Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2023, 17:06   #41
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Blijkbaar niet.

Of wacht, wellicht zullen de Angelsaksen er rekening mee hebben gehouden dat minstens één intelligente oorlogsjournalist zou opperen/verwachten dat ze 'iets typisch' zouden durven te doen, en dan doen ze dat uiteraard net NIET.

Typisch Angelsaksisch.
Een kluwen van intriges ondertussen dat de transparantie profeet nog steeds vast zit.

Daarbij....bent u zo zeker dat dat Oekraïns (zeg maar NATO) offensief niet reeds begonnen is?

Laatst gewijzigd door Bach : 11 mei 2023 om 17:19.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 17:17   #42
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Dat zou kunnen... Victory day in Rusland betekent erg veel, gezien hun land de grootste humanitaire tol betaald heeft tijdens W.O. II. Moeten vechten op victory day zou al een eerste aanval zijn op de moraal en de instelling van de Russische strijdkrachten.

Wat dan weer moeilijker met die veronderstelling te rijmen valt, is dat de curfew in Kherson morgen om 06u stopt. Theoretisch gezien is dat dus een dag te vroeg.
Dat klopt zeker, en je zal me de nazi-legers hier zeker niet horen verdedigen, alleen stel ik me de vraag hoeveel van die 27 miljoen niet zijn omgekomen door de krankzinnige beslissingen van vadertje Stalin, een bloemlezing:

- burger mochten steden in de frontzone onder geen beding verlaten, terwijl er bijvoorbeeld in Stalingrad huis-aan-huis-gevechten waren mochten zelfs de kinderen niet geëvacueerd worden.

- daarop voortbouwend: burgers die probeerden te vluchten uit bijvoorbeeld Moskou werden in de rug neergeschoten door de NKVD (in jaren '90 nog getuigenis gezien van bejaarde NKVD'er die verklaarde dat hij trots was op die "verraders" geschoten te hebben)

-Russische soldaten werden en masse naar de frontlinie gestuurd ZONDER wapens, de regel was één wapen voor twee soldaten. Ook hierover herinner ik me een getuigenis van een Duitse veteraan die vertelde hoe hij rijen Sovjetsoldaten neermaaide die naar de Duitse linies kwamen toegelopen met enkel... een stok in de hand.

- Sovjetsoldaten die even aarzelden bij een van de vele zinloze stormlopen, werden genadeloos neergeschoten door de NKVD'ers die achter hen stonden opgesteld.

- Maarschalk Zjoekov liet hele eenheden bewust door mijnenvelden lopen: "een gemakkelijke manier van ontmijnen"

- Compleet krankzinnige veldslagen om steden die totaal niet strategisch waren etc...

--> 27 miljoen doden, hoeveel ervan door dit soort krankzinnige situaties aan de Sovjetzijde?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 11 mei 2023 om 17:21.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 17:56   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

1) Een kluwen van intriges ondertussen dat de transparantie profeet nog steeds vast zit.

2) Daarbij....bent u zo zeker dat dat Oekraïens (zeg maar NATO) offensief niet reeds begonnen is?
1) Misschien wel, ja.

Waarschijnlijker lijkt mij een 'stuurloze' kettingreactie van botsende incompetenties op alle mogelijke relevante niveaus, zoals dat meestal gaat.

2) Uit het gebrek aan reacties vanwege 'het Kremlin' durf ik af te leiden dat er nog géén 'NATO-offensief' begonnen is.

Het is uiteraard mogelijk dat ik niet over alle nodige informatie beschik.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 19:04   #44
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Misschien wel, ja.

Waarschijnlijker lijkt mij een 'stuurloze' kettingreactie van botsende incompetenties op alle mogelijke relevante niveaus, zoals dat meestal gaat.

2) Uit het gebrek aan reacties vanwege 'het Kremlin' durf ik af te leiden dat er nog géén 'NATO-offensief' begonnen is.

Het is uiteraard mogelijk dat ik niet over alle nodige informatie beschik.
Oekraïne is 500 meter opgeschoven richting oosten. Zonder offensief zal dat niet gegaan zijn. Maar misschien wil men wat meer dood zien? Voor mij staat iedereen die niet wil dat dit bloedvergieten direct stopt aan de verkeerde kant van de geschiedenis.

Verrassend toont zelfs Trump dat hij niet aan die verkeerde kant van de geschiedenis wil staan. In tegenstelling tot degenen die hem interviewden...

Citaat:
Donald Trump, in an interview with a CNN journalist; had the following conversation about the War in the Ukraine:

- And within 24 hours this war would be over.

- Do you want Ukraine to win?

- I don’t think in terms of “win-lose”, I want everything to end, to stop killing there, to separate these people in different corners of the ring.

