Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2004, 14:04   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat getuigt van een heel goed inzicht Djaap, althans voor iemand die net uit de kleuterklas komt.
N-VA is niet anti-waals of anti-franstalig, maar wel tegen bepaalde toestanden in Wallonië en onder de franstaligen. Ook bij het VB vind je mensen die hetzelfde standpunt hebben.
Wat heeft nationalisme te maken met racisme? Is het de Bruno van de BUB niet die op fora en zijn blog zit te zeveren over fundis en islamieten? Als ik de lijn doortrek zoals jij doet zal ik maar besluiten dat de belgicisten ook racisten zijn.
Weet je ook wat belgicisme is? Dat is ook nationalisme, en in een nogal fanatieke vorm.
Trouwens ik ben geen nationalist. Het is niet omdat ik separatist ben dat ik nationalist ben. Ik heb het niet begrepen op eer en trouw aan een land, of dat nu België of Vlaanderen is, ik heb andere redenen waarom we moeten splitsen.

Een goede raad voor jullie belgicisten:
Zolang jullie flaminganten verslijten als fascisten, zolang jullie hier van die kinderachtige uitspraken doen, zolang jullie mensen blijven beledigen, zullen jullie niets aan geloofwaardigheid winnen bij buitenstaanders.
1. Zoals?
2. Omdat Franstaligen en Vlamingen een andere taal spreken? Omdat de gemeenschappen elkaar niet meer kennen? Dan kan je ook de splitsing van Zwisterland vragen. Ze spreken er ook verschillende talen en de mentaliteiten zijn verschillend in de verschillende zwitserse regio's. Vreemd, ze pleiten niet voor de splitsing in Zwitserland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 15:18   #42
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
2. Omdat Franstaligen en Vlamingen een andere taal spreken? Omdat de gemeenschappen elkaar niet meer kennen? Dan kan je ook de splitsing van Zwisterland vragen. Ze spreken er ook verschillende talen en de mentaliteiten zijn verschillend in de verschillende zwitserse regio's. Vreemd, ze pleiten niet voor de splitsing in Zwitserland.
Zeg, vloekt deze opmerking niet bijzonder lelijk bij wat je eerder altijd al hebt zitten declameren, namelijk dat je geen of nauwelijks affiniteit hebt met Vlaanderen, maar des te meer met 'la grande mère patrie qui est la France'? Nu kom je er plots mee aandraven dat het allemaal niet zo relevant is, terwijl je eerder vol hebt zitten houden dat het je allemaal worst zou wezen?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 15:19   #43
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
1. Zoals?
Omdat ze in Zwitserland geen verfransingspolitiek hebben moeten ondergaan, omdat ze in Zwitserland geen 150 jaar hebben moeten wachten op kantonale macht, omdat Zwitserland een vrijwillig eedgenootschap is en geen seperatisitsch land zoals België, omdat Zwisterland geen 100 jaar heeft moeten wachten op onderwijs in de eigen taal, omdat Zwitserland geen monarchie heeft, en zeker niet één die de taal van 6 miljoen zwitsers niet spreekt, omdat in Zwitserland geen onverklaarbare geldstromen van het ene kanton naar het andere bestaan, omdat ze in zwitserland de ene bevolkingsgroep niet voortdurend linken aan collaboratie, nazisme en racisme, omdat je in Zwitserland een regering van nationale unie hebt, omdat Zwitserland een confederatie is, ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)

Laatst gewijzigd door Philips Inc. : 21 december 2004 om 15:20.
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 15:21   #44
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
1. Zoals?
Je grote voorbeeld Frankrijk heeft het handig opgelost: alle verschillen gewoon verbieden en wegvagen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 16:00   #45
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
1. Zoals?
1. Ik denk dat dit al ettelijke keren is opgesomd. Bezoek de sites van N-VA of VVB (zie url in mijn sig) eens.
2. Tja, daar zeg je het nu net zelf. Mocht een Zwitsers model mogelijk zijn dan ben ik niet tegen de instandhouding van de Belgische staat. Maar de geschiedenis en de huidige politiek leert ons dat dit onmogelijk is, het is alleen mogelijk als Vlamingen blijven vechten voor meer autonomie met alle communautaire rompslomp als gevolg. België ligt al decennia lang voor een stuk lam door die belachelijke communautaire discussies, door die belachelijke "voor wat hoort wat" politiek van de franstaligen en belgicisten. In Zwitzerland beslissen de kantons zelf waarvoor ze bevoegd zijn, daar komen de andere kantons of de federale regering niet in tussen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 16:15   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Everytime, vanwaar die omslag? Een week geleden was je nog tegen België!

