Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoxit en Poxit. Pro of contra?
Pro 8 42,11%
Contra 9 47,37%
I am from Barcelona 2 10,53%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2022, 15:59   #41
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb geen keuze kunnen maken, omdat het over polen 'en' hongarije gaat.
Polen zou ik liever niet zien vertrekken, dat land mag dan jammer genoeg een stuk reactionair en zelf autoritaire trekjes vertonen maar aan de basis is het nog altijd een democratie. Volgens mij wil polen en zeer zeker de bevolking ook helemaal niet dat hun land uit de EU zou stappen.

Na heel wat spierballen gerol lijkt de premier dat nu ook te erkennen, die gaan volgens mij het conflict laten uitdoven en zich terug in lijn plaatsen met de overeengekomen zaken in het verdrag.

Heel anders ligt het met Hongarije, waar de democratie zowat weg is, waar Orban alles beslist en hij het kiessysteem zo manipuleerde dat hij eigenlijk niet meer kan verliezen. Kortom : een despoot, en dan nog eentje die kleptocraat tot de vierde macht is.
https://nos.nl/artikel/2417667-eu-mi...nden-van-orban

https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...emocratie-meer

Sinds 2020 is zijn machtsgreep totaal en kan hij permanent de noodtoestand uitroepen...

https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...rijpt-de-macht

Zijn machtsgreep in Hongarije is vergelijkbaar met wat Erdogan heeft geflikt in Turkije.

Dit heeft niets meer te zien met democratie.

Dit land past gewoon NIET meer in de EU en Orban zou zich beter alligneren op het rusland van Poetin.

Voor mij kunnen ze niet snel genoeg weg zijn, tenzij er terug een normalisatie zou komen. Waar ik niet in geloof, niets is zo moeilijk weg te krijgen dan een dictator met zijn kleptocratische regime.
Orban alligneert zich met China.
Hij heeft een visie op lange termijn.
Die hebben ze niet in Brussel.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 16:11   #42
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Waarom vertrekt Orban niet uit de EU.
Is hij alleen aangesloten voor de centen?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 17:36   #43
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Had ie maar een visie op artikel 50...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 18:29   #44
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen keuze kunnen maken, omdat het over polen 'en' hongarije gaat.
Polen zou ik liever niet zien vertrekken, dat land mag dan jammer genoeg een stuk reactionair en zelf autoritaire trekjes vertonen maar aan de basis is het nog altijd een democratie. Volgens mij wil polen en zeer zeker de bevolking ook helemaal niet dat hun land uit de EU zou stappen.

Na heel wat spierballen gerol lijkt de premier dat nu ook te erkennen, die gaan volgens mij het conflict laten uitdoven en zich terug in lijn plaatsen met de overeengekomen zaken in het verdrag.

Heel anders ligt het met Hongarije, waar de democratie zowat weg is, waar Orban alles beslist en hij het kiessysteem zo manipuleerde dat hij eigenlijk niet meer kan verliezen. Kortom : een despoot, en dan nog eentje die kleptocraat tot de vierde macht is.
https://nos.nl/artikel/2417667-eu-mi...nden-van-orban

https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...emocratie-meer

Sinds 2020 is zijn machtsgreep totaal en kan hij permanent de noodtoestand uitroepen...

https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...rijpt-de-macht

Zijn machtsgreep in Hongarije is vergelijkbaar met wat Erdogan heeft geflikt in Turkije.

Dit heeft niets meer te zien met democratie.

Dit land past gewoon NIET meer in de EU en Orban zou zich beter alligneren op het rusland van Poetin.

Voor mij kunnen ze niet snel genoeg weg zijn, tenzij er terug een normalisatie zou komen. Waar ik niet in geloof, niets is zo moeilijk weg te krijgen dan een dictator met zijn kleptocratische regime.
Maar ik vrees dat Polen meer en meer dezelfde kant uitgaat. De plitiek wordt beheerst door ultraconservatieve, ultrakatholieke (Jezus werd uitgerroepen tot koning van Polen) nationalisten.
En wat de mensenrechten betreft is het echt niet veel beter dan Hongarije.

https://www.europa-nu.nl/id/viihjn09...situatie_polen

Citaat:
De Europese Commissie en het Europees Parlement maken zich zorgen over de rechtsstaat in Polen. Enkele hervormingen die daar de laatste jaren zijn doorgevoerd vinden zij in strijd met de Europese waarden van vrijheid en democratie. Deze hervormingen hebben geleid tot een beperking van de bevoegdheden van het Grondwettelijk Hof, een omstreden mediawet, en meer invloed van de politiek op de rechterlijke macht.
In 2018 stemde het Europees Parlement voor het starten van een artikel 7-procedure tegen Polen. Deze procedure kan ertoe leiden dat Polen zijn stemrecht verliest in de Europese Raad. In januari 2020 riep een grote meerderheid van het EP de Europese Commissie op om alle beschikbare instrumenten in te zetten om Polen in het gareel te krijgen.
En ze zijn enkel maar in de EU omwille van hun eigenbelang.

