Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Hoe verloopt het komende lente-offensief voor Oekraïene
Het wordt een absolute crash & burn 5 14,29%
Het wordt een PR-offensief maar er verandert niet veel 12 34,29%
Oekraïene slaagt erin op te rukken en verovert toch belangrijke steden zoals Melitopol 10 28,57%
Oekraïene verovert de Krim, de Donbass of beide en verslaat Rusland 5 14,29%
Prins Laurant 3 8,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2023, 17:21   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Zaken die nu al wat waard zijn en mogelijks in de toekomst nog veel meer waard zullen zijn.
Het blijft dus een beloning voor de agressor.
En een agressor belonen is toch wel vragen om meer agressie lijkt me.
Misschien niet onmiddellijk.
Het punt is natuurlijk dat wat de Russen doen in Oekraine, wij van plan zijn te doen elders in de wereld he. De enige reden waarom die inval van de Russen "slecht" is, is omdat die niet ONZE inval ergens anders is en dat de Russen potentieel in onze richting komen. Maar vroeg of laat moeten we toch elders dingen gaan pikken. Dus moeten we nu niet teveel op de nagel van "rechtsprincipes" en zo kloppen (tenzij voor de show omdat het ons deze keer uitkomt), want dat zou ons later, als we elders zelf dingen gaan halen, zuur kunnen opbreken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2023 om 17:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 19:47   #42
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is natuurlijk dat wat de Russen doen in Oekraine, wij van plan zijn te doen elders in de wereld he. De enige reden waarom die inval van de Russen "slecht" is, is omdat die niet ONZE inval ergens anders is en dat de Russen potentieel in onze richting komen. Maar vroeg of laat moeten we toch elders dingen gaan pikken. Dus moeten we nu niet teveel op de nagel van "rechtsprincipes" en zo kloppen (tenzij voor de show omdat het ons deze keer uitkomt), want dat zou ons later, als we elders zelf dingen gaan halen, zuur kunnen opbreken.
Je standpunten zijn intussen gekend.
Die van mij ook.

Momenteel ga ik dus passen om nog eens de bekende ouwe wijn in een nieuw zakje te gieten, maar ooit …
Oud 11 mei 2023, 17:40   #43
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

President Zelensky zelf heeft ondertussen duidelijk gemaakt wat we allemaal wel konden vermoeden.....de Oekrainers voelen zich niet klaar,specifiek materiaalsgewijs,om het offensief al te beginnen...Hij stelde duidelijk dat Oekraine niet bereid is tijd voor mensenlevens in te ruilen als het anders gewoon een kwestie is van de rangen nog wat op te vullen met militair materiaal...

Wel,het is natuurlijk maar de vraag of het wel verstandig is de Moskovieten veel extra tijd te geven......

Maar ondertussen,we zien het bij Bahmut waar de confrontaties toch zowat het hevigst zijn,zijn er andere methoden....

De dood der duizend steken,zo doden horzels zelfs een beer...
Want,algemeen beschouwd,raken de Oekrainers steeds beter uitgerust en verwerven steeds meer UKR eenheden relevante training en ervaring,terwijl dat aan Russische kant,laat mij het mild stellen,niet echt uit de verf komt...

Laatst gewijzigd door kelt : 11 mei 2023 om 17:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 19:07   #44
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
President Zelensky zelf heeft ondertussen duidelijk gemaakt wat we allemaal wel konden vermoeden.....de Oekrainers voelen zich niet klaar,specifiek materiaalsgewijs,om het offensief al te beginnen...Hij stelde duidelijk dat Oekraine niet bereid is tijd voor mensenlevens in te ruilen als het anders gewoon een kwestie is van de rangen nog wat op te vullen met militair materiaal...
Tuurlijk... Als de Russen ze in een even snel tempo blijven vernietigen, kan hij dat riedeltje nog lang blijven herhalen, alleen geloof ik het niet. Er duiken ondertussen toch wel erg veel getuigenissen op van brigades die amper materiaal hebben. En mensenlevens inruilen doet hij al 9 maand aan een stuk in Bakhmut. Uit de gelekte documenten van het Pentagon bleek dit zelf om een 7 v 1 ratio te gaan dus zoveel problemen zal hij daar wel niet mee hebben...

Citaat:
Wel,het is natuurlijk maar de vraag of het wel verstandig is de Moskovieten veel extra tijd te geven......

