Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2004, 18:46   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Een echte schande is dat, ik durf zelfs wedden dat ze geen kuisvrouw krijgen en zelf hun cel moeten onderhouden.
Nee inderdaad, geen kuisvrouw.
De cipier laat om 6 uur s'morgens een emmer water en dweil in de cel zetten iedere dag en je kan beginnen. Wie één of meerdere dagen overschrikt wordt de emmer leeggekieperd in de cel zonder pardon door de cipier, of hij kiepert hem over de gedetineerde dat kan ook als hij er de pik op heeft.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 18:53   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
De 'ontmoetingskamer', waar een gevangene de 'tijd' krijgt, om eens met zijn vrouw van bil te gaan.
Overbodige luxe!
Dat moet je aan zijn wettige echtgenote ook eens vragen natuurlijk.
Het is betrekkelijk nieuw, niet allen maken er gebruik van en er moet een goedkeuring komen en een aantal voorwaarden. De tijd is beperkt natuurlijk.
Dat is voornamelijk voor de echtgenote buiten de muren omdat die anders op de staart van de cipier zou kruipen als het te lang duurt en er toch maar problemen van kwamen. Echtscheidingen, prostitutie, ongewenste zwangerschappen , zelfmoord...enfin you name it.
Er zijn veel gevallen waarin het ook niet is toegestaan zoals bij bepaalde veroordelingen met drugs en dergelijke. Om smokkel en gebruik tegen te gaan uiteraard. Veel bezoek wordt ook achter glas gegeven indien risico's zich voordoen.
Oud 7 december 2004, 19:02   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ingenious, als ik het zo lees is het simpeler van een veroordeelde maar beter in een keer een spuitje te geven.

Dan vind ik mijn idee toch beter. Dat een veroordeelde tijdens zijn strafperiode werkt om de boete- ([size=1]deel 1 van mijn rechtspraak,deze is voor elke soort misdaad vastgesteld, en het geld hieruit voortvloeiende zijn een onderdeel van de werkingsmiddelen van justitie, ook kan dit deel niet afgekocht worden[/size]) de kosten aan het slachtoffer ([size=1]deel 2 :de schadevergoeding, betaald die nu uit eigen zak, of word er nu voor gewerkt maakt niet uit, betaald word die toch[/size])- maar ook indien er geen betere optie is, langer blijft om een toekomst voor zichzelf bijeen te sparen.([size=1]deel 3:kosten aan eigen- desnoods de afbetaling van het huis waar zijn gezinnetje in achterblijft[/size])
Met wat ze daar verdienen kunnen ze onmogelijk een schuld afbouwen, dat bestaat niet!
Maar er is nog een ander luik aan verbonden. Als gevangene die geen eigendommen heeft of bezittingen die men kan aanslaan...wat dan? Zijn wettige verblijfplaats is immers daar en als deurwaarder moet je ginder niet zijn! Zijn loon aanslaan, welk loon?
Voorts zijn burgelijke schulden net zoals alle schulden bij burgers, let op de uitspraak -burgelijke partij- en indien deze niet van fiscale aard zijn komen zij onder dezelde wet zoals iedereen.
Gelukkig maar zou ik denken, anders zouden ze ieder die eens zijn huishuur achter staat eveneens onder die wet in de gevangenis moeten gaan steken. Gans belgië heeft wel ergens wat te betalen denk ik!
Oud 7 december 2004, 19:12   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt een punt, maar ze zijn op alle vlakken gefrustreerd, want mogen hun eigen kleding niet dragen, zitten opeengepakt, beperkt douchen, ....

Wat ga je dan doen, hen goed veel rechten geven?
Heb jij al eens de nieuwe supergevangenis van Hasselt gezien?
Keuze uit 2 maaltijden per dag?

Het is en blijft een vrijheidsberoving.
Leg er goed wat eieren onder, en een gevangene vertikt het om eens te bezinnen over zijn daden.

Dat het beter moet dan nu, daar twijfel ik niet over.
Maar om nu zoveel ruchtbaarheid te geven aan hun 'rechten', op het moment dat ze een misdaad plegen, heeft het slachtoffer ook rechten, die wel degelijk met de voeten wordt getreden.

