Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2022, 16:52   #41
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
....

Wat is trouwens concreet uw kritiek op Zuhal Demir? U wil liever CO2- en stikstof uitstotende gascentrales dan kerncentrales?
Zuhal is een N-VA politica ! Dat moet toch voldoende zijn en een ernstige uitleg moet men hierover niet verwachten. .
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 16:59   #42
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Absolute meerderheid in het Vlaams Parlement voor de Forza Flandria

De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan.
Op voorwaarde dat Wallonie blijft wankelen tot 2024.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:03   #43
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg eens in detail uit waarom iemand die ontevreden is over het beleid van Zuhal Demir, zou stemmen op het VB?

Zowel op vlak van gas als op vlak van kernenergie, delen die partijen dezelfde standpunten (indien ik me niet vergis).
kernenergie: de hoofdingenieur van Engie heeft beslist.
de politiekers slagen er nog altijd niet in om hierover te beslissen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:07   #44
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als men de kiezer vraagt naar federale kiesintenties, dan gaat u de reden van verschuivingen zoeken bij de Vlaamse regering?

Wat als een partij zowel federaal als regionaal in de oppositie zit? Dan kan het % volgens u niet veranderen of wat? De partij staat dan op alle niveau's buiten spel en kan - volgens uw absurde redenering - niet worden beoordeeld?

Snapt u eigenlijk iets van ons politiek systeem?

U antwoordde trouwens niet op mijn andere opmerking: als de Vlaming niet tevreden is over het energiebeleid van Zuhal Demir, gaan ze dan echt op het VB stemmen omwille van hun energiestandpunten?
Zoals ik het tegenwoordig hoor, en ja mensen beginnen spontaan over de hoge energieprijzen en het falen van de politiek om daar iets aan te doen, maakt het gros van de bevolking geen onderscheid tussen Vlaams of federaal.

De mensen zijn boos dat de federale er niets aan doet (itt Nederland waar 400-800 euro per gezin wordt tegemoet gekomen of Frankrijk waar de energieprijzen gewoon bevrozen zijn), maar zien ook de knoeiboel in de Vlaamse. Mensen zijn niet dom....en besluiten dat politiek één pot nat is.

Ik snap het politieke systeem maak u geen zorgen.
De doorsnee politiek ongeïnteresseerde Vlaming allicht iets minder.
Maar ze snappen wel dat za al eens hun pensioen hebben zien uitgesteld worden onder een rechtse regering, dat de rechtsen er niets van bakken in de Vlaamse en dat daar dus geen garantie is dat ze het federaal beter zouden doen.
De voorspelde (en dus voorlopig hypothetische) -6% moet toch van ergens komen.
Of gaat rechts het nu draaien en keren dat dit een belongi zou zijn voor goed bestuur ?

En waarom mensen VB stemmen. Idd omdat de N-VA (en deels ook CD&V en O-VLD) het totaal niet waarmaken. Dat wil zeggen, niet (kunnen) tegemoet komen aan de verzuchtingen van de mensen. Sommigen zien Volvo afhaken wegens de electriciteitsonzekerheid geschapen door de Vlaamse regering (toch wel), anderen chikaneren nog over het open poorten beleid van Francken (economisch aangestuurd), nog anderen zijn ontgoocheld over de zonnepanelen en de terugdraaiende meter, sommigen zien de pfos doofpot als een aanleiding....VB stemmen zijn (volgens mij) grotendeels protest stemmen. En ja toch wel ook het N-VA beleid is nu aanleiding om een proteststem uit te brengen.
Dat geldt ook voor de PvdA, maar dan eerder vanuit de Groen kant (zo veel mogelijk als u het mij vraagt) en SP.A kant. Hoewel bij die laatste "onze" Conor het niet echt slecht doet als partijleider.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 4 februari 2022 om 17:11.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:18   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Rechts haalt dus 48 % in Vlaanderen.
De twee Vlaams-nationalistische partijen halen samen idd 48% in Vlaanderen. Dat betekent een absolute meerderheid aan zetels. (Henri zie ik die vraag van B-Warrior niet beantwoorden)

Voor de rooie die hier smalend reageert op het verlies van de N-VA: 19% is meer dan het dubbele van de Pest Voor Vlaanderen en de tsjeven, bijna het dubbele van de PVDA, en ei zo na het vierdubbele van de groene gekken. Samen behalen de 4 vier "Vlaamse" Vivaldipartijen nog 37% van de stemmen. Zelfs mét de N-VA erbij is dat geen meerderheid.
Zonder de N-VA, maar mét de communisten erbij komen de vijf "vaderlandse" partijen nog maar aan 47%. In 2024 kan dat nog minder zijn.
Ik zie de N-VA nog geen meerderheid leveren voor een "Vlaamse" vijfpartijenregering.

