Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2022, 09:21   #41
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar ergens op de schaal moet men een lijn zetten om het onderscheid te maken tussen wat we beschouwen als groen en wat niet. Gas moet onder die lijn staan, niet erboven.
Ik heb de cijfers hier niet direct bij me, maar als je 'bruinkoolcentrales vervangen door gas' onder die lijn zet, dan zullen windmolens en zonnepanelen waarschijnlijk ook onder die lijn staan. Nieuwe kerncentrales ook. Dan blijft er niet veel over.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 09:27   #42
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik heb de cijfers hier niet direct bij me, maar als je 'bruinkoolcentrales vervangen door gas' onder die lijn zet, dan zullen windmolens en zonnepanelen waarschijnlijk ook onder die lijn staan. Nieuwe kerncentrales ook. Dan blijft er niet veel over.
Op de lijn moeten de methodes om energie op te wekken staan, niet dingen zoals 'vervang X door Y'

Dus (even simpel met enkele voorbeelden):
bruinkool - gas - kernenergie - zonnepanelen - windmolens

Ergens moet je dan gaan bepalen wat je beschouwt als een groene manier van elektriciteit opwekken, bijvoorbeeld:

bruinkool - gas - kernenergie - zonnepanelen - windmolens

Bruinkool vervangen door gas is dan wel een winst op uitstootvlak, maar dat moet van elektriciteit opwekken door middel van gas nog geen groene manier maken om elektriciteit op te wekken.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 februari 2022 om 09:28.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 10:42   #43
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik ben een tijd geleden een werkingsprincipe tegengekomen van een thermische centrale met een relatief eenvoudige oplossing voor CO2-opslag.
Lucht bevat 80% stikstof en die stikstof vind je natuurlijk ook terug in de rookgassen van de centrale. Dat maakt die extractie van CO2 moeilijk: je moet die 2 van elkaar kunnen scheiden.

Die centrale draaide op zuivere zuurstof en verving die 80% stikstof door gerecycleerde CO2 van de centrale zelf. De rookgassen zijn dan zuiver CO2 wat makkelijk af te vangen is en te comprimeren.

Ik kan het niet direct terugvinden. Het is een cyclus die verwijst naar de naam van de Engelse bedenker ervan (maar er wordt een testcentrale gebouwd in de VS).
Misschien doet dat bij iemand hier een belletje rinkelen.
Om kort te zijn: die testcentrale moest al enkele jaren draaien maar toen, enkele maanden geleden, was dat nog niet gelukt.
Je hebt het waarschijnlijk over de Allam-cyclus waarvoor NET Power een demonstratie-eenheid bouwde.

Een probleem is uiteraard dat je ergens die zuivere zuurstof vandaan moet halen. En de meest voor de hand liggende manier is lucht koelen tot vloeibare lucht waarna je vrij eenvoudig de componenten kunt scheiden. Ik heb hen toen een berichtje gestuurd om eens te spreken met Highview Power - die net in hun proces vloeibare lucht produceren, en de vloeibare stikstof ook nuttig kunnen gebruiken.
Oud 4 februari 2022, 18:35   #44
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oef.....dan zijn de beweringen dat ik een "groen" electriciteitscontract heb toch juist.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 19:31   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Oef.....dan zijn de beweringen dat ik een "groen" electriciteitscontract heb toch juist.....
België had ~21% echt groene electriciteit in 2020.
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit

Dus meer dan 1 op 5 Belgen heeft -rekenkundig- 100% groene electronen.

De rest van de electronen zijn grijzer...

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2022 om 19:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 19:58   #46
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
België had ~21% echt groene electriciteit in 2020.
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit

Dus meer dan 1 op 5 Belgen heeft -rekenkundig- 100% groene electronen.

De rest van de electronen zijn grijzer...
Grijzer? Neen fossiele energieproducenten kopen van DNB's alle GSC van privé PV eigenaars op aan stevige prijzen.
Maffia zit niet enkel in drugs ook in certificaten van koolstofhandel en is veel veilige dan s'nachts in de haven een container leeg te halen.
Europese lucht handel is erger dan....

Laatst gewijzigd door Deo : 4 februari 2022 om 20:02.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 21:25   #47
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Je hebt het waarschijnlijk over de Allam-cyclus waarvoor NET Power een demonstratie-eenheid bouwde.

Een probleem is uiteraard dat je ergens die zuivere zuurstof vandaan moet halen. En de meest voor de hand liggende manier is lucht koelen tot vloeibare lucht waarna je vrij eenvoudig de componenten kunt scheiden. Ik heb hen toen een berichtje gestuurd om eens te spreken met Highview Power - die net in hun proces vloeibare lucht produceren, en de vloeibare stikstof ook nuttig kunnen gebruiken.
Dat is het. De Allam-cyclus.
Ik begrijp uit de wiki-link dat ze er inderdaad uiteindelijk in geslaagd zijn in november vorig jaar om de centrale aan de praat te krijgen.
En ze hebben er blijkbaar een prijs voor hebben behaald.
Wat denk jij? Zit er wat in?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 07:53   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ja, maar op het moment dat je verbruikt, verbruik je mss minder groene stroom.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 11:44   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ja, maar op het moment dat je verbruikt, verbruik je mss minder groene stroom.
Dan verbruiken andere het.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 15:14   #50
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is het. De Allam-cyclus.
Ik begrijp uit de wiki-link dat ze er inderdaad uiteindelijk in geslaagd zijn in november vorig jaar om de centrale aan de praat te krijgen.
En ze hebben er blijkbaar een prijs voor hebben behaald.
Wat denk jij? Zit er wat in?
Technisch lijkt het ok te zijn - vermoedelijk wel, aangezien die proefinstallatie draait...
Ecologisch - CO2 productie per geleverde kWh - ziet het er volgens mij veelbelovend uit, zeker voor een elektriciteitsproductie die vlot regelbaar is.
Economisch, dat is de grote vraag. Zuurstofproductie + elektriciteitsproductie + CO2 opslag, dat zal wel een prijskaartje hebben.
Oud 7 februari 2022, 18:41   #51
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Technisch lijkt het ok te zijn - vermoedelijk wel, aangezien die proefinstallatie draait...
Ecologisch - CO2 productie per geleverde kWh - ziet het er volgens mij veelbelovend uit, zeker voor een elektriciteitsproductie die vlot regelbaar is.
Economisch, dat is de grote vraag. Zuurstofproductie + elektriciteitsproductie + CO2 opslag, dat zal wel een prijskaartje hebben.
Toen ik er enkele maanden geleden, kan ook een half jaar of langer geleden geweest zijn, op zocht en vaststelde dat ze al enkele jaren uitliepen op hun oorspronkelijke planning, toen dacht ik: dat wordt weer een NOV (een Niet Opgegane Vlieger)

Maar ondertussen werd er bewezen dat het technisch kan.
Volgens de info op wiki kan een thermisch rendement van 60% worden bereikt, inclusief de ASU, waarmee de zuivere zuurstof wordt geproduceerd. Dat lijkt me sterk.

Maar zoals je stelt: de prijs van zo een productie-unit zal wellicht niet goedkoop zijn. En dus de productieprijs van de elektriciteit ook niet.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be