n respect had voor de scheiding der machten en dat de prins in onze ''democratie'' zijn mond moest houden.
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 22:38   #43
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wat vind je zo belachelijk aan deze lapidaire waarheid ?
Heb ik iets gemist?
Oud 30 november 2004, 22:41   #44
Fieseler

Standaard

Citaat:
En, ik die dacht dat bijvoorbeeld Dewinter zo'n respect had voor de scheiding der machten en dat de prins in onze ''democratie'' zijn mond moest houden.
Ben jij niet voor de scheiding der machten?
Vind jij niet dat de prins zich aan zijn monarchische plicht moet houden?

Zo neen, dan begrijp ik jouw angst voor verandering
Oud 30 november 2004, 22:42   #45
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en neen. De KP was eerder dankzij Moskou geen gevaar dan omgekeerd. Na de 2de wereldoorlog hadden ze ook in België een grote autoriteit maar dat ze hebben ze niet benut. Van ons zou het geen waar geweest zijn, maar dat weet jij ook.
Ik denk dat uw Grote Roerganger, genaamd Cool, net iets te graag konkelfoest met de heren en dames van het systeem. Ik heb hen destijds aan het werk gezien in Gent als student.
Oud 30 november 2004, 22:45   #46
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Minstens 70% van de Vlamingen stemt rechts. Organiseer eens referenda over vreemdelingenstemrecht, homohuwelijk, druggebruik, ouderschapsloon,...
De grote groep mensen in Vlaanderen die ACV militanten zijn en op de CD&V stemmen rekent u dus ook als overtuigde rechtse kiezers?
Gunter is offline  
Oud 30 november 2004, 22:46   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Witte Mars was een uitzondering, die overigens schitterend heeft aangetoond waarom en wanneer mensen in deze tijd nog op straat komen: als het direct hun meest dierbare zaken betreft: hun eigen kinderen. Overigens is betogen, straatmanifestaties,.... ook een eerder linkse manier van politieke activiteit. Rechts kiest nu eenmaal voor de evolutie, voor de geleidelijke aanpak en breuk. Los daarvan is de invloed van betogen de laatste jaren sterk afgenomen. Ik heb zelf aan tientallen betogingen deelgenomen, maar toch ga ik als oud-NSV'er bijvoorbeeld nu donderdag niet naar Gent. Omdat ik niet geloof dat dergelijke avondjes een politiek resultaat teweegbrengen. Inzet van mensen en middelen moet altijd afgewogen worden tegenover hun opbrengst aan nieuwe contacten, leden, sympathisanten, stemmen. Wie dat niet doet is verkeerd bezig. Misschien daarom dat jullie "partij" nog altijd zo klein is?

De IJzerbedevaart / IJzerwake is een slecht voorbeeld. Ik ken bijvoorbeeld heel wat heidense VB'ers die niet naar de IJzerwake gaan omwille van het katholieke karakter ervan. Nog andere gaan niet omwille van het oude, traditionalistische karakter ervan dat zij té ouderwets vinden voor de hedendaagse politiek, enz.... En natuurlijk is het zo dat naarmate een partij groter wordt, de electorale aanhang exponentieel toeneemt tegenover de militanten. Indien de LSP zou groeien (wat ik betwijfel gelet op haar ideologie), zou je al snel hetzelfde vaststellen. Je zou onmogelijk kunnen volhouden dat alle leden ook over alles mee beslissen en meediscussiëren en daarenboven nog eens eensgezind blijven.
We willen inderdaad geen partij zijn zoals de andere. Ieder lid moet zoveel mogelijk ingeschakeld worden in de werking van de organisatie. We maken dus niet echt een onderscheid tussen leden en militanten omdat alle leden per defenitie militaten zijn. In die zin klinkt 250 leden al heel wat minder belachelijk in vergelijking met de burgerlijke partijen die zoals je zelf zegt ook niet over zoveel militanten beschikken. En bij ons ben je militant 7/7 24/24 en 365/365.

