Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2021, 08:29   #41
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
bla bla bla
Als argument kan dit tellen.
Oud 24 mei 2021, 08:46   #42
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is dan ook het enige voor een tweetalige stad met meer dan 1miljoen inwoners.
In het UZ van Jette kan elke Franstalige dan ook nog eens overal in het Frans terecht kan zoals in een tweetalige stad maar normaal is.

,Terwijl je in het Erasmus ZH van de ULB in Anderlecht niet overal in het Nederlands terecht kan.
Daar is de tweetaligheid ver te zoeken
De francofonie wil de eliminatie van het Nederlands in Brussel. Is het niet onlogisch in die omstandigheden taal toegevingen aan die francofonie te doen? Waarom kan men überhaupt terecht in het Frans in het UZ Jette? Waarom bestaan er überhaupt verfransing bevorderende taalwetten in Vlaanderen? Vlaanderen jaagt een illusie na.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2021, 11:24   #43
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Omdat men anders nog meer als een dwaas over komt? De bedoeling van de francofonie is het Nederlands in Brussel en omstreken tot folklore te reduceren. Dient Vlaanderen dan ook nog eens voor die folklore te betalen? Waarom?

Men kan ook de vraag stellen waarom Vlaanderen ervoor zou betalen zodat Franstaligen 'tweetalige' jobs kunnen inpikken ondertussen dat ze die tweede taal willen elimineren uit de hoofdstad.
Ik dacht dat het probleem het ontbreken van tweetaligheid is. Als er wordt aangehaald dat dit probleem grotendeels door Vlaanderen zelf kan verholpen worden, dan verleg je het probleem naar het feit dat ze indien tweetalig onze jobs inpakken. Zo gaat het dus nooit goed zijn/komen.

De Franstalige wil het Nederlands niet elimineren, sommige zoniet vele Brusselse politici ja. We dienen niets te verwachten van de Franstalige politici, maar ik verwacht van de Nederlandstalige politici dat ze opkomen voor het Nederlands. Bij velen hier is het precies andersom, ze verwachten niets van de Nederlandstalige politici qua taalbeleid en alles van de Franstalige politici en mede landgenoten. Logica is ver zoek.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2021, 09:49   #44
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Ik dacht dat het probleem het ontbreken van tweetaligheid is. Als er wordt aangehaald dat dit probleem grotendeels door Vlaanderen zelf kan verholpen worden, dan verleg je het probleem naar het feit dat ze indien tweetalig onze jobs inpakken. Zo gaat het dus nooit goed zijn/komen.

De Franstalige wil het Nederlands niet elimineren, sommige zoniet vele Brusselse politici ja. We dienen niets te verwachten van de Franstalige politici, maar ik verwacht van de Nederlandstalige politici dat ze opkomen voor het Nederlands. Bij velen hier is het precies andersom, ze verwachten niets van de Nederlandstalige politici qua taalbeleid en alles van de Franstalige politici en mede landgenoten. Logica is ver zoek.
Wedden dat bij De Croo thuis Frans gesproken word????......

Laatst gewijzigd door TREBRON : 25 mei 2021 om 09:51.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2021, 10:51   #45
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Inderdaad, maar die gevolgen treffen hem in Brussel slechts voor 6%, waarschijnlijk zelf minder.

Egoïstisch en hautain bekeken heeft hij dus gelijk.

Van zodra een functie waar de overheid betaald zou 2taligheid verplicht moeten zijn.
Dus ook voor ministers die het slechte voorbeeld geven.
Oud 25 mei 2021, 11:16   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Belgische Revolutionairen hebben er ook voor gestreden, om nooit meer Nederlands te hoeven leren. 't Kan verkeren dus, dat het uiteindelijk toch een verplicht vak werd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hetgeen waarin Willem 'te ver ging'.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2021, 11:19   #47
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Wedden dat bij De Croo thuis Frans gesproken word????......
De uitspraak van zijn Frans, dat hij vloeiend spreekt, vind ik wel onaangenaam aan het oor. Hij spreekt de R bijna uit als de Tsjechische ?.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 mei 2021 om 11:23.
Oud 27 mei 2021, 02:44   #48
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja... wat wil je? Als zelfs sommige Vlamingen nog steeds achterop lopen en hun formele taal “Vlaams” noemen dan hoef je niet verbaasd te zijn dat de francofonen niet enthousiast zijn om “un patois” te leren.
Die opmerking heb ik ook van een Waalse vriend gekregen en ik kon hem geen ongelijk geven.
Oud 27 mei 2021, 02:51   #49
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De uitspraak van zijn Frans, dat hij vloeiend spreekt, vind ik wel onaangenaam aan het oor. Hij spreekt de R bijna uit als de Tsjechische ?.