Des te beter, welkom bij de club
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 23:13   #47
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er echt een verschil tussen N-VA en Vlaams Belang? Zoals men in het Frans zegt, c'est chou vert et vert chou.
Natuurlijk is er een verschil tussen die twee: waarom zouden het anders twee verschillende partijen zijn?

Vlaamsnationalisme en extreem rechts zijn twee dingen die totaal los van mekaar staan. Vlaamsnationalisme of flamingantisme bestaat er in alle politieke stromingen van links tot rechts. Vandaar dat je vandaag niet alleen Vlaamsgezinden terug vindt in de N-VA en Vlaams Belang, maar in ALLE Vlaamse partijen. Zelfs in S-PA en GROEN! (Leo Peeters, Bart Staes,...) Het Vlaams Blok was destijds de extreem rechtse afsplitsing van de Volksunie en niet meer dan dat.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 23:14   #48
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Wat is B Plus?
Deze tekening zegt het goed.

Willen jullie jezelf belachelijk maken?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 23:24   #49
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hij was misschien vergeten onder welke account hij aan het typen was. deze bocht van 180 graden is uiterst verdacht en waarschijnlijk bewijs van een dubbelaccount
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 23:56   #50
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaamsbelang1
Ik misschien beter een andere naam gekozen.
dat kan zeker, een vriendelijk pb'tje naar Jeroen kan wonderen doen
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 00:01   #51
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
nva = VB :

anti-walen, anti-franstaligen, anti-België, pro-nationalism... (wie zegt nationalisme zegt racisme)
cliché cliché cliché
kom met wat anders af. Iets dat me misschien overtuigt... iets waarover we kunnen discussieren... Maar ik peins niet dat je eender welke oprechte vlaamsnationalist zult ondertafel praten met als enige troef de scheldwoorden nazist, facist, etc. Ze zijn vooreerst in vele gevallen kompleet uit de lucht gegrepen en onwaar, en bovendien hol je de oorspronkelijke (en ernstige) betekenis zo hard uit dat je op die manier het facisme banaliseert, met misschien een averects effect.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 december 2004 om 00:01.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 00:14   #52
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee partijen die voor de splitsing van België pleiten, twee partijen die constant de Franstaligen aanvallen. De N-VA beweert dat ze niets met het VB te maken hebben. Hoe komt het dan dat we N-VA leden op de Ijzerwake-de grootste kermis van het VB-zien? Toeval, zeker.......
Theoretisch is NVA "democratisch" en VB niet. Persoonlijk zie ik ook geen verschil. Heb jij Bourgeois al gezien ? Dat soort mens heeft un balai dans le c.., je ziet meteen dat het om fanaten gaat.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 00:16   #53
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Ik zou U dan aanraden om U te verdiepen in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging van de laatste 30 jaar, want ik denk ik dat u een verkeerd beeld hebt van het Vlaams-nationalisme
Wij we vandaag in het nieuws en de peilingen horen is ruim voldoende.
Oud 22 december 2004, 00:17   #54
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben geen rattachist. Ik heb juist gezegd dat ALS België echt splitste, dan zou het beter zijn voor Wallonië en Brussel om met Frankrijk aangesloten te worden. ALS ER ECHT EEN SPLITSING KOMT. Er is tot nu toe geen splitsing en ik wil geen splitsing. Liever emigreren dan voor de splitsing pleiten.
Helemaal akkoord !
Oud 22 december 2004, 10:55   #55
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Natuurlijk is er een verschil tussen die twee: waarom zouden het anders twee verschillende partijen zijn?