Wat je zegt over ''evolutie'' en ''straatmanifestaties'' had evengoed door iedere andere burgerlijke politici/lid gezegd kunnen worden van Groen! tot blijkbaar Belang, al weet ik dat niet iedere Belanger uw mening deelt op dit vlak.
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 22:48   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat uw Grote Roerganger, genaamd Cool, net iets te graag konkelfoest met de heren en dames van het systeem. Ik heb hen destijds aan het werk gezien in Gent als student.
Vandaar zijn populariteit wellicht in rechtse kringen.
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 22:53   #49
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
De grote groep mensen in Vlaanderen die ACV militanten zijn en op de CD&V stemmen rekent u dus ook als overtuigde rechtse kiezers?
Grotendeels wel ja, kent u de achtergrond van Daens, Rerum Novarum? Het aantal vakbondsmilitanten dat overigens al voor het VB stemt zou ik niet graag eten willen geven want er is een immens verschil tussen wat de vakbondsbasis zegt en denkt, en wat de vakbondstop denkt en zegt. Het is niet omdat men op economisch vlak voor werknemersorganisaties is, dat men linkse opvattingen heeft hoor. In m'n familie zitten voorbeelden genoeg.
Oud 30 november 2004, 22:55   #50
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Vandaar zijn populariteit wellicht in rechtse kringen.
Van z'n populariteit weet ik niks af, wel van het feit dat hij al eens graag babbelt met de "Arm der Wet". Of zijn de flikken de eerste revolutionaire kracht?
Oud 30 november 2004, 22:56   #51
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grotendeels wel ja, kent u de achtergrond van Daens, Rerum Novarum? Het aantal vakbondsmilitanten dat overigens al voor het VB stemt zou ik niet graag eten willen geven want er is een immens verschil tussen wat de vakbondsbasis zegt en denkt, en wat de vakbondstop denkt en zegt. Het is niet omdat men op economisch vlak voor werknemersorganisaties is, dat men linkse opvattingen heeft hoor. In m'n familie zitten voorbeelden genoeg.
Mijn ervaring is dat een pak militanten linkser zijn dan de vakbondsleiding, zeker op economisch vlak. Op ander vlak is er soms nog wat ''werk'' maar het één is verbonden aan het andere maar dat snappen de vakbonden niet.
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 22:57   #52
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van z'n populariteit weet ik niks af, wel van het feit dat hij al eens graag babbelt met de "Arm der Wet". Of zijn de flikken de eerste revolutionaire kracht?
Tja wat is het probleem daarmee. Heb je iets tegen ''workers in uniform''? Ik vermoed trouwens dat jullie ook wel een ''aantal'' flikken kennen, niet?
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 22:59   #53
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
{...}

Wat je zegt over ''evolutie'' en ''straatmanifestaties'' had evengoed door iedere andere burgerlijke politici/lid gezegd kunnen worden van Groen! tot blijkbaar Belang, al weet ik dat niet iedere Belanger uw mening deelt op dit vlak.
Vergis u niet in het feit dat ik dit enkel stel vanuit tactisch oogpunt. Op dit moment is een gewapende revolutie of een massastraatbetoging niet nuttig om de macht te vergroten of te verwerven. Maar dat kan veranderen, who knows... en dan verander ik maar al te graag mee. 8)
Oud 30 november 2004, 23:00   #54
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja wat is het probleem daarmee. Heb je iets tegen ''workers in uniform''? Ik vermoed trouwens dat jullie ook wel een ''aantal'' flikken kennen, niet?
Ja, maar wij wensen geen gewapende revolutie tegen het establishment.
Oud 30 november 2004, 23:02   #55
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk volgt niet iedereen de politieke kleur vakbond zoals vroeger, maar het blijft wel een grote rol spelen. Veel ACV'ers zijn vanuit de vakbond doorgegroeid naar een politieke functie in de CD&V. De steun van het ACV is bijna essentieel voor zij die het voorzitterschap van de partij ambiëren, zoals Pieter de Crem heeft gemerkt.
Ik zou dus echt niet zeggen dat de meeste kiezers van de CD&V rechtste kiezers zijn. Velen zijn social bewogen en bevinden zich in het politieke spectrum zeer dicht rond het centrum, waar zich nog altijd de meeste mensen (die stemmen allemaal op de 3 traditionele partijen) ongeveer bevinden.
Gunter is offline  
Oud 30 november 2004, 23:02   #56
Fieseler

Standaard

Citaat:
Neen maar de grote groep mensen die ACV lid zijn en Vlaams Blok hebben gestemd mogen we ik daar toch bijrekenen hoop ik?
Oud 30 november 2004, 23:03   #57
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar wij wensen geen gewapende revolutie tegen het establishment.
Nee, dat begrijp ik. Het is wellicht inderdaad gemakkelijker als de flikken meewerken.
solidarnosc is offline  
Oud 30 november 2004, 23:07   #58
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Neen maar de grote groep mensen die ACV lid zijn en Vlaams Blok hebben gestemd mogen we ik daar toch bijrekenen hoop ik?
Een groot deel van ACV leden heeft ook op de SP.A en Groen! gestemd. Over het algemeen kan men wel stellen dat ze niet zo rechts stemmen.
Gunter is offline  
Oud 30 november 2004, 23:10   #59
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Een groot deel van ACV leden heeft ook op de SP.A en Groen! gestemd. Over het algemeen kan men wel stellen dat ze niet zo rechts stemmen.
Je kan stellen dat de linkerzijde in Vlaanderen zo'n 25% �* 30% van de stemmen telt, waarbij de SP.a- en Groen! als twee communicerende vaten werken: de één verliest, de andere wint. Extreem-links is té marginaal om van tel te zijn.
Oud 30 november 2004, 23:14   #60
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan stellen dat de linkerzijde in Vlaanderen zo'n 25% �* 30% van de stemmen telt, waarbij de SP.a- en Groen! als twee communicerende vaten werken: de één verliest, de andere wint. Extreem-links is té marginaal om van tel te zijn.
Extreem-links haalt electoraal niets in dit land omdat het beleid reeds zéér links is. De logegroepen van het systeem zoals de Liga Voor de Mensenrechten, het C.G.K.R, de stichting Anti-fascisme, en de "derde wereld NGO's hebben reeds ruime machtsbevoegdheden in dit land. Zij vertegenwoordigen immers extreem-links!
R. Heydrich is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be