Maar ondertussen,we zien het bij Bahmut waar de confrontaties toch zowat het hevigst zijn,zijn er andere methoden....

De dood der duizend steken,zo doden horzels zelfs een beer...
Want,algemeen beschouwd,raken de Oekrainers steeds beter uitgerust en verwerven steeds meer UKR eenheden relevante training en ervaring,terwijl dat aan Russische kant,laat mij het mild stellen,niet echt uit de verf komt...
Tijd geven? Het enige wat Zelenski tot nu toe gedaan heeft is tijd rekken. Tijd rekken om de oorlog te laten doorgaan terwijl hij weet dat die al verloren is. Als hij dat niet doet, dan is de onderhandelingstafel het alternatief ( dan mag hij opkrassen naar de VS.). Vandaar dat dat offensief er sowieso moet komen.

Update: op verschillende telegramkanalen beginnen meldingen te komen dat in tegenstelling to wat Zelenski beweert, het offensief begonnen zou zijn. Blijkbaar is er beweging in de richting van Kharkiv en wordt ook de frontlijn rond Bakhmut actiever

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 11 mei 2023 om 19:17.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 21:27   #45
R. Kipling
Gouverneur

Standaard Update

Ribar is het eerste betrouwbare Russischgezinde telegramkanaal dat meent dat de eerste operaties van het lenteoffensief plaatsvinden in de vorm van verkenningsoperaties. Verder maakt het de bemerkingen dat:

-De concentratie van vijandelijke troepen op de rechteroever in de regio's Kherson en Nikolaev vrij hoog zou zijn: tot 35.000 soldaten zouden er in staat van paraatheid gebracht worden. Er is niet zoveel apparatuur als in de regio Kharkiv, maar er wordt veel nadruk gelegd op drones.

-Een landingsoperatie wordt in Bersilav voorbereid: deze is alleen mogelijk op boten met lichte motoren (bij de vorige poging waar de Oekraïeners de kerncentrale van Enerhodar trachtten in te nemen, werden de barges per direct aan gort geschoten). Het nadeel met de lichte bootjes is dat die nogal teer zijn aan en nogal makkelijk onder vuur zullen komen te liggen van de gebruikelijke AK-74. Ze "landingsboten" noemen is een beetje overdreven.

- in de richting van Kharkov heeft het Oekraïense leger tot 20.000 reguliere militairen en 10.000 leden van de territoriale verdediging. De groepering is vrij krachtig geconcentreerd. MLRS HIMARS en OTRK "Tochka-U" werden ingezet. Er zijn magazijnen met drones gecreëerd, al zouden naar verluid deze laatsten reeds buiten werking gesteld zijn door de RF-strijdkrachten.

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 11 mei 2023 om 21:29.
Oud 11 mei 2023, 22:30   #46
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Ribar is het eerste betrouwbare Russischgezinde telegramkanaal
Contradictio in terminis.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 07:55   #47
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat ze nog wachten op droog weer, het is nog te nat voor zwaar materieel.

Hoe dan ook verwacht ik dat ze vlug terrein zullen veroveren, de Russische troepen vluchten vanaf dat ze kunnen vanwege achterlijke commandanten die geen respect hebben voor hun eigen troepen.

Eerlijk gezegd verwondert het me dat er nog geen grootschalige muiterij is uitgebroken, als ik daar zo behandeld zou worden dan is mijn eerste kogel voor zo'n commandant. Blijkbaar gaan ze te vlug dood om te kunnen muiten.

Russian troops abandon positions near Bakhmut, says Wagner boss
https://www.aljazeera.com/news/2023/...ys-wagner-boss

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 12 mei 2023 om 08:05.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 09:25   #48
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Citeren niet, maar heb even gegoogled:

Op 9 februari 2022 klonk het zo:

https://www.bbc.com/news/world-europe-60299790
"Macron zegt...." heet het in dit artikel. Putin geeft nochtans vaak een openbare speech. We zouden kunnen pogen te weten te komen war hij zelf zei.

Ten tweede is 9 februari vóórdat Zelensky hardop zei nucleaire wapens na te streven na zijn bezoek aan de 'NATO' (München meen ik). En het is ook vóórdat Oekraïne zijn bombardementen op de contactlijn in Donbass gevoelig opvoerde in februari in de week voor de Russische invasie. Dit laatste is na te gaan via het OSCE en wordt gemakkelijk over het hoofd gezien in de westerse media.

