Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2005, 23:19   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Het mystiek karakter van de koran is onmiskenbaar.
Is dat zo? Is het inderdaad verheven Arabisch waarin de koran is opgesteld een teken van mystiek? Waar zit dan wel het mystieke volgens u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 23:21   #42
boaz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
God zit niet in jezelf. God is een persoon. Zijn geest wel, zijn licht is alles waar mensen op leven. Maar wij zijn niet god.
Wij zijn allen GOD, God is geen persoon, De Grote Architect, Opperbouwmeester van het heelal.
Hij heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld.
Hij is mens geworden...
Allemaal aanwijzingen daartoe.

Er is geen religie hoger dan de waarheid.
Oud 4 januari 2005, 23:22   #43
Jeshua
Schepen

Standaard

welke tekens de koran ook heeft ik geef hier alvast de wonderen van de bijbel

http://www.greaterthings.com/Word-Nu...e/Psalm118.htm

en

www.biblecodedigest.com
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 23:26   #44
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
God zit niet in jezelf. God is een persoon. Zijn geest wel, zijn licht is alles waar mensen op leven. Maar wij zijn niet god.
Jezus zegt: "Op die dag zul je inzien dat Ik in mijn Vader ben, en dat jullie in Mij zijn zoals Ik in jullie ben."
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 23:30   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus zegt: "Op die dag zul je inzien dat Ik in mijn Vader ben, en dat jullie in Mij zijn zoals Ik in jullie ben."
Jezus heeft dergelijke onzin niet gezegd. De woorden waar u op zinnespeelt zijn: "Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben, en de Vader in Mij is?" In het evangelie van Johannes.
Oud 4 januari 2005, 23:32   #46
boaz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
(Jo 14,1.15-21)
In die tijd zei Jezus: 'Jullie moeten je niet zo laten verontrusten. Jullie geloven in God; geloof zo ook in Mij! Als jullie Mij liefhebben, zul je ter harte nemen wat Ik jullie opdraag. En Ik zal de Vader vragen jullie een andere helper te geven, die voor altijd met jullie zal zijn, de Geest van de waarheid. De wereld kan Hem niet ontvangen, omdat ze Hem niet ziet en ook niet kent; jullie kennen Hem wel, want Hij blijft bij jullie en zal in jullie zijn. Ik laat jullie dus niet verweesd achter: Ik kom bij jullie terug. Want nog maar een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, terwijl jullie Mij wel zullen zien, want evenals Ikzelf zullen ook jullie leven. Op die dag zul je inzien dat Ik in mijn Vader ben, en dat jullie in Mij zijn zoals Ik in jullie ben. Wie zich aan mijn opdracht ge-bonden weet en haar ter harte neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft zal ondervinden hoe de Vader hém liefheeft, en ook Ik zal hem liefhebben en Mij aan hem openbaren.'

Laatst gewijzigd door boaz : 4 januari 2005 om 23:42.
boaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 10:18   #47
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Boaz idd. "Abraham een Moslim"
In zekere zin hebben ze gelijk;
als een moslim een aan God toegewijde is.
-gezegend zij Zijn Naam-
dan ben ik ook een moslim, de paus en alle gelovige christenen ook!
Ook de gelovige joden, het uitverkoren volk van God -gezegend zij Zijn Naam- !
Citaat:
"In Vol. 4, p. 316 van zijn deel, “Het gezoete”" (Al Muhalla) zegt Ibn Hazm:
“Ieder ongelovige die zegt: ‘Er is geen god dan God en Mohammed is de apostel van God,’ is een moslim geworden onderworpen aan de islamitische wetten. Als hij die later verwerpt, wordt hij onderworpen aan de dood. Maar als hij één van de mensen van het Boek (namelijk, uit de joden of de christenen) was, moet hij om een moslim te worden, zeggen: ‘Ik heb de islam aanvaard.’ Dan wordt hij een moslim onderworpen aan de islamitische wetten. Als hij ze verwerpt, wordt hij gedood.” " http://www.maroc.nl/islam/forums/sho...=&pagenumber=2

