Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2021, 00:14   #41
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat wil nog altijd niet zeggen dat er een finaal akkoord was hé ....

We zullen het nooit weten wat er precies in de krochten van de belgische politiek juist is bedisselt he....

zijn we daar over de voorgaande zin akkoord....
Kijk, of BDW loog in zijn verklaring of hij had met die vijf partijen een akkoord he. Je kan op twee weken nog wel wat morrelen in de marge, maar structureel kan je niets veranderen. Niet voor niets omschreef hij het akkoord eind juli 2020 als ‘het kaartenhuis tussen de PS en de N-VA’.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 00:27   #42
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ja, je berichten komen er ongeveer op neer dat tegenover België de hel van Dante deerlijk verbleekt. Voorts ben ik niet de woordvoerder van de regering, noch van het Paleis trouwens.
Voor de mieren toch hé.....

De krekels zingen maar voorts met ,Lalieux , Dermagne ,Magnette en de grand Bouchez op kop....

De mensen uit Verviers en omstreken zullen nu wel weten wat ze aan hun grote waalse lichten te danken zullen hebben...

Laatst gewijzigd door Svennies : 23 september 2021 om 00:29.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 00:32   #43
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, of BDW loog in zijn verklaring of hij had met die vijf partijen een akkoord he. Je kan op twee weken nog wel wat morrelen in de marge, maar structureel kan je niets veranderen. Niet voor niets omschreef hij het akkoord eind juli 2020 als ‘het kaartenhuis tussen de PS en de N-VA’.
Hoog tijd dus dat we van die molensteen om onze nek af moeten hé...

Voor het zuiden hoeft er niets te bougeren hé ,het noorden krijgt immers het grootste deel van de factuur...
Oud 23 september 2021, 00:39   #44
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En welk akkoord hé Bruno ,je kan immers een globaal akkoord maken waar je later dit akkoord nog in de finesses moet gaan fine tunen en waar het in dat geval een steekspel van geven en nemen gaat worden....

Wat dan niet gezegd kan worden is dat dit akkoord globaal gaat omschreven worden door de deelnemende partijen dat zij het met alle daarin beschreven zaken het volmondig akkoord zijn....

Laatst gewijzigd door Svennies : 23 september 2021 om 00:40.
Oud 23 september 2021, 01:14   #45
BWarrior

Standaard

Citaat:
Hoog tijd dus dat we van die molensteen om onze nek af moeten hé...

Voor het zuiden hoeft er niets te bougeren hé ,het noorden krijgt immers het grootste deel van de factuur...
Ik schreef:

Citaat:
Ik had het dus over het feit dat je niets fundamenteel aan het akkoord tussen de N-VA en de PS kon veranderen. Dat is wat de N-VA zelf overigens ook beweerde.
Oud 23 september 2021, 01:17   #46
BWarrior

Standaard

Citaat:
En welk akkoord hé Bruno ,je kan immers een globaal akkoord maken waar je later dit akkoord nog in de finesses moet gaan fine tunen en waar het in dat geval een steekspel van geven en nemen gaat worden....

Wat dan niet gezegd kan worden is dat dit akkoord globaal gaat omschreven worden door de deelnemende partijen dat zij het met alle daarin beschreven zaken het volmondig akkoord zijn....
Dat kan. Maar dan moeten partijvoorzitters niet beweren dat ze op twee weken de klus gaan klaren.
Oud 23 september 2021, 01:22   #47
BWarrior

Standaard

Citaat:
…die molensteen om onze nek…

Citaat:
De mensen uit Verviers en omstreken…
Zo triestig.

Ik ben blij dat de meeste mensen de Franstalige Belgen als meer dan een ‘molensteen om onze nek’ bezien.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 23 september 2021 om 01:22.
Oud 23 september 2021, 01:37   #48
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo triestig.

Ik ben blij dat de meeste mensen de Franstalige Belgen als meer dan een ‘molensteen om onze nek’ bezien.
Ja hoor ,daarom dat men vanuit Vlaanderen massaal ter hulp schoot ,en de instanties ter plaatse te kort schoten om die massale hulp te verdelen over het gewest...

Ja man ,kort geleden heeft er in de krant gestaan dat die zondvloed al twee dagen op voorhand voorspelt was...