B-Warrior weet waarover hij het heeft met zijn partijpolitieke bloedbad in 1924.
Oud 4 februari 2022, 17:26   #46
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens dit artikel in De Morgen:

https://www.demorgen.be/politiek/wat...eren~b137b458/

zijn dit de kiesintenties:

VB 29 procent
N-VA 19 procent
SP.A 14 procent
PVDA 10 procent
Open VLD 9 procent
CD&V 9 procent
Groen 5 procent

Ik heb de cijfers eigenlijk maar van twitter, daar ze in een cartoon van De Morgen vermeld staan. Heeft iemand het volledige artikel?
Wel raar de DE MORGEN nooit iets aan mij vraagt.
Is hier wel iemand die ze aangezocht hebben? Of zuigen ze die statistieken uit hun duim?
Als het zo is als hierboven zijn we de volgende keer nog verder van huis met een regering van een tiental kleine partijtjes.
Wanneer komt er in dit apenland eindelijk eens een deftige dictator die orde op zaken kan stellen?
Waarom kunnen Belgen nu eens nooit overeenkomen.? Julius Caesar wist ook al dat ze elkaar niet konden uitstaan en heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.
ER MOET DRINGEND EEN STERKE MAN AAN DE MACHT KOMEN
IK STEM OP DE RODE WILLEM; Wie volgt?

Laatst gewijzigd door TREBRON : 4 februari 2022 om 17:28.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:35   #47
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens dit artikel in De Morgen:

https://www.demorgen.be/politiek/wat...eren~b137b458/

zijn dit de kiesintenties:
Dit zijn geen kiesintenties!
Dit is een "wat als" verhaal, waarbij men zich afvraagt wat er zou gebeuren mocht die specifieke stemsituatie zich voordoen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
Nee, dit is geen peiling, geen voorspelling en zeker geen wens. Noem het een voorzet, een hypothese, een waarschuwing – een aflevering van Wat als?. Wat als de politieke kaarten in 2024 grondiger dan ooit door elkaar worden geschud? Wat als Vlaams Belang tegen de 30 procent aanschurkt, N-VA nog ongeveer 20 procent overhoudt, Vooruit met 14 procent het beste scoort van alle klassieke partijen, maar – samen met PVDA, die naar de 10 procent schiet – Groen zo fors leegzuigt dat die partij met de kiesdrempel flirt, en Open Vld en CD&V amper nog het hoofd boven de 10 procent houden?

Wat als dat straks gebeurt?
Ze trekken dus de resultaten van de laatste peilingen door, veronderstellen dat N-VA niet veel meer zal zakken, VB en PVDA nog wat gaan stijgen, VLD en CD&V wat gaan zakken, en Groen fors gaat zakken.

Het is mogelijk, natuurlijk.
Maar het is ook nog 2 jaar tot die prutsers verkiezingen uitschrijven, tenzij ze er eerder de brui aan geven, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 4 februari 2022 om 17:37.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:41   #48
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft iemand het volledige artikel?
In principe bestaat er een simpele truuk om de plus artikelen bij De Morgen te kunnen lezen.
Oud 4 februari 2022, 17:41   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beslissing van Engie geeft de doorslag !!!
Neen, wel de beslissing van de federale overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:41   #50
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Ze scoren toch nog altijd veel meer dan de groenen hé.

Groen verliest verhoudigsgewijs nog veel meer.

Maar in uw simpele wereld ligt dat natuurlijk allemaal aan Zuhal Demir.

Wat is trouwens concreet uw kritiek op Zuhal Demir? U wil liever CO2- en stikstof uitstotende gascentrales dan kerncentrales?
Sorry ik snap uw gekronkel niet.
Het zal aan mijn simpele wereld liggen
Wij hebben het hier over de fantastische -6 van de N-VA in deze verwachtingstabel.
En U begint over Groen.
Ik heb mij trouwens al uitgesproken dat het spijtig zou zijn dat groen nog boven de kiesdrempel zou eindingen.

Dus u legt nu zelf de link tussen het hartverwarmende Groene afgang en Demir....Gelooft u nu zelf dat de rijken die zich ecologische onzin van Groen kunnen veroorloven zich laten leiden door Demir ?

