Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2022, 17:51   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hangt van het type band af en de staat van de band.
Alle banden doen dat.
Er zijn banden die je links moet leggen of rechts.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 17:53   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De voorrang van rechts is juist ingevoerd om niet overal borden te moeten plaatsen.
En normaal moet je voor elk kruispunt vertragen en indien nodig zelfs stoppen.
En hoewel er een maximum snelheid bestaat, heeft de regel dat je voor elke voorzienbare onvoorziene hindernis MOET kunnen stoppen.
De voorrang van rechts is ingevoerd toen er nog geen borden waren.
Voorrang van rechts is er om de bestuurder te beschermen.

Voorrang van rechts is totaal achterhaald.
Bij de meeste wegen met voorrang van rechts plaatst men borden met een sint Andrieskruis.
Met schildert deze kruisen meestal ook nog eens op de weg.
Oud 13 januari 2022, 17:54   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een regel voor ‘het geval dat’. En het is normaal dat men niet aan elke niet verharde weg verkeersplaten gaat zetten. Daar komt misschien 1 keer per maand een tractor uit.
Een niet verharde weg heeft nooit voorrang.
Oud 13 januari 2022, 17:55   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dan zal dat in Oostende al afgeschaft zijn voor fietsers denk ik want die stoppen nooit voor een van rechts komende voertuig Als ge daar 10 keer doorrijd van rechts komende heb je 9 keer een fietser op je motorkap liggen.

Dus, hier willen ze, omdat er zijn die geen voorrang verlenen aan rechts voorrang van recht afschaffen. Dat ze dan gelijk ook maar de verkeerslichten afschaffen vooral voor voetgangers en fietsers want die stoppen daar ook meer niet voor dan wel.
Voorrang van rechts afschaffen gaat niet.
Oud 13 januari 2022, 17:58   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er geen verkeersborden of wegmarkeringen of verkeersagenten zijn is het voorrang van rechts.
Te volgen in deze volgorde:
  • Verkeersagent
  • Verkeerslichten
  • Verkeersborden.

Als er een verkeersagent is, moet je zijn instructies volgen, ook al staan er borden of zijn er verkeerslichten.

Is er geen verkeersagent en zijn er lichten, dan moet je rijden volgens de lichten. Indien de lichten defect zijn, dan gelden de verkeersborden.
Oud 13 januari 2022, 18:02   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het kan perfect zonder voorrang van rechts. De UK bewijst dat al een eeuw of zo.
UK kent de algemene voorrangsregel van rechts niet en heeft die nooit gekend. Daar is het simpel: zolang er niets staat dat aangeeft dat je voorrang moet verlenen heb je voorrang.

Typisch gebruiken ze 2 evenwijdige witte strepen loodrecht op de rijstrook vlak voor het kruispunt om aan te geven dat je voorrang moet verlenen. Dat kan eventueel aangevuld worden met een STOP bord. Bijna op elk kruispunt wordt dat zo geregeld (behalve als het een rotonde is of een kruispunt met lichten) en bijna altijd is de voorrangsregeling zo zoals je dat spontaan zou doen moest er helemaal niets zijn. Zo zal je er nergens een T-kruispunt vinden waar de zijtak voorrang heeft. Rijdt heel intuïtief. En vereist nauwelijks borden.

Hoe ze dat op parkings van warenhuizen geregeld hebben weet ik niet maar wellicht valt het daar terug op de basisregel: wees hoffelijk.
Nee, ook daar geldt de regel "voorrang van rechts".
Het is niet omdat de politie daar niet bevoegd is, dat er geen regels zijn.
Als je op een parking een aanrijding hebt, dan zullen de verzekering kijken naar wij van rechts kwam.
Oud 13 januari 2022, 18:05   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat speelt geen rol.

Een regel voor "het geval dat" bestaat niet in het reglement voor de wegbeheerder. Het moet of het moet niet.

Anders mag je die voor mij aanwijzen waar dat staat:

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...76/863-hs2art8

8.9. Verkeersbord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt.

2° Dit verkeersbord moet geplaatst worden :

a) wanneer op de weg die uitkomt op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, vóór het voorgaand kruispunt een verkeersbord B15 is aangebracht;

B15

b) wanneer op de weg die voorbij het kruispunt verder loopt een verkeersbord B9 is geplaatst, dat het begin van een voorrangsweg aankondigt.

B9

c) wanneer op de openbare weg die men gaat oprijden éénrichtingsverkeer van toepassing is en het verkeer van fietsers en eventueel van bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A in beide richtingen toegelaten is.

Het verkeersbord moet aangevuld worden met een onderbord van het model M.9. of M.10. bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

M.9. M.10.

d) wanneer bij het oprijden van een kruispunt fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen een fietspad volgen dat in de twee rijrichtingen moet bereden worden.

Het moet aangevuld worden met een onderbord van het model M10 bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

e) (Enkel Waals Gewest) wanneer een van de rijbanen die het kruispunt vormt, is opgedeeld in rijstroken tot aan het kruispunt.

f) (Enkel Waals Gewest) wanneer de bestuurders op de openbare weg rechts afkomen dwars door een verhoogd trottoir of fietspad, hebben ze niettemin voorrang van rechts.

3° Dit verkeersbord moet niet geplaatst worden op het kruispunt met voorrang ver van rechts dat onmiddellijk volgt op een rotonde gesignaleerd door de verkeersborden D5.
Die regel bestaat wel degelijk.

