Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2020, 08:06   #41
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Interessant artikel in de NY Times.

Tijdens de piek begin april stonden 1100 van de 2400 IC-bedden dus gewoon leeg. Weten we weer waar we kunnen besparen.
Niet helemaal. Vergeet niet dat de ziekenhuizen een enorme inspanning hebben geleverd om het aantal ic bedden op te drijven. Dus je moet die 1300 bedden vergelijken met wat we in januari hadden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 08:44   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Wie had er moeten protesteren? De bewoners zelf, die geen stem hebben? De familie die niet binnen mocht en in het ongewisse werd gelaten? Of de verzorgers die dubbele shiften draaiden om zo goed mogelijk hun mensen te helpen?
De verzorgenden draaiden geen dubbele shiften.
Op veel plaatsen mochten de stagairs zelfs niet eens meer stage lopen van de directie.

En de mensen hadden hun oud familie uit de WZC kunnen weghalen, maar dat deden ze niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 09:01   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet helemaal. Vergeet niet dat de ziekenhuizen een enorme inspanning hebben geleverd om het aantal ic bedden op te drijven. Dus je moet die 1300 bedden vergelijken met wat we in januari hadden.
IC bedden bijzetten is geen groot werk.
Als het nodig is kan men die capaciteit op 3 dagen naar 5 000 bedden brengen.
En dat werk word dan gedaan door technici van buiten de ziekenhuizen.

Indien echt nodig kan men de capaciteit van IC-bedden op enkele dagen zelfs opdrijven tot meer dan 10 000 bedden.

De 2 400 IC-bedden waar men nu over spreekt, zijn continu aanwezig in de ziekenhuizen.
Ze werden alleen vrijgemaakt en voorbehouden van Corona-patiënten.
De inspanning die werd gedaan door de ziekenhuizen om ze kunnen voor te behouden, is de andere patiënten naar huis sturen en niemand zonder corona nog opnemen.
Oud 12 augustus 2020, 09:07   #44
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar waar heb je het nu over? Over het federale of de gewesten.

Wat begrijp je niet aan ‘de Gewesten zijn verantwoordelijk voor de zorgcentra’?

In Vlaanderen de Vlaamse regering.
In Wallonie de Waals...

Dat zijn dus de Gewesten. En dat het Waalse Gewest het slechter gedaan heeft dan het Vlaamse Gewest maakt geen bal uit.

De Gewesten hebben het slecht gedaan in de zorgcentra.
Jullie moeten mij helpen. Ik weet het echt niet meer. Ik dacht dat zorginstellingen zoals het onderwijs bij de gemeenschappen (taal) hoorden. In Vlaanderen hangt dat samen met het gewest - het zou ook de reden zijn van de hogere wedde van de Vlaamse eerste minister dan de Belgische eerste minister. Hij is eerste minister van 2 entiteiten. Maar is dat ook zo in Wallonië en Brussel. Om tot 9 ministers van volksgezondheid te komen heeft men toch meer nodig dan 3 gewesten. Eerlijk ik kan niet volgen. Het is wel duidelijk dat de verdelingen er niet waren voor meer efficiëntie. De discussie over meer centrale of meer centrifugale bevoegdheden is niet zinvol. Sommige zaken horen meer thuis op provinciaal, gemeentelijk vlak of iets tussen beide. Maar dat men toch eerst doelstellingen zet.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.

Laatst gewijzigd door Valentinus : 12 augustus 2020 om 09:09.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 09:11   #45
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Jullie moeten mij helpen. Ik weet het echt niet meer. Ik dacht dat zorginstellingen zoals het onderwijs bij de gemeenschappen hoorde. In Vlaanderen hangt dat samen met het gewest - het zou ook de reden zijn van de hogere wedde van de Vlaamse eerste minister dan de Belgische eerste minister. Hij is eerste minister van 2 entiteiten. Maar is dat ook zo in Wallonië en Brussel. Om tot 9 ministers van volksgezondheid te komen heeft men toch meer nodig dan 3 gewesten. Eerlijk ik kan niet volgen. Het is wel duidelijk dat de verdelingen er niet waren voor meer efficiëntie. De discussie over meer centrale of meer centrifugale bevoegdheden is niet zinvol. Sommige zaken horen meer thuis op provinciaal, gemeentelijk vlak of iets tussen beide. Maar dat men toch eerst doelstellingen zet.
Die 9 ?