De escalatie was reeds geprogrammeerd.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 mei 2023 om 09:28.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 06:06   #49
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is een beetje een rare sfeer ongetwijfeld.Als de UKR's al een groot offensief ergens voorbereiden dan is het aan niemand duidelijk van waar dan wel...Gezien het toch vrij moeilijk moet zijn om concentraties van troepen en materiaal verborgen te houden in deze tijden zouden we voorzichtig kunnen postuleren dat het niet voor deze maand meer zal zijn.De Oekrainse President gaf dat dan al aan..."we zijn nog niet volledig"..

Wat WEL duidelijk is,is dat de UKR's in de bekende actieve frontsecties de tafels aan het draaien zijn...

Ten noordwesten van Bahmut,boven Khromove,is op de ISW kaarten te zien dat reeds een aanzienlijk stuk land in een paar dagen genomen is...Die "tang" die zich al een paar maanden rond Bahmut aan het vormen was,verliest een van zijn bekken.
Ook ten zuidwesten van de stad wordt toenemende UKR activiteit waargenomen....Het plan is ongetwijfeld om ook daar de Russische lijnen zo te destabiliseren dat de aanwezige piotten zich plotsklaps een dringende afspraak elders zullen herinneren...

Van ver weg,aan het Kherson front wordt gemeld dat steeds meer van die uitgebreide reeds eilanden in de delta van de Dnipro al in Oekrainse handen zijn,zo valt de ganse benedenloop van de rivier tenslotte onder hun controle...Of- en hoeveel (of hoe weinig) UKR-troepen op regelmatige basis op de linkeroever opereren wordt niet medegedeeld....Maar het algemene patroon is dat dit front,dat maandenlang gekenmerkt werd door uitwisseling van ordnance, steeds wakkerder wordt...

Van diep in de "bevrijde" gebieden komt ondertussen een vrijwel onafgebroken reeks berichtjes van collaboreurs wiens voertuigen plotsklapse en ongetwijfeld ongeplande demontage vertoonden,en ik weet begot niet of er in en om Melitopol nog knooppunts- en depot activiteiten van militaire aard mogelijk zijn,zo aanhoudend zijn de UKR lange-afstandsaanvallen en verzetsactiviteiten....Dat is overigens al een probleem van dag 1,hun zeer zwakke-,en verouderde logistiek....Als er een punt is waarop de UKR BLIJVEN beuken is het wel dat....

ik heb het al een paar keer geschreven,het wordt de taktiek van "de dood der duizend steken"....Het probleem voor de Moskovieten lijkt mij dat ze zich niet goed lijken te kunnen losmaken van de linies om zich terug te plooien in al die vestingswerken die ze in de diepte aangelegd hebben...Terugtocht en herontplooing onder vuur,met veelal half getrainde en amper gedisciplineerde manschappen moet zowat een van de moeilijkste operaties zijn die er bestaan....
Verder wordt gemeld dat een bont verzamelingetje van PMC's (5,6...10?) actief is geworden aldaar en op de Krim....Het laat zich in vraag stellen wat daarvan het nut is?

Laatst gewijzigd door kelt : 13 mei 2023 om 06:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 11:18   #50
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me dat het offensief al bezig is maar dan niet 1 grote aanval maar inderdaad de dood met duizend naalden, gewoon verder doen met wat ze bezig zijn en wat opvoeren. En het lijkt te werken, ik zie niet goed hoe Rusland deze oorlog kan winnen zolang wij materiaal leveren. Hoogstens een soort patstelling ergens en dan nog.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 12:50   #51
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is een beetje een rare sfeer ongetwijfeld.Als de UKR's al een groot offensief ergens voorbereiden dan is het aan niemand duidelijk van waar dan wel...Gezien het toch vrij moeilijk moet zijn om concentraties van troepen en materiaal verborgen te houden in deze tijden zouden we voorzichtig kunnen postuleren dat het niet voor deze maand meer zal zijn.De Oekrainse President gaf dat dan al aan..."we zijn nog niet volledig"..
Als er al een offensief komt, zal dat dus een PR-offensief zijn. De reden waarom er geen groot komt, is omdat er ondertussen veel te veel materiaal gesneuveld is. Ook heeft Rusland zo goed als luchtsuperioriteit. De enkele gekregen MIG's zullen dat tij zeker niet kunnen keren.

Citaat:
Wat WEL duidelijk is,is dat de UKR's in de bekende actieve frontsecties de tafels aan het draaien zijn...

Ten noordwesten van Bahmut,boven Khromove,is op de ISW kaarten te zien dat reeds een aanzienlijk stuk land in een paar dagen genomen is...Die "tang" die zich al een paar maanden rond Bahmut aan het vormen was,verliest een van zijn bekken.
Ook ten zuidwesten van de stad wordt toenemende UKR activiteit waargenomen....Het plan is ongetwijfeld om ook daar de Russische lijnen zo te destabiliseren dat de aanwezige piotten zich plotsklaps een dringende afspraak elders zullen herinneren...
Deze activiteit heeft volgens mij niets met 'een offensief' te maken. Als ze de twee wegen die naar Bakhmut leiden kunnen vrijmaken, kunnen ze het restant van soldaten dat zich nog in de stad bevindt, veilig laten terugtrekken. Gezien Wagner PMC het AFU daar nog altijd beetje voor beetje aan het verdrijven is, en 'de citadel' gisteren binnengedrongen werd, is dit hoogst nodig.

Citaat:
Van ver weg,aan het Kherson front wordt gemeld dat steeds meer van die uitgebreide reeds eilanden in de delta van de Dnipro al in Oekrainse handen zijn,zo valt de ganse benedenloop van de rivier tenslotte onder hun controle...Of- en hoeveel (of hoe weinig) UKR-troepen op regelmatige basis op de linkeroever opereren wordt niet medegedeeld....Maar het algemene patroon is dat dit front,dat maandenlang gekenmerkt werd door uitwisseling van ordnance, steeds wakkerder wordt...
Die meldingen spreken elkaar nogal vaak tegen al gelang het Oekraïense naargelang Russische telegramkanalen betreft, en al zeker wat die stukjes moerasgrond betreft. Als de Oekraïeners er al opereren doen ze dat in erg kleine groepjes: er hangen namelijk constant drones in de lucht en van het moment ze gespot worden, worden hun coördinaten doorgegeven.

Citaat:
Van diep in de "bevrijde" gebieden komt ondertussen een vrijwel onafgebroken reeks berichtjes van collaboreurs wiens voertuigen plotsklapse en ongetwijfeld ongeplande demontage vertoonden,en ik weet begot niet of er in en om Melitopol nog knooppunts- en depot activiteiten van militaire aard mogelijk zijn,zo aanhoudend zijn de UKR lange-afstandsaanvallen en verzetsactiviteiten....Dat is overigens al een probleem van dag 1,hun zeer zwakke-,en verouderde logistiek....Als er een punt is waarop de UKR BLIJVEN beuken is het wel dat....
Nu zijn we een beetje met de werkelijkheid aan het lachen zeker? Er is amper verzet in het bezette gebied en waar Melitopol binnen het gebied van Oekraïense lange afstandsraketten ligt, liggen Mykolaev, Kherson, Dnipro & Zaporizhzhia dat aan de Russische kant: logisch als de frontlijn daar dus tussen ligt. Ik heb het zinnetje met betrekking tot Melitopol nog eens een teweede keer te herlezen zonder in een spontane lach te schieten, maar het is me niet gelukt...

Citaat:
ik heb het al een paar keer geschreven,het wordt de taktiek van "de dood der duizend steken"....Het probleem voor de Moskovieten lijkt mij dat ze zich niet goed lijken te kunnen losmaken van de linies om zich terug te plooien in al die vestingswerken die ze in de diepte aangelegd hebben...Terugtocht en herontplooing onder vuur,met veelal half getrainde en amper gedisciplineerde manschappen moet zowat een van de moeilijkste operaties zijn die er bestaan....
Verder wordt gemeld dat een bont verzamelingetje van PMC's (5,6...10?) actief is geworden aldaar en op de Krim....Het laat zich in vraag stellen wat daarvan het nut is?
Ik zie Oekraïene het inderdaad ook begeven na de duizenden pakketjes die ondertussen iedere dag gedropt worden, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 13 mei 2023 om 12:51.
Oud 14 mei 2023, 07:54   #52
satiper
Minister-President

Standaard Willen we nog eieren van deze boer?

Citaat:
Als er al een offensief komt, zal dat dus een PR-offensief zijn. De reden waarom er geen groot komt, is omdat er ondertussen veel te veel materiaal gesneuveld is. Ook heeft Rusland zo goed als luchtsuperioriteit. De enkele gekregen MIG's zullen dat tij zeker niet kunnen keren.