Vlaamsnationalisme en extreem rechts zijn twee dingen die totaal los van mekaar staan. Vlaamsnationalisme of flamingantisme bestaat er in alle politieke stromingen van links tot rechts. Vandaar dat je vandaag niet alleen Vlaamsgezinden terug vindt in de N-VA en Vlaams Belang, maar in ALLE Vlaamse partijen. Zelfs in S-PA en GROEN! (Leo Peeters, Bart Staes,...) Het Vlaams Blok was destijds de extreem rechtse afsplitsing van de Volksunie en niet meer dan dat.
Volledig mee eens. Flaminganten vind je over de partijgrenzen heen. Het gehalte aan flaminganten wordt soms te veel gemeten aan de stemmen voor N-VA en VB.
Daarbij, wat ik ongeloofelijk hypocriet vind aan tegenstanders van het VB (met name de belgicistische) is dat ze het VB alleen het verwijt geven separatistisch en republikeins te zijn. Jullie bestempelen ze maar al te graag als fascist, ondemocratisch of racist, puur omdat het republikeinen zijn, maar niet omdat sommigen er een onverdraagzaam gedachtengoed op na houden. Ter illustratie moet je maar eens de zever die Bruno Yaminne soms uitslaat lezen, het komt verdacht veel overeen met de zever van sommige VB'ers omtrent migranten en progressiviteit.
Dat zegt dus genoeg over de belgicisten, voor mij komt het over alsof jullie fanatieke nationalisten zijn die alleen geven om de trouw en het voortbestaan van de Belgische staat, maar niet om onverdraagzaamheid. Misschien vormen jullie beter een alliantie met Le Pen, dat is ook één van die fanatieke soort nationalisten met een afkeer van alles dat anders is of niet gehoorzaamt aan zijn zielige ideologie.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 10:58   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben niet tegen België. België is gewoon een land die me met de tijd steeds minder interesseert. Ik voel me meer aangetrokken door Frankrijk dan door België, ja. Als ik naar TV kijk, 90% van de tijd zijn het Franse TV-zenders, ja. Ik heb meer affiniteiten met Frankrijk dan met Vlaanderen, ja. En dan? Dat maakt van mij helemaal geen Vlamingenhater. Ik heb helemaal niets tegen Vlaanderen en de Vlamingen. Als ik al iets tegen de Vlamingen had, wat zou ik hier op een Vlaamse forum doen? Ik ben noch Belgicist, noch separatist. Ik voel me meer wereldburger dan iets anders, om eerlijk te zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 11:01   #57
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Wij we vandaag in het nieuws en de peilingen horen is ruim voldoende.
Bent u zo dom of moet u daar nog een extra inspanning voor leveren? Wentelt u zich maar in uw arrogante onwetendheid en 'dolec far niente'- maar in de meeste kringen beschouwt men iemand pas als een volwaardig gesprekspartner als hij/zij onderlegd is in de materie - en het is misschien nog zo een (cultuur-)schok voor u, maar de media in België is gekleurd ...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 11:26   #58
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Volledig mee eens. Flaminganten vind je over de partijgrenzen heen. Het gehalte aan flaminganten wordt soms te veel gemeten aan de stemmen voor N-VA en VB.
Daarbij, wat ik ongeloofelijk hypocriet vind aan tegenstanders van het VB (met name de belgicistische) is dat ze het VB alleen het verwijt geven separatistisch en republikeins te zijn. Jullie bestempelen ze maar al te graag als fascist, ondemocratisch of racist, puur omdat het republikeinen zijn, maar niet omdat sommigen er een onverdraagzaam gedachtengoed op na houden. Ter illustratie moet je maar eens de zever die Bruno Yaminne soms uitslaat lezen, het komt verdacht veel overeen met de zever van sommige VB'ers omtrent migranten en progressiviteit.
Dat zegt dus genoeg over de belgicisten, voor mij komt het over alsof jullie fanatieke nationalisten zijn die alleen geven om de trouw en het voortbestaan van de Belgische staat, maar niet om onverdraagzaamheid. Misschien vormen jullie beter een alliantie met Le Pen, dat is ook één van die fanatieke soort nationalisten met een afkeer van alles dat anders is of niet gehoorzaamt aan zijn zielige ideologie.
U vergeet dat Filip DW en Le Pen goeie vrienden zijn die op dezelfde golflengte zijn ...
Oud 22 december 2004, 11:36   #59
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Bent u zo dom of moet u daar nog een extra inspanning voor leveren? Wentelt u zich maar in uw arrogante onwetendheid en 'dolec far niente'- maar in de meeste kringen beschouwt men iemand pas als een volwaardig gesprekspartner als hij/zij onderlegd is in de materie - en het is misschien nog zo een (cultuur-)schok voor u, maar de media in België is gekleurd ...
Alles is gekleurd. En Vlaanderen wordt bruiner.
Oud 22 december 2004, 11:52   #60
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Alles is gekleurd. En Vlaanderen wordt bruiner.
Precies, het is zelfs zover gekomen dat je in het buitenland beter niet zegt dat je vlaming bent.
Eenmaal als Belg (h)erkend zal men u hoogstwaarschijnlijk in het frans aanspreken want men denkt dat u een vlaamse talenknobbel bent of een ééntalige franstalige Belg.
Van zodra duidelijk is dat U vlaming bent komen steevast enkele testvraagjes of flauwe racistische mopjes om uit te testen of U uit het democratische of fascistische lager komt.

Dit was tot voor enkele jaren zeker niet het geval!!!
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be