![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De cipier laat om 6 uur s'morgens een emmer water en dweil in de cel zetten iedere dag en je kan beginnen. Wie één of meerdere dagen overschrikt wordt de emmer leeggekieperd in de cel zonder pardon door de cipier, of hij kiepert hem over de gedetineerde dat kan ook als hij er de pik op heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is betrekkelijk nieuw, niet allen maken er gebruik van en er moet een goedkeuring komen en een aantal voorwaarden. De tijd is beperkt natuurlijk. Dat is voornamelijk voor de echtgenote buiten de muren omdat die anders op de staart van de cipier zou kruipen als het te lang duurt en er toch maar problemen van kwamen. Echtscheidingen, prostitutie, ongewenste zwangerschappen , zelfmoord...enfin you name it. Er zijn veel gevallen waarin het ook niet is toegestaan zoals bij bepaalde veroordelingen met drugs en dergelijke. Om smokkel en gebruik tegen te gaan uiteraard. Veel bezoek wordt ook achter glas gegeven indien risico's zich voordoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er is nog een ander luik aan verbonden. Als gevangene die geen eigendommen heeft of bezittingen die men kan aanslaan...wat dan? Zijn wettige verblijfplaats is immers daar en als deurwaarder moet je ginder niet zijn! Zijn loon aanslaan, welk loon? Voorts zijn burgelijke schulden net zoals alle schulden bij burgers, let op de uitspraak -burgelijke partij- en indien deze niet van fiscale aard zijn komen zij onder dezelde wet zoals iedereen. Gelukkig maar zou ik denken, anders zouden ze ieder die eens zijn huishuur achter staat eveneens onder die wet in de gevangenis moeten gaan steken. Gans belgië heeft wel ergens wat te betalen denk ik! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begrijpt u dat? Alles wat wij in het buitenleven in normale handelingen doen is daar een "gunst"! Is zijn gedrag uitstekend en spreekt hij met twee woorden en zo meer dan zal hij daar maximum gebruik van kunnen maken. Bij het minste of geringste worden één of meer van die gunsten een tijdlang ontnomen tot het tegendeel weer wordt toegestaan. Ik kan me inbeelden dat u daar moeite mee heeft om dat te visualiseren. Moet ik er een tekening bij maken dat de grootste smoeltrekker altijd iets meer mag dan de ander? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, er hoeft geen enkel bewijs tegen u te bestaan. En zij moeten niet uw schuld bewijzen, u moet uw onschuld bewijzen. Zolang je geen vandenbroucke noemt ga je in de cel op vermoedens van doping, hij mag 200 uren ergens een dweilke gaan slaan. Ook dat is België!! Je krijgt er nergens een rechte lijn in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En behalve vrijheidsberoving heb je ook nog de beroving van je politieke rechten en je burgerrechten. Dat geven ze je vaak in één klap cadeau bij al de rest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dacht altijd dat met gevangen bedoeld was, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Heeft er niemand een beter idee om misdadigers te straffen vb(ze in het leger steken,ze door een cambodjaans mijneveld laten lopen voor het eerst,ze bin laden laten zoeken,.....) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wij hadden niets misdaan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou hij werken, waarom zich gedragen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() mAmbo wilt precies zijn eigen situatie verbeteren, dat van die pc is dus toch waar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de opvoedende waarde ontgaat mij ook geheel. Een gevangenis hoe je ook mag draaien en keren moet minstens twee functie's hebben; 1) sanctie 2) voorkomen recidivisme. Haal het uitschot van straat en breng ze er in propere versie terug in, daar kan niemand iets op tegen hebben denk ik. Over het sanctioneren is er al veel gesproken vind ik maar over het verloop en de her-integratie dat is een ander paar mouwen. Cursussen bv; sommigen hebben meer diploma's dan alle cipiers samen. Moet je daar een cursus brood bakken aan geven? Dan gestraften tot 1 of 2 jaar ongeveer. Eventjes meetellen nu. x wordt gearresteerd en zit