Voor mij is Mohammed er te veel aan; kijk maar naar zijn levenswandel en vele onverdraagzame uitspraken in de -voor moslims heilige- Koraan van hem, of die aan hem zijn toegekend.
Wat een verschil met het Nieuwe Testament en het evangelie!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
De christelijke leer is inderdaad ook misbruikt geweest door geweldadige machtehebbers ... maar het verschil is dat bij de islam de leer en de profeet zelf geweldadig zijn .
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 11:11   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar is er een ernstige verwarring over de natuur en het wezen van God, waarbij het nabij zijn van God door elkaar wordt gegooid met pantheïsme!

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 januari 2005 om 11:13.
Oud 5 januari 2005, 13:31   #49
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar is er een ernstige verwarring over de natuur en het wezen van God, waarbij het nabij zijn van God door elkaar wordt gegooid met pantheïsme!
'God' is maar een woord en 'pantheïsme' is ook maar een woord. Er staat geschreven dat we geen godenbeelden mogen maken.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 11:40   #50
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Hierbij het gehele hoofdstuk 14 uit Johannes (nieuwe vertaling)

Hoofdstuk 14
[1] Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. [2] In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? [3] Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben. [4] Jullie kennen de weg naar waar ik heen ga.’

[5] Toen zei Tomas: ‘Wij weten niet eens waar u naartoe gaat, Heer, hoe zouden we dan de weg daarheen kunnen weten?

[6] Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. [7] Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’

[8] Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.

[9]
Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien?
[10] Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. [11] Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. [12] Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. [13] En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. [14] Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
[15] Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. [16] Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: [17] de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.
[18] Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. [19] Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. [20] Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. [21] Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’

[22] Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?

[23] Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. [24] Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben.
[25] Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
[27] Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. [28] Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik.
[29] Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. [30] Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over mij,
[31] maar zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.’

Ik vind dit een prachtige en heel typische tekst uit het Nieuwe Testament.

Geen mens weet exact wat er bedoeld wordt, zelfs de leerlingen van Christus weten niet wat hij bedoelt als ze rechtstreeks met hem praten.

In tegenstelling tot andere "godsdiensten" die voor alles klaar staan met een concreet antwoord in de concrete wereld en waarbij de "gelovige" niet meer hoeft na te denken maar volledig op automatische piloot als een robot rituelen uitvoert, is het christendom eerder een aansporing tot een mystieke zoektocht naar de "Waarheid". Al wat er gezegd wordt of geschreven staat in deze teksten van het NT mag je duidelijk niet letterlijk nemen, want anders doe je afbreuk aan het opzet van het geheel.

En het is ook een universele tekst. Wat met "Vader" en "Geest" en "Waarheid" bedoeld wordt, wordt ook niet expliciet vermeld. Het is aan de lezer om het zelf uit te maken wat er bedoeld wordt. Anders zou immers niet uitdrukkelijk de twijfel van de leerlingen benadrukt worden of opgenomen zijn. Maw: Jezus had zelf geen pasklaar antwoord!

Meer nog, dergelijke teksten geven meer voedsel aan het vermoeden dat de figuur van Jezus zelf wel eens volledig synthetisch zou kunnen zijn, gebruikt door de vroegste christenen als een metafoor van de "mensenzoon", zoon van "God" om mystieke waarheden te verkondigen.

Nog maar eens een bewijs dat christendom en islam totaal maar dan ook totaal NIETS met elkaar uitstaans hebben.

Laatst gewijzigd door Wreker : 6 januari 2005 om 11:41.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 11:45   #51
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het mystiek karakter van de koran is onmiskenbaar.
Er is aan de hele Koran geen ene letter mystiek. Op spiritueel vlak is de Koran een van de poverste en miinderwaardigste producten van de mens ooit.

Laatst gewijzigd door Wreker : 6 januari 2005 om 11:47.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 15:54   #52
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

de soefis lijken me toch nogal redelijk mystiek? of dom...dom kan ook gepast zijn, mja
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 16:53   #53
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Er is aan de hele Koran geen ene letter mystiek. Op spiritueel vlak is de Koran een van de poverste en miinderwaardigste producten van de mens ooit.
Hoogwaardigheden een intelectualiteit zijn niet geschikt voor idioten, Wanneer een boek tussen de handen van een idioot valt zal dat boek al haar waardigheden verloren gaan een er niets meer over zal blijven alleen gescheurde papieren een verloren kennis !!

Laatst gewijzigd door Lincoln : 14 januari 2005 om 16:55.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 17:05   #54
myrdjinn
Burgemeester

Standaard

kennis in de koran? er staat niets kennis in of toch absurd weinig; het is net als de bijbel een polemisch werk: het wil je overtuigen van een bepaald standpunt (+ het heeft meer weg van een handleiding dan de bijbel, dat wel).
Oud 14 januari 2005, 17:19   #55
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De koran is een boekje,dat haat,geweld en moord predikt .
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 21:02   #56
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Waarom wordt de Koran voorlopig niet verboden zoals de Bijbel destijds?
Maar ja, wie zal dat doen? Welk gezag is universeel voor de islam en kan dat?
Of horen OBL en de zijnen tot de ware islam? Zo ja dan zou ik me schamen moslim te zijn!

Het woord:
"ongelovigen": komt 262 keer in de Koran voor;
"In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle" : 112 keer
op http://www.xs4all.nl/~pvdmomin/koran.html
(geteld met Emeditor)
Ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat de islam een heksenjacht op "ongelovigen" is.
Terwijl vele voor hen ongelovigen diepgelovige en godvruchtige mensen zijn!
In de parabel van het onkruid laat Jesus het bestrijden van de ongelovigen over aan God (geprezen zij Zijn Naam!) of de Vader, veel moslims menen dit zelf te moeten doen.
...
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 21:35   #57
myrdjinn
Burgemeester

Standaard

- het woorden heidenen is nochtans ethymologisch gezien niet zo'n flatterend woordje.
- als paulus er niet was geweest, had je mss nooit iets van het christendom gehoord.
- wij hebben een renaissance gehad; blijkbaar nog niet gebeurd in de moslimwereld.
Oud 15 januari 2005, 00:09   #58
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
kennis in de koran? er staat niets kennis in of toch absurd weinig; het is net als de bijbel een polemisch werk: het wil je overtuigen van een bepaald standpunt (+ het heeft meer weg van een handleiding dan de bijbel, dat wel).
Het is niet aan u om te bepalen of er kennis in de koran bestaat , nogthans is het een "boek" ,Een en boek is voor zijn eigenaars die zullen wel de kennis eruit halen want zij zijn diegene die het begrijpen !!!
Oud 15 januari 2005, 00:11   #59
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
De koran is een boekje,dat haat,geweld en moord predikt .
Dat is hetgene wat jij eruit haalt een begrijpt !!

P.S: Lees nogmaals mijn reactie dan zult u het wel begrijpen maar dat zult u niet doen want u leest wat u wilt !!
Oud 15 januari 2005, 00:13   #60
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis
Waarom wordt de Koran voorlopig niet verboden zoals de Bijbel destijds?
Maar ja, wie zal dat doen? Welk gezag is universeel voor de islam en kan dat?
Of horen OBL en de zijnen tot de ware islam? Zo ja dan zou ik me schamen moslim te zijn!

Het woord:
"ongelovigen": komt 262 keer in de Koran voor;
"In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle" : 112 keer
op http://www.xs4all.nl/~pvdmomin/koran.html
(geteld met Emeditor)
Ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat de islam een heksenjacht op "ongelovigen" is.
Terwijl vele voor hen ongelovigen diepgelovige en godvruchtige mensen zijn!
In de parabel van het onkruid laat Jesus het bestrijden van de ongelovigen over aan God (geprezen zij Zijn Naam!) of de Vader, veel moslims menen dit zelf te moeten doen.
...
Ach lievertje wie is hier de heksenjacht aan het voeren ,ik zeker niet !!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be