Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2004, 17:31   #41
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Uw lul eruit gehaald!
nee, dat was je hoofd!(maar ik geef toe de gelijkenis is treffend!)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:44   #42
crawlerman
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Voetgangers en fietsers moeten wegcode leren»

BART AERTS hln 14/12/04

Politierechters hekelen overbescherming zwakke weggebruikers

BRUSSEL — Voor heel wat Vlaamse politierechters is de verkeerswet te eenzijdig. «De zwakke weggebruiker is door zijn eigen gedrag vaak mee aansprakelijk voor verkeersongevallen », zeggen politierechters in Hasselt, Tongeren, Leuven, Dendermonde en Ieper. «Want ze kennen de wegcode niet of onvoldoende.» De rechters eisen «een degelijke verkeersopvoeding voor alle weggebruikers». «Het verkeersreglement is er voor iedereen of voor niemand», zegt politierechter Dirk Verstuyft in Touring-magazine, dat donderdag verschijnt. «Hoe dikwijls zie je niet dat fietsers en voetgangers het verkeersreglement aan hun laars lappen. » Verstuyft is bekend van het omstreden Gasmeterlaan-vonnis, waarin hij twee tienermeisjes mee schuldig achtte voor het ongeval waarbij ze door een snelheidsduivel gedood werden.

De Ieperse politierechter Chris Voe gaat nog een stap verder: «De zwakke weggebruiker is overbeschermd.

Fietsers en voetgangers die in fout zijn, zouden niet mogen vergoed worden», vindt hij. «De automobilist moet voor alles kunnen stoppen», aldus Verstuyft. «Maar snelheid is niet de hoofdoorzaak van verkeersongevallen. De wetgever richt er onterecht al zijn aandacht op.»

Het werd tijd dat men ophield met alleen de automobilist aan te wijzen voor al het kwaad die op de weg gebeurt! Voetgangers en vooral fietsers zijn soms gevaarlijker en voelen zich onkwetsbaar door de overbescherming van de verkeerswet. Vooral in Gent zijn somige fietsers een echte kwaal die zich van de verkeersregels niets aantrekken. Voetgangers moeten ogen in hun achterhoofd hebben om deze gekken te ontwijken en wie niet vlug genoeg is mag zich aan een scheldtirade verwachten! Daarom harde aanpak van die gasten! Nu!
hoeveel keer heeft een fietser een automobilist al omvergereden?
dankzij de duizenden fietsers die hun leven dagelijks wagen tussen dikke nekken in bmw, kun u nog steeds met de auto naar het werk! u vervuilt, u veroorzaakt files, duizenden doden per jaar en u wil fietsers straffen.
ik zou u ook willen straffen, wegens onze wegen dagelijks te beschadigen, onze beperkte energiebronnen te verkwisten, onze lucht onnodig te vervuilen, u zou harder gestrafd moeten worden, meer wegtaksen moeten betalen. ipv de fietsers harder te willen straffen. een beetje respect of kunnen we dat van een vlaams blokker (belanger) niet verwachten!
crawlerman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:47   #43
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik ook dat jan hyoens gelijk heeft.

In plaats van de voetgangers en fietsers een gevoel te geven dat ze God zijn op de weg zouden ze beter hen ook eens wat in het oog mogen houden inzake verkeersregels.

Natuurlijk is niet iedere fietser of voetganger een arrogant mens dat denkt dat de weg van hem alleen is.Maar als je ziet hoe sommige en dan vooral jongeren fietsen of wandelen op de weg dan is het raar dat er niet meer dodelijke ongevallen gebeuren.
We moeten realistisch zijn en de zwakkeweggebruikers zoals fietsers en voetgangers moeten zich eens goed beseffen wat het woordje "zwak" betekent.
Dit betekent zeker niet "onsterfelijk" zoals je sommige op de weg tegenkomt.
De overheid moet de zwakke weggebruiker juist een stevig signaal geven dat ook hij en vooral hij zich aan de wegcode moet houden dit enkel en alleen om zijn eigen veiligheid te vergroten en dus vind ik dat ook voetgangers en fietsers boetes moeten kunnen krijgen of in het ongelijk gesteld kunnen worden voor de wet.
En dan vooral jongeren moeten ook een betere verkeersopvoeding krijgen en wie zich dan nog niet serieus kan houden en zich niet houd aan de wegcode moet de gevolgen dragen.
Daarnaast moet men evenwel ook blijven pleiten voor beter rijgedrag bij sommige automobilisten en de doodrijders op de weg ook eens echt hard aanpakken.
Ook een aanpak van de steeds hoger wordende verkeers agressie is belangrijk.
En zo zijn er nog tal van mogelijkheden om het verkeer beter en veiliger te maken.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:48   #44
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Wat is het fijn dat er op dit topic ook aandacht besteed wordt aan de échte problemen. M'n complimenten, heus.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:49   #45
crawlerman
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Persoonlijk vind ik ook dat jan hyoens gelijk heeft.