- Can I continue ... You made a very important statement. Can you directly say whose victory you want in this war - Ukraine or Russia?

- I don't want anyone else to die. They are dying there - both Russians and Ukrainians. I want this to stop. And I would put an end to it in 24 hours. But here we need a presidential that will...

- You never said that you would like Ukraine to win...
(Mango press)

Laatst gewijzigd door Bach : 11 mei 2023 om 19:10.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 19:10   #45
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Dat klopt zeker, en je zal me de nazi-legers hier zeker niet horen verdedigen, alleen stel ik me de vraag hoeveel van die 27 miljoen niet zijn omgekomen door de krankzinnige beslissingen van vadertje Stalin, een bloemlezing:

- burger mochten steden in de frontzone onder geen beding verlaten, terwijl er bijvoorbeeld in Stalingrad huis-aan-huis-gevechten waren mochten zelfs de kinderen niet geëvacueerd worden.

- daarop voortbouwend: burgers die probeerden te vluchten uit bijvoorbeeld Moskou werden in de rug neergeschoten door de NKVD (in jaren '90 nog getuigenis gezien van bejaarde NKVD'er die verklaarde dat hij trots was op die "verraders" geschoten te hebben)

-Russische soldaten werden en masse naar de frontlinie gestuurd ZONDER wapens, de regel was één wapen voor twee soldaten. Ook hierover herinner ik me een getuigenis van een Duitse veteraan die vertelde hoe hij rijen Sovjetsoldaten neermaaide die naar de Duitse linies kwamen toegelopen met enkel... een stok in de hand.

- Sovjetsoldaten die even aarzelden bij een van de vele zinloze stormlopen, werden genadeloos neergeschoten door de NKVD'ers die achter hen stonden opgesteld.

- Maarschalk Zjoekov liet hele eenheden bewust door mijnenvelden lopen: "een gemakkelijke manier van ontmijnen"

- Compleet krankzinnige veldslagen om steden die totaal niet strategisch waren etc...

--> 27 miljoen doden, hoeveel ervan door dit soort krankzinnige situaties aan de Sovjetzijde?
Die lelijke kant gaan ze er inderdaad nooit bijvertellen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 10:09   #46
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Uiteraard gaat het daar ook om. Als dat op het moment dat ze werden gedood burgers/inwoner waren van de Oekraïnese SR.

Waarom zouden die niet mee mogen tellen? Zijn Joodse en Russischtalige Oekraïners geen Oekraïeners?
Ok dus kunnen we dan afleiden dat 80procent van de ukrainse burgerdoden door de nazaten van degenen die nu de dienst uitmaken in Ukraine afgeslacht werden?
Oud 26 mei 2023, 13:16   #47
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oekraïne is 500 meter opgeschoven richting oosten. Zonder offensief zal dat niet gegaan zijn. Maar misschien wil men wat meer dood zien? Voor mij staat iedereen die niet wil dat dit bloedvergieten direct stopt aan de verkeerde kant van de geschiedenis.

Verrassend toont zelfs Trump dat hij niet aan die verkeerde kant van de geschiedenis wil staan. In tegenstelling tot degenen die hem interviewden...

(Mango press)
Wat een slappe houding...

Uiteraard moet de oorlog niet eindigen onder eender welke voorwaarde. Want dan pakt Putin over een paar jaar terug een hapje.

Nee, er moet duur betaald worden en liefst voor een dorre lap grond zonder inwoners.
Oud 26 mei 2023, 13:23   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oekraïne is 500 meter opgeschoven richting oosten. Zonder offensief zal dat niet gegaan zijn. Maar misschien wil men wat meer dood zien?
Uiteraard ! ALLES moet er ginder aan, en zoveel mogelijk Russisch kanonnenvlees. De enige limiet is wanneer Oekraine totaal is "opgebruikt" daar geen vechtbaar wezen meer van rondloopt, en de puinhoop totaal is he. Zolang er nog een op te gebruiken Oekrainer is die nog wat Russische kanonnenvlees erdoor kan draaien, zou het idioot zijn om te stoppen.

De prijs moet voor de Russen zo hoog mogelijk zijn, zonder dat we zelf iemand van eigen volk moeten opofferen. De kans om pseudorussen kunnen op te gebruiken is een die men niet kon laten links liggen, dit was gewoon een geniaal aanbod op een zilveren bordje.