Het is "Brakels" Frans maar niettegenstaande heel duidelijk en met een goede woordenschat.
Omgekeerd is het verschil immens groot, de Walen op de preekstoel brengen het er niet zo goed vanaf..
Oud 30 mei 2021, 21:10   #50
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

En nu feiten.
Enkele dagen geleden in Brussel geweest. Buiten op een terrasje gezeten. Rechts en Links Nederlandstalige gesprekken (ook die knappe met Afrikaanse roots). Voor ons Engels en achter ons Frans. De bediening was in Frans en Engels, met excuses dat ze ons niet in de Nederlandse taal konden bedienen.
Zoals ik al eerder schreef: op straat hoor je regelmatig Nederlands praten.

BTW de huisarts van mijn familielid daar is uitstekend Nederlandstalig, zoals o.a. op de Vlaamse TV al te horen was.
Ik ken persoonlijk al 5 jonge Limburgers die daar na een aantal jaren wonen een appartement of woning gekocht hebben. Het zal daar dus niet onaangenaam wonen zijn als sommigen willen laten uitschijnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:20   #51
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En nu feiten.
Enkele dagen geleden in Brussel geweest. Buiten op een terrasje gezeten. Rechts en Links Nederlandstalige gesprekken (ook die knappe met Afrikaanse roots). Voor ons Engels en achter ons Frans. De bediening was in Frans en Engels, met excuses dat ze ons niet in de Nederlandse taal konden bedienen.
Zoals ik al eerder schreef: op straat hoor je regelmatig Nederlands praten.

BTW de huisarts van mijn familielid daar is uitstekend Nederlandstalig, zoals o.a. op de Vlaamse TV al te horen was.
Ik ken persoonlijk al 5 jonge Limburgers die daar na een aantal jaren wonen een appartement of woning gekocht hebben. Het zal daar dus niet onaangenaam wonen zijn als sommigen willen laten uitschijnen.
" De bediening was in Frans en Engels, met excuses dat ze ons niet in de Nederlandse taal konden bedienen"

En dat vindt U normaal in een "tweetalige hoofdstad" ?

Niet iedereen wil in zijn eigen "hoofdstad" bediend worden door iemand die zijn taal niet spreekt .
Ook al zijn de meesten van hun klanten Nederlandstalig,toch nemen ze een Nederlands onkundige ober aan.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 30 mei 2021 om 21:32.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 07:42   #52
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
" De bediening was in Frans en Engels, met excuses dat ze ons niet in de Nederlandse taal konden bedienen"

En dat vindt U normaal in een "tweetalige hoofdstad" ?

Niet iedereen wil in zijn eigen "hoofdstad" bediend worden door iemand die zijn taal niet spreekt .
Ook al zijn de meesten van hun klanten Nederlandstalig,toch nemen ze een Nederlands onkundige ober aan.
Een restaurant of winkel behoren tot de privésfeer. GE zijt vrij om daar binnen te stappen of het pand te verlaten. Dit heeft dus niks te maken met taalwetgeving.
Zo ben ik ook volledig vrij om in mijn dorp buiten te stappen als men mij niet in mijn moedertaal bedient. Of vindt gij het in uw redenering normaal dat ik mij moet aanpassen aan de mensen die de plaatselijke taal niet beheersen? In een gemeente waar het percentage inwoners dat mijn Limburgse moedertaal beheerst vele malen groter is dna het aantal Nederlandstalige inwoners n Brussel.
BTW of ik nu in AN, Frans, of Engels bediend wordt maakt mij niks uit. Geen enkele van die talen is mijn moedertaal. En als gij wilt dat men in Brussel Nederlands spreekt, kunnen gij en uw streekgenoten beginnen met daar defig AN te praten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 08:50   #53
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een restaurant of winkel behoren tot de privésfeer. GE zijt vrij om daar binnen te stappen of het pand te verlaten. Dit heeft dus niks te maken met taalwetgeving.
Zo ben ik ook volledig vrij om in mijn dorp buiten te stappen als men mij niet in mijn moedertaal bedient. Of vindt gij het in uw redenering normaal dat ik mij moet aanpassen aan de mensen die de plaatselijke taal niet beheersen? In een gemeente waar het percentage inwoners dat mijn Limburgse moedertaal beheerst vele malen groter is dna het aantal Nederlandstalige inwoners n Brussel.
BTW of ik nu in AN, Frans, of Engels bediend wordt maakt mij niks uit. Geen enkele van die talen is mijn moedertaal. En als gij wilt dat men in Brussel Nederlands spreekt, kunnen gij en uw streekgenoten beginnen met daar defig AN te praten.
En wij zij vrij om te vinden dat Brussel zijn plichten als hoofdstad van dit land niet naar behoren vervult