Het is eigenlijk altijd hetzelfde: ze dienen zich te houden aan de afspraken die er bij hun toetreding gemaakt zijn. Dat betekent oa: EVRM en dandere Europese Wetgeving respecteren.
Oud 18 februari 2022, 18:36   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
4. Zonder Polen heeft Rusland het wel heel makkelijk wil het de Baltische staten innemen.
EU is militair tandenloos. Daarom is Polen ook lid van de NAVO. En zal dat ook blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 18:43   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is eigenlijk altijd hetzelfde: ze dienen zich te houden aan de afspraken die er bij hun toetreding gemaakt zijn. Dat betekent oa: EVRM en dandere Europese Wetgeving respecteren.
De EVRM wordt helemaal niet overtreden in Polen, noch Hongarije. En de EU hoort de regels in de loop van het spel niet te veranderen. Hier is het duidelijk dat het gaat om het fnuiken van de conservatieve stem op domeinen als abortus, euthanasie, huwelijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 18:45   #47
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op dat vlak lijkt de NAVO me een belangrijkere garantie dan EU-lidmaatschap.
Inderdaad, Poetin gaat nooit een Nato land durven aanvallen.
Oud 20 februari 2022, 07:23   #48
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Contra: als we dan toch met het eu opgescheept zitten dan liever met Hongarije en Polen erin.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 08:33   #49
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom vertrekt Orban niet uit de EU.
Is hij alleen aangesloten voor de centen?
Dat lijkt me de enige verklaring te zijn.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 11:10   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De EVRM wordt helemaal niet overtreden in Polen, noch Hongarije. En de EU hoort de regels in de loop van het spel niet te veranderen. Hier is het duidelijk dat het gaat om het fnuiken van de conservatieve stem op domeinen als abortus, euthanasie, huwelijk...
Ik vind de individuele vrijheden in die domeinen belangrijk genoeg om voor mezelf uit te maken dat ik met zo'n landen niet in eenzelfde politieke unie wens te zitten.
Maar er is nog meer aan de hand. Vb. de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Bij ons zelfs zit die niet voor 100 procent, maar ginder ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 11:28   #51
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me de enige verklaring te zijn.
Studies wijzen nog thans uit dat de landen die het meeste centen van de EU ontvangen het meest verliezen aan de EU; doordat ze een handelsdeficit kennen met de sterkere EU landen. Landen als Griekenland, Hongarije, Polen, ... zitten meestal om andere dan financiële redenen in de EU.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:25   #52
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ter herhaling: er komt géén Hoxit of Poxit.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:48   #53
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Mijn punt is dat we veel te veel nutteloze politiekers hebben die zich verschuilen achter het instituut Europa als er beslissingen moeten genomen worden. In de US heb je 1 regering voor 330 miljoen inwoners, hier in België hebben we er 6 voor 10 miljoen.
Dat is helemaal niet waar. In de VS hebben de deelstaten ook hun eigen regeringen.

Net zoals in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje,...

Zwitserland - dat op tal van vlakken toch echt wel als voorbeeldland wordt gezien - hebben 26 deelstaten met een eigen regering, een eigen parlement en zelfs een eigen grondwet. En dat voor terwijl ze minder inwoners hebben dan België.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:50   #54
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind de individuele vrijheden in die domeinen belangrijk genoeg om voor mezelf uit te maken dat ik met zo'n landen niet in eenzelfde politieke unie wens te zitten.
Maar er is nog meer aan de hand. Vb. de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Bij ons zelfs zit die niet voor 100 procent, maar ginder ...
Maar het waarden kader van jouw partij is ook zo rekbaar als overkookte spaghetti hee Schoof : in europa nestelen jullie zelfs samen met een extreem-rechts fascistische partij als VOX in dezelfde parlementaire fractie. Met de erfgenamen van Franco dus.

History is a bitch, ain't it ?
Oud 21 februari 2022, 17:51   #55
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bij een huurcontract blijven de regels gelden die golden op het moment van afsluiting van de overeenkomst. Zo zijn er velen verhuurders die huurovereenkomsten hebben in de oude huurwet en in de nieuwe huurwet.
Niet alles.

Wanneer bepaalde wetgeving van openbare orde is, zal een wijziging ook toepasselijk zijn op reeds bestaande contracten. Dat is een uitzondering op het concept dat nieuwe regels in principe niet retroactief werken.
Oud 21 februari 2022, 17:51   #56
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet waar. In de VS hebben de deelstaten ook hun eigen regeringen.

Zwitserland - dat op tal van vlakken toch echt wel als voorbeeldland wordt gezien - hebben 26 deelstaten met een eigen regering, een eigen parlement en zelfs een eigen grondwet. En dat voor terwijl ze minder inwoners hebben dan België.
In de VS hebben de deelstaten een veel grotere autonomie, qua wetgeving.
Hier willen 27 Euro-commissarissen bepalen hoe de lidstaten moeten besturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:52   #57
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
In de VS hebben de deelstaten een veel grotere autonomie, qua wetgeving.
Hier willen 27 Euro-commissarissen bepalen hoe de lidstaten moeten besturen
Absoluut niet.

De federale regering in de VS is véél sterker dan de EU.
Oud 21 februari 2022, 17:56   #58
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut niet.

Hoe komt het dan dat in bepaalde staten abortus wel, en in andere staten niet is toegelaten ??? Hoe komt het dat in bepaalde staten de doodstraf wel bestaat en in andere niet (meer) ???

En zo zullen er nog voorbeelden zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 17:58   #59
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat het een toeval is dat de enige resterende confederatie (de VS) één van de meest complexe bestuurlijke structuren heeft in de wereld. En Zwitserland, dat begon als een confederatie maar later evolueerde naar een federatie is inderdaad ook -extreem- complex met talloze regeringen en parlementen.

Ze gaan opvallend veel verder in unieke wetgeving per 'land' dan andere federaal georganiseerde naties dat doen.

Droomlanden voor advocaten om die kluwens te ontwarren

Laatst gewijzigd door Pandareus : 21 februari 2022 om 17:59.
Oud 21 februari 2022, 18:01   #60
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absoluut niet.

Uiteraard.
De EU is dan ook geen 'staat' maar een verdrag tussen 27 staten. Totaal niet te vergelijken met de VS.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be