En waarschijnlijk vinden de Russen dat OOK fantastisch, want ze blijven maar komen en blijven maar komen he Iedereen kontent blijkbaar

Het zou heel sneu zijn mochten de Russen het nu al beu zijn en het afbollen uit Oekraine. Dan zouden we pas serieus met brokken zitten die we zelf moeten opkuisen. Maar gelukkig hebben de Russen daar totaal geen goesting in, en willen meer en meer doden en vleesmolen. Zij vragen, wij draaien he

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 mei 2023 om 13:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2023, 21:09   #49
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- burger mochten steden in de frontzone onder geen beding verlaten, terwijl er bijvoorbeeld in Stalingrad huis-aan-huis-gevechten waren mochten zelDe vreemdelingencorona van Gent staat vol van die blauw witte herbruikbare zakken van Action, gevuld met kapot of vuil vanalles.fs de kinderen niet geëvacueerd worden.

Dat was allemaal hier in BE in WO I ook zo hoor.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2023, 16:55   #50
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het krekengebied aan de oostelijke oever van de Dnipro zou al enkele weken bezoek krijgen van verkenningsoperaties.

https://twitter.com/robert_bor/statu...59934669651968

https://understandingwar.org/backgro...-april-22-2023

Dit is wellicht niet het langverwachte tegenoffensief, maar wel een manier om een deel van de Russische troepen weg te krijgen van de plaatsen waar het tegenoffensief zal gebeuren.

Hier videobeelden waarin de Oekies aan het werk zijn in Dachy:

https://twitter.com/Ukrainene/status...86279520845824

Dachy is een vakantiedorp. De naam betekent letterlijk "datsja's".
Twee maand en één zondvloed later. De Oekraïeners zijn een serieuze poging aan het ondernemen om een bruggenhoofd te slaan op de linker Dnipro oever.

Twee Russische militaire bloggers, Sasha Kots en Romanov, melden dat de Oekies Dachy hebben veroverd. En nu staat Oleshky op het spel. Verder stroomafwaarts, in de deltamonding van de Dnipro, zou het front ook aan het verschuiven zijn in het nadeel van de Russen.

https://twitter.com/NOELreports/stat...92695689732096

Citaat:
@NOELreports

After Kots, also Romanov confirms the Ukrainian presence.

"The enemy controls the Dacha's near Oleshki. Yesterday a company (second image) was sent to assault them but this attempt, to put it mildly, failed. The shores near Hola Prystan went further into the gray zone."

26 Jun 2023
https://twitter.com/region776/status...23852456247297

Citaat:
@region776

? OLESHKI ?

The Armed Forces of Ukraine knocked out Russian troops from a forest plantation north of the city of Oleshki and advanced along the Antonovsky bridge. Fierce fighting continues.

26 Jun 2023
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2023, 17:16   #51
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Regelrechte onzin, wat je hier zegt. Sorry.
Oud 26 juni 2023, 19:45   #52
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
het is duidelijk dat Ukraine Bakhmoet blijft verdedigen omdat de Russen er bij bosjes sneuvelen in een ratio die gunstig voor ukraine. De Russen kunnen niet anders dan vlees in de molen blijven sturen omdat enkel een inname van een onbeduidend stadje verder gezichtsverlies voor de kleine Fuhrer kan voorkomen. Zelfs als daar tienduizenden russische doden tegenover staan.
Waar haal je die duidelijkheid?
Het lijkt me niet dat de OEKs efficient oorlog voeren.
Neem nu die wel erg opvallende zaak van de Leopards en Bradleys brandend/kapot/verlaten in een mijnenveld.
Je zou denken dat ze met die Westblok iconen toch wel overdacht en efficient inzetten. Maar niet dus. De eerste inzet en dan dit.
De manier waarop ze daar staan, is al opmerkelijk, in een soort van boogvormig kluitje vlak op elkaar.
Het lijkt wel alsof ze een Amerikaanse wildwest show wilden na-apen.
Als kolonisten indianen zag afkomen gingen ze met hun huifkarren in een cirkel gaan rijden. Hun Westblok Wapensinterklazen hebben strips van De Blauwbloezen als handleidingen voor hun wapentuig gestuurd.
Oud 26 juni 2023, 20:12   #53
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Regelrechte onzin, wat je hier zegt. Sorry.
Hee, lees de boekskes eens van heemkundige kringen van oost en vooral west vlaanderen. Daar lees je getuigenissen van meemakers over hun leven onder het juk van befhelhebbers.
Zelfs in WO2 gebeurde dat. Lees eens over wat er gebeurde bij het Lys kanaal.
Dat heet nu het Schipdonkkanaal, afleidingskanaal van de Leie, en werd noordelijk gelegd in de bedding van het oudste (middeleeuwen) kanaal van Vlaanderen, het Lievekanaal.
Vooral in het zuidelijk traject ging het er "bot" aan toe, tegen eigen soldaten.
Het was zelfs zodanig dat de Duitsers het uitbuitten, ze lieten pamfletten vallen met teksten om hen op die basis over te halen zich over te geven, dan gingen ze verlost zijn van hun juk en mochten ze terug naar huis. Velen deden dat, maar dat terug naar huis bleek wel gelogen.