Mijn mening daaromtrent, die meerwaarde aan luxe mogen ze krijgen naargeleng ze beter evolueren in het gevangenisleven, ze meer moeite doen.
Laat ik zeggen dat ze er voor moeten 'werken', en dan bedoel ik niet fysiek, maar aan hun gedrag.
Beginnen met niets, eindigen met luxe (zoals iemand in de maatschappij ook moet groeien en niets gratis ontvangt, ook al maakt Steve hun dat wijs).
U zegt wij draaien; gevangenen beginnen altijd zonder één recht. U moet dat proberen te begrijpen want voor een buitenstaander is dat puur chinees. Een gevangene heeft "de gunst" zich te douchen, "de gunst" te werken, "de gunst" bezoek te ontvangen, "de gunst" sigaretten te kopen, "de gunst" niet in de isoleercel te zitten....en zo verder. Het enige dat ze niet kunnen weigeren is de advocaat en de politie of rechtbank natuurlijk.
Begrijpt u dat? Alles wat wij in het buitenleven in normale handelingen doen is daar een "gunst"!
Is zijn gedrag uitstekend en spreekt hij met twee woorden en zo meer dan zal hij daar maximum gebruik van kunnen maken.
Bij het minste of geringste worden één of meer van die gunsten een tijdlang ontnomen tot het tegendeel weer wordt toegestaan.
Ik kan me inbeelden dat u daar moeite mee heeft om dat te visualiseren.

Moet ik er een tekening bij maken dat de grootste smoeltrekker altijd iets meer mag dan de ander?
Oud 7 december 2004, 19:21   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hebben zich in extreme gevallen wel als beesten gedragen, anders zaten ze er niet.

Je moet beseffen da België niet bepaald het land is waar je ONGESTRAFT achter de tralies vliegt, er moet al wat loos zijn.
België is denk ik bijna het "enige" land waar je puur op vermoedens kan veroordeeld worden, wat doorlopend aan de orde is trouwens.
Dus, er hoeft geen enkel bewijs tegen u te bestaan. En zij moeten niet uw schuld bewijzen, u moet uw onschuld bewijzen.

Zolang je geen vandenbroucke noemt ga je in de cel op vermoedens van doping, hij mag 200 uren ergens een dweilke gaan slaan.
Ook dat is België!!
Je krijgt er nergens een rechte lijn in.
Oud 7 december 2004, 19:46   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En behalve vrijheidsberoving heb je ook nog de beroving van je politieke rechten en je burgerrechten. Dat geven ze je vaak in één klap cadeau bij al de rest.
Oud 7 december 2004, 21:02   #47
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
en de gevangenis, een luxehotel... man van zo'n uitspraken kan ik nu echt het schijt krijgen hé! denk toch eens wat na. ooit al in contact gekomen met iemand die een tijdje in de gevangenis gezeten heeft? ik wel, al een paar keer, en ik kan je garanderen dat het geen pretje is. die mensen komen er echt niet beter uit. lees de post van mambo eens.