In plaats van de voetgangers en fietsers een gevoel te geven dat ze God zijn op de weg zouden ze beter hen ook eens wat in het oog mogen houden inzake verkeersregels.

Natuurlijk is niet iedere fietser of voetganger een arrogant mens dat denkt dat de weg van hem alleen is.Maar als je ziet hoe sommige en dan vooral jongeren fietsen of wandelen op de weg dan is het raar dat er niet meer dodelijke ongevallen gebeuren.
We moeten realistisch zijn en de zwakkeweggebruikers zoals fietsers en voetgangers moeten zich eens goed beseffen wat het woordje "zwak" betekent.
Dit betekent zeker niet "onsterfelijk" zoals je sommige op de weg tegenkomt.
De overheid moet de zwakke weggebruiker juist een stevig signaal geven dat ook hij en vooral hij zich aan de wegcode moet houden dit enkel en alleen om zijn eigen veiligheid te vergroten en dus vind ik dat ook voetgangers en fietsers boetes moeten kunnen krijgen of in het ongelijk gesteld kunnen worden voor de wet.
En dan vooral jongeren moeten ook een betere verkeersopvoeding krijgen en wie zich dan nog niet serieus kan houden en zich niet houd aan de wegcode moet de gevolgen dragen.
Daarnaast moet men evenwel ook blijven pleiten voor beter rijgedrag bij sommige automobilisten en de doodrijders op de weg ook eens echt hard aanpakken.
Ook een aanpak van de steeds hoger wordende verkeers agressie is belangrijk.
En zo zijn er nog tal van mogelijkheden om het verkeer beter en veiliger te maken.
geven we hun een gevoel dat ze God op de weg zijn? volgens mij proberen we ze zo goed als het kan te beschermen.
Oud 15 december 2004, 20:14   #46
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

beste crawlerman,

Hoe dikwijls heeft een auto al een trucker platgereden??
Zo kun je duizenden vergelijkingen maken.
Het is toch logisch dat als wanneer automobilisten een theoretisch rijexamen moeten afleggen om de wegcode te leren dat ook de zwakke weg gebruiker een betere verkeersopleiding mag krijgen en ik vind dat in het verkeer iedereen gelijk is voor die wegcode en dat je je ook dan hieraan moeten houden.indien je dit niet doet moet je worden gestraft,ook de zwakkeweggebruikers en vooral diegene onder hen die denken dat de weg er enkel voor hun is gemaakt.
Dit zou hun veiligheid juist ten goede komen indien ze weten van als ik mij niet aan de wegcode hou kan ik een boete krijgen.Zo zouden ze tenminste 2 keer nadenken vooraleer ze zomaar oversteken of door het rood fietsen en zo meer.

Oh ja, ik wil ook nog even een ander punt aanhalen en dat is het besef van sommige ouders.Verleden week reed ik langs een weg waar ik regelmatig door kom en dit is nogal een vrij drukke weg met een fietspadje maar wat zag ik tot mijn verbijstering.2 jonge meisjes van pakweg de leeftijd 6 tot 8 jaar met hun tweetjes alleen aan het fietsen.Ze konden amper hun fietske recht houden.Ik snap echt niet hoe zulke ouders hun kinderen zomaar durven laten fietsen op zo'n weg?Ook al zouden ze kortbij gewoond hebben het is levensgevaarlijk,zo'n kindje moet maar zijn evenwicht een beetje verliezen net als er een vrachtwagen af komt.(het was zelfs een baan waar er 70 mag gereden worden!)

wat betreft al de andere dingen beste crawlerman,

vrachtwagens vervuilen ook,vliegtuigen vervuilen ook net zoals het meeste van onze industrie.
Daarbij komt nog eens dat het vrachtvervoer de meeste files veroorzaakt doordat zij meer bij ongelukken betrokken zijn op grote autosnelwegen.
Dus het is gewoon dom om te denken dat het weer allemaal te automobilist zijn fout is.
Oh ja u zou al het gemotoriseerd verkeer meer willen laten opdraaien omdat ze milieu onvriendelijk zijn,de wegen beschadigen en onze energiebronnen verkwisten?

