![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel wat rondgezworven, ook qua woonplaats, in Vlaanderen, en woon nu in een andere streek dan die van mijn geboorte. Ik versta nog steeds niet de echt-oudere mensen die niks kennen van tussentaal of algemeen Nederlands, en die mijn buren nu zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hijzelf en andere journalisten werden soms 's avonds opgebeld door de taal'commissaris' die hen hun fouten aanwreef. Waren die journalisten dan ook 'gemakzuchtigen'? Ik beweer nog steeds dat, zowel in Nederland als in Vlaanderen, nog geen 10 procent "Algemeen Nederlands" kan spreken. Televisie-nieuwslezers in beide landen zijn wellicht topfiguren als het om Algemeen Nederlands gaat. Wel, laat mij en jou een fragment horen van een van hen, en jij en ik weten na max vier woorden of het gaat om een Vlaming of om een Nederlander. Conclusie: een van hen spreekt geen echt Algemeen Nederlands. Ik maak me nog sterker: jij spreekt helemaal geen Algemeen Nederlands. Ge kunt er geen kloten van. Net als ik trouwens. Tenzij je getraind zou geweest zijn in een opleiding als germanist.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stukske van de boerenkrijg, dat speelde zich zelf in Limburg af als ik mij niet vergis. Ik vind het goed in de zin dat het toegankelijk is voor mensen die verder niks met geschiedenis hebben. Ge weet ook dat ge alleen al over de Bourgondiers 10 afleveringen kunt vullen. Dat je alleen al over de periode 1300 tot 1315 makkelijk een aflevering of 3 kunt maken. (maar dat zou ook tonen hoe groot en belangrijk Vlaanderen (sorry Limburg ![]() Koning Willem wordt ook "vergeten" (die heeft echt een rol in de industrialisering van Vlaanderen gespeeld) Men had inderdaad ook aandacht mogen besteden aan het feit dat Limburg lange tijd niet bij "Vlaanderen" behoorde, maar dus deel uitmaakte van andere rijken. Dat kan nog een historische reden zijn voor het welbekende "Limburggevoel" verder vindt ik jullie wel toffe gasten als er gefeest moet worden en meestal lieve vriendelijke mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom niet? Dat soort zinnen wordt alvast meer gebruikt in de Vlaamse woonkamer dan het algemeen Nederlands. Mag tv dan geen afspiegeling meer zijn van het kijkpubliek?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar doordat we het noorden met zijn grammatikale ziekte van het genusverlies zijn achternagelopen is ons AN daardoor besmet geraakt. Dat uit zich ook in het niet meer toepassen van verbuigingen (de eind -"en") voor mannelijke bezittelijke en bijvoeglijke naamwoorden. Wanneer men niet meer het minste genusgevoel heeft komt natuurlijk het "eenheids-een" bovendrijven voor de drie geslachten. "Kast" en "tafel", alles wordt "hij" genoemd in het noorden. Onze taal werd genivelleerd naar beneden om tegemoet te komen aan de gemakzucht uit het noorden. En dat doet deze taalpurist zijn taaltenen krullen omdat het o zo verkeerd klinkt. "Uwe nieuwen auto is ne schone ! " en al het andere doet pijn in mijn oren. Wil ik dan dan tussentaal promoten ? Neen, maar net zoals onze dialekten heeft tussentaal nog wel een korrektere grammatika, en het is jammer dat onze standaardtaal onder invloed van het noorden werd verkleuterd en genivelleerd. En die ziekte gaat nog steeds verder als een sluipend gif. Als ik op marktplaats.nl een kast koop, vraagt men mij wanneer ik "hem" kom halen. ![]() Het ligt in de lijn der verwachtingen dat men de grammatika daaraan zal aanpassen en het eenheidsgenus in het Nederlands zal invoeren zoals we dat kennen in het Engels, een totaal gedegenereerde "kreolentaal".
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat echt tenenkrommend is, zonder de taalnazi uit te willen hangen, dat is dat letterlijk vertalen uit het Engels. Meerdere krantenredacties maken zich daar schuldig aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar drilden ze er elk spoor van dialect uit, heel bewust en gericht. Een oud lerares nederlands van mij bleek uit aantwaarepe te komen, ik kon haar nauwelijks geloven. Zes maand hebben ze aan haar uitspraak moeten werken om dat eruit te kweken vertelde ze. Maar het is gelukt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar op zich heb ik helemaal niets tegen het bestaan van een standaarduitspraak, integendeel zelfs. Ik stel me enkel de vraag wanneer, door wie, en waar, die norm werd bepaald ? Kortom, een vraag naar de ontstaansgeschiedenis van de standaarduitspraak. En dat zowel wat die in het noorden als die in het zuiden betreft.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neen, ik ben niet blij met taalverkleutering en nivellering naar beneden toe. We hadden "grotendeels" bij de spelling van De Vries en Te Winkel moeten blijven en de spelling Marchant niet mogen aannemen of slechts te dele; zonder de gramatikale amputaties waarover ik het had. Maar goed, ik zal u dus geen lidkaart kunnen verkopen van de Vereniging ter Herinvoering der Genitief. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En ja, het is natuurlijk "des genitiefs". Want de genitief is schoon; HIJ is schoon.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jammer dat Alva zo zijn boekje te buiten ging. Een Brabants-Vlaamse leidcultuur had het nooit zo laten lopen.
Laatst gewijzigd door Weyland : 23 februari 2023 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Antwerpen zou nu een miljoenenstad geweest zijn. En de Zuidelijke Nederlanden zouden een handelscentrum van grote betekenis zijn gebleven... En toen de klootzak weg was werd hij wat later afgelost door Lowie 14 om ons industrieel weefsel voor zeer lange tijd te vernietigen. De achterstand die we opliepen door toedoen van de Spaanse en Franse legers hebben we nooit meer kunnen inhalen. We hadden DE Europese topregio bij uitstek kunnen zijn !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2023 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb vroeger op internaat gezeten met medestudenten van zowat overal in Vlaanderen.
Op mijn werk idem. Collega's zowel van Limburg als van de kust. Allemaal te verstaan. Ik heb echt geen nood aan een nieuw "Hier Spreekt Men Nederlands" zoals in de jaren 60. Het betuttelen mag wel eens ophouden.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tussentaal is slechts “belangrijk” als het niet anders kan, dus wanneer de spreker niet in staat is AN te gebruiken en toch iets wil mededelen.
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met al die dialecten spreek ik meer een tussen dialect die zowat overal past.
Echt beschaafd Nederlands kom ik bijzonder weinig tegen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 23 februari 2023 om 19:57. |
![]() |
![]() |