Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2021, 11:07   #41
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Doe maar verder met duimzuigen en verzinsels. Wat kost de benzine tegenwoordig als je direct langs de snelweg tankt?
Dat weet jij toch ook niet? Jij behoort toch bij de selecte groep van mensen die een snelweg verlaten om goedkoper te tanken?
Oud 10 november 2021, 11:17   #42
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besef je het toch dat laadpunten nooit een probleem gaan zijn?

Laadonderzoek Noorwegen 2016, België zit wslk vandaag op dat niveau.
En in 2016 was het gemiddeld batterijpack maar de helft van vandaag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...ay#2016_survey 2e alinea

According to the survey results, plug-in vehicles are mainly charged at home, whether in their garage or at an outdoor parking on the owner property, with 59% of BEV owners and 74% of PHEV owners charging this way. Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home. Charging at work is relatively common among BEV owners, 28% do it more than twice a week, 38% weekly. About 21% of PHEV owners do it at least weekly. Charging elsewhere is rare, but BEVs owners more frequently recharged at public charging stations and shopping centers than PHEV owners. Fast charging is used for irregular trips where users plan to use fast chargers to accomplish the trip or to solve a problem on the go. Most battery electric vehicle owners manage everyday life well and are satisfied with the vehicle which in combination with attractive local incentives not available to plug-in hybrid owners and other vehicle users.[18]

Nederland doet nu elk jaar een laadonderzoek om de laadgewoontes te monitoren. Links al tot in den treure geplaatst.

Het land heb je daarvoor niet nodig.

Zelfs dat heb je nog altijd niet begrepen, dan heeft verder discuteren geen zin hé.

Dat het net aangepast moet worden daar hebben EVs nu eens geen fluit mee te maken. Integendeel, meer BEV en batterijopslag zijn zelfs een oplossing voor die afgezaagde uitzonderingskes waar jij hier een elefant van maakt.
Tot je in de winter 's avonds met zen allen uw ev allemaal tegelijk wil laden. 't Zal black out worden in veel streken. Maar droom rustig verder. Je lijkt wat op die kwispels op FB die u ten allen prijze nu nog zonnepanelen en een thuisbatterij aanraden. Oplichters, niets meer, maar zeker ook niets minder. Je kan met uw thuisbatterij en 20 panelen als het goed gaat in de winter 's avond een ei of 4 bakken.

Hoeveel betalen ze u eigenlijk om hier leugenachtige propaganda te verspreiden?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 november 2021 om 11:20.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:21   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Tot je in de winter 's avonds met zen allen uw ev allemaal tegelijk wil laden. 't Zal black out worden in veel streken. Maar droom rustig verder. Je lijkt wat op die kwispels op FB die u ten allen prijze nu nog zonnepanelen en een thuisbatterij aanraden. Oplichters, niets meer, maar zeker ook niets minder.
Tot je in de winter allemaal tegelijk wil tanken maar droom rustig verder.

Ik moet nog altijd aan UK terugdenken, een vleugje onrust bij de brandstofbevoorrading en alle plofmoteurkes stonden dagenlang stil of in urenlange files aan te schuiven voor maximum 20 liter ofzo.

Maar droom gerust verder en blijf vooral slaafje van olie-exporteurs.

Citaat:
Je kan met uw thuisbatterij en 20 panelen als het goed gaat in de winter 's avond een ei of 4 bakken.

Hoeveel betalen ze u eigenlijk om hier leugenachtige propaganda te verspreiden?
En wat betalen ze jou om groteske leugens te verspreiden. Je weet nog niet eens hoe een thuisbatterij eruitziet.

https://www.zonnepanelen-info.be/zon...%20de%20winter

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:28   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot je in de winter allemaal tegelijk wil tanken maar droom rustig verder.

Ik moet nog altijd aan UK terugdenken, een vleugje onrust bij de brandstofbevoorrading en alle plofmoteurkes stonden dagenlang stil of in urenlange files aan te schuiven voor maximum 20 liter ofzo.

Maar droom gerust verder en blijf vooral slaafje van olie-exporteurs.