gisteren was het trouwens nog eens op de zevende dag: de overbevolking. gevangen zitten met teveel op kleine cellen. de cellen zijn hier helemaal niet voor voorzien. zo zitten ze met 2 op een cel, maar is er maar 1 toilet. dat toilet staat wel midden in de cel, met enkel een paravent ertussen. je kan dus zelfs nog niet rustig naar het toilet gaan! douchen? 1 a 2 keer per week. leuk hé, echte luxe!
Dat gevangenen ook bepaalde rechten en plichten krijgen vind ik niet meer dan normaal, eigenlijk ging het daar zelfs niet over. Waar het overgaat is dat gevangenissen niet echt meer lijken af te schrikken.
Ik dacht altijd dat met gevangen bedoeld was, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Heeft er niemand een beter idee om misdadigers te straffen vb(ze in het leger steken,ze door een cambodjaans mijneveld laten lopen voor het eerst,ze bin laden laten zoeken,.....)
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 21:12   #48
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Dat gevangenen ook bepaalde rechten en plichten krijgen vind ik niet meer dan normaal, eigenlijk ging het daar zelfs niet over. Waar het overgaat is dat gevangenissen niet echt meer lijken af te schrikken.
Ik dacht altijd dat met gevangen bedoeld was, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Heeft er niemand een beter idee om misdadigers te straffen vb(ze in het leger steken,ze door een cambodjaans mijneveld laten lopen voor het eerst,ze bin laden laten zoeken,.....)
een gevangenisstraf zoals we ze nu kennen, werkt inderdaad niet. het schrikt onvoldoende af. bovendien komen heel wat gevangen er slechter uit. er zou veel meer aandacht aan reintegratie in de samenleving moeten gaan, ipv sanctioneren, want dat werkt niet. ik ben echter geen expert, en kan dan ook geen valabel alternatief voorleggen. het enige wat ik vaststel is dat het huidige systeem tekortkomt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 21:20   #49
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
een gevangenisstraf zoals we ze nu kennen, werkt inderdaad niet. het schrikt onvoldoende af. bovendien komen heel wat gevangen er slechter uit. er zou veel meer aandacht aan reintegratie in de samenleving moeten gaan, ipv sanctioneren, want dat werkt niet. ik ben echter geen expert, en kan dan ook geen valabel alternatief voorleggen. het enige wat ik vaststel is dat het huidige systeem tekortkomt.
absoluut!
Oud 7 december 2004, 21:45   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Een gedetineerde verdient ongeveer 25€ per week. Soms kan het iets meer zijn en sommigen doen daar twee of drie jobs (alweer gunst) om de kleine karige centjes bij te leggen bij hun huishouden die thuis meestal zonder één frank inkomen zit.
Wat ze verdienen mogen ze besteden op de aankooplijst van de gevangenis die uiteraard zeer klein en bijna 2 keer zo duur als in de winkel is!
Er is geen cash geld aanwezig (tenzij smokkel) en alles is een gunst, ook de aankopen van snoep of condooms voor de anders geaarden onder ons.
tv moet je ofwel daar aankopen wat veel duurder is dan in de winkel of je kan er één huren aan iets rond de 50€ per maand. Deze gunst van huren kan je alweer afgenomen worden.
En hoeveel kost hun verblijf per week aan de gemeenschap ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 21:48   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee inderdaad, geen kuisvrouw.
De cipier laat om 6 uur s'morgens een emmer water en dweil in de cel zetten iedere dag en je kan beginnen. Wie één of meerdere dagen overschrikt wordt de emmer leeggekieperd in de cel zonder pardon door de cipier, of hij kiepert hem over de gedetineerde dat kan ook als hij er de pik op heeft.
Nooit bij het leger geweest zeker ?
En wij hadden niets misdaan.
Oud 7 december 2004, 21:58   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt wij draaien; gevangenen beginnen altijd zonder één recht. U moet dat proberen te begrijpen want voor een buitenstaander is dat puur chinees. Een gevangene heeft "de gunst" zich te douchen, "de gunst" te werken, "de gunst" bezoek te ontvangen, "de gunst" sigaretten te kopen, "de gunst" niet in de isoleercel te zitten....en zo verder. Het enige dat ze niet kunnen weigeren is de advocaat en de politie of rechtbank natuurlijk.
Begrijpt u dat? Alles wat wij in het buitenleven in normale handelingen doen is daar een "gunst"!
Is zijn gedrag uitstekend en spreekt hij met twee woorden en zo meer dan zal hij daar maximum gebruik van kunnen maken.
Bij het minste of geringste worden één of meer van die gunsten een tijdlang ontnomen tot het tegendeel weer wordt toegestaan.
Ik kan me inbeelden dat u daar moeite mee heeft om dat te visualiseren.