Mijn kritiek op demir is hier al meermaals gepost. Wie een kopiemachine wil waar hij/zij wild 'neen' wil tegen staan roepen met de handen voor de ogen en de oren, die moet naar een winkel van kantoorbenodigdheden.
Mar nog eens...Demir is een alleen optredend ongeleid projectiel dat een niet meer te verteren niveau van fundamentalistisch extremisme vertoont in haar woorden maar niets niemendal van daden of oplossingen toont.
In de pfos zaak, ruineert zij haar eigen partij (de -6 moet toch wel ergens vandaan komen) maar de betrokken mensen eten en drinken nog steeds pfos.
In de energiezaak is ze een koppige oppositie aan het voeren en zo rucksichtloos Vlaanderen zonder electriciteit aan het zetten.
Het stikstofdossier moet nog behandeld, maar voorspelt niet veel goeds van de kant van Demir.

En of ik CO2 en stikstof minded ben ?
Ja... en neen.
Mijn mening is dat er voldoende CO2 reducerende technische mogelijkheden zijn om afgassen te behandelen om de CO2 uitstoot te verminderen zonder nefaste gevolgen voor economie of electriciteitsbevoorrading.
En of ik liever kerncentrales zie....
bijgod het gesemmel over de afval hoeft voor mij niet. Als ze niet weten waarmee naartoe mag het gerust in mijn tuin staan.
Maar het langer openhouden van scheurtjescentrales lijkt mij geen super strak plan.
Bovendien : https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapp...610790010.html
Citaat:
In het Duitse onderzoek, de zogenoemde KiKK-studie, is in de nabijheid van zestien Duitse kerncentrales gekeken naar het aantal gevallen van kanker bij kinderen in de afgelopen decennia. Hieruit bleek dat kinderen onder de vijf, die binnen vijf kilometer van een kerncentrale wonen, een verhoogd risico lopen op kanker.

Oud 4 februari 2022, 17:42   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht

En waarom mensen VB stemmen. Idd omdat de N-VA (en deels ook CD&V en O-VLD) het totaal niet waarmaken. Dat wil zeggen, niet (kunnen) tegemoet komen aan de verzuchtingen van de mensen. Sommigen zien Volvo afhaken wegens de electriciteitsonzekerheid geschapen door de Vlaamse regering (toch wel), anderen chikaneren nog over het open poorten beleid van Francken (economisch aangestuurd), nog anderen zijn ontgoocheld over de zonnepanelen en de terugdraaiende meter, sommigen zien de pfos doofpot als een aanleiding....VB stemmen zijn (volgens mij) grotendeels protest stemmen. En ja toch wel ook het N-VA beleid is nu aanleiding om een proteststem uit te brengen.
Dat geldt ook voor de PvdA, maar dan eerder vanuit de Groen kant (zo veel mogelijk als u het mij vraagt) en SP.A kant. Hoewel bij die laatste "onze" Conor het niet echt slecht doet als partijleider.
Ik blijf mijn vraag herhalen:

Waarom zou iemand die ontevreden is met Zuhal Demir op het VB stemmen? Wat wil het VB op vlak van energiebeleid doen dat anders is dan wat Zuhal Demir doet?

Wil VB meer gascentrales? Is VB een tegenstander van kernenergie?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:44   #52
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry ik snap uw gekronkel niet.
Het zal aan mijn simpele wereld liggen
Wij hebben het hier over de fantastische -6 van de N-VA in deze verwachtingstabel.
En U begint over Groen.
Ik heb mij trouwens al uitgesproken dat het spijtig zou zijn dat groen nog boven de kiesdrempel zou eindingen.
Omdat u de -6 aan het energiebeleid van Zuhal Demir koppelt.

Uiteraard is het dan interessant om te kijken naar de partij die op het vlak van energiebeleid de tegenpool vormt van N-VA, namelijk GROEN.

GROEN is namelijk de grootste tegenstander van kernenergie en de grootste voorstander van gascentrales.

Als we dan merken dat ook GROEN klappen krijgt, dan stel ik me de vraag of het energievraagstuk wel de reden is van de -6 voor N-VA.

Begrijpt u?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 17:50   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie. JIJ hebt het hier over de fantastische -6 van de N-VA.
De Morgen heeft het niet alleen over het verlies van de N-VA. En B-Warrior ook niet.

