Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2022, 10:39   #41
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het grote probleem van ons kiessysteem. Door het amalgaam van partijen krijgt men een grijze brei als resultaat.

Ik denk dat er toch wel wat te zeggen valt voor een systeem zoals in het Verenigd Koninkrijk. Men krijgt dan vaak een duidelijk links of rechts beleid, dat daadwerkelijk veranderingen kan brengen (in goede of slechte zin) en vervolgens ook duidelijk door de kiezer kan worden beloond of bestraft voor dat beleid.

Hoe beloon of bestraf je als kiezer het huidige beleid? Stel je bent een Open VLD-kiezer: voor wat ga je je partij belonen of afstraffen?
"the winner takes it all" ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 10:46   #42
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
"the winner takes it all" ???
In het VK is het winner takes it all per constituency. Dus per (redelijk kleine) kieskring.

Het vermijdt in ieder geval dat we met een hele hoop partijen zouden zitten die rond de 10% of lager zouden zitten.

Voordeel dat men daar heeft is dat men nu weer eens een duidelijk rechts beleid heeft en dan weer een duidelijk links. Veel gemakkelijker om beleid te belonen of te bestraffen.

En vooral: de regeringspartij (of eventueel enkele partijen) die op dat moment aan de macht is, kan tenminste kiezen voor een duidelijk beleid.

Vivaldi moet constant zo veel water bij de wijn doen om alle partijen tevreden te stellen, dat men nooit een deftige hervorming gaat kunnen maken.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 februari 2022 om 10:47.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 10:46   #43
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ondertussen is er eigenlijk niemand die dit een goede deal vindt.
Persoonlijk vind ik dit ook de overeenkomst van de gemiste kansen.

Wat doen ze bijvoorbeeld aan de langdurig werklozen?
Wanneer krijgen ze eindelijk de kloten aan hun lijf om dat eeuwig doppen een halt toe te roepen?
Het is net door alle bureaucratie daar rond dat meesten dop boven werk kiezen.
Eens uw dop in orde is, gaat ge veel voorzichtiger om met werk aannemen. Als het fout loopt botst ge tenslotte opnieuw op bureaucratie van scheefgepoepte ambtenaren.
Met mijn eigen rechte arendsogen gezien.
Oud 16 februari 2022, 10:47   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Vierdaagse werkweek niet voor ambtenaren

Werknemers mogen straks aan hun werkgever vragen om een hele werkweek te presteren in vier dagen in plaats van vijf, maar voor ambtenaren geldt de regeling uit de arbeidsdeal niet. Minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen) wil wel onderzoeken of ze ook ambtenaren meer flexibiliteit kan geven als daar vraag naar is.

Nu worden de ambtenaren gediscrimineerd.
Daaraan zie je dat heel de maatschappij is gebaseerd op werken van 09h00 tot 17h00.
Hoe dikwijls hoor je vrijdag op de radio tussen 17h00 en 18h00 de mededeling: het weekend is begonnen.
Er zijn ook mensen die in ploegen werken en die in het weekend werken.
En waarom moet in de kranten staan dat de regering een nachtje heeft doorgewerkt?
Er zijn zoveel mensen die s'nachts werken.
Worden ambtenaren gediscrimineerd?
Veel ambtenaren werken nu al op die manier, meer dan je denkt hoor.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 10:47   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb zelfs niet gelezen wat er in de ‘deal’ staat. Het enige wat ik erop te zegen heb:

De zeveraars van vakbonden en werkgevers hebben geen recht van kritiek. Ze konden zelf een deal maken maar waren onbekwaam.
Konden ze dat echt?
Oud 16 februari 2022, 11:25   #46
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Worden ambtenaren gediscrimineerd?
Veel ambtenaren werken nu al op die manier, meer dan je denkt hoor.
Ja, ambtenaren worden gediscrimineerd daardoor.
Want ambtenaren die in ploegenstelsel werken en 's nachts werken, 5 a 7 dagen per week kunnen geen 4 dagen of nachten werken aan 9,5h of 10h per dag.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 11:53   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel:

