Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2020, 13:40   #41
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat geen enkele van de drie me aanspreekt.
ik heb ook niet veel last van een roeping moet ik zeggen...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 13:47   #42
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Verbaasd me allemaal niet wat Dries hier zegt. Ik denk trouwens dat er niet zoveel flaminganten meer zijn die willen splitsen om te splitsen hoor. Het gaat hem erom dat we ons Eigen beleid en budget kunnen uitzetten.
Oud 16 juli 2020, 14:18   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik zie er geen probleem in, waarom de ene Vlaams-nationalist zo is voor reden zus, de andere voor reden zo.

Ik veronderstel dat bij de sossen ook niet iedereen snakt naar de klassenstrijd.
En bij de blauwsels iedereen snakt naar onversneden kapitalisme.

Zelfs bij de groenen zijn er mensen die van gedacht zijn dat er autofabrieken moeten blijven bestaan, en dat we niet allemaal altijd en overal met de bakfiets naar toe moeten.

Een staatsvorm is nooit een doel op zich, behalve voor dictaturen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 14:21   #44
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Driesje Fascistje
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 14:25   #45
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie er geen probleem in, waarom de ene Vlaams-nationalist zo is voor reden zus, de andere voor reden zo.
Maar zijn reden voor Vlaamse onafhankelijkheid toont aan dat hij helemaal geen Vlaams-nationalist is.

Hij wenst gewoon een rechtsconservatieve maatschappij, waarbij het niet uitmaakt binnen welke staat dat is.

Indien Wallonië rechtser was dan Vlaanderen, dan zou DVL absoluut geen Vlaamse onafhankelijkheid willen.

Citaat:
Ik veronderstel dat bij de sossen ook niet iedereen snakt naar de klassenstrijd.

Zelfs bij de groenen zijn er mensen die van gedacht zijn dat er autofabrieken moeten blijven bestaan, en dat we niet allemaal altijd en overal met de bakfiets naar toe moeten.

Wensen dat uw volk samenvalt met de staat (=natiestaat), heeft niets te maken met streven naar een dictatuur.

Schotse nationalisten wensen een onafhankelijk Schotland en niet louter een linkse of een rechtse maatschappij binnen gelijk welke grenzen.

Catalaanse nationalisten wensen een onafhankelijk Catalonië.

...

Vlaams-nationalisten wensen meer autonomie voor Vlaanderen (of zelfs een onafhankelijk Vlaanderen).

Die wens zou los moeten staan van de overweging of een onafhankelijk Vlaanderen hoofdzakelijk links of rechts zou stemmen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 juli 2020 om 14:29.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 14:29   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Hij is een nationalist, dat is een inherente karaktertrek van de meeste extreem-rechtsen. De Vlaamse Zaak kan hem echter geen bal schelen.

Als hij een extreem rechtse staat zou kunnen oprichten in Frankrijk zou dat even goed zijn voor hem.
Oud 16 juli 2020, 14:30   #47
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij is een nationalist, dat is een inherente karaktertrek van de meeste extreem-rechtsen. De Vlaamse Zaak kan hem echter geen bal schelen.

Als hij een extreem rechtse staat zou kunnen oprichten in Frankrijk zou dat even goed zijn voor hem.
Dat begrijp ik dan weer niet.

Hij is rechts en oerconservatief, dat wel. Maar als het hem niet uitmaakt waar hij die extreemrechtse staat kan oprichten, dan heeft dat toch niets te maken met nationalisme?

Men kan links en nationalist zijn (bijvoorbeeld SNP in Schotland).

Men kan rechts en geen nationalist zijn (Driesje).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 juli 2020 om 14:31.
Oud 16 juli 2020, 14:32   #48
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat begrijp ik dan weer niet.

Hij is rechts en oerconservatief, dat wel. Maar als het hem niet uitmaakt waar hij die extreemrechtse staat kan oprichten, dan heeft dat toch niets te maken met nationalisme?
Omdat bij een 'fascistische' staat men altijd uitgaat van een identariteit. Er is 'een volk' of 'een natie' nodig die zich moet beschermen tegen 'de vijanden'.
Oud 16 juli 2020, 14:35   #49
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat bij een 'fascistische' staat men altijd uitgaat van een identariteit. Er is 'een volk' of 'een natie' nodig die zich moet beschermen tegen 'de vijanden'.
Maar DVL ziet dat "volk" of die "natie" blijkbaar zo ruim dat het blijkbaar eender welke blanke medemens kan zijn.

Het maakt hem niet uit met welke blanke hij zijn staat kan vormen, zolang hij maar een witte, rechtse maatschappij kan creëren.
Oud 16 juli 2020, 14:37   #50
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
manneke, ge begrijpt er zoals gewoonlijk de ballen van. Ge hoort ergens een klok luiden, maar weet begot niet waar de klepel hangt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 14:38   #51
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar DVL ziet dat "volk" of die "natie" blijkbaar zo ruim dat het blijkbaar eender welke blanke medemens kan zijn.

Het maakt hem niet uit met welke blanke hij zijn staat kan vormen, zolang hij maar een witte, rechtse maatschappij kan creëren.
Vlaams Nationalisme is (voor zover ik het begrijp) gestoeld op een gevoel van onrechtvaardigheid tegenover de Belgische Staat. Men wil die onrechtvaardigheid wegwerken. Dat is iets dat ik kan begrijpen (maar waarin ik niet zomaar in meega).

