Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2022, 12:45   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er is een subtiel verschil. Ik neem aan dat een gedetineerde niet betaalt voor z'n eten.
Het hangt er wat vanaf wie die gedetineerde is.

Joden krijgen hun eten gebracht door een joodse traiteur.

De rest van de gevangenen krijgen halal.

Ook, de gedetineerde met geld die koopt zijn eigen eten in de kantine van de gevangenis, niet verwarren met een zaal waar je eten kan kopen of gaan eten.
Er zijn geen eetzalen in de Belgische gevangenissen. En moesten er wel zijn, ze zouden niet gebruikt worden (tenzij dan om nog meer gevangenen in op te sluiten), de cipiers hebben schrik om zoveel gevangenen uit de cel te hebben op dezelfde tijd.

De gedetineerde zonder geld die is iets minder goed af wat betreft eten en drinken, die zal het mogen doen met drie kleine tassen koffie per dag.
Als hij al een tas heeft.
Oud 13 april 2022, 12:45   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik hoor zo dat je nooit opgesloten hebt gezeten.

Toen ik fatique was op het vijfde van de B-vleugel kreeg ik op zekere morgen 2 chacha's. Die moest ik verdelen onder 78 gevangenen.
Dat is een van die gratis maaltijden waar je over spreekt, één achtenzeventigste van een chacha...

Het eten van volgend jaar wordt berekend op het aantal gevangenen dat er dit jaar zit. Als je wat oplet dan weet je dat de populatie elk jaar stijgt, er zijn dus sowieso dagen dat er geen eten is.

Op zekere dag kreeg ik een soeptas met krieken in, normaal is er dan frikadellenkoek bij. Die ene tas moest verdeeld worden onder 80 gevangenen. Ik zei tegen de cipier dat hij dat zelf mocht doen, en hij deed dat ook. Hij ging de cellen een voor een langs en gaf elke gevangene één kriek als middagmaal.
Als er over is dan kom ik nog eens rond, zei hij laconiek.

Ik wil niks zeggen, maar de mensen die beweren dat de gevangene in luxe leeft, die zijn nog nooit in Belgie opgesloten geweest, en ik geef u op een briefke, de meerderheid zou na twee dagen wenen als een kind.
Zelfs de hele resem veroordelingen van Belgie wegens schending van de mensenrechten in de gevangenis schijnt niemand te storen, tot ze er zelf zitten.

Drie maaltijden per dag... - lol -
En wat deed je met die andere Chacha?
Lekker zelf opgepeuzeld zeker?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 12:46   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
12 euro ipv 7,5 da's overdreven. Dat is niet in verhouding met de duurte van de producten en de stijging van de lonen.
Is dat zo?

Vergeet niet dat het zorgpersoneel ne ferme opslag kreeg door Corona.
En de energiekost vergeet je voor het gemak zeker?

Vergeet niet dat serviceflats meestal privébezit zijn, het rustoord dat de zorgen aanbied heeft daar dus niets aan.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 13 april 2022 om 12:47.
Oud 13 april 2022, 12:47   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En wat deed je met die andere Chacha?
Lekker zelf opgepeuzeld zeker?
Uiteindelijk heb ik ze alle twee zelf opgegeten.
Ik had namelijk geen Gillette mes om de chacha's in zulke dunne schijfjes te snijden.
Oud 13 april 2022, 12:50   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had namelijk geen Gillette mes om de chacha's in zulke dunne schijfjes te snijden.
Zo ken ik u.
Oud 13 april 2022, 12:53   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zo ken ik u.
Heel belangrijk, in de gevangenis pas je u aan aan het leven daar. Anders wordt je gek.
Oud 13 april 2022, 15:19   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel belangrijk, in de gevangenis pas je u aan aan het leven daar. Anders wordt je gek.
Dat is zoals bij het leger.
Je aanpassen en niet teveel in de kijker lopen.
Oud 13 april 2022, 15:20   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Heel oud worden is niet altijd interessant. Gezond zijn tot je 85 en dan sterven in je slaap....Maar t'ja daar zou iedereen wellicht voor willen tekenen.
Inderdaad, helaas gaat dat niet.
Oud 13 april 2022, 15:22   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen stellen het naar het bejaardenhuis gaan steeds langer uit.
Dit kan door thuis- en mantelzorg.
Door betere thuisverpleging (lees meer beschikbaar).
Ook serviceflats zitten daar voor iets tussen.

