![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het VK is het winner takes it all per constituency. Dus per (redelijk kleine) kieskring.
Het vermijdt in ieder geval dat we met een hele hoop partijen zouden zitten die rond de 10% of lager zouden zitten. Voordeel dat men daar heeft is dat men nu weer eens een duidelijk rechts beleid heeft en dan weer een duidelijk links. Veel gemakkelijker om beleid te belonen of te bestraffen. En vooral: de regeringspartij (of eventueel enkele partijen) die op dat moment aan de macht is, kan tenminste kiezen voor een duidelijk beleid. Vivaldi moet constant zo veel water bij de wijn doen om alle partijen tevreden te stellen, dat men nooit een deftige hervorming gaat kunnen maken. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 februari 2022 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens uw dop in orde is, gaat ge veel voorzichtiger om met werk aannemen. Als het fout loopt botst ge tenslotte opnieuw op bureaucratie van scheefgepoepte ambtenaren. Met mijn eigen rechte arendsogen gezien.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel ambtenaren werken nu al op die manier, meer dan je denkt hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Want ambtenaren die in ploegenstelsel werken en 's nachts werken, 5 a 7 dagen per week kunnen geen 4 dagen of nachten werken aan 9,5h of 10h per dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de bouw gaat het er volgens mij zo aan toe: elke dag werken ze zo lang als mogelijk om overuren te sparen, die ze dan kunnen opnemen in globaal geplande vakanties: een volle week met Pasen, een flinke brug of misschien zelfs twee in mei/juni, drie weken met nog iets extra in juli/augustus, krokus, herfst en kerst/nieuwjaar. Maar het klopt: niet iedereen is van 't zelfde gedacht. Hoe dan ook: er zou veel meer soepelheid moeten komen. Als het werk en de job het toelaat, als jonge gast zes vijfden werken. Om te sparen voor je huis. Tijdens het bouwen van je huis: drie vijfden. Om zelf veel te doen. Persoonlijk gevalletje: mijn heksie perfeksie was verpleegster. Ze vroeg na de geboorte van onze oudste om half time te werken, mocht niet. Dus: ontslag. Na een jaartje elders gesolliciteerd en bij de directie gesteld: u mag mij aannemen voor half time, anders ga ik wel elders zoeken. Enzovoorts haar hele loopbaan op en af. Zelfs een stuk zelfstandige er in. Wie houdt de soepelheid tegen? De vakboungden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de verzorgenden en de verpleegkundigen zijn er ook vet mee. Maar ik begrijp uw frustratie als voormalige spoorwegambtenaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() Kris Peeters ging alles wegwerken geen verschil tussen arbeiders en bedienden .....mislukt.
Filliberke uit Mechelen ging ambtenaren hervormen ....mislukt. Vivaldi neemt het in handen .....ook mislukt terug verschil. De lijken die bovenkomen: Minder maaltijd cheques ....is per gewerkte dag; Jaarlijks verlof is ook volgens gewerkte dagen .....zal dus minder zijn het jaar daarop minder verlof dagen. Langere uren ....s'morgens vroeg weg en s'avonds laat terug -> wanneer nog kans op boodschappen te doen? Kinderopvang ? gaan die 12u stiften doen? Ploegenarbeid zal zijn we maken er ineens 12 u stiften van dan hebben ze maar 2 ploegen meer nodig in de plaats van 3 . enz....Regering heeft nog veel werk om het uit te klaren. Laatst gewijzigd door chris k : 16 februari 2022 om 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sta er in de nachtploeg en werk er van 21u tot 06u en dit 4 keer per week. Ik ga maandagavond op en heb vrijdagochtend om 6u weekend tot maandagavaond 21u. 36 uren werken per week dus. En dat is fulltime. De vroege en late ploeg werken er van 6u tot 13u30 en van 13u30 tot 21u. En vrijdag van 6 tot 12 en van 12 tot 6. Ook dat zijn 36u per week. Fulltime dus. Het is dus niet helemaal