Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2020, 14:39   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom niet? Ik heb eind jaren 90 ooit nog Pascal moeten leren (vraag me niet waarom, want die taal werd toen al niet meer gebruikt). Ik heb dat gedaan aan de hand van een boek.

Nu het kan waar zijn wat je zegt, want voor de rest heb ik geen ervaring met het leren van programmeertalen, maar ik zie niet in wat een hoorcollege daar enigszins kan bijbrengen.
Die oudere programmeertalen zijn veel simpeler. Ik ben eens wat zijdelings met een C++ achtige beziggeweest en er na een tijdje mee gestopt.
Oud 12 november 2020, 15:03   #42
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

De taal vind ik meestal geen probleem, vb C++ heb ik als eerste taal evengoed geleerd uit boek (buiten pascal dan).
Ik heb meer issues om mijn code deftig te organiseren, omdat ik weinig programmeer.
Daarenboven moet ge meestal ook nog eens leren hoe ge verschillende libraries moet aanspreken.
Oud 12 november 2020, 15:13   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom niet? Ik heb eind jaren 90 ooit nog Pascal moeten leren (vraag me niet waarom, want die taal werd toen al niet meer gebruikt). Ik heb dat gedaan aan de hand van een boek.
(Turbo) Pascal heb ik begin jaren 90 via een schriftelijke cursus bij de Vlaamse Gemeenschap geleerd.
Je kreeg telkens een bundel met de theorie en wat opdrachten, en als antwoord stuurde je dan een diskette + een uitgeprinte versie terug. De verbetering gebeurde op de uitgeprinte versie.
Pascal was toen wel vrij populair bij studenten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2020, 15:51   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die oudere programmeertalen zijn veel simpeler. Ik ben eens wat zijdelings met een C++ achtige beziggeweest en er na een tijdje mee gestopt.
Gewoon "vlaams" al geprobeerd ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2020, 16:14   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Daarenboven moet ge meestal ook nog eens leren hoe ge verschillende libraries moet aanspreken.
Dat heb ik iet of wat afgeleerd.
Libraries kunnen best handig zijn, tenminste als ze worden onderhouden, want de moedertaal evolueert.
Als jQuery er de brui aan geeft dan ontstaat er een probleem op het web.

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 november 2020 om 16:17.
Oud 12 november 2020, 16:17   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie nu als leek start met een programmeertaal kiest toch best iets object georiënteerd.
C# en Java vind ik best leuk.
Oud 12 november 2020, 18:37   #47
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
(Turbo) Pascal heb ik begin jaren 90 via een schriftelijke cursus bij de Vlaamse Gemeenschap geleerd.
Je kreeg telkens een bundel met de theorie en wat opdrachten, en als antwoord stuurde je dan een diskette + een uitgeprinte versie terug. De verbetering gebeurde op de uitgeprinte versie.
Pascal was toen wel vrij populair bij studenten.
Het was al heel dichtbij het "object-georienteerd" programmeren dat nu normaal is...

Ach....
In een grijs verleden programmeerde ondergetekende ABB-industriele robots (voor plasmasnijden) en die programmeertaal ervoor was toendertijd (rond de eeuwwisseling) gebaseerd op pascal 85 als ik me nog herinner.....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 november 2020 om 18:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2020, 18:42   #48
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie nu als leek start met een programmeertaal kiest toch best iets object georiënteerd.
C# en Java vind ik best leuk.
C++ is object oriented en met C++ achtig bedoelde ik eigenlijk ‘gedetailleerd’ object oriented. Dat is interessant voor iemand die er dagelijks mee bezig is, maar de betekenis en de syntax van die ‘objecten’ begrijpen en ‘uit het hoofd leren’ is voor een casual programmer toch teveel van het goede.
Oud 12 november 2020, 20:31   #49
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kodekloppers met historische inclinatie zouden natuurlijk kunnen aanvangen met de studie van FORTRAN,ALGOL,ADA of zelfs COBOL.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2020, 21:57   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
C++ is object oriented en met C++ achtig bedoelde ik eigenlijk ‘gedetailleerd’ object oriented. Dat is interessant voor iemand die er dagelijks mee bezig is, maar de betekenis en de syntax van die ‘objecten’ begrijpen en ‘uit het hoofd leren’ is voor een casual programmer toch teveel van het goede.
Dit geldt niet enkel voor C++.
De syntax en alle parameters, en liefst in de juiste volgorde uit het hoofd leren, is een onbegonnen zaak.
De goeie IDE's bechikken over een efficiënt code-hint systeem.
Oud 12 november 2020, 22:08   #51
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Als ik momenteel iets doe, en het kan, doe ik het in Python.
Anders C#.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 12 november 2020 om 22:09.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2021, 10:19   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders C#.
Met Python heb ik geen ervaring.
Enkele jaren geleden heb ik C# gevolgd gedurende een volledig schooljaar. Momenteel ben ik m'n kennis C# aan het heropfrissen met een handboek dat dateert van 2013: Head First C#. Als ik Visual Studio 2019 gebruik dan merk ik dat er sedertdien toch nogal wat veranderd is.
Ik ben op zoek naar iets actueler qua documentatie met oefeningen, liefst online.
Oud 18 augustus 2021, 15:31   #53
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met Python heb ik geen ervaring.
Enkele jaren geleden heb ik C# gevolgd gedurende een volledig schooljaar. Momenteel ben ik m'n kennis C# aan het heropfrissen met een handboek dat dateert van 2013: Head First C#. Als ik Visual Studio 2019 gebruik dan merk ik dat er sedertdien toch nogal wat veranderd is.
Ik ben op zoek naar iets actueler qua documentatie met oefeningen, liefst online.
De online documentatie van microsoft is eigenlijk vrij goed: https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/
Oefeningen vind je online ook wel, vb
https://www.w3resource.com/csharp-exercises/
https://cloudemployee.co.uk/blog/pro...-coding-online