1 federaal (De Block)

1 Vlaams (Beke)

7 voor Wallobrux (PS, ecolo,...)
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 09:20   #46
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
IC bedden bijzetten is geen groot werk.
Als het nodig is kan men die capaciteit op 3 dagen naar 5 000 bedden brengen.
En dat werk word dan gedaan door technici van buiten de ziekenhuizen.

Indien echt nodig kan men de capaciteit van IC-bedden op enkele dagen zelfs opdrijven tot meer dan 10 000 bedden.

De 2 400 IC-bedden waar men nu over spreekt, zijn continu aanwezig in de ziekenhuizen.
Ze werden alleen vrijgemaakt en voorbehouden van Corona-patiënten.
De inspanning die werd gedaan door de ziekenhuizen om ze kunnen voor te behouden, is de andere patiënten naar huis sturen en niemand zonder corona nog opnemen.
Zijn die extra bedden dan in voorraad want dat lijkt me straf aangezien de ziekenhuizen onvoldoende voorraad hadden van mondmaskers.
Ook de beademingsapparatuur is toch niet in voorraad sinds het leger er enkel heeft uitgeleend.
En wat met de ventilatie van gewone kamers, die is toch ook niet uitgevoerd als op de IC afdeling denk ik.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 09:21   #47
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Die 9 ?

1 federaal (De Block)

1 Vlaams (Beke)

7 voor Wallobrux (PS, ecolo,...)
Is het zo eenvoudig? Het is eigenkijk geen verklaring. Moest dat alles zijn dan moet men zich toch afvragen wat die splitsingsmaniakken bezielden. Eerst een onmogelijke organisatie op poten zetten gelijkaardig aan een Mexicaans leger met veel generaal en daarna klagen dat die organisatie veel geld kost. Uiteraard bij de anderen. Zijzelf zijn efficiënt en kostenbewust.

Zorg is een persoonsgebonden materie. Ik vind op het web:

Subsidies voor investeringen in welzijns- en gezondheidsvoorzieningen
De Vlaamse overheid verleent via het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA)(opent in nieuw venster) financiële steun aan welzijns- en gezondheidsvoorzieningen die infrastructuurwerken willen uitvoeren. Dat maakt het mogelijk voorzieningen aan te bieden die betaalbaar zijn en tegelijk beantwoorden aan de hedendaagse eisen inzake woon- en zorgcomfort.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 12 augustus 2020, 10:10   #48
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Is het zo eenvoudig? Het is eigenkijk geen verklaring. Moest dat alles zijn dan moet men zich toch afvragen wat die splitsingsmaniakken bezielden. Eerst een onmogelijke organisatie op poten zetten gelijkaardig aan een Mexicaans leger met veel generaal en daarna klagen dat die organisatie veel geld kost. Uiteraard bij de anderen. Zijzelf zijn efficiënt en kostenbewust.

Zorg is een persoonsgebonden materie. Ik vind op het web:

Subsidies voor investeringen in welzijns- en gezondheidsvoorzieningen
De Vlaamse overheid verleent via het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA)(opent in nieuw venster) financiële steun aan welzijns- en gezondheidsvoorzieningen die infrastructuurwerken willen uitvoeren. Dat maakt het mogelijk voorzieningen aan te bieden die betaalbaar zijn en tegelijk beantwoorden aan de hedendaagse eisen inzake woon- en zorgcomfort.
Even googlen en dan had je het antwoord zelf gevonden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...s-en-waarvoor/:
1 federaal
1 vlaams
1 waals gewest
2 franstalige gemeenschap
1 duitstalige
3 brusselaars
Oud 12 augustus 2020, 10:59   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Zijn die extra bedden dan in voorraad want dat lijkt me straf aangezien de ziekenhuizen onvoldoende voorraad hadden van mondmaskers.
Ook de beademingsapparatuur is toch niet in voorraad sinds het leger er enkel heeft uitgeleend.
En wat met de ventilatie van gewone kamers, die is toch ook niet uitgevoerd als op de IC afdeling denk ik.
De ziekenhuizen hadden voorraden mondmaskers.
Maar niet voldoende om lange tijd aan de opgelegde regels te kunnen voldoen. Er is daar dus paniek ontstaan door het te kort op de wereldmarkt. Maar er is nooit een te kort geweest aan mondmaskers in de ziekenhuizen.
Wel in de verzorgingstehuizen, een Vlaamse bevoegdheid trouwens.