Je zit hier selectief blind te wezen.
Oud 30 juni 2023, 22:36   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kluwen van intriges ondertussen dat de transparantie profeet nog steeds vast zit.

Daarbij....bent u zo zeker dat dat Oekraïns (zeg maar NATO) offensief niet reeds begonnen is?
NAVO? Waar ziet u dan wel NAVO-troepen? Wacht, u komt binnenkort af met begrippen als "proxy oorlog" e.d. Hebt u zich dan verveld tot Poetintrol?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2023, 22:38   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, koning Albert deed er alles aan om dergelijke zaken te vermijden. In het Frans leger heeft men enkele keren zo'n bevlieging gehad, maar men heeft al snel ingezien dat zo'n strategie - nu ja, eigenlijk is het een teken van een totaal gebrek aan strategie - alleen maar het eigen leger ontwricht.
Oud 30 juni 2023, 22:43   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haal je die duidelijkheid?
Het lijkt me niet dat de OEKs efficient oorlog voeren.
Neen? Hoe komt het dan toch dat het machtige, onoverwinnelijke, glorierijke Russische leger nog steeds niet paradeert in de straten van Kiev?
Oud 30 juni 2023, 23:08   #57
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
NAVO? Waar ziet u dan wel NAVO-troepen? Wacht, u komt binnenkort af met begrippen als "proxy oorlog" e.d. Hebt u zich dan verveld tot Poetintrol?
Bach is een dualist. Iemand die eigenlijk kritisch wil zijn, maar in de Russische fuik/hersenspoeling is terecht gekomen.

Laatst gewijzigd door Walvader : 30 juni 2023 om 23:10.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 05:49   #58
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelf nu de Dnipro opnieuw in zijn "natuurlijke" bedding terechtgekomen is,en het eerder overstroomde land aan het vrijkomen en opdrogen is,is het niet evident om over te steken....

Het is nog steeds moeilijk te zien hoe van over de Dnipro een groot of vooral SNEL offensief kan gelanceerd worden .Veel essentieler zou KUNNEN zijn (ben tenslotte maar een laptop-veldmaarschalk ver weg ervandaan natuurlijk) zou het vrijmaken van de monding van de rivier zijn ,tot tientallen kilometers oostwaarts,waarbij ook de Kinburn veroverd wordt...Dat zou dan meteen betekenen dat de haven van Mikolayev helemaal vrijkomt.

In dat licht kan mogelijk de weer oplaaiende strijd om de eilanden in de rivier gezien worden.Meerdere van die eilanden waren ook een tijdje onder water verdwenen maar ze komen nu terug,en groter dan ooit....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 juli 2023 om 05:53.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 06:01   #59
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Bach is een dualist. Iemand die eigenlijk kritisch wil zijn, maar in de Russische fuik/hersenspoeling is terecht gekomen.
De allerindividueelste Emoties van misplaatste allerindividueelste Gedanken.

Ook een interpretatie...
Oud 1 juli 2023, 08:27   #60
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Hee, lees de boekskes eens van heemkundige kringen van oost en vooral west vlaanderen. Daar lees je getuigenissen van meemakers over hun leven onder het juk van befhelhebbers.
Zelfs in WO2 gebeurde dat. Lees eens over wat er gebeurde bij het Lys kanaal.
Dat heet nu het Schipdonkkanaal, afleidingskanaal van de Leie, en werd noordelijk gelegd in de bedding van het oudste (middeleeuwen) kanaal van Vlaanderen, het Lievekanaal.
Vooral in het zuidelijk traject ging het er "bot" aan toe, tegen eigen soldaten.
Het was zelfs zodanig dat de Duitsers het uitbuitten, ze lieten pamfletten vallen met teksten om hen op die basis over te halen zich over te geven, dan gingen ze verlost zijn van hun juk en mochten ze terug naar huis. Velen deden dat, maar dat terug naar huis bleek wel gelogen.

Je zit hier selectief blind te wezen.
Ik ken de regio maar al te goed, want ik ben er opgegroeid, en heb ook met vele oud-strijders gesproken en literatuur over gelezen. Wat je zegt is onzin. Ik heb weet van één incident waarbij Belgische soldaten op Belgen schoten. Meer bepaald in Vinkt: daar hadden Duitsers Belgische krijgsgevangen voor hen uitgedreven (tegen alle oorlogsrecht in), met de gedachte dat ze dan ongehinderd zouden kunnen oprukken. Pech voor hen: in Vinkt lagen een paar regimenten Ardense Jagers (die Ardennezen keken echt naar niets) en die hebben dan inderdaad massaal het vuur geopend. Gevolg: iedereen dood - Duitsers én Belgische krijgsgevangenen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be