Het gevolg is dat de mensen op oudere leeftijd naar het WZC gaan, uiteraard hebben die mensen dan ook meer zorgen nodig, hierdoor loopt de factuur natuurlijk ook hoger op.
Oud 13 april 2022, 15:24   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig voor de gevangenen dat jij er nog was.
Anders hadden ze de frustratie moeten doorstaan van 1/78e van een chacha te krijgen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 15:26   #51
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop nooit in een rusthuis terecht te komen.
Niet omdat het te duur zou zijn. Maar wel omdat de kans bijzonder groot is dat ik zal moeten luisteren naar de vrolijke liedjes van W.Sommers of N.Destadsbader of andere soortgelijke triestigaards.

Maar goed.. 't is misschien geen slecht gedacht om mensen gewoon te laten sterven in plaats van ze zo lang als kan in leven te houden.. de oudjes hebben er mijn inziens niets aan om weg te kwijnen in een veel te duur rusthuis.. de familie is ze ook liever kwijt dan rijk op enkele kleinkindjes na die nog niet goed beseffen wat een gedoe het telkens weer is.. ach.. uiteindelijk worden alleen maar enkele CEO's er beter van. Rusthuizen zijn een commerce geworden. 't Draait enkel om winsten maken.. en dat vergalt telkens weer elke vorm van echte levensvreugde.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 13 april 2022 om 15:27.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 15:37   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Anders hadden ze de frustratie moeten doorstaan van 1/78e van een chacha te krijgen.
Ja, want dan (vooral de Noord-Afrikanen) stampen ze alles in de cel kapot en dan zijn er weer geen strafcellen genoeg om de misnoegde boeven in op te sluiten.
Oud 13 april 2022, 15:48   #53
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat dan een beurtrol, het eten verdelen?
Oud 13 april 2022, 16:53   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Indien het waar is wat u hier verkondigt dan zouden al de langdurige gedetineerden ( bv Dutroux) allang overleden zijn aan ondervoeding en dat is NIET het geval! Spijtig wel, in het geval van Dutroux. Hij mag gerust creperen!
De laatste keer dat ik beelden over dat monster zag was hij zeker niet graatmager, eerder overgewicht. Van die 1 kers?

En dan nog, ondanks dat u nonsens uitkraamt: een bejaarde in een rusthuis zou voor 12 euro voor 1 warme maaltijd gerust een keuzemenu mogen krijgen en een goedgevuld bord.
Weet dat zelfs de soep gerantsoeneerd wordt; elke bewoner krijgt een half (!) taske. Schandalig gewoon! En dat voor menskes die niks misdaan hebben....
Nochtans klopt het van tijd tot tijd.

1 van de voormalige directeurs van Ruiselede gaf zijn gedetineerden ook bijna geen eten. Een half klein pizzapuntje met wat spaghettisaus of 1 gekookt eitje enz....

Kortom het verschil tussen wat hij uitgaf aan eten en wat hij in de boeken schreef aan uitgaven verdween in zijn zakken.
Pas na lange tijd zijn ze er op uitgekomen en is hij zonder proces overgeplaatst als hoofdgriffier in de gevangenis van Gent.

En dat was niet zijn enige feit.

Eind jaren 80.

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 april 2022 om 16:56.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 17:35   #55
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hangt er wat vanaf wie die gedetineerde is.

Joden krijgen hun eten gebracht door een joodse traiteur.