De bedden zijn inderdaad in voorraad. Men heeft zelfs niet eens de bedden van de krijgsmacht moeten aanspreken.

In het te kort van beademingstoestellen, ging het over mobiele toestellen.
En die worden normaal enkele gebruik bij verplaatsing van de patient.
Binnen elk ziekenhuis zijn er voldoende vaste punten waar men niet mobiele beademingstoestellen kan aansluiten.
Een niet mobiel beademingstoestel is niet meer dan de ontspanner van een gasfornuis met een drukmeter op.
En een mobiel beademingstoestel is eigenlijk niet meer dan een duikers fles met de ontspanner en het mondstuk op.

Het hele verhaal rond de tekorten van beademingstoestellen draait eigenlijk rond het type compressor op accu.
Deze zijn normaal voorbehouden van de mug en de spoedafdelingen.
Ze zijn lichter, kleiner en makkelijker hanteerbaar dan de mobiele beademinsgtoestellen met flessen.
Er was dus volgens de verpleegkundigen een te kort aan dat type mobiele beademingstoestellen.

Nu, de 1 en 2 persoonskamers hebben hetzelfde ventilatiesysteem, alleen wat kleiner.
Het is juist daardoor dat men van elke kamer direct een isolatiekamer kan maken.

De installatie die door de krijgsmacht worden uitgeleend behoren niet eens tot de strategische stock.
Oud 12 augustus 2020, 11:21   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie had er moeten protesteren? De bewoners zelf, die geen stem hebben? De familie die niet binnen mocht en in het ongewisse werd gelaten? Of de verzorgers die dubbele shiften draaiden om zo goed mogelijk hun mensen te helpen?
Ik ben tot nu toe nog niet met dit probleem geconfronteerd geweest.
Moest mijn vader of moeder in een rusthuis (of verpleeghuis) verblijven had ik ze meegenomen naar huis.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 11:22   #51
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De verzorgenden draaiden geen dubbele shiften.
Op veel plaatsen mochten de stagairs zelfs niet eens meer stage lopen van de directie.
Er zijn veel woonzorgcentra, en die hebben niet allemaal hetzelfde gereageerd. Ik heb weet van WZC waar verzorgend personeel grotendeels bezig was met het verhuizen van mensen en meubels naar andere kamers, in een (futiele) poging om besmetten en gezonden te scheiden. Er mocht niemand anders binnen, dus moesten de verzorgers al dat extra werk op zich nemen. Hun eigenlijke werk - verzorgen - moest maar gebeuren in hun vrije tijd - of helemaal niet.

Sommige stagiairs mochten niet meer binnen - maar ik heb ook weet van stagiairs die juist omwille van corona overgeplaatst zijn van een ziekenhuis naar een WZC - en daar onbeschermd vermoedelijke corona-patiënten moesten verzorgen.
Citaat:
En de mensen hadden hun oud familie uit de WZC kunnen weghalen, maar dat deden ze niet.
Tuurlijk niet. Ten eerste stuurt er (bijna) niemand zijn ouders naar een WZC tenzij ze het absoluut niet meer zien zitten om er zelf voor te zorgen. Ten tweede werd het ten stelligste afgeraden om generaties met elkaar in contact te brengen. Ten derde was er geen reden voor, want het officiële verhaal was dat de bewoners goed verzorgd werden, en bij hun familie meer risico liepen op besmetting.
Oud 12 augustus 2020, 11:59   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn veel woonzorgcentra, en die hebben niet allemaal hetzelfde gereageerd. Ik heb weet van WZC waar verzorgend personeel grotendeels bezig was met het verhuizen van mensen en meubels naar andere kamers, in een (futiele) poging om besmetten en gezonden te scheiden. Er mocht niemand anders binnen, dus moesten de verzorgers al dat extra werk op zich nemen. Hun eigenlijke werk - verzorgen - moest maar gebeuren in hun vrije tijd - of helemaal niet.
Allé, nog zo'n broodaap verhaal.

Citaat:
Sommige stagiairs mochten niet meer binnen - maar ik heb ook weet van stagiairs die juist omwille van corona overgeplaatst zijn van een ziekenhuis naar een WZC - en daar onbeschermd vermoedelijke corona-patiënten moesten verzorgen.
Gek, want het was juist één van de regels dat scholieren thuis moesten blijven.
Een leerling zorgkunde is een A2 leerling.
Van de studenten verpleegkunde, een A1 opleiding, mochten de laatste jaar inderdaad gaan helpen in de WZC.