het systeem van 4 dagen per week werken maar in ieder geval wel voor de nachtploeg en de vroege/late heeft het voordeel dat ze per dag een half uur minder werken en vrijdag slechts 6u. Iedereen blij op dat punt bij mij op mijn werk. Voor degenen die twijfelen (ik merkte zo'n vragen veelvuldig op in de media): -Ja, ik werk fulltime en heb dus ook recht op 20 vakantiedagen, vakantiegeld, eindejaarspremie, uitkering bij technische werkloosheid, volledig pensioen... -Nee, ik krijg geen 5 maaltijdcheques per week maar slechts 4 (1 per gewerkte dag). -Nee, dat ene uurtje extra is echt geen ramp. Je bent dat vrijwel onmiddellijk gewoon. -Nee, ik zou voor geen geld van de wereld terugwillen naar een 5-dagen week. -Ja, er zijn ook nadelen. Ik vertrek om iets na 20u al naar mijn werk terwijl dat in een 5 dagen week pas om iets na 21u is. -Ja, nog nadelen: omdat ik telkens een lang weekend heb tracht ik daar zoveel mogelijk van te profiteren en hierdoor schakel ik in't weekend sneller om naar dagritme dan voorheen (bij 5 nachten). En in't weekend omschakelen naar dagritme als je in de nachtploeg werkt is niet evident.
![]() |
![]() |
#51 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hoe komt u daar toch bij? Maar ja als u denkt dat het zo is, ieder zijn gedacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een veelgehoorde opmerking is die maaltijdcheque merk ik.
En dat begrijp ik niet goed. Je bent een dag extra thuis en dat kost je iets van een €6,5 (bij een maaltijdcheque van €8)... Per maand kost me dat dus iets van een €26... Voor vier dagen extra thuis. Ik wil niemands rekening maken maar dat heb ik er met graagte voor over. Bovendien moet ik me die dagen ook niet naar mijn werk verplaatsen en spaar ik dus ook nog eens de benzine uit... Nee, ik snap niet dat daar zo druk over gedaan wordt...
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net als met de kilometervergoeding. Snap ik helemaal niet.
Je moet die dag toch niet naar je werk, waar ga je die kilometervergoeding dan voor missen? P.s. De twaalf-uren shiften heb ik ooit ook gedaan maar dat was minder evident. In de weekendploeg is dat normaal, je werkt 2x12u en bent heel de week thuis maar je mag niet vergeten dat je nagenoeg heel je sociale leven vaarwel kan zeggen want dat speelt zich grotendeels af in het weekend. Ik deed ook ooit 12u in de week maar werkte dan maar 3 dagen. Dat was ook niet slecht maar niet voor elk beroep geschikt volgens mij. Ik had er destijds helemaal geen fysiek zwaar werk maar 12u is toch wel lang (vooral 12u in het lawaai stak me tegen). Langs de andere kant was een 4 dagen weekend ook niet slecht.
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel nog effe opmerken:
Als ik een volledige week verlof wil geef ik daar ook 5 verlofdagen voor af. Tenzij ik gelijkgestelde dagen pak (feestdagen, overuren, ancienniteitsdagen,...), dan ben ik er maar 4 kwijt. Dat is bv ook bij weekendwerkers die 2x12u doen. Willen die een weekend thuis zijn geven ze daar ook 5 dagen voor af. Maar ook daar is weer een mouw aan te passen. Voor mijn groot verlof pak ik drie weken waarbij ik de eerste week maandag nog ga werken en de laatste week donderdag (voor mij de laatste dag van de werkweek) al terug begin. De middelste week pak ik 4 gelijkgestelde dagen en de eerste en de laatste week pak ik 3 verlofdagen. Ik ben dus bijna drie weken thuis maar moet hiervoor slechts 10 dagen oppakken. Waardoor ik er naast mijn 'groot' verlof nog 16 overhou. Ik pak dus (+/-) drie weken in juni, dan nog een week in april en een week in september en heb dan nog 6 losse dagen over. Die ik dan nog kan aanvullen met dagen in overuren (als ik die heb). Ik kan daar mee leven.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen is 76% actief, in Wallonie 10% minder en in Brussel zelfs 13% minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |