Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw sterfkans bij Covid? (zie test)
groter dan 1/10 0 0%
tussen 1/10 en 1/100 0 0%
tussen 1/100 en 1/1000 1 5,26%
tussen 1/1000 en 1/10000 6 31,58%
tussen 1/10000 en 1/100000 8 42,11%
tussen 1/100000 en 1/1000000 3 15,79%
kleiner dan 1/1000000 1 5,26%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2021, 08:51   #41
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En waaruit leidt jij dat af?
Je neemt het vaccin dus niet omdat je kans om te sterven door het coronavirus ongelooflijk klein zou zijn? Nu zijn we er..

Maar die kansberekening geeft geen garantie dat je geen coronavirus oploopt en toch nog, als 'zeldzaam geval', eraan kunt sterven, een kansberekening maken is dus volkomen nutteloos..
Kansberekeningen maken doen we constant.

We wegen de kans op onheil af tegen de eventuele maatregelen die we kunnen nemen en het nadeel dat die maatregelen ons bezorgen.

Bijvoorbeeld: de kans op een dodelijk ongeluk neemt behoorlijk toe als ik geen gordel draag. Het dragen van een gordel heeft amper nadelen voor mij (ik vind dat totaal niet hinderlijk).

Het voordeel van een gordel dragen (het verminderen van een kans op dodelijk ongeluk) weegt dus op tegen het nadeel van het dragen van een gordel.

Conclusie: ik draag een gordel, zelfs als het niet verplicht is.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 12 oktober 2021 om 08:51.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 09:09   #42
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik neem het vaccin niet om mijn eigen veiligheid neen.

Ik neem het om de activiteiten die ik wil doen te kunnen doen, zonder telkens een test te moeten afleggen.

Kansberekeningen maken is helemaal niet nutteloos. Je kan je gedrag er op afstemmen als je vindt dat de kans erg hoog is.

Voor een 90-jarige is de kans op overlijden aan covid erg hoog. Voor hen is het logisch om zich extra te beschermen als ze nog wat langer willen leven.

Bij mij is de kans verwaarloosbaar dus het nadeel van mezelf beschermen weegt niet op tegen het voordeel.

Snap jij eigenlijk wat een kans betekent?
Maar uw vaccins zijn niet 100% efficiënt en houden verspreiding niet tegen. In een logisch beleid zonder verborgen agenda’s zou u dus ook getest moeten worden.

Beter sensibiliseren we eerlijk en leren we verantwoord met virustransmissie omgaan. Een virus schikte zich nooit naar valse veiligheidsgevoelens.
Oud 12 oktober 2021, 09:30   #43
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We wegen de kans op onheil af tegen de eventuele maatregelen die we kunnen nemen en het nadeel dat die maatregelen ons bezorgen.

Bijvoorbeeld: de kans op een dodelijk ongeluk neemt behoorlijk toe als ik geen gordel draag. Het dragen van een gordel heeft amper nadelen voor mij (ik vind dat totaal niet hinderlijk).

Het voordeel van een gordel dragen (het verminderen van een kans op dodelijk ongeluk) weegt dus op tegen het nadeel van het dragen van een gordel.

Helemaal akkoord.

Het dragen van een gordel is verstandig.

Het verplichten van het dragen van een gordel is niet verstandig.
Oud 12 oktober 2021, 09:44   #44
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Helemaal akkoord.

Het dragen van een gordel is verstandig.

Het verplichten van het dragen van een gordel is niet verstandig.
Ik ga niet akkoord.
Van alles ben ik heel dankbaar dat er gewaakt wordt op de gordel. Dat ik dat bij sommige kinderen nog moet inpeperen, is gewoon hallucinant. Zoiets zou een mens gewoonweg niet meer ter discussie mogen stellen anno 2021.

De gordelplicht is er gekomen nadat deskundigen steeds meer slaap verloren door beelden die nog steeds op hun netvlies gebrand staan. We oordelen snel vanachter onze schermen, maar als deskundigen unaniem spreken dienen we daar gehoor aan te geven.
Oud 12 oktober 2021, 09:51   #45
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik ga niet akkoord.
Van alles ben ik heel dankbaar dat er gewaakt wordt op de gordel. Dat ik dat bij sommige kinderen nog moet inpeperen, is gewoon hallucinant. Zoiets zou een mens gewoonweg niet meer ter discussie mogen stellen anno 2021.

De gordelplicht is er gekomen nadat deskundigen steeds meer slaap verloren door beelden die nog steeds op hun netvlies gebrand staan. We oordelen snel vanachter onze schermen, maar als deskundigen unaniem spreken dienen we daar gehoor aan te geven.
diezelfde deskundigen en experten die nu het hoge woord voeren?

Neen, Cufi, ik ben opgegroeid zonder gordel aan te doen, en prijs me gelukkig dat ik dat overleefd heb.

Maar ik draag mijn gordel puur en alleen uit eigenbelang.

Niemand, en zeker al geen "deskundigen" en "experten" moeten mij komen vertellen welke risico's ik wél of niet moet nemen.
Oud 12 oktober 2021, 09:56   #46
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
diezelfde deskundigen en experten die nu het hoge woord voeren?

Neen, Cufi, ik ben opgegroeid zonder gordel aan te doen, en prijs me gelukkig dat ik dat overleefd heb.

Maar ik draag mijn gordel puur en alleen uit eigenbelang.

Niemand, en zeker al geen "deskundigen" en "experten" moeten mij komen vertellen welke risico's ik wél of niet moet nemen.
Er was een tijd voor corona he. Echte deskundigen vinden geen tijd voor twitter en staan niet graag in de belangstelling. Dat zijn de helden die ‘s nachts hun leven riskeren om u en mij te redden als het south gaat. Die deskundigen Gunter.
Oud 12 oktober 2021, 11:56   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar uw vaccins zijn niet 100% efficiënt en houden verspreiding niet tegen. In een logisch beleid zonder verborgen agenda’s zou u dus ook getest moeten worden.
(...)
Waarom sleur je daar "verborgen agenda's" bij ?
Waarom wordt de gevaccineerde niet getest en de niet gevaccineerde wel ?
Het is een compromis om niet te discrimineren. Dat de niet gevaccineerde negatief test en nadien ziek wordt door een gevaccineerde is voor eigen rekening.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 12:07   #48
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:

Evenzo dat ik de afweging maak om op een lege autostrade te snel te rijden. Dan is het afweging snelheid, boete en maar zeer weinig veiligheid.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 14:02   #49
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beter sensibiliseren we eerlijk en leren we verantwoord met virustransmissie omgaan. Een virus schikte zich nooit naar valse veiligheidsgevoelens.
Vaccins hoeven ook niet 100% efficiënt te zijn om een nut te hebben.

Een gordel biedt ook geen 100% kans dat ik een auto-ongeval overleef.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 14:50   #50
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom wordt de gevaccineerde niet getest en de niet gevaccineerde wel ?
Het is een compromis om niet te discrimineren. Dat de niet gevaccineerde negatief test en nadien ziek wordt door een gevaccineerde is voor eigen rekening.
De DEFINITIE van discriminatie is "mensen verschillend behandelen onder objectief dezelfde omstandigheden". Dus het feit dat sommigen getest moeten worden en anderen niet, terwijl beiden besmettelijk kunnen zijn is zuivere discriminatie.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 15:03   #51
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De DEFINITIE van discriminatie is "mensen verschillend behandelen onder objectief dezelfde omstandigheden". Dus het feit dat sommigen getest moeten worden en anderen niet, terwijl beiden besmettelijk kunnen zijn is zuivere discriminatie.
Iedere keer als ik een land bezoek waar, als belg, een visum voor nodig is, wordt ik gediscrimineerd omdat dat visum er voor bepaalde nationaliteiten niet is?

Als ik als gentenaar in gent gratis het gravensteen mag bezoeken op zondag en niet gentenaars moeten betalen, is dat dan discriminatie?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 15:06   #52
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Iedere keer als ik een land bezoek waar, als belg, een visum voor nodig is, wordt ik gediscrimineerd omdat dat visum er voor bepaalde nationaliteiten niet is?

Als ik als gentenaar in gent gratis het gravensteen mag bezoeken op zondag en niet gentenaars moeten betalen, is dat dan discriminatie?
Ja.

Maar in het grootste deel van de wereld ziet men discriminatie niet perse als iets negatiefs.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 16:11   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Eigenlijk zou dat beter moeten zijn: "mensen verschillend behandelen op basis van criteria die niks te maken hebben met de reden van hun verschillende behandeling".

Het is GEEN discriminatie om aan een automobilist een RIJ bewijs te vragen. Het is WEL discriminatie om aan een automobilist een ZWEM brevet te vragen (tenzij het is om op een schip te rijden misschien). Het is GEEN discriminatie om aan een automobilist een oogtest te vragen. Het is WEL discriminatie om op zijn bloedgroep een onderscheid te maken. Het is GEEN discriminatie om aan een automobilist te vragen van geen alcohol te drinken. Het is WEL discriminatie om aan een automobilist te vragen geen vlees te eten.

Als er een stevige vastgestelde oorzakelijke relatie is tussen negatieve gevolgen bij de zaak waarvoor men onderscheid maakt, en de parameter waarop men een onderscheid maakt, dan is dat GEEN discriminatie. Als die relatie er niet is, of slechts heel indirect, dan is het WEL discriminatie.

Een corona pas zou geen discriminatie geweest zijn, mocht vaccinatie besmetting evengoed onderdrukken als een negatieve test afleggen EN als de oorden die men bezoekt speciaal belangrijke besmettings oorden zijn, en mochten besmettingen universeel problematisch zijn.

Het punt is echter dat geen van die criteria wetenschappelijk ondersteund zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 oktober 2021 om 16:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 16:14   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nationaliteiten kunnen gezien worden als een vorm van fundamentele discriminatie, maar het is dezelfde discriminatie die je toepast door vrienden uit te nodigen bij jou thuis, en anderen niet. Het is de vrijheid om affiniteit voor de enen te hebben en niet voor de anderen.

Citaat:
Zie hierboven. Het kan zijn dat jij als Gentenaar belastingen betaalt om dat kasteel te onderhouden. De tegenprestatie is dat je het gratis mag bezoeken. Het is omdat Gentenaren ergens door een pact verbonden zijn.

Maar je raakt daar de fundamentele aspecten aan die natie en staat door elkaar halen terwijl dat verschillende concepten zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 16:32   #55
gunter5148

Standaard

Citaat:
Er was een tijd voor corona he. Echte deskundigen vinden geen tijd voor twitter en staan niet graag in de belangstelling. Dat zijn de helden die ‘s nachts hun leven riskeren om u en mij te redden als het south gaat. Die deskundigen Gunter.
Opgepast, ik heb héél veel respect voor de pompiers, de ambulanciers, de spoedartsen tijdens een zoveelste weekend-shift.

Maar dat betekent nog altijd niet dat men daarom mij kan verplichten mezelf te beschermen.

Ik doe de gordel al dan niet aan omdat dat MIJN keuze is.
Ik neem al dan niet een vaccin, omdat dat MIJN keuze is.
Ik ga al dan niet skydiven, omdat dat MIJN keuze is.
Ik ga al dan niet diepzee-duiken, omdat dat MIJN keuze is.

Enfin, you get the picture.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be