![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dit filmpje wekt... | |||
afschuw... maar je wist dit al en at het sowieso nooit |
![]() ![]() ![]() |
33 | 66,00% |
afschuw... en nu ben je voorgoed overtuigd: nooit meer |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,00% |
een irritatie op... je eet het toch maar zelden en enkel op restaurant |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,00% |
totaal niets op... 't is gewoon lekker en wat kan het jou verdommen dat die beesten zo afzien |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,00% |
ergernis op... nu ga je 't speciaal kopen, gewoon om tegendraads te doen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar die dioxinecrisis is zeer overroepen, een stunt van de VLD om toen de verkiezingen te winnen. Er is trouwens een rapport uitgebracht met de conclusie dat die dioxinecrisis op enorm kleine schaal was en helemaal geen gevaar inhield voor de volksgezondheid. De voedingssector heeft er echter wel ferme klappen door gekregen; een enorm aantal faillisementen van kleine slachthuizen en landbouwbedrijven. Het slachthuis waar m'n moeder als veearts kwaliteitscontrole uitvoert voelt zelfs nu nog de gevolgen van die crisis. Het is wel spijtig dat er zo veel rommel in ons eten zit. Bij mij thuis proberen we zelf een beetje bewust te eten door zo veel mogelijk producten bij locale boeren te kopen of van echte biologische producenten (dus niet noodzakelijk die biologische rommel uit de supermarkt waar je ook voor moet oppassen). Spijtig genoeg is het wel duurder, maar je betaalt dan ook wat het echt waard is. Met vegetariërs heb ik helemaal geen problemen. Wat dorus hier allemaal uitrkraamt getuigt van veel onbegrip en gebrek aan respect voor andersdenkenden. Niemand misdoet je iets door geen vlees te eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik het biolabel nogal een luxefenomeen gericht op mensen met te veel geld. Je kan producten van zelfs betere kwaliteit krijgen bij locale landbouwers, maar je moet natuurlijk weten waar je moet gaan en de tijd hebben om het te gaan kopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik kan het zelf niet, dieren ombrengen, ik eet dus zo goed als geen vlees meer want vindt het dan ook hypocriet van mezelf om het wel bij de slager te kopen, ALS ik al vlees eet, koop ik het hier in 't dorp bij een boer. Die heeft loslopende kippen en hij hakt idd het hoofd af, korte pijn. En enkel die kip die onmiddellijk wordt gegeten. Zo'n beetje volgens de natuurwetten ![]() Ik kan er niets aan doen, het is een gevoel en een gevoel dat ik volg. Dus ik eet selectief. Mijn keuze ... Ik zou dus een hele slechte Robinson zijn, ik kom van honger om vrees ik, als er geen vruchten voorhanden zijn. Ik schaam me er ook niet voor dat toe te geven ![]()
[size=1] ![]() [/size] Laatst gewijzigd door oriana : 22 december 2004 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1* die dieren niet in een hokje zijn grootgebracht, hormoonvrij en diervriendelijk 2* die dieren niet zijn doodgemarteld (ik kan het niet anders noemen) maar op een pijnloze manier zijn gedood. En tegenwoordig beperkt zich dat dus nog tot pluimvee, een kotelet of steak is al héél lang geleden. Ik mis het ook niet.
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Die eenden of ganzen zijn dan vergelijkbaar met de kippen die ik wél koop en ik baseer mijn keuze dus op dezelfde manier als jij doet. Jammer genoeg kan ik de poll niet aanpassen, anders had ik dat zeker gedaan. Anderzijds gaat de oproep tot petitie uitsluitend over die bedrijven die die walgelijke praktijken wél hanteren. Daar ging het mij in de eerste plaats dus om. acceptable?? ![]()
[size=1] ![]() [/size] Laatst gewijzigd door oriana : 22 december 2004 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beesten kwellen is nergens voor nodig, maar jezelf kwellen om die beesten te sparen is ook overbodig. Of je nu een ganzeleverpasteitje wel of niet lust omwille van die toestanden is eigen keuze. Maar evenveel keren krijg je wel ergens te lezen dat mensen geen vers eten kunnen kopen omwille van dikwijls te lage financiën of zo en dat is jezelf zitten kwellen.