In het geval dat de verkeerslichten defect zijn, gelden de verkeersborden. Bij het ontbreken van verkeersborden, geldt voorrang van rechts.
Oud 14 januari 2022, 10:16   #48
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een niet verharde weg heeft nooit voorrang.
juist .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 10:45   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te volgen in deze volgorde:
  • Verkeersagent
  • Verkeerslichten
  • Verkeersborden.

Als er een verkeersagent is, moet je zijn instructies volgen, ook al staan er borden of zijn er verkeerslichten.

Is er geen verkeersagent en zijn er lichten, dan moet je rijden volgens de lichten. Indien de lichten defect zijn, dan gelden de verkeersborden.
En als er geen verkeersborden aanwezig zijn, telt het verkeersregelment.

Wat wil zeggen, enkel als anders aangegeven, telt de voorrang van rechts met uitzondering om onverharde wegen tegenover verharde wegen, daar hebben verharde wegen steeds voorrang op onverharde wegen, ook al zijn de onverharde wegen aan het kruispunt verhard.
Dat wil zeggen, dat je in Vlaanderen overal de maximuum toegestane snelheid van 70km/u mag rijden, tenzij anders aangegeven.
Dat wil zeggen, dat je overal in Vlaanderen langst de wegen mag parkeren, tenzij anders aangegeven.
Dat wil zeggen, dat je elke Vlaamse straat langst beide zijde mag inrijden, tenzij anders aangegeven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 11:06   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorrang van rechts is ingevoerd toen er nog geen borden waren.
Voorrang van rechts is er om de bestuurder te beschermen.

Voorrang van rechts is totaal achterhaald.
Bij de meeste wegen met voorrang van rechts plaatst men borden met een sint Andrieskruis.
Met schildert deze kruisen meestal ook nog eens op de weg.
In rechtsrijdende landen is de voorrang van rechts ingevoerd in de tijd van paard en kar.
Is trouwens al terug te vinden in de "Code Napoleon"
De voorrang van rechts bestaat ook in de scheepvaart en al langer dan er de verbrandingsmotor bestaat en die regel geld zelfs in linksrijdende landen.
Want dat is een zeer oude internationale regel binnen de scheepvaart.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 11:20   #51
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat ze daar afkomen met vragen waar over zaken die ge enkel nog weet als ge u voorbereid hebt op zo’n examen. En dat ge weet wat ze gaan vragen. En ge hebt ook weinig tijd om alle borden en wegmarkeringen op een foto te zien.
Heb zo eens een test gedaan. 33 op 50

https://mijnrijbewijs.eu/proefexamen?type=rijbewijsb

Bijvoorbeeld
- het gebruik van een trekhaak. Ik gebruik dat nooit, dus ik weet dat niet.
- gebruik van koplampen. Ik weet dat ik die kort bij een voorligger best niet gebruik, maar hoeveel meter dat juist moet zijn
- veroorzaakt verkeer zure regen. In eerste opwelling: geen zwavel dus niet. Uiteraard was ik de NOx effe vergeten, maar wat is het belang als je achter het stuur zit.
- wat is de voornaamste oorzaak van aquaplaning? Snelheid of spoorvorming? Allebei, maar dat was geen optie.
- wat moet ge doen met de bandenspanning als ge op lange reis gaat. Ik dacht niets, maar dat is blijkbaar niet juist.
Etc…
Onvoorbereid. Ik moet wel zeggen dat ik jaren actief was op een forum over verkeersveiligheid.
45 op 50. En toch al tientallen jaren mijn rijbewijs AB(CDE-deze niet meer geldig) en ongevalvrij.
Van de ruiter wist ik niet. Eéntje te laat, ik had de tijdsbeperker niet gezien.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 14 januari 2022 om 11:27.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 11:31   #52
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik mag hopen van niet, anders kan ik weer met die van ons overal naartoe rijden.
Eindejaarsperiode is de gevaarlijkste, dan hebben de mannen zoveel gedronken dat ze hun vrouw moeten laten rijden...
Oud 18 januari 2022, 21:38   #53
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Eindejaarsperiode is de gevaarlijkste, dan hebben de mannen zoveel gedronken dat ze hun vrouw moeten laten rijden...
Soms heeft dat voordelen hoor. Op weg naar Londen bij aankomst in Engeland, wanneer de auto's de boot verlaten, moet er maar eens op letten, zijn het meestal de vrouwen die achter het stuur gaan. De eerste keer dat ik dat opmerkte vond ik dat raar. Maar nee hoor, dat is heel logisch, die kunnen meestal toch niet rechts rijden.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 januari 2022 om 21:39.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2022, 21:55   #54
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorrang van rechts afschaffen gaat niet.
Soms zou het beter voorrang van de rapste zijn. Als ze hier moesten rijden zoals in Romen kregen er 8 op de 10 een bekeuring voor het niet verlenen van voorrang van rechts. met tot gevolg, hier staat alles stil terwijl in Rome alles rijd. https://nl.dreamstime.com/stock-foot...-video50851713
https://nl.dreamstime.com/stock-foot...-video50857995
https://nl.dreamstime.com/stock-vide...-video50851661

Laatst gewijzigd door Garry : 18 januari 2022 om 21:58.
Oud 18 januari 2022, 22:55   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is ook al niet erg. Mijn vrouw rijd evengoed door Rome als ik. Dat is Mieke Lauda. Als ik die laat doen neemt ze haar bochten op twee wielen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be