Een partij die nog bijna 20% overhoudt ondanks haar verlies staat er beter voor dan de drie vivaldipartijtjes die zelfs geen 10% meer behalen.
Oud 4 februari 2022, 17:56   #54
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De twee Vlaams-nationalistische partijen halen samen idd 48% in Vlaanderen. Dat betekent een absolute meerderheid aan zetels. (Henri zie ik die vraag van B-Warrior niet beantwoorden)

Voor de rooie die hier smalend reageert op het verlies van de N-VA: 19% is meer dan het dubbele van de Pest Voor Vlaanderen en de tsjeven, bijna het dubbele van de PVDA, en ei zo na het vierdubbele van de groene gekken. Samen behalen de 4 vier "Vlaamse" Vivaldipartijen nog 37% van de stemmen. Zelfs mét de N-VA erbij is dat geen meerderheid.
Zonder de N-VA, maar mét de communisten erbij komen de vijf "vaderlandse" partijen nog maar aan 47%. In 2024 kan dat nog minder zijn.
Ik zie de N-VA nog geen meerderheid leveren voor een "Vlaamse" vijfpartijenregering.

B-Warrior weet waarover hij het heeft met zijn partijpolitieke bloedbad in 1924.
Zoals al geruime tijd in Antwerpen.
Niets nieuws onder de zon dus
Ik zie de N-VA nog geen meerderheid leveren aan een VB regering.

Oud 4 februari 2022, 17:57   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat u de -6 aan het energiebeleid van Zuhal Demir koppelt.

Uiteraard is het dan interessant om te kijken naar de partij die op het vlak van energiebeleid de tegenpool vormt van N-VA, namelijk GROEN.

GROEN is namelijk de grootste tegenstander van kernenergie en de grootste voorstander van gascentrales.

Als we dan merken dat ook GROEN klappen krijgt, dan stel ik me de vraag of het energievraagstuk wel de reden is van de -6 voor N-VA.

Begrijpt u?

Egidius gaf het correcte antwoord:

Citaat:
Het zekere verlies van N-VA heeft natuurlijk niks met Demir te maken, da's alleen uw rare dada. Het is integendeel precies Zuhal die de meubels nog een klein beetje redt.

De N-VA verliest omdat ze haar unique selling proposition verkwanseld heeft, omdat niemand nog weet waarvoor ze staat, omdat ze niet consequent optrad in de coronahysterie en omdat geen kat hen nog gelooft.
https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=23
Oud 4 februari 2022, 17:58   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals al geruime tijd in Antwerpen.
Niets nieuws onder de zon dus
Ik zie de N-VA nog geen meerderheid leveren aan een VB regering.
Ik zal wat jij ziet inkaderen.
Oud 4 februari 2022, 17:59   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Zuhal is een N-VA politica ! Dat moet toch voldoende zijn en een ernstige uitleg moet men hierover niet verwachten. .
Toch niet van de N-VA-haters.
Oud 4 februari 2022, 18:00   #58
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op voorwaarde dat Wallonie blijft wankelen tot 2024.
Verrijzenissen gebeuren enkel in de bijbel ....

Na meer dan 40 jaar krabbelen gaat dat dus ginds niet gebeuren....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2022, 18:05   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Precies! U zegt het zelf...

De N-VA heeft twee jaar lang het criminele regeringsbeleid gesteund in plaats van het te vuur en te zwaard te bekampen.

D?*?*rvoor betaalt ze nu.

Bewijs is dat al die verloren N-VA stemmen rechtstreeks naar het Belang gaan.
De N-VA is idd zwaar in de fout gegaan. In de eerste plaats door haar eigen programma geweld aan te doen.

Het Vlaams Belang wint méér dan de N-VA verliest. Het zijn trouwens niet alleen teleurgestelde Vlaams-nationalisten wiens stem rechtstreeks naar het Vlaams Belang gaat.
Oud 4 februari 2022, 18:10   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik blijf mijn vraag herhalen:

Waarom zou iemand die ontevreden is met Zuhal Demir op het VB stemmen? Wat wil het VB op vlak van energiebeleid doen dat anders is dan wat Zuhal Demir doet?

Wil VB meer gascentrales? Is VB een tegenstander van kernenergie?
Dat Zuhal Demir verwantantwoordelijk wordt gesteld voor het verlies van de N-VA is een kemel van formaat, ingegeven door haat.

Egidius slaat de nagel op de kop. Het is de N-VA, meer bepaald haar voorzitter, die de Vlaams-nationalistische kiezers wegjaagt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be