Toen ik jong was had mijn vader altijd een pak konijnen en kippen en zondag of als de finaciën wat laag stonden aten wij kip of konijn. Nooit honger gehad dus! Veel blabla kwam daar allemaal niet aan te pas en jawel we hadden wij ook ons troetelkonijn en zo maar dat ander ging toch de kop af en de pot in. Vandaag de dag zijn de mensen te week geworden. Ze zitten liever met honger of kopen het in de bazaar denkende dat ze geboren worden als gehakt in een plastieken bakje en betalen zo hun schuldgevoel weg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Op deze wereld tellen nog altijd de natuurwetten= Wet van de sterkste
Overleven is de boodschap, het is maar al te dwaas te denken dat men met deze "ganzenfabrieken" te verbieden het probleem zou oplossen, dan gaan deze gewoon naar een derde loonland, daarbij waarom zouden we dit verbieden, mensen hebben toch altijd dieren tot voedsel gehad en de dieren aan zich ondergeschikt gemaakt. Dit is dus niet meer dan een Luxe-probleem, in landen met hongersnood zou men hier niet over struikelen hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het gaat hier over een luxeproduct, ganzelever die op wrede wijze wordt gekweekt. Geen levensnoodzakelijke basisbehoefte, dus: hoeveel ganzenleverfabrieken als deze ga je in een derde wereldland vinden die hun afzetmarkt in eigen land hebben? Het maakt dus geen sikkepit uit wáár dat gekweekt wordt. Als er geen vraag naar is bij ons, de luxekopers, zal het aanbod vanzelf afnemen. Verbieden hoeft dan niet eens...
[size=1] ![]() [/size] Laatst gewijzigd door oriana : 22 december 2004 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat dieren niet fatsoenlijk zouden moeten behandeld worden maar laat je ook niet verblinden door alle luxe en weelde en laat je zeker geen mooie praatjes wijsmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Voorbeeld: Kinderarbeid, hoeveel organisaties hebben er niet voor gestreden om kinderen buiten bedrijven te houden in derde wereld landen onder andere door bedrijven aan de schandpaal te binden. Domoren noem ik dit, niet omdat ze er de rechten van het kind gaan verdedigen maar wel omdat ze het nog erger maken. Want deze kinderen kunnen alleen maar kiezen tussen werken om te leven of de hongersdood
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Door onze boeren kunstmatig in leven te houden, dus naast die wrede toestanden vaak nog oneerlijke concurrentie dmv subsidies tov de boeren uit derdewereldlanden maakt dat in zulke landen idd mensen steeds maar armer worden en de hongersdood sterven. Vindt jij het logisch dat boeren van hier exporteren en de boeren van ginder wegconcurreren? Dat hangt ALLEMAAL samen en is eenzelfde principe... Mensen- en dierenwelzijn is van geen tel meer zodra er meer winsten kunnen geboekt worden. 't Is niet omdat iemand zich het lot van dierenmishandeling aantrekt dat die daarom per definitie blind is voor de menselijke wantoestanden in de wereld. Integendeel, mensen die zich daarvoor inzetten zijn meestal even geëngageerd tov de derde wereld of wantoestanden en daklozen hier. Dus die cliché van jou gaat echt niet op, het is niet een of/of situatie maar een en/en situatie. Puur winstbejag ten koste van zwakkeren die zich niet kunnen verdedigen, of het nu mensen, of dieren zijn.
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar nog lang niet allemaal... Moesten zulke bedrijven de ouders een degelijker loon betalen, dan moéten die kinderen niet gaan werken. Die miljarden dollarwinsten op de rug van kinderen in sweatshops.... Allemaal héél correct hoor, en shame on us, als we daar bedenkingen bij maken ![]()
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() En los van dit alles... wat is wreed? Inderdaad wordt dat maatschappelijk bepaald, nog niet ZO lang geleden was het perfect normaal in vele landen om slaven te hebben en als beesten te beschouwen. Nu, nog geen 2 eeuwen later is dat gelukkig al een heel pak minder (en het bestaat nóg, ook bij ons)
Is het dan zo ondenkbaar dat onze achterkleinkinderen binnen 200 jaar zich evengoed misschien afvragen hoe wij in hemelsnaam zo met dieren hebben kunnen omgaan? En is dat voor hen even onbegrijpelijk? Things change... that's called evolution.
![]() |
#59 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Totaal niks op, maar oriana is de optie vergeten dat je foie gras niet lekker vindt. Ik vind foie gras dus helemaal niet lekker, punt. Wel de monbazillac die men er bij drinkt, maar dat is iets anders he
![]()
![]() |
#60 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |