Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2020, 07:32   #41
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als ik spontaan 'n woedegevoel in me voel opkomen en voor hooligan wil gaan spelen, zullen ze voor mij ook 'n uitzondering moeten maken.

Denk je dat ik daar mee wegkom?

De vergelijking met de gele hesjes gaat helemaal niet op, er was toen geen sprake van 'n pandemie & lockdown voor iedereen.

Zelfs de gele hesjes, die elke week opnieuw spontane woedegevoelens voelden opkomen, werden van de straten gematrakkeerd & beschoten.
Ik vond het ook ongepast om in Brussel een samenscholing te organiseren op een moment dat in België coronamaatregelen gelden. Maar ik las in sommige bronnen dat de relschoppers niks te maken hadden met de betoging. Dat dit een groep is (Black bloc) die elke gelegenheid (betoging) misbruikt om rel te schoppen. Enkele typische kenmerken wijzen daar op o.a. hun voorbereiding om keet te schoppen en onbekend te blijven op beelden: zwarte kleding, gezichten verborgen, wapens.... dat is geen opwelling van woede.

Of dit crapuul deze baldadigheden uit eigen initiatief pleegde of op vraag uit een bepaalde hoek zou moeten onderzocht worden.

De vraag is: wie heeft het meeste voordeel bij die rellen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 11:57   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De relschoppers zelf.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 12:31   #43
dpg
Banneling

Standaard

Je bent jong, luid en niet ziek

Citaat:
Ze wakkeren de corona-epidemie aan door veel mensen te besmetten. Maar wie zijn de superverspreiders? Een Japanse studie geeft een eerste inkijk: het zijn vaker jonge volwassenen die nog niet ziek zijn.
https://static.standaard.be/Assets/I...512&format=jpg

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 13:19   #44
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik vond het ook ongepast om in Brussel een samenscholing te organiseren op een moment dat in België coronamaatregelen gelden. Maar ik las in sommige bronnen dat de relschoppers niks te maken hadden met de betoging. Dat dit een groep is (Black bloc) die elke gelegenheid (betoging) misbruikt om rel te schoppen. Enkele typische kenmerken wijzen daar op o.a. hun voorbereiding om keet te schoppen en onbekend te blijven op beelden: zwarte kleding, gezichten verborgen, wapens.... dat is geen opwelling van woede.

Of dit crapuul deze baldadigheden uit eigen initiatief pleegde of op vraag uit een bepaalde hoek zou moeten onderzocht worden.

Zelfs al was 't de meest vreedzame betoging ooit, had ze tijdens corona-maatregelen niet mogen doorgaan, ofwel moeten alle grote evenementen eveneens kunnen doorgaan.

Niet 't ene wel en 't andere niet.

Het greintje geloofwaardigheid dat 'experten & leiders' misschien nog hadden, zijn ze bij deze helemaal kwijt.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 13:34   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Bijzonder interessant. Komt overeen met mijn paper: een kleine groep superverspreiders is drager van de epidemie. Geeft ook aan waarom de lockdown op zich niet veel deed.

We zullen nu zien of het openen van cafe's een verhoging van de verspreiding geeft (een minder steile daling).

Geeft ook aan waarom de naieve "60% moet ziek worden" ernaast zit: de bevolking is niet uniform.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juni 2020 om 13:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 13:56   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zelfs al was 't de meest vreedzame betoging ooit, had ze tijdens corona-maatregelen niet mogen doorgaan, ofwel moeten alle grote evenementen eveneens kunnen doorgaan.

Niet 't ene wel en 't andere niet.

Het greintje geloofwaardigheid dat 'experten & leiders' misschien nog hadden, zijn ze bij deze helemaal kwijt.
Komaan zeg. Er was toch een betoging waar iedereen afstand hield. In Gent ? Ben het niet meer zeker. Vreedzaam, afstand houden, en ze haalden ook de media.
Moet je dat verbieden ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 14:07   #47
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Komaan zeg. Er was toch een betoging waar iedereen afstand hield. In Gent ? Ben het niet meer zeker. Vreedzaam, afstand houden, en ze haalden ook de media.
Moet je dat verbieden ?
Moet je mensen verbieden in open lucht op 'n bankje te zitten?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 15:27   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Moet je dat verbieden ?
Voor mijn part moet je dat inderdaad niet verbieden, maar het toelaten voor 1 groep en niet voor een andere, dat is pure discriminatie. Het is dan ook nogal cynisch dat je dan net de betoging toelaat voor de groep die beweert gediscrimineerd te worden... Dan klopt er toch iets niet met dat plaatje.