Gaan ze nu hun paraplu nogmaals opentrekken....

Het blijft daar droevig wat échte hulpverlening betreft ,is dat dan ook de schuld van ons ,nazionalefascistische Vlaamsnationale übermenschen ,of is het eerder een gebek aan verantwoordelijkheid van de Waalse regering met Di Rupo op kop ,die alleen maar goed zijn om te flaneren ,maar totaal afwezig zijn als er te presteren valt....

Zijn tussenkomst laatstgeleden was echt van een ondermaats niveau ....

Of ben jij dat al vergeten ,ik niet hoor, dat was beneden alle peil....

Laatst gewijzigd door Svennies : 23 september 2021 om 01:46.
Oud 23 september 2021, 01:55   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, je berichten komen er ongeveer op neer dat tegenover België de hel van Dante deerlijk verbleekt. Voorts ben ik niet de woordvoerder van de regering, noch van het Paleis trouwens.
In het voorgeborchte is er nog hoop, in Belgie niet meer.
Oud 23 september 2021, 02:03   #50
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ja hoor ,daarom dat men vanuit Vlaanderen massaal ter hulp schoot ,en de instanties ter plaatse te kort schoten om die massale hulp te verdelen over het gewest...

Ja man ,kort geleden heeft er in de krant gestaan dat die zondvloed al twee dagen op voorhand voorspelt was...

Gaan ze nu hun paraplu nogmaals opentrekken....

Het blijft daar droevig wat échte hulpverlening betreft ,is dat dan ook de schuld van ons ,nazionalefascistische Vlaamsnationale übermenschen ,of is het eerder een gebek aan verantwoordelijkheid van de Waalse regering met Di Rupo op kop ,die alleen maar goed zijn om te flaneren ,maar totaal afwezig zijn als er te presteren valt....

Zijn tussenkomst laatstgeleden was echt van een ondermaats niveau ....

Of ben jij dat al vergeten ,ik niet hoor, dat was beneden alle peil....
Waar spreek ik dat tegen soms? Integendeel. Ik zei toch dat de meeste Vlamingen de Franstaligen als meer dan een molensteen beschouwden. De politici kunnen een muntje zuigen aan de spontane hulp die van overal toestroomde.

Er is helemaal geen probleem tussen de Belgen, enkel tussen een kliek eer- en gewetenloze gefrustreerde politieke debielen die de bevolking verdeelt en stelselmatig tegen elkaar opzet. Di Rupo is samen met de overbodige, peperdure en nutteloze executieve waar hij deel van uitmaakt het schoolvoorbeeld van.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 23 september 2021 om 02:03.
Oud 23 september 2021, 06:48   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo triestig.

Je gaat toch niet ontkennen, dat met wat meer Waalse inzet (vooral van de politiek dan) en wat minder rigiditeit we met zijn allen al veel verder zouden staan.

Daarom dat voor zowel wij uit het noorden als voor de serieuze mensen uit het zuiden die molensteen die de ps is van rond onze nek moet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 08:29   #52
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Je gaat toch niet ontkennen, dat met wat meer Waalse inzet (vooral van de politiek dan) en wat minder rigiditeit we met zijn allen al veel verder zouden staan.

Daarom dat voor zowel wij uit het noorden als voor de serieuze mensen uit het zuiden die molensteen die de ps is van rond onze nek moet.
Natuurlijk ben ik het hiermee eens.

