Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2024, 21:09   #41
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Veelpleger? Zoals ik schreef, het is de laatste jaren dat mijn echtgenote en ik regelmatig een snelheidsboete krijgen, gewoon omdat we het verkeer volgen.

Ben ik nu een veelpleger die met zijn uberpower penisverlenging de verkeersregels aan de laars lapt(zoals die snugger voetballer die een sporthal raakte op ramming speed), of omdat ik gewoon doe in het dagelijkse verkeer?
Ik begrijp niet waarom je je aangesproken voelt.
Oud 6 juni 2024, 21:49   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom je je aangesproken voelt.
Ik ben aangesproken door de (r)overheid, en die vorm van aanspreking is een "belasting op onachtzaamheid, verkeersstroomvolgen of gewoon kloterij".
Oud 6 juni 2024, 22:00   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben aangesproken door de (r)overheid, en die vorm van aanspreking is een "belasting op onachtzaamheid, verkeersstroomvolgen of gewoon kloterij".
Dan kunt u evengoed ook tegen flitscontroles zijn. Die staan ook opgesteld zonder enig bord of aanduiding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2024, 23:01   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, dat is de logica zelve. En helemaal geen bizarre redenering. Het is overigens een zeer gekend concept. In de originele situatie met straatmeubilair zal de V85 op ongeveer 50 gelegen hebben, waardoor een beperking tot 50 perfect verdedigbaar is. Als je natuurlijk het straatmeubilair weghaalt zal de V85 stijgen naar pakweg 60. Als je dan vervolgens de snelheidslimiet naar 30 brengt dan ben je als overheid compleet fout bezig.
Concept V85 en zelfverklarende wegen is het beste voor de verkeersveiligheid en snelheidslimieten met het meeste draagvlak.

Maar daarmee vul je de flitskassa te weinig.

aja, op bepaalde snelwegstukken worden limieten ingesteld wegens milieu en geluid (soms tijdelijk) en heeft dus niets of heel weinig met verkeersveiligheid te maken.

Citaat:
https://www.wegenwiki.nl/Maximumsnel...omstandigheden.

V85

Er bestaat een eenvoudig recept om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving: de V85-regel. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15% wel wordt overschreden, op een weg met verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden. Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85-percentielsnelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg: automobilisten zullen minder geneigd zijn om onveilig gedrag te vertonen, waardoor de kans op kopstaart- en frontale aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich richten op de grote snelheidsovertreders.

Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85-regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. Tevens vermindert de publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid.
De Duitsers (of Duitse wiki) spreken naast de V85 ook van een Ve of ontwerpsnelheid van een weg. Een verschil van meer dan 20 kmu moet absoluut vermeden worden want leidt tot meer ongevallen.
Citaat:
Ontwerpsnelheid ve

Bij het ontwerpen van verkeersroutes is de ontwerpsnelheid ve een richtwaarde die wordt bepaald voor het constructief ontwerp van de route. Het is een term uit de richtlijnen voor het ontwerpen van wegen, onderdeel: alignement (RAS-L). ve is afhankelijk van de gewenste netwerkfunctie van de weg en de gewenste kwaliteit van de verkeersdoorstroming en moet indien mogelijk over langere afstanden constant blijven. De netwerkfunctie wordt op zijn beurt bepaald door de RAS-N; de gewenste kwaliteit is afhankelijk van de gewenste veiligheid en kosteneffectiviteit.

Invloed van ve
De ontwerpsnelheid beïnvloedt een hele reeks ontwerpplanningsparameters. Deze omvatten:[1]

Minimale bochtradius
Clothoïde parameters
Maximale lengte van rechte lijnen
Maximale longitudinale helling
Minimale straal van piek en dal
Dwarshelling

Snelheid v85

De snelheid v85 vertegenwoordigt een stuurvariabele waarmee het dynamische ontwerp van de locatie en het aanzichtplan, evenals de dwarsdoorsnede, wordt gecontroleerd. Het is bedoeld om het daadwerkelijke rijgedrag weer te geven en de snelheid te beschrijven die niet wordt overschreden door “85% van de auto’s die vrij op natte wegen rijden”[2]. Afhankelijk van de aard van de route varieert de v85, wat binnen bepaalde grenzen is toegestaan. Bij de snelheid v85 wordt tevens een aantal ontwerpelementen bepaald (bijvoorbeeld: hellingshoek in de bocht, vereist remzicht, noodzakelijk inhaalzicht en minimale radius bij negatieve helling).