En wat betalen ze jou om groteske leugens te verspreiden. Je weet nog niet eens hoe een thuisbatterij eruitziet.
Ik heb 21 panelen liggen. Ik nodig u uit om de opbrengst op een willekeurige winterdag te komen bekijken. Als het bewolkt is +/3kWh.
Het gros van de opbrengst loopt van mei tot september, dan gaat het steil bergaf.
Met uw 3kWh ga je niet ver rijden, als het goed gaat een enkeltje tot bij de bakker om de hoek.
Oud 10 november 2021, 11:36   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik heb 21 panelen liggen. Ik nodig u uit om de opbrengst op een willekeurige winterdag te komen bekijken. Als het bewolkt is +/3kWh.
Het gros van de opbrengst loopt van mei tot september, dan gaat het steil bergaf.
Met uw 3kWh ga je niet ver rijden, als het goed gaat een enkeltje tot bij de bakker om de hoek.
Een gemiddeld gezin doet gemiddeld 0,5Kw uur in een normale woning, zonder verwarming/airco bij te tellen. Dan is een thuisbatterij van 12Kw/u al te klein om de dag te overbruggen, en dan moet er op de winterdag gedurende 4u 3kw binnenstromen.
Oud 10 november 2021, 11:37   #46
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Besef je het toch dat laadpunten nooit een probleem gaan zijn?
Wel, Transport & Environment (één van uw favorieten...) rekende in een recente studie aan 1 publiek laadpunt per 15,5 EV's. https://www.transportenvironment.org...rt%20Final.pdf

Citaat:
According to the survey results, plug-in vehicles are mainly charged at home, whether in their garage or at an outdoor parking on the owner property, with 59% of BEV owners and 74% of PHEV owners charging this way. Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home. Charging at work is relatively common among BEV owners, 28% do it more than twice a week, 38% weekly. About 21% of PHEV owners do it at least weekly. Charging elsewhere is rare, but BEVs owners more frequently recharged at public charging stations and shopping centers than PHEV owners. Fast charging is used for irregular trips where users plan to use fast chargers to accomplish the trip or to solve a problem on the go. Most battery electric vehicle owners manage everyday life well and are satisfied with the vehicle which in combination with attractive local incentives not available to plug-in hybrid owners and other vehicle users.[18]
Wet van de grote getallen, als slechts 6% buitenshuis wordt opgeladen, reken maar door: 2 miljoen EV gebruikers, 20000 km/jaar, 20 kWh/100 km komt dat komt neer op 0,5 TWh buitenshuis laden, of 10 miljoen laaduren (gemiddelde 50 kW/paal). Met een paar duizend publieke laadpalen ga je er inderdaad niet komen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:38   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als je nu eens elke keer een dikke thuisbatterij bijlaad hoeveel reserve heb je dan? Wat kan men zo met 10 kWh capaciteit?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 11:38.
Oud 10 november 2021, 11:40   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een gemiddeld gezin doet gemiddeld 0,5Kw uur in een normale woning, zonder verwarming/airco bij te tellen. Dan is een thuisbatterij van 12Kw/u al te klein om de dag te overbruggen, en dan moet er op de winterdag gedurende 4u 3kw binnenstromen.
We hadden eens een stroomuitval van een halfuur in de wijk. Dus peanuts voor een thuisbatterij.

Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag.

Of 10,7 kWh 2 jaar geleden (3900 kWh/jaar)
https://www.engie.be/nl/blog/bespaar...bruik-belgie/#

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 11:44.
Oud 10 november 2021, 11:40   #49
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt om mijn stelling te bevestigen.

Wij hebben een jaarlijks verbruik van 7500kWh. Gemiddeld 20kWh per dag.
In de winter zal dat dus nog een stuk hoger liggen dan in de zomer en...surprise... surprise...in de winter, als je net veel energie nodig hebt, leveren die zonnepanelen geen zak op.
Oud 10 november 2021, 11:43   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als je nu eens elke keer een dikke thuisbatterij bijlaad hoeveel reserve heb je dan? Wat kan men zo met 10 kWh capaciteit?
Wat moet ik doen om de winter te overbruggen? Om 4000kWh batterijen plaatsen? Aan 500€ per kWh? Om 2.000.000€ batterijen?

Fabeltjes.

Oeps...en dan rijden ik en mijn madam nog op benzine. Laat staan dat we nog twee wagens moeten opladen.

Fuck you Greta.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 november 2021 om 11:46.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:48   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat moet ik doen om de winter te overbruggen?
En waarom wil je de winter overbruggen? Wie vraagt of zegt dat?
Ik dacht dat je een stroomuitval wilde overbruggen.
Hoe lang duurt de gemiddelde stroomuitval in jouw buurt? De ganse winter?

Citaat:
Om 4000kWh batterijen plaatsen? Aan 500€ per kWh? Om 2.000.000€ batterijen?

Fabeltjes.
uw fabeltjes. Ik gaf maar een link uit de krant hoor.

Citaat:
Oeps...en dan rij ik en mijn madam nog op benzine. Laat staan dat we nog twee wagens moeten opladen.
Ah je rijdt met vier wagens tegelijkertijd met 2 personen?

Bwah er zijn er die electrisch rijden op hun zonnepanelen.
En als de wagen eigen panelen heeft zijn die ook meegenomen.