Blijkbaar heeft u dan weinig besef van hoe dit de economie zou beinvloeden of denkt u dat uw lokale GB via een star trek systeem word bevoorraad?
Denkt u nu echt dat de verhoging van taksen zal leiden tot minder transport verkeer?neen,enkel de vervoerskosten worden hoger en deze worden doorgerekend aan de klant dus u als u weer uw producten koopt in de winkel?
Oh ja dan vergeet ik nog dat uw jaarlijkse vakantie een stuk duurder word indien u de energie taks verhoogt doordat de vliegtuigen die verhoging ook weer doorrekenen aan de klant.

Dus kom niet met het feit om de taksen op auto's en dergelijke te verhogen want dat heeft geen nut.
zwakkeweggebruikers straffen voor hun fouten bij de wegcode heeft wel nut en leid tot een veiligere weg waar ook de zwakke weggebruiker geconcentreerd moet blijven en zich houden aan de wegcode.
Daarbij wil ik zeker ook niet de automobilisten een gevoel geven van dat zij nu ongestoord kunnen doorperen,zij blijven de grootste verantwoordelijkheid dragen en moeten zich aanpassen hieraan.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 23:33   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door crawlerman
dankzij de duizenden fietsers die hun leven dagelijks wagen tussen dikke nekken in bmw, kun u nog steeds met de auto naar het werk! u vervuilt, u veroorzaakt files, duizenden doden per jaar en u wil fietsers straffen.
ik zou u ook willen straffen, wegens onze wegen dagelijks te beschadigen, onze beperkte energiebronnen te verkwisten, onze lucht onnodig te vervuilen, u zou harder gestrafd moeten worden, meer wegtaksen moeten betalen. ipv de fietsers harder te willen straffen. een beetje respect of kunnen we dat van een vlaams blokker (belanger) niet verwachten!
Vandaag ééntje met zijn brommer die naast mijn dikke bmw 52 km/uur reed en ik 50 km/uur. Tientallen meters voor het kruispunt vond hij waarschijnlijk dat links rijden wat makkelijker zou zijn en vlam zonder kijken, arm uitsteken of wat dan ook vloog hij centimeters voor mijn wagen naar het andere rijvak. Enkel een noodrem van mij heeft zijn leven gered. Waarschijnlijk weet hij het zelf niet eens want hij keek nog niet om!

Tijdje geleden op de ring van gent. We rijden allen ook zo'n 50 naast elkander. Plots stapt daar een voetganger met zicht op oneindig gewoon tussen de rijdende kolone's in naar de overkant. Alle wagens op ieder baanvak hebben halsbrekende remkunsten mogen doen of we hadden een gigantische kop en staart botsing en was hij bijna zo plat of een vijg. Rustig wandelde hij zo verder met een blik "kus allen mijn kl.ten"

Blijf altijd maar kalm natuurlijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 00:22   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Vandaag ééntje met zijn brommer die naast mijn dikke bmw 52 km/uur reed en ik 50 km/uur. Tientallen meters voor het kruispunt vond hij waarschijnlijk dat links rijden wat makkelijker zou zijn en vlam zonder kijken, arm uitsteken of wat dan ook vloog hij centimeters voor mijn wagen naar het andere rijvak. Enkel een noodrem van mij heeft zijn leven gered. Waarschijnlijk weet hij het zelf niet eens want hij keek nog niet om!
Dat worden de sterke weggebruikers in de toekomst.
Ik betwijfel of ze dan een andere mentaliteit zullen aan de dag leggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 10:02   #49
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pak elke dag het openbaar vervoer.
Hoeveel voetgangers zijn al door fietsers omvergereden?
Hoeveel verkeersongelukken worden door fietsers veroorzaakt?
Sommige mensen kunnen niet anders dan de wagen nemen, waarom moeten die gestraft worden?
(de dag dat jij iets zal voorhebben hoop ik echt dat uw dokter het openbaar vervoer moet nemen!)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 15:34   #50
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
nee, ...
Ge zijt duidelijk blijven hangen in de ontkenningsfase!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 20:38   #51
crawlerman
Vreemdeling