Piet en Pol krijgen een boete omdat ze op een bankje zitten, Dries en Hannes krijgen een boete omdat ze op een bbq zitten, terwijl de Mustafa's en Mohammed's van deze wereld zonder problemen met 10000 man door de straten van brussel mogen marcheren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 17 juni 2020 om 15:28.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 15:31   #49
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Voor de enkele optimisten die er nog zijn weeral een opdoffer.
Gedaan met grote evenementen.
Komt er geen vaccin wat heel waarschijnlijk is dan zullen de jonge mensen nooit meer een concert meemaken.....It's all over now

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200614_04990673
Tijdelijk. Ook dit virus zal evolueren naar een mild verkoudheidsvirus, met of zonder vaccin. Dat vraagt echter tijd en dan zijn we al snel meer dan een decennia verder.
Oud 17 juni 2020, 15:37   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tijdelijk. Ook dit virus zal evolueren naar een mild verkoudheidsvirus, met of zonder vaccin. Dat vraagt echter tijd en dan zijn we al snel meer dan een decennia verder.
Het kan zijn dat het virus evolueert, of het kan zijn dat de zwakken bij ons eraan gaan, en de rest immuniteit opbouwt. Dat is de meest waarschijnlijke manier opdat het "een verkoudheid" wordt: allen die er niet tegen konden zijn ondertussen dood, en de anderen hebben het al een keer overleeft, immuniteit opgebouwd, en zullen er een mildere infectie aan overhouden de tweede keer.

Maar eerst moeten allen die er niet tegen kunnen, dood gaan.
Oud 17 juni 2020, 15:41   #51
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het kan zijn dat het virus evolueert, of het kan zijn dat de zwakken bij ons eraan gaan, en de rest immuniteit opbouwt. Dat is de meest waarschijnlijke manier opdat het "een verkoudheid" wordt: allen die er niet tegen konden zijn ondertussen dood, en de anderen hebben het al een keer overleeft, immuniteit opgebouwd, en zullen er een mildere infectie aan overhouden de tweede keer.

Maar eerst moeten allen die er niet tegen kunnen, dood gaan.
Nee hoor, we moeten gewoon allemaal -nogmaals(!)- maskers dragen. Liefst ook face shields!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 15:43   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Voor de enkele optimisten die er nog zijn weeral een opdoffer.
Gedaan met grote evenementen.
Komt er geen vaccin wat heel waarschijnlijk is dan zullen de jonge mensen nooit meer een concert meemaken.....It's all over now

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200614_04990673
Er was de pest.
Er was de Spaanse griep.
Er was ebola.
Er was de Mexicaanse griep.
En nu was er covid-19.

En met die laatste zou het nu allemaal gedaan zijn met plezante dingen.
Laat ons janken.

't Zal niet lang duren of we zijn het bijna vergeten.
Ooit zal er een superpandemie komen. Veel besmettelijker en nog veel dodelijker. Misschien zal slechts 10 procent van de mensheid overleven.
En ooit zal de zon doven. Dan doen we de boeken toe.
Maar niet eer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 15:45   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijzonder interessant. Komt overeen met mijn paper: een kleine groep superverspreiders is drager van de epidemie. Geeft ook aan waarom de lockdown op zich niet veel deed.

We zullen nu zien of het openen van cafe's een verhoging van de verspreiding geeft (een minder steile daling).

Geeft ook aan waarom de naieve "60% moet ziek worden" ernaast zit: de bevolking is niet uniform.
Dat gebeurt nog hoor, niet veel maar toch: dat gans de wereld zich vergist, behalve hier of daar een forummer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 15:48   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er was de pest.
Er was de Spaanse griep.
Er was ebola.
Er was de Mexicaanse griep.
En nu was er covid-19.

En met die laatste zou het nu allemaal gedaan zijn met plezante dingen.
Laat ons janken.
't is de allerenigste keer sinds het uitvinden van het schrift dat de wereld zo hevig heeft overgereageerd en zoveel dingen heeft stukgemaakt voor een epidemie.
Oud 17 juni 2020, 15:52   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat gebeurt nog hoor, niet veel maar toch: dat gans de wereld zich vergist, behalve hier of daar een forummer.
Dat is zelfs ongeveer de standaard manier waarop wetenschap vooruit gaat...

Als iets nieuws ontdekt wordt, is het meestal eerst enkel en alleen de ontdekker die dat weet, en gans de wereld vergist zich dan op dat punt.

Die publicatie is mijn 'ontdekking', ik zou niet weten of iemand hetzelfde ergens gedaan heeft. Enerzijds was het gemakkelijk, en verwacht je dat dat allang gedaan is. Aan de andere kant is het een wereldje (epidemiologie) waar mensen meestal minder onderlegd zijn met wiskunde modellen dan in natuurkunde, wiskunde, of ingenieurswetenschappen. Het is daar dus misschien gemakkelijker simpele dingen "als eerste" te ontdekken.

