Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2021, 11:01   #41
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoezo?

Heeft u dezelfde problemen wanneer men een dichter bestempelt als bijvoorbeeld een 'Antwerpse dichter'?
Een probleem zou ik het niet noemen, eerder een vaststelling. Ik vraag mij af wat er zo uniek zou zijn aan een 'Vlaamse' dichter. Het administratieve deel van België genaamd Vlaanderen is cultureel veel te divers om er een gemeenschappelijk kenmerk, behalve de taal die we toevallig ook delen met onze Nederlandse noorderburen, uit te distilleren die een Vlaamse eigenheid zou aantonen.
Een dichter uit het Antwerpse die in het Antwerps dialect met woorden goochelt kan met recht en rede een Antwerpse dichter genoemd worden.
Oud 7 januari 2021, 11:03   #42
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zo is het, maar zo hoeft het niet te zijn.

De onbetaalbaarheid van privé-scholen vloeit gedeeltelijk voort uit het bestaan van het super-inefficiënte, collectivistische "gratis" onderwijs (waarvoor u levenslang belastingen betaalt).

Onderwijs vindt meestal ook beter niet op school plaats.

In deze draad ligt de nadruk op het collectivistische aspect: alle kinderen moeten dezelfde geschiedenis leren. Ik heb buiten het onderwijs om veel geschiedenis geleerd. Op school? Was me dat een tegenvaller, vooral toen ik achteraf kon terugblikken op de relevantie ervan voor mijn leven.

En natuurlijk is collectivistisch onderwijs een zware misdaad tegenover de begaafde leerling.
1)Alle kosten van de onderwijsinstelling en de winst worden afgewimpeld op de leerling: privé-onderwijs kan gewoon niet goedkoop georganiseerd worden.
2)De achteruitgang van ons onderwijs heeft niets te maken met het "collectivistisch" karakter maar alles met mismeestering op ideologische basis en omwille van de verkeerde doelen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 11:03   #43
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
En wat geschiedenis betreft is het in theorie beter zo, want veel van onze geschiedenis delen we met Wallonië, maar niet alles.

Al kan dat andere natuurlijk in de les Nederlands aan bod komen. Wij kregen nog veel NL literatuur en zelfs meer taalbeheersing onderwezen. Beter dan de gender-onzin en multi- en andere flauwe kul waar de jongeren nu hun tijd mee moeten verknoeien, maar het was toen ook al eenheidsworst en grotendeels tijdverspilling.

Logischerwijs is onze geschiedenis Vlaams als ze over Vlaamse periodes gaat, Oostenrijks als ze over Oostenrijkse periodes gaat, in alle periodes een beetje Nederlands vanwege de relevantie voor de Nederlandse taal en taalgebonden cultuur, en Belgisch wanneer periodes worden behandeld waarin België of de Spaanse en Oostenrijkse voorgangers daarvan van groot belang waren. En natuurlijk is onze geschiedenis ook Europees: christelijk en een beetje joods, Romeins en vooral ook Grieks.

Maar daar kunnen de ouders, de leerkrachten en de leerlingen zelf wel achter komen zonder dat de overheid er zich mee moeit.
En ondertussen ook een beetje Turks en Marokkaans en dus ook ietsjes islamitisch.

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 7 januari 2021 om 11:03.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 12:59   #44
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Een dichter uit het Antwerpse die in het Antwerps dialect met woorden goochelt kan met recht en rede een Antwerpse dichter genoemd worden.
Of een stadsdichter die in het AN over Antwerpen dicht.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 13:08   #45
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nochtans heeft TAVEK gelijk. Ik viel bv om van verbazing toen een jonge Limburgse (universitaire opleiding) mij vertelde dat ze niet wist dat Limburg eeuwenlang deel uitmaakte van prinsbisdom Luik.
De geschiedenis van mijn eigen geboortestreek leerde ik pas in de laatste jaren van de humaniora. Omdat ik het geluk had dat mijn pas afgestudeerde leraar buiten het handboek daarover les gaf.
Ik vrees dan ook dat die canon enkel dient om onze jongeren een ingebeelde gemeenschappelijke geschiedenis te onderwijzen. Alles met de bedoeling om een politieke doel te bereiken.
Onze (klein-)kinderen zijn te belangrijk om te laten misbruiken door politici.