Je werkt bij een aannemer.
's morgens vertrek je bij de baas met 4 personen in de camionette.
Drie personen willen gewoon blijven werken zoals ze gewoon zijn, Eén persoon wil graag 4 x 10 uur / week werken.
Hoe los je dit op als baas?
  • Eén tevreden werknemer en drie werknemers met een lang gezicht?
  • Een camionette bijkopen voor die ene werknemer, zodat ie de gewenste 10 uur kan werken? Maar in een bouw is het meestal teamwerk, teamwerk waar één persoon weinig kan uitrichten zonder de anderen.
  • Alles laten zoals het is, waardoor de werknemer, die uitkeek naar z'n vrije dag per week, uit gaat kijken naar ander werk?
  • ...
Slecht voorbeeld, vermoed ik.
In de bouw gaat het er volgens mij zo aan toe:
elke dag werken ze zo lang als mogelijk om overuren te sparen, die ze dan kunnen opnemen in globaal geplande vakanties: een volle week met Pasen, een flinke brug of misschien zelfs twee in mei/juni, drie weken met nog iets extra in juli/augustus, krokus, herfst en kerst/nieuwjaar.

Maar het klopt: niet iedereen is van 't zelfde gedacht.
Hoe dan ook: er zou veel meer soepelheid moeten komen. Als het werk en de job het toelaat, als jonge gast zes vijfden werken. Om te sparen voor je huis. Tijdens het bouwen van je huis: drie vijfden. Om zelf veel te doen.

Persoonlijk gevalletje: mijn heksie perfeksie was verpleegster. Ze vroeg na de geboorte van onze oudste om half time te werken, mocht niet.
Dus: ontslag.
Na een jaartje elders gesolliciteerd en bij de directie gesteld: u mag mij aannemen voor half time, anders ga ik wel elders zoeken.
Enzovoorts haar hele loopbaan op en af. Zelfs een stuk zelfstandige er in.

Wie houdt de soepelheid tegen? De vakboungden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 12:29   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ambtenaren worden gediscrimineerd daardoor.
Want ambtenaren die in ploegenstelsel werken en 's nachts werken, 5 a 7 dagen per week kunnen geen 4 dagen of nachten werken aan 9,5h of 10h per dag.
En die bij Volvo of Volkswagen aan de band staan, die kunnen dat wel hé! Of zijn dat ook ambtenaren?
En de verzorgenden en de verpleegkundigen zijn er ook vet mee.

Maar ik begrijp uw frustratie als voormalige spoorwegambtenaar.
Oud 16 februari 2022, 15:20   #49
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Kris Peeters ging alles wegwerken geen verschil tussen arbeiders en bedienden .....mislukt.

Filliberke uit Mechelen ging ambtenaren hervormen ....mislukt.

Vivaldi neemt het in handen .....ook mislukt terug verschil.

De lijken die bovenkomen:

Minder maaltijd cheques ....is per gewerkte dag;
Jaarlijks verlof is ook volgens gewerkte dagen .....zal dus minder zijn het jaar daarop minder verlof dagen.
Langere uren ....s'morgens vroeg weg en s'avonds laat terug -> wanneer nog kans op boodschappen te doen?
Kinderopvang ? gaan die 12u stiften doen?

Ploegenarbeid zal zijn we maken er ineens 12 u stiften van dan hebben ze maar 2 ploegen meer nodig in de plaats van 3 .

enz....Regering heeft nog veel werk om het uit te klaren.

Laatst gewijzigd door chris k : 16 februari 2022 om 15:21.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 15:45   #50
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe gaan ze dat doen met firma's waar ze in een 3 ploegensysteem werken?
9,5 h of 10 h werken per dag.
De schiften gaan zich overlappen.
Waar ik werk wordt dat systeem gedeeltelijk toegepast.
Ik sta er in de nachtploeg en werk er van 21u tot 06u en dit 4 keer per week.
Ik ga maandagavond op en heb vrijdagochtend om 6u weekend tot maandagavaond 21u.
36 uren werken per week dus. En dat is fulltime.

De vroege en late ploeg werken er van 6u tot 13u30 en van 13u30 tot 21u. En vrijdag van 6 tot 12 en van 12 tot 6.
Ook dat zijn 36u per week. Fulltime dus.

Het is dus niet helemaal het systeem van 4 dagen per week werken maar in ieder geval wel voor de nachtploeg en de vroege/late heeft het voordeel dat ze per dag een half uur minder werken en vrijdag slechts 6u.

Iedereen blij op dat punt bij mij op mijn werk.