En nee, ik zeg helemaal niet dat dat nu juist is en de anderen allemaal verkeerd. Ik kan daar evengoed verkeerd zijn.

Waar ik nu wel al enkele keren over geargumenteerd heb, is, dat, in tegenstelling tot de verwachtingen (ook de mijne), de WAARNEMINGEN allemaal in de richting gaan van 'de lockdown heeft niet veel gedaan op de propagatie, eens die vertrokken was'. Ik heb het enkel over de *lockdown* he (dus mensen verbieden van uit hun huizen te komen). Het kan zijn dat andere maatregelen, zoals maskers dragen, handen wassen, mooi weer, .... WEL dingen gedaan hebben, maar ook daar zijn de aanwijzingen niet enorm. Enkel voor "maskers" lijkt er iets te zeggen, blijkbaar.

In feite is er quasi geen enkel gegeven dat aangeeft dat de lockdown WEL iets gedaan zou hebben (tot ieders verbazing, ook de mijne).

De voornaamste aanwijzingen hiervoor zijn:

1) de daling van R was meestal al ferm ingezet VOOR de lockdowns werden afgekondigd. Maw, de besmettelijkheid was al serieus gaan afnemen. Men vindt niet echt een sterke wijziging in die trend op het ogenblik van het ingaan van de lockdown.

2) op het moment van opheffen van de lockdown is nergens een toename van R gezien.

3) landen zonder lockdown hebben ongeveer gelijklopende profielen met landen met lockdown: die hebben geen tientallen keren meer doden of zo, die hebben ook kleiner dan 1 worden van R gekend (dus dalende curves). Er zijn echter niet veel landen zonder lockdown. De meest gekende zijn Zweden en Brazilie.

Zweden heeft een curve die pefect in het midden van het peloton van de Europese lockdown landen zit. Brazilie heeft hetzelfde verloop als Peru (waar wel een strenge lockdown is). Alle Latijns Amerikaanse landen hebben een gelijkaardig verloop (ik heb het over de *vorm* van de curve), en dat verloop is daar veel TRAGER dan in Europa. Maar ook daar divergeren ze niet naar die fameuze 0.6% doden die ons werden aangekondigd, die we zouden hebben zonder lockdown.

Natuurlijk zijn er landen met lockdown geweest die de epidemie echt goed beheerst hebben. Noorwegen bijvoorbeeld. Maar er zijn ook landen zonder lockdown, zoals Zuid Korea, die in dat geval zijn. Echter, er zijn weinig landen zonder lockdown fenomeen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juni 2020 om 16:07.
Oud 17 juni 2020, 16:46   #56
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er landen met lockdown geweest die de epidemie echt goed beheerst hebben. Noorwegen bijvoorbeeld. Maar er zijn ook landen zonder lockdown, zoals Zuid Korea, die in dat geval zijn. Echter, er zijn weinig landen zonder lockdown fenomeen.
je kan wat vgl materiaal in de usa vinden; niet elke staat heeft een lock down gedaan;

een wat lange link : https://ballotpedia.org/States_that_...pandemic,_2020
Oud 17 juni 2020, 16:58   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Net terug van in de stad te werken.
Het valt me serieus op dat die anderhalve meter op de terrassen in zeker 90% langs geen kanten opgevolgd is.

Eerder zo een 20 cm.
De mensen kunnen als ze dat willen elkaar kussen zonder zich te rekken.
En niet alleen de bubbels, maar alle bubbels rondom ook.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 juni 2020 om 16:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 17:03   #58
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Net terug van in de stad te werken.
Het valt me serieus op dat die anderhalve meter op de terrassen in zeker 90% langs geen kanten opgevolgd is.

Eerder zo een 20 cm.
De mensen kunnen als ze dat willen elkaar kussen zonder zich te rekken.
En niet alleen de bubbels, maar alle bubbels rondom ook.
Gisteren in Brussel comme ci comme ca, sommigen respecteerden het, anderen minder/niet........... Tja. #Secondwave-issowieso-opkomst
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2020, 13:51   #59
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

In Florida gaan ze omdat het zo goed gaat Disneyworld heropenen.
Oud 12 juli 2020, 13:54   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Gisteren in Brussel comme ci comme ca, sommigen respecteerden het, anderen minder/niet........... Tja. #Secondwave-issowieso-opkomst
Wel, als die moet komen, zal geen enkele maatregel die tegenhouden hoor. Zoals de eerste he.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be