PS het is toch wel opvallend dat ons onderwijs stelselmatig kwaliteit verloren heeft sinds de gemeenschappen bevoegd werden.
In Nederland is het geschiedenisonderwijs inderdaad ook slecht, zoals cato zei. Er zijn behoorlijk veel Nederlanders die een grote mond hebben over hun geschiedenis, maar zich 'beledigd' voelden toen in het het over de Zuidelijke Nederlanden als het over de voorloper van België ging. Ik kreeg niet uitgelegd dat het over een andere staat ging en ik helemaal niet het hedendaagse Nederland bedoelde noch de periode toen we één land waren voor 15 jaar in de negentiende eeuw. En ik was de enige persoon die wist dat het 15 jaren waren.

Geen enkele wist bovendien dat België gebaseerd is op de Latijnse naam voor de Nederlanden en dat we daarom zo heten. En die Latijnse naam voor de Nederlanden is op diens beurt gebaseerd op de Belgae. Vrij algemene kennis, dacht ik, maar ik overschatte mijn gesprekspartner steeds en dat was mijn fout.

Ik moest op mijn tenen staan en op mijn woorden letten en was ironisch gezien de enige persoon die het over geschiedenis kon hebben zonder nationalistische bril. Het was zo erg dat ik als Belgicist aanzien werd op den duur (en ik had het zelden over geschiedenis en bracht het nooit zelf op). Terwijl iedereen die me kent weet dat ik Groot-Nederlandse sympathieën heb.

Orangistische protestantse staatsmythen werden/worden er stevig ingedrild bij de gemiddelde Nederlander. Zo had ik ook een katholieke Zeeuws-Vlaming met Belgische voorouders 'beledigd' toen hij het had over 'zijn voorouders' wanneer hij het over de Gouden Eeuw had en ik het had over Staats-Vlaanderen en hoezeer dat een wingewest was van de Republiek.

In Vlaanderen zijn we hierin correcter. Wij praten over de Hollandse Gouden Eeuw. Een periode die erg uitvoerig behandeld wordt tijdens het vak Nederlands. Hollandse schilderkunst kan ook op veel bewonderaars rekenen. Een schooltrip naar Amsterdam werd het onderwerp ook uitvoerig behandeld. Maar veel Nederlanders weten dat dus niet, dat het vrijwel enkel voor Holland en Zeeland de Gouden Eeuw was. En indirect hebben wij er allemaal de vruchten van geplukt, dat dan weer wel.

Er zijn duidelijke nadelen aan staats-nationalisme. Vlaams- en Belgisch-nationalisten zie ik ook vaak de feiten ontkennen. Op deze draad alleen al zie je het al spelen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 januari 2021 om 13:30.
Oud 7 januari 2021, 13:14   #46
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een probleem zou ik het niet noemen, eerder een vaststelling. Ik vraag mij af wat er zo uniek zou zijn aan een 'Vlaamse' dichter. Het administratieve deel van België genaamd Vlaanderen is cultureel veel te divers om er een gemeenschappelijk kenmerk, behalve de taal die we toevallig ook delen met onze Nederlandse noorderburen, uit te distilleren die een Vlaamse eigenheid zou aantonen.
En toch is cultuur een gemeenschapsbevoegdheid geworden. Die bevoegdheden zijn ouder dan de gewestsbevoegdheden.