Voor degenen die twijfelen (ik merkte zo'n vragen veelvuldig op in de media):

-Ja, ik werk fulltime en heb dus ook recht op 20 vakantiedagen, vakantiegeld, eindejaarspremie, uitkering bij technische werkloosheid, volledig pensioen...
-Nee, ik krijg geen 5 maaltijdcheques per week maar slechts 4 (1 per gewerkte dag).
-Nee, dat ene uurtje extra is echt geen ramp. Je bent dat vrijwel onmiddellijk gewoon.
-Nee, ik zou voor geen geld van de wereld terugwillen naar een 5-dagen week.
-Ja, er zijn ook nadelen. Ik vertrek om iets na 20u al naar mijn werk terwijl dat in een 5 dagen week pas om iets na 21u is.
-Ja, nog nadelen: omdat ik telkens een lang weekend heb tracht ik daar zoveel mogelijk van te profiteren en hierdoor schakel ik in't weekend sneller om naar dagritme dan voorheen (bij 5 nachten). En in't weekend omschakelen naar dagritme als je in de nachtploeg werkt is niet evident.
Oud 16 februari 2022, 15:46   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Kris Peeters ging alles wegwerken geen verschil tussen arbeiders en bedienden .....mislukt.

Belgische Politici zijn over het algemeen niet bepaald gelukte exemplaren.

Citaat:
Zijn maar spijkertjes op laag water.

Citaat:
Vergeet de kilometervergoeding niet... Voor mij is dat €9 per dag... Meer dan mijn maaltijdcheques
Citaat:
Jaarlijks verlof is ook volgens gewerkte dagen .....zal dus minder zijn het jaar daarop minder verlof dagen.
Dat moet dan wel een heel gemene werkgever zijn. Normaal gezien zou het per gepresteerde totaaluren zijn (zo werkt het nu voor mij)
Citaat:
Langere uren ....s'morgens vroeg weg en s'avonds laat terug -> wanneer nog kans op boodschappen te doen?
Op die vrije dag, op't gemakske. Geen gehaast en gejaag meer op dat ene uurtje dat je nog over hebt na een 8u dag.
Citaat:
Doen sommigen nu al, en meer.
Citaat:
Ploegenarbeid zal zijn we maken er ineens 12 u stiften van dan hebben ze maar 2 ploegen meer nodig in de plaats van 3 .
Is al niet onbekend voor weekendshifts. Op 2 dagen het loon van 5 werkdagen binnenrijven.
Citaat:
Het enige werk de regeringen van mij nog zouden "moeten" doen, is gaan hangen drogen aan een lantaarnpaal.
Oud 16 februari 2022, 15:50   #52
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En die bij Volvo of Volkswagen aan de band staan, die kunnen dat wel hé! Of zijn dat ook ambtenaren?
En de verzorgenden en de verpleegkundigen zijn er ook vet mee.

Maar ik begrijp uw frustratie als voormalige spoorwegambtenaar.
Ik ben niet gefrustreerd en was geen spoorwegambtenaar.
Hoe komt u daar toch bij?
Maar ja als u denkt dat het zo is, ieder zijn gedacht.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2022, 15:51   #53
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Een veelgehoorde opmerking is die maaltijdcheque merk ik.
En dat begrijp ik niet goed.
Je bent een dag extra thuis en dat kost je iets van een €6,5 (bij een maaltijdcheque van €8)...

Per maand kost me dat dus iets van een €26... Voor vier dagen extra thuis.
Ik wil niemands rekening maken maar dat heb ik er met graagte voor over.
Bovendien moet ik me die dagen ook niet naar mijn werk verplaatsen en spaar ik dus ook nog eens de benzine uit...

Nee, ik snap niet dat daar zo druk over gedaan wordt...
Oud 16 februari 2022, 15:56   #54
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Net als met de kilometervergoeding. Snap ik helemaal niet.
Je moet die dag toch niet naar je werk, waar ga je die kilometervergoeding dan voor missen?

P.s. De twaalf-uren shiften heb ik ooit ook gedaan maar dat was minder evident. In de weekendploeg is dat normaal, je werkt 2x12u en bent heel de week thuis maar je mag niet vergeten dat je nagenoeg heel je sociale leven vaarwel kan zeggen want dat speelt zich grotendeels af in het weekend.

Ik deed ook ooit 12u in de week maar werkte dan maar 3 dagen. Dat was ook niet slecht maar niet voor elk beroep geschikt volgens mij. Ik had er destijds helemaal geen fysiek zwaar werk maar 12u is toch wel lang (vooral 12u in het lawaai stak me tegen). Langs de andere kant was een 4 dagen weekend ook niet slecht.
Oud 16 februari 2022, 16:03   #55
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wel nog effe opmerken:

Als ik een volledige week verlof wil geef ik daar ook 5 verlofdagen voor af. Tenzij ik gelijkgestelde dagen pak (feestdagen, overuren, ancienniteitsdagen,...), dan ben ik er maar 4 kwijt.
Dat is bv ook bij weekendwerkers die 2x12u doen. Willen die een weekend thuis zijn geven ze daar ook 5 dagen voor af.