Bij extreem-rechts nationalisme gaat het er over dat 'een uitverkoren volk of nationaliteit' moet heersen omdat zij beter zijn dan de rest.
Oud 16 juli 2020, 14:38   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch wel totaal contradictorisch wat je zegt he. Een nationalist zonder nationalisme.

Ik denk dat je al je verwijtwoorden een beetje door elkaar haalt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2020, 14:41   #53
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is toch wel totaal contradictorisch wat je zegt he. Een nationalist zonder nationalisme.

Ik denk dat je al je verwijtwoorden een beetje door elkaar haalt.
Zijn 'volk' of 'natie' zijn de extreem-rechts conservatieve blanken. De 'anderen' zijn 'de slechten'.
Oud 16 juli 2020, 14:41   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams Nationalisme is (voor zover ik het begrijp) gestoeld op een gevoel van onrechtvaardigheid tegenover de Belgische Staat.
Ik zou denken dat Vlaams nationalisme een nationalisme is. En een nationalisme is een streven naar het onderscheiden van de natie, en de rest, de natie juist de groep mensen zijnde die die nationalistische affiniteit voor elkaar heeft, en niet voor de rest. En meestal is er ook een territoriale claim verbonden aan een natie, de "grond van de mensen groep in kwestie".

Nationalisme is eigenlijk niks anders dan "familie drang" op een groter niveau. De "wij versus zij" toegepast, niet op een familie, maar op een grotere groep, een natie, een groep mensen met grotere onderlinge affiniteit dan naar buiten toe.

Zeggen dat een nationalist geen interesse heeft in de natie, is toch totaal contradictorisch, he.
Oud 16 juli 2020, 14:42   #55
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams Nationalisme is (voor zover ik het begrijp) gestoeld op een gevoel van onrechtvaardigheid tegenover de Belgische Staat. Men wil die onrechtvaardigheid wegwerken. Dat is iets dat ik kan begrijpen (maar waarin ik niet zomaar in meega).

Bij extreem-rechts nationalisme gaat het er over dat 'een uitverkoren volk of nationaliteit' moet heersen omdat zij beter zijn dan de rest.
Wat ik bedoel is dat het bij DVL blijkbaar zo breed gaat, dat hij een staat wil vormen met eender welke blanke, zolang hij maar in een rechtse, blanke staat kan wonen.

'Natie' en 'volk' opentrekken naar een volledig ras, doet die woorden aan betekenis verliezen.

DVL heeft zich m.i. geuit als een niet-nationalist maar wel als een oerconservatieve racist.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 juli 2020 om 14:42.
Oud 16 juli 2020, 14:43   #56
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou denken dat Vlaams nationalisme een nationalisme is. En een nationalisme is een streven naar het onderscheiden van de natie, en de rest, de natie juist de groep mensen zijnde die die nationalistische affiniteit voor elkaar heeft, en niet voor de rest. En meestal is er ook een territoriale claim verbonden aan een natie, de "grond van de mensen groep in kwestie".

Nationalisme is eigenlijk niks anders dan "familie drang" op een groter niveau. De "wij versus zij" toegepast, niet op een familie, maar op een grotere groep, een natie, een groep mensen met grotere onderlinge affiniteit dan naar buiten toe.

Zeggen dat een nationalist geen interesse heeft in de natie, is toch totaal contradictorisch, he.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

DVL is blijkbaar niet geïnteresseerd in de Vlaamse natie maar enkel in het creëren van een conservatieve, blanke staat. Ongeacht welke grenzen die heeft.
Oud 16 juli 2020, 14:43   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn 'volk' of 'natie' zijn de extreem-rechts conservatieve blanken. De 'anderen' zijn 'de slechten'.
Dan is het geen Vlaams nationalist maar een blank nationalist. Ja, waarom niet, maar ik zou dat helemaal geen Vlaams nationalist noemen dan, maar eerder een Europees nationalist.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2020 om 14:46.
Oud 16 juli 2020, 14:44   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon nationalisme, en eigenlijk een heel normale en gezonde houding, niewaar ? Je wil altijd "wij tegen zij" doen, en je gaat ervan uit dat "wij" uiteraard beter is. Anders was je bij de "zij". En uiteraard wil je zelf heersen, of wil je overheerst worden ?

Het lijkt mij back to basics, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2020 om 14:46.
Oud 16 juli 2020, 14:44   #59
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is het geen Vlaams nationalist maar een blank nationalist. Ja, waarom niet, maar ik zou dat helemaal geen Vlaams nationalist noemen dan, maar eerder een Europees nationalist.
Inderdaad.

Of zelfs ruimer. Ik denk niet dat hij er problemen mee zou hebben om een blanke maatschappij te vormen met Amerikaanse rednecks.
Oud 16 juli 2020, 14:45   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon nationalisme, en eigenlijk een heel normale en gezonde houding, niewaar ? Je wil altijd "wij tegen zij" doen, en je gaat ervan uit dat "wij" uiteraard beter is. Anders was je bij de "zij".
Die zit!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be