Moet ik er een tekening bij maken dat de grootste smoeltrekker altijd iets meer mag dan de ander?
Als alles een recht wordt, welke opvoedende waarde heeft de opsluiting dan nog ?
Waarom zou hij werken, waarom zich gedragen ?
Oud 7 december 2004, 22:12   #53
maarte
Minister-President

Standaard

mAmbo wilt precies zijn eigen situatie verbeteren, dat van die pc is dus toch waar!
Oud 8 december 2004, 00:34   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als alles een recht wordt, welke opvoedende waarde heeft de opsluiting dan nog ?
Waarom zou hij werken, waarom zich gedragen ?
Het is geen recht, het is een gunst en dat is niet hetzelfde. Een recht kunnen ze u in principe niet ontnemen en geeft zekerheden. Een gunst kunnen ze u wel ontnemen en u hebt dus geen zekerheden.

En de opvoedende waarde ontgaat mij ook geheel.
Een gevangenis hoe je ook mag draaien en keren moet minstens twee functie's hebben; 1) sanctie 2) voorkomen recidivisme.
Haal het uitschot van straat en breng ze er in propere versie terug in, daar kan niemand iets op tegen hebben denk ik.
Over het sanctioneren is er al veel gesproken vind ik maar over het verloop en de her-integratie dat is een ander paar mouwen.
Cursussen bv; sommigen hebben meer diploma's dan alle cipiers samen. Moet je daar een cursus brood bakken aan geven?
Dan gestraften tot 1 of 2 jaar ongeveer. Eventjes meetellen nu. x wordt gearresteerd en zit bv 3 maand in voorhechtenis en wordt in afwachting van zijn proces vrij gelaten. Jaren later valt het doek en krijgt hij 2 jaar effectief, dat is 24 maand - 3 maand voorhechtenis = 21 maand nog te gaan. In theorie kan hij echter soms op 1/3 van 24 vrijkomen dat is op 8 maand, dus nog 5 maand blijft er over. Iets of wat van cursus metsen of weet ik veel is al gauw 9 tot 18 maand en ze aanvaarden niemand die vroeger kan vrijkomen.
X wil dolgraag iets doen in zijn leven, een cursus bv maar mag niet!
Resultaat, x komt buiten op dezelfde manier als dat hij binnen ging maar meestal nu berooid en blut, ontheemd van sociale omgang, vrouw of lief soms kwijt en ook al geen huis of werk.
Geef toe dat je voor minder al eens een depressie mag inroepen.
X is nochtans sterk in omgang en kan aardig met de handen werken, ook met zijn hoofd. Hij zoekt werk. 2/3 van alle werkaanbod komt van stad,staat of aanverwant. Nergens mag hij nog binnen vanwege zijn strafblad. Schiet over 1/3 werkgevers. Die zijn ook streng en wat resteert zijn meestal de klusjes bij kleine zelfstandigen die vinden dat x een 2é kans verdient. X krijgt alweer dat gevoel van die gunst (goh hij mag werken) maar verdient wel wat minder dan zijn collega's want tenslotte mag hij al blij zijn "iets" te hebben.
X kan het halen maar zit in een periode waarin hij constant zit af te wegen van wat doe ik hier nog, wat ben ik eigenlijk nog waard?

Dus zat x fout in zijn leven, de sanctie was ook niet geslaagd.
Beter was geweest x bij zijn arrestatie meteen te veroordelen tot die 2 jaar en hem in één klap te begeleiden in een aangepaste cursus of werkvoorbereiding zodat hooguit een jaartje later of desnoods de volle termijn later x weer voor de dag kon komen zoals het zou moeten.
Oud 8 december 2004, 00:39   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
mAmbo wilt precies zijn eigen situatie verbeteren, dat van die pc is dus toch waar!
Ik zit wel niet in de bak manneke.