De PS haalde in 2010 36 procent van de stemmen in Franstalig België. Dat zouden er vandaag nog 20 procent zijn. Ik vind dat een erg gunstige evolutie.
Oud 23 september 2021, 08:32   #53
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gaat gij nu Sander Loones tegenspreken?
U weet nog duidelijk niet waarover het gaat. Sa n der Loones had het niet over het arbeidsmarktbeleid.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 08:42   #54
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je functionele splitsingen en een asymmetrisch beleid waardeloos vindt, moet je bij de particratie en in de eerste plaats bij de N-VA en de PS gaan klagen.
Die zijn pas waardevol als er eigen verantwoordelijkheid tegenover staat. Wanneer anderen nog steeds de kans lopen om uw blunders te compenseren via het federale niveau - net zoals nu gedaan wordt om de schade van de overstromingen aan de Vesder te compenseren via de federale omdat Wallonië geen rampenzender voorhanden heeft zoals dat in Vlaanderen wel het geval is - dan is zijn functionele splitsingen en een asymmetrisch beleid een maskerade voor het in stand houden van wat er al is. Het oogt alleen mooier, maar het is puur bedrog, schone schijn.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 23 september 2021, 08:53   #55
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, over de splitsing van de arbeidsmarkt was men het eens, alleen niet over hoe dat moest gebeuren. Gelukkig heeft De Wever de transparantie gehad om de basisovereenkomst met de PS openbaar te maken met de eigen kanttekeningen erbij. Dat inzake arbeidsmarktbeleid er nog heel wat werk aan de winkel was en men over het principe maar niet over de modaliteiten het eens was, is duidelijk. Nu wil de PS haar modaliteiten via Vivaldi doorduwen. Gelijk welke Vlaamse partij die met die modaliteiten akkoord zal/wil gaan, zal in 2024 of vroeger het deksel op de neus krijgen.
De financieringswet wil vanaf 2025 de transfers gestaag afbouwen, dit voorstel houdt het risico in om die afbouw te compenseren via federale belastingsgelden. De zoveelste verdoven transfer.
Oud 23 september 2021, 08:57   #56
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik schreef:

Ik had het dus over het feit dat je niets fundamenteel aan het akkoord tussen de N-VA en de PS kon veranderen. Dat is wat de N-VA zelf overigens ook beweerde.
Ah, u dacht dat die twee weken zouden gebruikt worden om een fuif te organiseren?
U zou in uw functie toch moeten weten wat een basisovereenkomst is, niet? Alles is nog niet definitief, de details moeten nog uitgewerkt worden.
Citaat:
Ze vormde uiteraard nog geen definitief regeerakkoord maar toont wel duidelijk aan wat de krijtlijnen waren geweest van een groot N-VA-PS-akkoord.
Oud 23 september 2021, 10:15   #57
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
De financieringswet wil vanaf 2025 de transfers gestaag afbouwen, dit voorstel houdt het risico in om die afbouw te compenseren via federale belastingsgelden. De zoveelste verdoven transfer.
Wat bedoel je hiermee?

Het is zeker waar dat het bedrag van 620 miljoen euro dat het Waals gewest ontvangt sinds het in werking treden van de zesde staatshervorming uit het overgangsmechanisme zal afnemen. Na 2024 zal het namelijk met 62 miljoen per jaar verminderen en op een tijdsspanne van tien jaar dus afnemen.

Vandaag al is de bevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren en de daarbij behorende sancties op te leggen gewestelijk.

Het normatief kader hiervoor - de regelgeving dus - is federaal gebleven.

In het voorstel van Dermagne blijft die regelgeving federaal, maar wordt er een asymmetrisch beleid gevoerd. Zo kan er vanuit het federale niveau een andere invulling gegeven worden per gewest betreffende welke beroepen in aanmerking komen om beschikbaar te zijn op de arbeidsmarkt. En, daaraan gekoppeld, aan de sanctionering voor wie weigert hieraan te voldoen. Maar dat verandert niets aan het beschikbare budget (dat trouwens volledig federaal blijft).
Oud 23 september 2021, 15:31   #58
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je hiermee?

Het is zeker waar dat het bedrag van 620 miljoen euro dat het Waals gewest ontvangt sinds het in werking treden van de zesde staatshervorming uit het overgangsmechanisme zal afnemen. Na 2024 zal het namelijk met 62 miljoen per jaar verminderen en op een tijdsspanne van tien jaar dus afnemen.

Vandaag al is de bevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren en de daarbij behorende sancties op te leggen gewestelijk.

Het normatief kader hiervoor - de regelgeving dus - is federaal gebleven.