Citaat:

Tuurlijk niet. Ten eerste stuurt er (bijna) niemand zijn ouders naar een WZC tenzij ze het absoluut niet meer zien zitten om er zelf voor te zorgen. Ten tweede werd het ten stelligste afgeraden om generaties met elkaar in contact te brengen. Ten derde was er geen reden voor, want het officiële verhaal was dat de bewoners goed verzorgd werden, en bij hun familie meer risico liepen op besmetting.
ten eerste, er zijn anders veel bejaarden die perfect bij hun kinderen zouden kunnen die in WZC zitten.
Maar dat is een andere discussie.

2 en 3 waren pressingsmiddelen van de dictators.
Zij hadden die doden nodig op paniek te kunnnen veroorzaken, hun regels te kunnen opleggen en de macht te grijpen.

Ken verschillende +80 jarigen die bij hun kinderen of kleinkinderen inwonen, geen van hen is besmet geraakt.
Er was en is trouwens geen verbod om je bejaard familielid uit een concentratiekamp weg te halen en thuis in alle veiligheid te verzorgen.
Oud 12 augustus 2020, 12:04   #53
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allé, nog zo'n broodaap verhaal.

Gek, want het was juist één van de regels dat scholieren thuis moesten blijven.
Een leerling zorgkunde is een A2 leerling.
Van de studenten verpleegkunde, een A1 opleiding, mochten de laatste jaar inderdaad gaan helpen in de WZC.
Geen broodje aap. Eigen contacten in ziekenhuizen en zorgcentra, die dat zelf hebben meegemaakt. En mijn zoon, opleiding verpleegkunde maar GEEN laatste jaar, was één van die stagiairs. Geen sprake van 'mogen' trouwens...
Oud 12 augustus 2020, 12:22   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen broodje aap. Eigen contacten in ziekenhuizen en zorgcentra, die dat zelf hebben meegemaakt. En mijn zoon, opleiding verpleegkunde maar GEEN laatste jaar, was één van die stagiairs. Geen sprake van 'mogen' trouwens...
Die heeft dan een attest zorgkundige.
En is bezig aan een opleiding A1 verpleegkunde.
Die mochten hun stage verder zetten in andere instellingen.
Mochten, want ze konden er ook voor kiezen hun stage af te breken en volgd schooljaar te hernemen.

Maar dat WZC tijdens de corona bezig waren met verhuizen van mensen, dat blijft een broodjeaap verhaal.
Oud 12 augustus 2020, 12:22   #55
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

De enigen die zoiets hebben gezegd ivm ouderen was de vereniging voor gerontologie en geriatrie.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03...rs-met-corona/

Niet de overheid, niet de ziekenhuizen of de longartsen.

Mogelijk heeft die communicatie bij een aantal rusthuisdirecties een invulling gekregen die ertoe leidde dat mensen niet naar het ziekenhuis zijn gebracht terwijl dat toch kon.

Misschien moet men die vereniging aanspreken op de consequenties van haar verklaring. In typisch dr Wynen-traditie zowat vanalles zelf willen bedisselen, tot het zoals in dit geval scheefloopt natuurlijk.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2020, 12:31   #56
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Niet de overheid, niet de ziekenhuizen of de longartsen..
Misschien dat rapport van azg eens lezen, link staat hierboven.
Oud 12 augustus 2020, 12:32   #57
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Even googlen en dan had je het antwoord zelf gevonden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...s-en-waarvoor/:
1 federaal
1 vlaams
1 waals gewest
2 franstalige gemeenschap
1 duitstalige
3 brusselaars
Knap. Hoe geef je de vraag in: VRT organisatie van Belgische instellingen? Hoe dan ook ik begrijp dat het om de gemeenschappen gaat vermits de Duitstalige ook een minister hebben. Een gezondheidszorg gebaseerd op taal. Wat is het nut hiervan?
Blijft ook mijn vraag waarom doet men zoiets?
Oud 12 augustus 2020, 12:42   #58
gertc
Europees Commissaris

Standaard

.

Laatst gewijzigd door gertc : 12 augustus 2020 om 12:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be