Het gaat dus om meer dan een louter administratieve afbakening.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 13:33   #47
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft TAVEK gelijk. Ik viel bv om van verbazing toen een jonge Limburgse (universitaire opleiding) mij vertelde dat ze niet wist dat Limburg eeuwenlang deel uitmaakte van prinsbisdom Luik.
De geschiedenis van mijn eigen geboortestreek leerde ik pas in de laatste jaren van de humaniora. Omdat ik het geluk had dat mijn pas afgestudeerde leraar buiten het handboek daarover les gaf.
Ik vrees dan ook dat die canon enkel dient om onze jongeren een ingebeelde gemeenschappelijke geschiedenis te onderwijzen. Alles met de bedoeling om een politieke doel te bereiken.
Onze (klein-)kinderen zijn te belangrijk om te laten misbruiken door politici.

PS het is toch wel opvallend dat ons onderwijs stelselmatig kwaliteit verloren heeft sinds de gemeenschappen bevoegd werden.
Wel, behalve dat België een eenheid was in de Oostenrijkse en Spaanse tijd, want het land van Loon en Luik hoorden er niet bij, maar inderdaad bij het Prinsbisdom Luik. Uiteraard losjes mee verwant en ook onderdeel van de Keizer.

Het gaat ook om meer dan wie er de plak zwaaide wat mij betreft. Eigenlijk dient men niet te veel nationalistische mythen op de drillen tenzij men ze echt als mythe aanziet. Zoals het nu is is dat goed, vind ik.

Ik ben sowieso wel benieuwd wat het zal worden in de praktijk. Wie weet gaat men meer mensen de geschiedenis beter leren kennen. Een vakdomein waar men vaak gekleurd mee omgaat.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 januari 2021 om 13:37.
Oud 7 januari 2021, 13:58   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een geschiedkundige die een canon van Belgie beter vindt.....wat logisch is.

Vlaanderen de dag van vandaag is een aaneenraapsel van een graafschap, een hertogdom en een prinsbisdom. Je gaat dus een canon maken die ver buiten Vlaanderen gaat.

De logische canon is inderdaad die van Belgie, die wel in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden een eenheid zijn geweest.

Maarja, tis een idee gedreven door de nationalisten van de nva....geldverspilling.
Geldverspilling inderdaad. De canon is inderdaad België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 13:59   #49
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Of een stadsdichter die in het AN over Antwerpen dicht.
De Nederlander Ramsey Nasr was in 2005 stadsdichter van Antwerpen. Is/was dat nu een Antwerpse, Vlaamse of Nederlandse dichter?
Oud 7 januari 2021, 14:02   #50
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Nederlander Ramsey Nasr was in 2005 stadsdichter van Antwerpen. Is/was dat nu een Antwerpse, Vlaamse of Nederlandse dichter?
Alle drie wat mij betref. Het één hoeft het andere niet uit te sluiten. Een ingewikkeld raderwerk van deelverzamelingen is het. Geen exacte wetenschap he?

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 januari 2021 om 14:05.
Oud 7 januari 2021, 14:23   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De manier waarop u uw vraag formuleert, doet vermoeden dat u vindt dat men moet kiezen tussen die opties.

Waarom zouden ze elkaar moeten uitsluiten?

Ik ben man, Antwerpenaar, Vlaming, Belg, EU-burger,... dat sluit elkaar toch allemaal niet uit?
Oud 7 januari 2021, 14:34   #52
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch is cultuur een gemeenschapsbevoegdheid geworden. Die bevoegdheden zijn ouder dan de gewestsbevoegdheden.

Het gaat dus om meer dan een louter administratieve afbakening.
De gemeenschappen waren en zijn niets anders dan een administratieve afbakening. Die kwam er om af te bakenen waar welke overheidsadministratie invloed kon uitoefenen.
De gemeenschappen hebben trouwens enkel bevoegdheid wat betreft overheidsadministratie. Die mogen niet bepalen wat burgers in de privésfeer mogen of moeten doen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 14:44   #53
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De manier waarop u uw vraag formuleert, doet vermoeden dat u vindt dat men moet kiezen tussen die opties.