en wij "van die boer geen eieren meer willen" .

Wij zijn ook vrij om te ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen met een hoofdstad waar we wel altijd en overal in het Nederlands bediend worden .

En als gij wilt dat dit land verder blijft bestaan ,

kunnen de Belgicisten en jij beginnen met het Nederlands in Brussel

te promoten en de plaats te geven die het wettelijk toe komt.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 1 juni 2021 om 08:53.
Oud 1 juni 2021, 09:00   #54
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Met dat laatste ben ik niet akkoord. Het Spaans, Engels, Duits en het Nederlands van onze bovenburen hebben ook zeer uiteenlopende lokale accenten/dialecten, zelfs het Frans. Dit is een Frans Belgisch stigma om wat Vlaams is te kleineren alsof we hierin uniek zijn. We moeten hierin niet meestappen. Het is eerder een culturele rijkdom dan een tekortkoming. (Zelf vind ik enkele dialecten echt afstotelijk en andere zeer aangemaan maar dit zijn persoonlijke appreciaties).
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 10:59   #55
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Met dat laatste ben ik niet akkoord. Het Spaans, Engels, Duits en het Nederlands van onze bovenburen hebben ook zeer uiteenlopende lokale accenten/dialecten, zelfs het Frans. Dit is een Frans Belgisch stigma om wat Vlaams is te kleineren alsof we hierin uniek zijn. We moeten hierin niet meestappen. Het is eerder een culturele rijkdom dan een tekortkoming. (Zelf vind ik enkele dialecten echt afstotelijk en andere zeer aangemaan maar dit zijn persoonlijke appreciaties).
Inderdaad deze mythe ,dat het Nederlands geen taal is ,maar een verzameling dialecten ,werd door de Franstaligen steeds gebruikt om geen Nederlands te moeten leren .
Daarom spreken ze ook steeds van "Le Flamand "ipv het "Nederlands".
Gelukkig verliest hun argument steeds meer en meer aan kracht daar de meeste Vlamingen in het buitenland geweest zijn en daar constateren dat ook de Fransen ,de Engelsen ,de Duitsers en de Amerikanen niet overal hetzelfde Frans, Engels of Duits spreken.
In elke taal zijn er dialecten en accenten .Dus niet enkel in Vlaanderen.
Oud 1 juni 2021, 20:28   #56
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Hmm onderschat de aantrekking van het Nederlands niet op de allochtone bevolking in Brussel. Die denken niet zoals de Francofonen maar die denken aan de toekomst van hun kinderen.
En die hebben ook door dat de Franstalige wereld bestaat uit chomeurs en / of stakers.
Binnen 40 jaar , mits deftige investeringen van Vlaanderen, praat meer dan de helft van de mensen Nederlands in Brussel.
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 20:41   #57
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Hmm onderschat de aantrekking van het Nederlands niet op de allochtone bevolking in Brussel. Die denken niet zoals de Francofonen maar die denken aan de toekomst van hun kinderen.
En die hebben ook door dat de Franstalige wereld bestaat uit chomeurs en / of stakers.
Binnen 40 jaar , mits deftige investeringen van Vlaanderen, praat meer dan de helft van de mensen Nederlands in Brussel.
Hetgeen hen tegenhoudt is de rechtsheid van onze cultuur en de propaganda die hen wellicht doet geloven dat we daarom minder inclusief zijn. Echter, ook dat is aan het kenteren. Men heeft door dat links hen ook niet serieus neemt, maar enkel wil gebruiken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juni 2021 om 20:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be