In het voorstel van Dermagne blijft die regelgeving federaal, maar wordt er een asymmetrisch beleid gevoerd. Zo kan er vanuit het federale niveau een andere invulling gegeven worden per gewest betreffende welke beroepen in aanmerking komen om beschikbaar te zijn op de arbeidsmarkt. En, daaraan gekoppeld, aan de sanctionering voor wie weigert hieraan te voldoen. Maar dat verandert niets aan het beschikbare budget (dat trouwens volledig federaal blijft).
Het ligt er toch vingerdik op dat het de bedoeling is om het federale te versterken onder het mom van . Dat u daar voorstander van bent, verwondert mij niet. Ik schiet het vierkant af. Er kan alleen degelijke splitsing van het arbeidsmarktbeleid als de federale buiten spel wordt gezet en de gewesten dat beleid zelf financieren met eigen middelen, gehaald bij de eigen bevolking.
Oud 23 september 2021, 17:07   #59
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Het ligt er toch vingerdik op dat het de bedoeling is om het federale te versterken onder het mom van . Dat u daar voorstander van bent, verwondert mij niet. Ik schiet het vierkant af. Er kan alleen degelijke splitsing van het arbeidsmarktbeleid als de federale buiten spel wordt gezet en de gewesten dat beleid zelf financieren met eigen middelen, gehaald bij de eigen bevolking.
Ik ben daar helemaal geen voorstander van, waar haal je dat? Ik ben volledig gekant tegen elke splitsingslogica.

Bovendien is zo’n maatregel geen versterking van het federale niveau. Integendeel. Anders zou die asymmetrische politiek ook niet behoren tot wat de N-VA met de PS wou overeenkomen.

In een eerdere post schreef je bovendien:

Citaat:

Hoe kan een asymmetrisch beleid de uitdoving van de som die het Waals gewest sedert 2015 jaarlijks ontvangt via de nieuwe bijzondere financieringswet (BFW) en die vanaf 2024 jaarlijks afneemt compenseren?

Zoals ik al aangaf immers blijft in dit voorstel het beleid en de financiering federaal (al divergeert het per gewest). Een beleid met een gelijke financiering doet helemaal niets af van het uitdovend karakter van die transfers waarover je het had.
Oud 23 september 2021, 17:43   #60
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben daar helemaal geen voorstander van, waar haal je dat? Ik ben volledig gekant tegen elke splitsingslogica.

Bovendien is zo’n maatregel geen versterking van het federale niveau. Integendeel. Anders zou die asymmetrische politiek ook niet behoren tot wat de N-VA met de PS wou overeenkomen.
Het federale gaat uit eigen kas, gespijsd voor 2/3 door middelen van Vlaamse aard, de financiering van dat arbeidsmarktbeleid ondersteunen.
Het verleden kennende en als we bekijken waar de PS en verzameld links in Wallonië in de voorstellen van Dermagne mee afkomt, dan weet men zo waar die middelen uit die federale ondersteuning voor het grootste deel onder het mom van solidariteit naartoe zullen. Dat is een verzekering voor Wallonië en bij uitbreiding voor de PS en tegelijk een versterking van de macht van het federale in deze. Een ECHTE splitsing van het arbeidsmarktbeleid zou er zijn wanneer ieder gewest zijn eigen beleid mocht voeren MAAR ook zelf voor demiddelen moest zorgen om dat beleid te voeren, waarbij dus de financiële tussenkomst via de federale tot nul wordt herleid.

Citaat:
In een eerdere post schreef je bovendien:

Hoe kan een asymmetrisch beleid de uitdoving van de som die het Waals gewest sedert 2015 jaarlijks ontvangt via de nieuwe bijzondere financieringswet (BFW) en die vanaf 2024 jaarlijks afneemt compenseren?

Zoals ik al aangaf immers blijft in dit voorstel het beleid en de financiering federaal (al divergeert het per gewest). Een beleid met een gelijke financiering doet helemaal niets af van het uitdovend karakter van die transfers waarover je het had.
Zie hierboven. Federaal geld dat voor minstens 2/3 van Vlaamse kant komt, zal opgesoupeerd worden onder het mom van solidariteit door het Waalse beleid dat vrij zal kunnen handelen nog zonder responsabiliteit tegenover de federale en al zeker niet tegenover een ander gewest. Het zal zijn: wij doen onze zin en anderen vullen - evenwel via de federale- onze putten. Zoals ik al schreef: een volgende verdoven transfer.
Als zelfs Vlaamse coalitiepartners het voorstelafschieten, moet iedereen in Vlaanderen toch beseffen dat er stronk aan de knikker is.
Zoals
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be