Je verbruikt wel het dubbele van een doorsneegezin.
Tja en toch spaar je met een BEV ~de helft aan verbruikskosten.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 11:52.
Oud 10 november 2021, 11:51   #52
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwah er zijn er die electrisch rijden op hun zonnepanelen.
En als de wagen eigen panelen heeft zijn die ook meegenomen.

Je verbruikt wel het dubbele van een doorsneegezin.
Tja en toch spaar je met een BEV ~de helft aan verbruikskosten.
Als ik eerst nog eens het viervoudige investeer. Overdag ben ik trouwens weg met mijn wagen, dan is thuis laden geen optie. Of ik moet er twee kopen en om de andere dag met eentje rijden. En hopen dat de zon schijnt....
Oud 10 november 2021, 11:54   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik eerst nog eens het viervoudige investeer. Overdag ben ik trouwens weg met mijn wagen, dan is thuis laden geen optie. Of ik moet er twee kopen en om de andere dag met eentje rijden. En hopen dat de zon schijnt....
Gewen er maar aan als je na 2029 nog een nieuwe wagen wilt inschrijven.
Uiteraard hoeft dat niet, tankstations zul je nog wel genoeg vinden.
En je bezet ook nooit een laadpaal.

Aja, we hebben geen panelen liggen en ook geen thuisbatterij.

Maar de volgende dagelijkse wagen zal een BEV zijn, en ik zal nooit een openbare laadpaal in België innemen, tenzij een semi-openbare die gratis is bij het winkelen en-of terrasje en-of horeca op een zonnige dag.

Voor verre reizen laden we sowieso altijd in het buitenland. Dus nooit overbelasting van het Belgisch stroomnet. lol

Rustig af en toe om de week thuis bijladen van 100% groene stroomleverancier, meer hoeft dat niet te zijn. Uiteraard tijdens de daluren, en desnoods niet sneller dan forfaitair tarief (2,5 kW maandpiek)

Citaat:
Als ik eerst nog eens het viervoudige investeer.
Toch niet in een wagen?

Citaat:
Overdag ben ik trouwens weg met mijn wagen, dan is thuis laden geen optie. Of ik moet er twee kopen en om de andere dag met eentje rijden.
Rij je langer dan dat je terplaatse ergens werkt?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 12:14.
Oud 10 november 2021, 12:19   #54
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewen er maar aan als je na 2029 nog een nieuwe wagen wilt inschrijven.
Uiteraard hoeft dat niet, tankstations zul je nog wel genoeg vinden.
En je bezet ook nooit een laadpaal.

Aja, we hebben geen panelen liggen en ook geen thuisbatterij.

Maar de volgende dagelijkse wagen zal een BEV zijn, en ik zal nooit een openbare laadpaal in België innemen, tenzij een semi-openbare die gratis is bij het winkelen en-of terrasje en-of horeca op een zonnige dag.

Voor verre reizen laden we sowieso altijd in het buitenland. Dus nooit overbelasting van het Belgisch stroomnet. lol

Rustig af en toe om de week thuis bijladen van 100% groene stroomleverancier, meer hoeft dat niet te zijn. Uiteraard tijdens de daluren, en desnoods niet sneller dan forfaitair tarief (2,5 kW maandpiek)

Toch niet in een wagen?
In een wagen en extra panelen?

Rij je langer dan dat je terplaatse ergens werkt?
Denk je dat mijn werkgever hier even 350 laadpalen gaat plaatsen om (op zijn kosten?) onze wagens te laden?
Oud 10 november 2021, 13:01   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je dat mijn werkgever hier even 350 laadpalen gaat plaatsen om (op zijn kosten?) onze wagens te laden?
Waar ik nu werk is het simpel. Werknemers met een bedrijfswagen -hybride XC-60's- kunnen op de site laden (althans, als er een laadpaal beschikbaar is), maar dan wel aan het tarief dat de werkgever koppelt aan de laadpaal/gebruiker. Nu moet ik schrijven, €0.18/kwu lijkt me nog schappelijk.(langs de andere kant, de directie laad gratis op hun laadpaal/parkeerplaats op naam.)
Oud 10 november 2021, 13:16   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten zijn al die kosten 100% aftrekbaar, zelfs 200% onder voorwaarden, namelijk (semi-)publiek (zie tekst)

En waarom exact 350 laadpalen?

Niemand van die werknemers kan thuis laden of onderweg?

Citaat:
https://jaimy.be/nl/blog/laadpaal-in...ale-voordelen/

De vergroening van het Belgische wagenpark begint bij... de bedrijfswagen. Of meer specifiek: de salariswagen van de werknemer. Dat besliste de Federale Overheid. Vanaf 2026 zijn enkel 100% elektrische, nieuwe wagens nog fiscaal aftrekbaar als salariswagen.