Standaard

de dag dat jij iets zal voorhebben hoop ik echt dat uw dokter het openbaar vervoer moet nemen!)

mijn dokter het openbaar vervoer moet nemen, ik zou niet weten waarom. Maar als je bedoelt dat hij mij dan niet snel genoeg zal kunnen bereiken als ik overreden word? dan zeg toch dat ik liever heb dat iedereen met de fiets gaat, wat denkt u, onze wegen kunnen het nu al het verkeer al niet meer slikken. wat heb ik aan een dokter die in de file staat, omdat het voor fietsers levensgevaarlijk is geworden, als ze niet meer beschermd worden.
Oud 16 december 2004, 20:41   #52
crawlerman
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Tijdje geleden op de ring van gent. We rijden allen ook zo'n 50 naast elkander. Plots stapt daar een voetganger met zicht op oneindig gewoon tussen de rijdende kolone's in naar de overkant. Alle wagens op ieder baanvak hebben halsbrekende remkunsten mogen doen of we hadden een gigantische kop en staart botsing en was hij bijna zo plat of een vijg. Rustig wandelde hij zo verder met een blik "kus allen mijn kl.ten"

Blijf altijd maar kalm natuurlijk.
Zeg ik dat links rijden mag? Neen ik zeg enkel dat het fiets verkeer moet gestimuleerd worden en zo veel mogelijk beschermd worden. En volgens mij leven wij nog steeds in een rechtstaat, dus of het nu een fietser is of een brommer die links rijdt, beiden worden nog steeds beboet. je word zelfs beboet als je zonder handen rijdt. Fietsers moeten nog steeds de wet naleven.
Oud 16 december 2004, 22:09   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg ik dat links rijden mag? Neen ik zeg enkel dat het fiets verkeer moet gestimuleerd worden en zo veel mogelijk beschermd worden. En volgens mij leven wij nog steeds in een rechtstaat, dus of het nu een fietser is of een brommer die links rijdt, beiden worden nog steeds beboet. je word zelfs beboet als je zonder handen rijdt. Fietsers moeten nog steeds de wet naleven.
Schoon spreken maar veel meer nu ook weer niet.
Ik ben ook voorstander van een veilig fietsverkeer vergis u niet maar ik breek geen mensen af die ook met de auto op stap moeten en nog minder haal ik een cliche aan van "dikke nekken bmw's". Bij die fietser zijn er ook met die cambron frame's die 7000€ of zoiets kosten dus ik zeg ook niet "dikke nekke fietsers"
Dit terzijde echter.

Moest ik echter zo begaan zijn als jij dan zou ik mij bijvoorbeeld eens met de bond langs de n9 gaan stellen na schooltijd. Dan tref je meteen honderden fietsers aan in groepjes van 10 of 20 zigzaggend en "allemaal" zonder één lichtje! Als je tussen die jolige bende kijkt zie je hier en daar een houten kruisje in de berm. Maar een lichtje omsteken doen ze dan toch maar weer niet en ze passeren er alle dagen.
t'is maar een tip dat ik eens geef.
Oud 17 december 2004, 00:09   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de dag dat jij iets zal voorhebben hoop ik echt dat uw dokter het openbaar vervoer moet nemen!)

mijn dokter het openbaar vervoer moet nemen, ik zou niet weten waarom. Maar als je bedoelt dat hij mij dan niet snel genoeg zal kunnen bereiken als ik overreden word? dan zeg toch dat ik liever heb dat iedereen met de fiets gaat, wat denkt u, onze wegen kunnen het nu al het verkeer al niet meer slikken. wat heb ik aan een dokter die in de file staat, omdat het voor fietsers levensgevaarlijk is geworden, als ze niet meer beschermd worden.
Het blijft voor de fietser even gevaarlijk als ze wel beschermd worden.
Zelf aan hun veiligheid werken en het verkeersreglement toepassen is de enige goede oplossing.
Tenslotte zijn zij de toekomstige autobestuurders.
Oud 17 december 2004, 00:14   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoon spreken maar veel meer nu ook weer niet.
Ik ben ook voorstander van een veilig fietsverkeer vergis u niet maar ik breek geen mensen af die ook met de auto op stap moeten en nog minder haal ik een cliche aan van "dikke nekken bmw's". Bij die fietser zijn er ook met die cambron frame's die 7000€ of zoiets kosten dus ik zeg ook niet "dikke nekke fietsers"
Dit terzijde echter.