Oefeningen vind ik niet altijd interessant, zelfs toen ik dat deed op avondschool kwam dat meestal op't zelfde neer. Een soort storefront of dergelijke met daaraan een database gekoppeld.
Meestal zoek ik iets dat ik kan gebruiken en puzzel dat zelf wel ineen met hulp van stackoverflow.
Het laatste was iets onnozel, maar wel leerrijk, een client/server combo; op mijn pc een commandline app die een backup maakt van een savegame folder, of deze terugzet, samen met een xamarin app op android om het te bedienen.
En zo heb ik er al veel gemaakt.
Het probleem voor mij is dat dat nooit gaat om grote projecten, waardoor mijn componenten soms met spuug- en plakwerk aan elkaar hangen.
Maar't werkt, en 't is niet dat het verkocht gaat worden.
Oud 19 augustus 2021, 17:14   #54
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders C#.
Mijn kinderen hebben me ook aangeraden eens Python te leren, om een basis van programmeren te verwerven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2021, 17:38   #55
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is niet de programmeertaal. Ze zijn allemaal grotendeels gelijklopend, en echt niet zo moeilijk om onder de knie te krijgen, dus gewoon doen. Daarbij heb je ook nog eens heel wat hulp voor de syntax als je een goei development environment installeert.

Het probleem is, dat wanneer je echt iets nuttigs wil doen met je programmeertaal je een aantal frameworks moet leren, bijv. voor database operaties, web services of communicatie, grafische functies enz.... en daar heb je ook de keuze uit tientallen mogelijkheden. Dat is het punt waar het moeilijk wordt.
Oud 19 augustus 2021, 18:34   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De online documentatie van microsoft is eigenlijk vrij goed: https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/
Oefeningen vind je online ook wel, vb
https://www.w3resource.com/csharp-exercises/
https://cloudemployee.co.uk/blog/pro...-coding-online

Oefeningen vind ik niet altijd interessant, zelfs toen ik dat deed op avondschool kwam dat meestal op't zelfde neer. Een soort storefront of dergelijke met daaraan een database gekoppeld.
Meestal zoek ik iets dat ik kan gebruiken en puzzel dat zelf wel ineen met hulp van stackoverflow.
Het laatste was iets onnozel, maar wel leerrijk, een client/server combo; op mijn pc een commandline app die een backup maakt van een savegame folder, of deze terugzet, samen met een xamarin app op android om het te bedienen.
En zo heb ik er al veel gemaakt.
Het probleem voor mij is dat dat nooit gaat om grote projecten, waardoor mijn componenten soms met spuug- en plakwerk aan elkaar hangen.
Maar't werkt, en 't is niet dat het verkocht gaat worden.
Bedankt voor de links.
Mij gaat het ook niet om grote projecten of om iets te verkopen. Programmeren boeit mij en het is hoofdzakelijk de bedoeling om wat creatief te zijn.
Na de avondschool HBO5 programmeren was ik begonnen aan een sudokusolver in JavaScript. Die functioneert goed, en die zou ik nu willen vertalen naar C#. Destijds gebruikte ik XAMPP als databaseomgeving, nu zou ik "Linq" willen gebruiken.
Nogmaals bedankt.
Oud 19 augustus 2021, 18:39   #57
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het probleem is niet de programmeertaal. Ze zijn allemaal grotendeels gelijklopend, en echt niet zo moeilijk om onder de knie te krijgen, dus gewoon doen. Daarbij heb je ook nog eens heel wat hulp voor de syntax als je een goei development environment installeert.

Het probleem is, dat wanneer je echt iets nuttigs wil doen met je programmeertaal je een aantal frameworks moet leren, bijv. voor database operaties, web services of communicatie, grafische functies enz.... en daar heb je ook de keuze uit tientallen mogelijkheden. Dat is het punt waar het moeilijk wordt.
Als het om een aanzienlijk project gaat is het voorbereidend , de analyse, van kapitaal belang en niet bepaald het eenvoudigst, net zoals het normaliseren van een mogelijke database.
Mijn ambitie is hoofdzakelijk desktop stand alone applicaties.
Oud 19 augustus 2021, 19:24   #58
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Wat is de beste programmeertaal die je in 2021 kan leren?

De top vijf programmeertalen voor kinderen in 2019

Zelf hou ik er mij niet echt met bezig daar mijn hersenen nu al in een knoop liggen, dat moet soms toch opvallen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be