Waarom zouden ze elkaar moeten uitsluiten?

Ik ben man, Antwerpenaar, Vlaming, Belg, EU-burger,... dat sluit elkaar toch allemaal niet uit?
Niet te veel vermoeden. Is slecht voor de werkelijkheid.
Oud 7 januari 2021, 14:45   #54
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemeenschappen waren en zijn niets anders dan een administratieve afbakening. Die kwam er om af te bakenen waar welke overheidsadministratie invloed kon uitoefenen.
De gemeenschappen hebben trouwens enkel bevoegdheid wat betreft overheidsadministratie. Die mogen niet bepalen wat burgers in de privésfeer mogen of moeten doen.
U draait het om. De gemeenschappen waren geen administratieve afbakeningen waar men dan daarna de bevoegdheid cultuur heeft toebedeeld.

De gemeenschappen zijn net gecreëerd om de wil om een eigen cultuurbeleid te kunnen uitoefenen, mogelijk te maken. De nogal onduidelijke afbakening in Brussel toont bovendien mooi aan dat het niet louter gaat om administratieve afbakeningen. Het is net een teken dat men moeilijkheden ondervond om die gedeelde wens administratief te kunnen afbakenen.
Oud 7 januari 2021, 14:47   #55
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet te veel vermoeden. Is slecht voor de werkelijkheid.
Licht uw vraag dan toe?

'of' betekent meestal: het ene of het andere.

Anders kan men beter 'en/of' gebruiken.
Oud 7 januari 2021, 14:56   #56
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
En ondertussen ook een beetje Turks en Marokkaans en dus ook ietsjes islamitisch.
Ik weet u moedere wonen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 14:57   #57
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik weet u moedere wonen.
En ikke weet a huis wone
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2021, 15:13   #58
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Licht uw vraag dan toe?

'of' betekent meestal: het ene of het andere.

Anders kan men beter 'en/of' gebruiken.
Wat had je dan gedacht? We zitten in een draad over de canon van Vlaanderen op een forum waar de meerderheid uit nationalisten in verschillende gradaties bestaat. Ik probeer 'subtiel' de pieren uit de neus te halen om zo een blik op het diepste van de ziel te kunnen werpen.
Mijn persoonlijke mening zou allang duidelijk moeten zijn uit eerdere ontmoetingen op dit forum. Ik ben voor een zo inclusief en kosmopolitisch mogelijke samenleving. Als morgen een Nieuw-Guinea-Papoeaan hier aankomt met zijn reisbuidel vervaardigd van bananenbladeren dan moet die zich onmiddellijk thuis voelen.
Oud 7 januari 2021, 15:15   #59
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik weet u moedere wonen.
Nou? Dat klinkt een beetje bedreigend.
Oud 7 januari 2021, 15:22   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
1)Alle kosten van de onderwijsinstelling en de winst worden afgewimpeld op de leerling: privé-onderwijs kan gewoon niet goedkoop georganiseerd worden.
2)De achteruitgang van ons onderwijs heeft niets te maken met het "collectivistisch" karakter maar alles met mismeestering op ideologische basis en omwille van de verkeerde doelen.
1. Op een vrije markt (die niet bestaat als er b.v. staatsscholen en gesubsidieerde scholen zijn, en ook niet als er een wettig betaalmiddel bestaat) verricht de particuliere sector alle werk goedkoper, en meestal veel goedkoper dan de overheid. Onderwijs is voornamelijk werk; grondstoffen zijn er een marginale kostenpost.
2. De collectivisten vinden dat er juiste doelen bestaan voor grote groepen leerlingen. Ik vind dat niemand het recht heeft om andermans doelen te bepalen. Dat doen scholen wel, met of zonder canon voor geschiedenis of welk vak dan ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be