bv 3 maand in voorhechtenis en wordt in afwachting van zijn proces vrij gelaten. Jaren later valt het doek en krijgt hij 2 jaar effectief, dat is 24 maand - 3 maand voorhechtenis = 21 maand nog te gaan. In theorie kan hij echter soms op 1/3 van 24 vrijkomen dat is op 8 maand, dus nog 5 maand blijft er over. Iets of wat van cursus metsen of weet ik veel is al gauw 9 tot 18 maand en ze aanvaarden niemand die vroeger kan vrijkomen. X wil dolgraag iets doen in zijn leven, een cursus bv maar mag niet! Resultaat, x komt buiten op dezelfde manier als dat hij binnen ging maar meestal nu berooid en blut, ontheemd van sociale omgang, vrouw of lief soms kwijt en ook al geen huis of werk. Geef toe dat je voor minder al eens een depressie mag inroepen. X is nochtans sterk in omgang en kan aardig met de handen werken, ook met zijn hoofd. Hij zoekt werk. 2/3 van alle werkaanbod komt van stad,staat of aanverwant. Nergens mag hij nog binnen vanwege zijn strafblad. Schiet over 1/3 werkgevers. Die zijn ook streng en wat resteert zijn meestal de klusjes bij kleine zelfstandigen die vinden dat x een 2é kans verdient. X krijgt alweer dat gevoel van die gunst (goh hij mag werken) maar verdient wel wat minder dan zijn collega's want tenslotte mag hij al blij zijn "iets" te hebben. X kan het halen maar zit in een periode waarin hij constant zit af te wegen van wat doe ik hier nog, wat ben ik eigenlijk nog waard? Dus zat x fout in zijn leven, de sanctie was ook niet geslaagd. Beter was geweest x bij zijn arrestatie meteen te veroordelen tot die 2 jaar en hem in één klap te begeleiden in een aangepaste cursus of werkvoorbereiding zodat hooguit een jaartje later of desnoods de volle termijn later x weer voor de dag kon komen zoals het zou moeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de pc in de bak is uitzonderlijk slechts toegestaan als bv een dossier 300'000 blz begint te tellen of zo dat je dat op de cd rom zou kunnen inlezen. Veel meer moet je daar niet achter zoeken. Het is immers onvoorstelbaar hoe snel een vrij simpel dossier metersdik kan worden. Iedere gedetineerde heeft het recht zijn dossier te kennen en te mogen lezen voor zijn proces. Normaal gezien moeten ze dat gaan inlezen op de paleis van justitie in die kelders daar (onder politie begeleiding). Nu als het zo veel blz begint te tellen en je bent geen snelle lezer zit je daar 5 jaar uw dossier te gaan lezen. Dat kost ook handenvol inspanning aan begeleiding politie zoals ophalen, bewaken en terug brengen etc.... En vroeger, enfin tot over enkele jaren was het wel zo dat je een oude schrijfmachine kon hebben op je cel. Sommigen schrijven graag zoals een boek of liefdesbrieven of zoiets en typten dat. Met die pc ginder kan je niet meer dan dat doen. Ik vraag me zelfs af of ze het mogen opslaan op disc of zo en ik denk niet dat ze een printer mogen hebben. Controle er op is er toch in ieder geval. Laatst gewijzigd door Mambo : 8 december 2004 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De "douche" is een gunst, men kan zich altijd wassen op cel aan de lavabo of men krijgt een kan water per dag daar waar geen lavabo is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs nu nog heeft niet iedereen die luxe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
"Kosten aan de gemeenschap" da's kromtaal van een bepaald soort politiekers, een simpel druif zou het totale budget van ministerie van Justitie delen door totaal aantal personen in hechtenis. Klinkt schoon, maar voor ne job als boekhouder moet ge toch maar niet solliciteren... Zonder gevangenissen ook geen pré voor cipiers en een hoop buro-zitters, geen geld meer voor de betonboeren die nieuwe inrichtingen bouwen, enz enz Als ze er zelf maar niks mee te maken hebben, mag erop bespaard worden. Wreed gemakkelijke houding... Och, 't is altijd hetzelfde volk wat zich blaaskes laat wijsmaken en 't zijn altijd dezelfden die er geld aan verdienen. Ivm uitbesteding aan privé: gebeurt allang in de anglo-saxische wereld (USA en aanverwanten) maar vet is beleggingsgewijs van de soep af.
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tja wat kost dat dan allemaal? |
|
![]() |
![]() |