De rest van de gevangenen krijgen halal.

Ook, de gedetineerde met geld die koopt zijn eigen eten in de kantine van de gevangenis, niet verwarren met een zaal waar je eten kan kopen of gaan eten.
Er zijn geen eetzalen in de Belgische gevangenissen. En moesten er wel zijn, ze zouden niet gebruikt worden (tenzij dan om nog meer gevangenen in op te sluiten), de cipiers hebben schrik om zoveel gevangenen uit de cel te hebben op dezelfde tijd.

De gedetineerde zonder geld die is iets minder goed af wat betreft eten en drinken, die zal het mogen doen met drie kleine tassen koffie per dag.
Als hij al een tas heeft.
Serveren ze daar nog varkensvlees ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 april 2022 om 17:38.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 18:29   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar neen. Xeno zegt dat hij de twee chacha's zelf heeft opgegeten. Het eerste wat ik thuis leerde was leren delen. (graptje)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 19:00   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Is dat dan een beurtrol, het eten verdelen?
Nee, dat is altijd dezelfde.

Normalerwijze.
Oud 13 april 2022, 19:01   #58
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar neen. Xeno zegt dat hij de twee chacha's zelf heeft opgegeten. Het eerste wat ik thuis leerde was leren delen. (graptje)
Ik zie dat als pure mensenliefde vanwege hem : door het dilemma van de 1/78e preventief op te lossen, heeft hij een gigantische gevangenisrel weten te voorkomen.

De laatste keer dat iemand onbaatzuchtig zo een grootse daad heeft gedaan in de geschiedenis, was een joodse zoon van een lokale schrijnwerker die vissen en boterhammen uitdeelde om aan riot control te doen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 19:02   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Ik hoop nooit in een rusthuis terecht te komen.
Niet omdat het te duur zou zijn. Maar wel omdat de kans bijzonder groot is dat ik zal moeten luisteren naar de vrolijke liedjes van W.Sommers of N.Destadsbader of andere soortgelijke triestigaards.

Maar goed.. 't is misschien geen slecht gedacht om mensen gewoon te laten sterven in plaats van ze zo lang als kan in leven te houden.. de oudjes hebben er mijn inziens niets aan om weg te kwijnen in een veel te duur rusthuis.. de familie is ze ook liever kwijt dan rijk op enkele kleinkindjes na die nog niet goed beseffen wat een gedoe het telkens weer is.. ach.. uiteindelijk worden alleen maar enkele CEO's er beter van. Rusthuizen zijn een commerce geworden. 't Draait enkel om winsten maken.. en dat vergalt telkens weer elke vorm van echte levensvreugde.
Daar heb ik begrip voor. Ik zit ook niet te wachten op het rusthuis, en als ik sommige oudjes zie dan heb ik soms iets van "zo wil ik niet worden".
Rusthuizen zijn gewoonweg te duur. Ja, er zijn mensen die geen probleem hebben om de kosten te betalen. Anderen sparen jarenlang om te beletten dat kinderen moeten bijdragen. Er klopt iets niet.
Elders vroeg ik in deze draad of een rusthuis een basisbehoefte is. Het antwoord was ja en toch heb ik zo mijn bedenkingen. Het voelt aan als een basisbehoefte en toch wordt het niet alzo benaderd. Het ziet er eerder uit als een lucratieve business.
Als liberaal heb ik niets tegen initiatief, ondernemerschap, het zou er nogal aan ontbreken. Ik vind wel dat er paal en perk moet gesteld worden aan het uitmelken van mensen. Oud worden wordt iedereen die niet vroegtijdig sterft. Een rusthuis zou een echte basisbehoefte moeten worden waar je op een bepaald moment recht op hebt binnen een context van sociale zekerheid.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 19:05   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Serveren ze daar nog varkensvlees ?
Het is- op de joodse gevangenen na, halal voor iedereen.

Anders moeten ze twee keer koken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be