Thuis of op het werk de wagen van het werk opladen wordt straks de norm. En dat wil Vincent Van Peteghem, onze Minister van Financiën, voortaan financieel ondersteunen. Bedrijven kunnen de investering in een laadpaal straks voor minstens 100 procent fiscaal aftrekken én bovendien versneld afschrijven. Particulieren die thuis een laadpaal installeren, kunnen aanvankelijk rekenen op een forse belastingaftrek, tot 45 procent. Dat staat in een wetsvoorstel, dat met terugwerkende kracht zou ingaan op 1 september 2021 - mits eventuele aanpassingen of amendementen.
....

Fiscale aftrekbaarheid laadpalen en laadstations

Het aantal laadpalen en wallboxes moet de komende jaren fors de hoogte in. Bij bedrijven én werknemers thuis. Ook hier voorziet het wetsvoorstel in fiscale steunmaatregelen, voor de versnelde uitrol van een performant netwerk met laadstations en laadpalen bij bedrijven én particulieren:

Fiscaal voordeel laadpaal voor particulieren: het wetsvoorstel voorziet vanaf een belastingvermindering van 45%, vanaf 1 september 2021. Met de nieuwe regeling kan je maximaal 1.500 euro per laadpaal inbrengen in de belastingen, ook al kost de laadpaal meer. Het financiële voordeel bedraagt dus maximaal 675 € ( = 45% van 1.500 €). Opgelet: vanaf 2023 wordt het voordeel afgebouwd naar 30% en vervolgens gehalveerd naar 15% in 2024. Voorwaarden om in aanmerking te komen voor het financiële voordeel: de laadpaal heeft een slimme sturing en wordt bevoorraad met groene stroom.

Fiscaal voordeel laadpaal voor bedrijven: het wetsvoorstel voorziet een aanzienlijk belastingvoordeel voor bedrijven. Vanaf 1 september 2021 tot 31 december 2023 kunnen bedrijven rekenen op maar liefst 200% belastingaftrek. Van 1 januari 2023 tot 31 augustus 2024 daalt het belastingvoordeel tot 150%.

Belangrijke voorwaarde voor belastingaftrek op laadpalen voor bedrijven: het fiscale voordeel geldt enkel als de laadpaal ook (semi-)publiek toegankelijk is voor derden of buurtbewoners, bijvoorbeeld op de parking van het bedrijf. Particuliere gebruikers betalen dan voor het opladen van hun elektrische wagen.

Verhoogde investeringsaftrek voor bedrijven: wie een een laadstation plaatst of een nieuwe elektrische vrachtwagen aanschaft, kan rekenen op een verhoogde investeringsaftrek (naast de belastingaftrek, indien van toepassing). De investeringsaftrek voor laadpalen bedraagt 35% in 2023, 29,5% in 2024, 24% in 2025, 18,5% in 2026 en 13,5% in 2027.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 13:34.
Oud 10 november 2021, 14:09   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met andere woorden, mensen met genoeg poen om niet te moeten kijken naar de prijs van mobiliteit krijgen nog cadeau's van de overheid.
Oud 10 november 2021, 14:19   #58
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, mensen met genoeg poen om niet te moeten kijken naar de prijs van mobiliteit krijgen nog cadeau's van de overheid.
De middenklasse moet er van tussen. Telkens weer breken ze extra stukjes van uw maandelijkse koek af tot er uiteindelijk slechts kruimels overblijven.
't Ziet er slecht uit voor de hedendaagse jeugd.
Oud 10 november 2021, 14:24   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat ooit anders geweest toen er geen BEV s reden?

Naja, en toch gaan er failliet...
Wie weet binnenkort nog een paar bedrijven die deze cadeau 's afslaan, of de boot gaan missen. Of de krant niet lezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 14:28.
Oud 10 november 2021, 14:31   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Ziet er slecht uit voor de hedendaagse jeugd.
Er zijn er steeds meer die geen rijbewijs nodig hebben. En ook geen eigen wagen.
Is maar een vaststelling in de steden. Kunnen die openbare laadpunten aldaar al uitgespaard worden.

Waar ik woon kun je eigenlijk niet zonder auto, maar hier heeft ook 90% een eigen oprit. Edit 90%.

Citaat:
De middenklasse moet er van tussen. Telkens weer breken ze extra stukjes van uw maandelijkse koek af tot er uiteindelijk slechts kruimels overblijven.
Je weet wat er gebeurd zonder ruggengraat of met een gebroken ruggegraat.

Ik ggl ff

'Kleine en middelgrote ondernemingen zijn de ruggengraat van de Europese economie. Hun ontwikkeling en groei is essentieel voor het verbeteren van het concurrentievermogen van Europa en de versterking van de aantrekkelijkheid als een plaats voor investeringen en productie.

4 okt. 2021

Of UNIZO in 2015:
https://www.tvl.be/nieuws/unizo-kmos...economie-21001

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 14:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be