Moest ik echter zo begaan zijn als jij dan zou ik mij bijvoorbeeld eens met de bond langs de n9 gaan stellen na schooltijd. Dan tref je meteen honderden fietsers aan in groepjes van 10 of 20 zigzaggend en "allemaal" zonder één lichtje! Als je tussen die jolige bende kijkt zie je hier en daar een houten kruisje in de berm. Maar een lichtje omsteken doen ze dan toch maar weer niet en ze passeren er alle dagen.
t'is maar een tip dat ik eens geef.
Om niet te spreken van elkaar duwen waardoor ze plots voor uw wielen opduiken. Als ge dan moet remmen vinden ze dat cool en steken het gekende middenvingertje op.
Oud 17 december 2004, 17:15   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk die ganse discussie is al bezig van in de jaren '70 ergens. Normaal gesproken was voorzien dat er overal veilige fietsbanen en oversteekplaatsen gingen opduiken. In 2000 lag daar nog geen meter van op uitzondering van enkele kleine paden om zo eens te tonen "kijk we zijn er mee bezig"!
In 2000 ergens heeft een zekere minister zichzelf eens willen overtreffen van contentement dat hij ook minister mocht zijn na een huilbui en zijn die boete's als alternatief er gekomen. Zo vangen ze twee vliegen in één klap 1) de centen en 2) de fietsers. Hun gezicht is gered, hun goede bedoeling kan je nooit ontkrachten of je bent de boeman en tegelijk moeten ze geen meter fietspad meer opnieuw inrichten!
Dit is made in belgium op en top.
Wil je de fietser beschermen? Geef ze dan goede fietspaden die vlak zijn, voldoende verlicht en afgeschermd van het verkeer. En op drukke banen eens een tunneltje voor oversteekplaatsen maken kost nu ook weer niet de wereld. Ze leggen wel een fietsbrug 20 meter naast de gewone bruggen soms.
Oud 17 december 2004, 18:00   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk die ganse discussie is al bezig van in de jaren '70 ergens. Normaal gesproken was voorzien dat er overal veilige fietsbanen en oversteekplaatsen gingen opduiken. In 2000 lag daar nog geen meter van op uitzondering van enkele kleine paden om zo eens te tonen "kijk we zijn er mee bezig"!
In 2000 ergens heeft een zekere minister zichzelf eens willen overtreffen van contentement dat hij ook minister mocht zijn na een huilbui en zijn die boete's als alternatief er gekomen. Zo vangen ze twee vliegen in één klap 1) de centen en 2) de fietsers. Hun gezicht is gered, hun goede bedoeling kan je nooit ontkrachten of je bent de boeman en tegelijk moeten ze geen meter fietspad meer opnieuw inrichten!
Dit is made in belgium op en top.
Wil je de fietser beschermen? Geef ze dan goede fietspaden die vlak zijn, voldoende verlicht en afgeschermd van het verkeer. En op drukke banen eens een tunneltje voor oversteekplaatsen maken kost nu ook weer niet de wereld. Ze leggen wel een fietsbrug 20 meter naast de gewone bruggen soms.
Dan moeten ze ook de fietsbaan gebruiken natuurlijk.
Oud 17 december 2004, 23:09   #58
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zeer dikwijls voetganger en dan ervaar je het terrorisme van veel fietsers: zwakke weggebruikers??? Ze voelen zich onaantastbaar !

Mijn kinderen fietsten vroeger met de fiets naar school en , inderdaad , er moesten beschermende maatregelen komen, maar onze wettenmakers zijn toch een beetje over de schreef gegaan, ze maken er inderdaad terroristen van. Vooral de jongeren wanen zich king of the road: maar ja, onder de 16 kunnen ze geen boete krijgen, dus...
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be