Om de routekarakteristieken en het rijgedrag van de bestuurder op elkaar af te stemmen is het noodzakelijk dat ve en v85 in een evenwichtige relatie staan. Differentiaties van meer dan 20 km/uur moeten worden vermeden.

De snelheid v85 wordt doorgaans via snelheidsmetingen bepaald als de afwijking tussen de werkelijk gereden maximumsnelheid en de maximaal toegestane snelheid aanzienlijk te groot is.
De literatuur spreekt ook van onaangepaste of ongeloofwaardige snelheidslimieten:
Citaat:
https://swov.nl/nl/fact/snelheid-wat...isch%20ervaren.

Wat zijn geloofwaardige snelheidslimieten?

Antwoord

Een geloofwaardige snelheidslimiet is een limiet die aansluit bij de verwachtingen die het wegbeeld oproept, zodat automobilisten meer geneigd zijn zich aan de limiet te houden [25]. Met andere woorden, geloofwaardige limieten worden als logisch ervaren. Zo is het in de meeste gevallen niet erg geloofwaardig om de limiet van een 80km/uur-weg of een 50km/uur-weg te verlagen naar respectievelijk 60 en 30 km/uur door alleen een ander limietbord te plaatsen en verder de weg niet aan te passen. Vaak zal die lagere limiet ondersteund moeten worden door een aanpassing van het wegbeeld. Tabel 3 vermeldt enkele wegkenmerken die van invloed zijn op de geloofwaardigheid van een limiet, omdat ze als het ware automatisch een hogere of lagere snelheid uitlokken. Uitleg over de reden dat een limiet niet past bij het wegbeeld kan helpen de geloofwaardigheid te vergroten (bijvoorbeeld ‘geluidsoverlast’, ‘schoolgebied’).

Uiteraard blijft veiligheid steeds het uitgangspunt: eerst bepalen wat de gewenste veilige limiet is voor een weg (zie de vraag Wat zijn veilige snelheden?), daarna zorgen dat die limiet geloofwaardig is.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2024 om 23:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 08:05   #45
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Jo Brouns hekelt weghalen aankondiging trajectcontroles: “Ondermijnt het draagvlak”

HBVL 12-02-2022

Kinrooi - Vlaams parlementslid Jo Brouns (CD&V) hekelt het ‘zwijgbeleid’ rond trajectcontroles. Sinds vorig jaar verwijdert Wegen en Verkeer de verkeersborden die zo’n controle aankondigen. “Ik vraag minister Peeters om die beslissing terug te draaien.”

Wat denken jullie hier van?
Ik denk dat Jo hier een punt heeft.

De bedoeling van trajectcontroles is net de snelheid, in gevaarlijke gebieden, verlagen.
De Kinrooiersteenweg is zo'n gevaarlijk traject, de snelheid moet daar echt omlaag, terwijl de weg uitnodigt om te snel te rijden.

Een trajectcontrole, over het ganse gevaarlijke traject, is dan ook het middel om de snelheid te doen dalen.

Dat zo'n controle faalt als er geen borden geplaatst worden, is een feit dat duidelijk aangetoond werd in de voorbije weken.

Sommigen kregen 10 tot 11 boetes in de bus, vooraleer ze wisten dat die controles werkten.

Gaat de minister hier serieus in de fout? Is het de bedoeling om de kas te spijzen?

Akkoord, degenen die te snel reden, reden uiteindelijk te snel en waren zeker mensen die de gevaarlijke situatie moesten kennen.

Maar wat met de argeloze, toevallige passant? Zich niet bewust van de gevaarlijke situatie, reed ie te snel en kreeg een boete. Terwijl hij, indien er een bord gestaan had, waarschijnlijk niet te snel gereden zou hebben.
Als iemand geflitst werd is het kalf al verdronken.
Hij reed immers al te snel.
Hij bracht andere weggebruikers (en zichzelf) al in gevaar.

Zo'n bord kan dus volgens mij geen kwaad. De eerste betrachting van die controles is immers de snelheid naar beneden halen. Niet de staatskas spekken.

Wat dan volgens mij nog niet wegneemt dat iemand die 10 keer geflitst werd op een onaangekondigde trajectcontrole die boetes ook gewoon moet betalen. En die mogen voor mijn part stijgen naargelang het aantal.
Hij beging immers (een) overtreding(en). En die worden beboet, ook al staat er vooraf niet aangegeven dat boetes mogelijk zijn.
Oud 7 juni 2024, 10:50   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kunt u evengoed ook tegen flitscontroles zijn. Die staan ook opgesteld zonder enig bord of aanduiding.
Waar schrijf ik dat?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be