Maar ook daar is weer een mouw aan te passen.
Voor mijn groot verlof pak ik drie weken waarbij ik de eerste week maandag nog ga werken en de laatste week donderdag (voor mij de laatste dag van de werkweek) al terug begin.
De middelste week pak ik 4 gelijkgestelde dagen en de eerste en de laatste week pak ik 3 verlofdagen. Ik ben dus bijna drie weken thuis maar moet hiervoor slechts 10 dagen oppakken. Waardoor ik er naast mijn 'groot' verlof nog 16 overhou.
Ik pak dus (+/-) drie weken in juni, dan nog een week in april en een week in september en heb dan nog 6 losse dagen over. Die ik dan nog kan aanvullen met dagen in overuren (als ik die heb).

Ik kan daar mee leven.
Oud 16 februari 2022, 17:37   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht

Klopt helemaal niet met de nieuwe deal.
Oud 16 februari 2022, 17:39   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Waar ik werk wordt dat systeem gedeeltelijk toegepast.
Ik sta er in de nachtploeg en werk er van 21u tot 06u en dit 4 keer per week.
Ik ga maandagavond op en heb vrijdagochtend om 6u weekend tot maandagavaond 21u.
36 uren werken per week dus. En dat is fulltime.

De vroege en late ploeg werken er van 6u tot 13u30 en van 13u30 tot 21u. En vrijdag van 6 tot 12 en van 12 tot 6.
Ook dat zijn 36u per week. Fulltime dus.

Het is dus niet helemaal het systeem van 4 dagen per week werken maar in ieder geval wel voor de nachtploeg en de vroege/late heeft het voordeel dat ze per dag een half uur minder werken en vrijdag slechts 6u.

Iedereen blij op dat punt bij mij op mijn werk.

Voor degenen die twijfelen (ik merkte zo'n vragen veelvuldig op in de media):

-Ja, ik werk fulltime en heb dus ook recht op 20 vakantiedagen, vakantiegeld, eindejaarspremie, uitkering bij technische werkloosheid, volledig pensioen...
-Nee, ik krijg geen 5 maaltijdcheques per week maar slechts 4 (1 per gewerkte dag).
-Nee, dat ene uurtje extra is echt geen ramp. Je bent dat vrijwel onmiddellijk gewoon.
-Nee, ik zou voor geen geld van de wereld terugwillen naar een 5-dagen week.
-Ja, er zijn ook nadelen. Ik vertrek om iets na 20u al naar mijn werk terwijl dat in een 5 dagen week pas om iets na 21u is.
-Ja, nog nadelen: omdat ik telkens een lang weekend heb tracht ik daar zoveel mogelijk van te profiteren en hierdoor schakel ik in't weekend sneller om naar dagritme dan voorheen (bij 5 nachten). En in't weekend omschakelen naar dagritme als je in de nachtploeg werkt is niet evident.
Wij kregen ook ADV dagen, dit omdat wij 40 uur per week aanwezig moesten zijn.
Oud 17 februari 2022, 00:55   #58
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen is er eigenlijk niemand die dit een goede deal vindt.
Persoonlijk vind ik dit ook de overeenkomst van de gemiste kansen.

Wat doen ze bijvoorbeeld aan de langdurig werklozen?
Wanneer krijgen ze eindelijk de kloten aan hun lijf om dat eeuwig doppen een halt toe te roepen?
Zolang de socialisten in de regering zitten komt daar niets van.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 00:59   #59
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Om de werkzaamheidsgraad in België tegen 2030 op te krikken naar 80 procent wil de federale regering de arbeidsmarkt hervormen. Na onderhandelingen tussen de topministers is er de afgelopen nacht een “arbeidsdeal” uit de bus gekomen. Die moet moet werkgevers én werknemers meer flexibiliteit geven en vooral meer mensen aan het werk krijgen.
Dat ze eerst al eens beginnen waar de grootste problemen zitten.
In Vlaanderen is 76% actief, in Wallonie 10% minder en in Brussel zelfs 13% minder.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 07:11   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat ze eerst al eens beginnen waar de grootste problemen zitten.
In Vlaanderen is 76% actief, in Wallonie 10% minder en in Brussel zelfs 13% minder.
Klopt, maar Vlaanderen kan die 80% gemakkelijk halen, echter niet met deze maatregelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be