En de pc in de bak is uitzonderlijk slechts toegestaan als bv een dossier 300'000 blz begint te tellen of zo dat je dat op de cd rom zou kunnen inlezen. Veel meer moet je daar niet achter zoeken.
Het is immers onvoorstelbaar hoe snel een vrij simpel dossier metersdik kan worden. Iedere gedetineerde heeft het recht zijn dossier te kennen en te mogen lezen voor zijn proces. Normaal gezien moeten ze dat gaan inlezen op de paleis van justitie in die kelders daar (onder politie begeleiding). Nu als het zo veel blz begint te tellen en je bent geen snelle lezer zit je daar 5 jaar uw dossier te gaan lezen. Dat kost ook handenvol inspanning aan begeleiding politie zoals ophalen, bewaken en terug brengen etc....
En vroeger, enfin tot over enkele jaren was het wel zo dat je een oude schrijfmachine kon hebben op je cel. Sommigen schrijven graag zoals een boek of liefdesbrieven of zoiets en typten dat.
Met die pc ginder kan je niet meer dan dat doen. Ik vraag me zelfs af of ze het mogen opslaan op disc of zo en ik denk niet dat ze een printer mogen hebben. Controle er op is er toch in ieder geval.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 december 2004 om 00:53.
Oud 8 december 2004, 09:14   #56
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gevangene heeft "de gunst" zich te douchen,
Blijkbaar is hygiëne tegenwoordig ook al een gunst?
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 10:20   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De "douche" is een gunst, men kan zich altijd wassen op cel aan de lavabo of men krijgt een kan water per dag daar waar geen lavabo is.
Oud 8 december 2004, 11:30   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is hygiëne tegenwoordig ook al een gunst?
Dacht je nu echt dat veel mensen 30 jaar geleden een douche bezaten.
Zelfs nu nog heeft niet iedereen die luxe.
Oud 8 december 2004, 16:00   #59
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En hoeveel kost hun verblijf per week aan de gemeenschap ?
Allez, weeral ene met de vraag van één miljoen.

"Kosten aan de gemeenschap" da's kromtaal van een bepaald soort politiekers, een simpel druif zou het totale budget van ministerie van Justitie delen door totaal aantal personen in hechtenis. Klinkt schoon, maar voor ne job als boekhouder moet ge toch maar niet solliciteren...

Zonder gevangenissen ook geen pré voor cipiers en een hoop buro-zitters, geen geld meer voor de betonboeren die nieuwe inrichtingen bouwen, enz enz

Als ze er zelf maar niks mee te maken hebben, mag erop bespaard worden. Wreed gemakkelijke houding... Och, 't is altijd hetzelfde volk wat zich blaaskes laat wijsmaken en 't zijn altijd dezelfden die er geld aan verdienen.

Ivm uitbesteding aan privé:
gebeurt allang in de anglo-saxische wereld (USA en aanverwanten) maar vet is beleggingsgewijs van de soep af.
Oud 8 december 2004, 16:31   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Allez, weeral ene met de vraag van één miljoen.

"Kosten aan de gemeenschap" da's kromtaal van een bepaald soort politiekers, een simpel druif zou het totale budget van ministerie van Justitie delen door totaal aantal personen in hechtenis. Klinkt schoon, maar voor ne job als boekhouder moet ge toch maar niet solliciteren...

Zonder gevangenissen ook geen pré voor cipiers en een hoop buro-zitters, geen geld meer voor de betonboeren die nieuwe inrichtingen bouwen, enz enz

Als ze er zelf maar niks mee te maken hebben, mag erop bespaard worden. Wreed gemakkelijke houding... Och, 't is altijd hetzelfde volk wat zich blaaskes laat wijsmaken en 't zijn altijd dezelfden die er geld aan verdienen.

Ivm uitbesteding aan privé:
gebeurt allang in de anglo-saxische wereld (USA en aanverwanten) maar vet is beleggingsgewijs van de soep af.
Ge moet dat zo zien; als ze een hamer nodig hebben moeten ze eerst een aanvraag in 5voud doen, die stuurt dat naar 10 diensten met de nodige stempels en fiats. Dan gaat die aanvraag terug als goedgekeurt. Dan moeten ze er iemand naar de gamma sturen. Tegen dat iedereen zijn bevel heeft gepasseerd en die hamer daar ligt kost hij een slordige 7000€. Hopelijk hebben ze de nagels niet vergeten of het herbegint.
Tja wat kost dat dan allemaal?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be