Deze activiteit heeft volgens mij niets met 'een offensief' te maken. Als ze de twee wegen die naar Bakhmut leiden kunnen vrijmaken, kunnen ze het restant van soldaten dat zich nog in de stad bevindt, veilig laten terugtrekken. Gezien Wagner PMC het AFU daar nog altijd beetje voor beetje aan het verdrijven is, en 'de citadel' gisteren binnengedrongen werd, is dit hoogst nodig.

Die meldingen spreken elkaar nogal vaak tegen al gelang het Oekraïense naargelang Russische telegramkanalen betreft, en al zeker wat die stukjes moerasgrond betreft. Als de Oekraïeners er al opereren doen ze dat in erg kleine groepjes: er hangen namelijk constant drones in de lucht en van het moment ze gespot worden, worden hun coördinaten doorgegeven.

Nu zijn we een beetje met de werkelijkheid aan het lachen zeker? Er is amper verzet in het bezette gebied en waar Melitopol binnen het gebied van Oekraïense lange afstandsraketten ligt, liggen Mykolaev, Kherson, Dnipro & Zaporizhzhia dat aan de Russische kant: logisch als de frontlijn daar dus tussen ligt. Ik heb het zinnetje met betrekking tot Melitopol nog eens een teweede keer te herlezen zonder in een spontane lach te schieten, maar het is me niet gelukt...

Ik zie Oekraïene het inderdaad ook begeven na de duizenden pakketjes die ondertussen iedere dag gedropt worden, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.

Willen we nog eieren van deze boer?
Met name boer P.
Ik denk dat de Ukr er al een hele tijd geen meer van lusten.
Iets wat boer P niet goed kan verdragen.
Als je ze niet lust, kom ik ze desnoods met geweld door jullie strot duwen lijkt hij te denken.
Geen goede strategie zal elke psycholoog je weten te vertellen.

Dus je hebt een bevolking die intussen min of meer tot de conclusie gekomen is dat ze liever sterft dan nog onder de dwang van boer P te blijven leven.
Ze zijn met andere woorden bereid om te vechten uit OVERTUIGING.

Aan de andere kant staan de hulpjes van boer P die de taak krijgen om met geweld iets op te leggen waar ze misschien zelf niet eens in geloven (misschien hebben sommigen zelfs wel enige sympathie met diegene tegen wie ze moeten vechten).
Moeilijke zaak om daarmee een oorlog te winnen denk ik dan.

Dus Ukr en begeven, dat lijkt niet samen te gaan hè.
Kan toch zo moeilijk niet zijn om dat te begrijpen?

Laatst gewijzigd door satiper : 14 mei 2023 om 07:56.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 14:19   #53
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Willen we nog eieren van deze boer?
Met name boer P.
Ik denk dat de Ukr er al een hele tijd geen meer van lusten.
Iets wat boer P niet goed kan verdragen.
Als je ze niet lust, kom ik ze desnoods met geweld door jullie strot duwen lijkt hij te denken.
Geen goede strategie zal elke psycholoog je weten te vertellen.
Dat zou juist zijn moest de waarheid nu net niet iets genuanceerder zijn hé. Er zijn namelijk etnische Russen, Russischtalige Oekraïeners, Russischgezinde Oekraïeners of een soort mengeling van die categorieën die dat namelijk wel willen van maar niet mogen van boer Z. Deze leven voornamelijk op de Krim & in de Donbassregio. Verder zijn er ook een heleboel mensen die van geen van beide nog eieren moeten hebben omdat ze er alletwee nogal een puinhoop van gemaakt hebben.

Je mag namelijk niet vergeten dat het reclamepraatje van boer Z. voor zijn verkiezing zo klonk en dat de werkelijkheid nogal verschilt van het voorgesteld product...

https://twitter.com/Iammurphycolet/s...53786792345601

Ik denk dat op dit moment heel veel mensen zelf gewoonweg geen eieren lusten, maar dat er op dit moment geen andere keuze bestaat (jammergenoeg). Een groot deel van de Oekraïeners is bereid om de oorlog te laten stoppen indien Oekraïene een neutraal statuut zou aannemen. Daarover werd vorig jaar onderhandeld tot Boris Johnson op bezoek kwam en die onderhandelingen deed falen. Ik heb een draad in het verleden geöpend dat het toen al tijd was om die onderhandelingen eindelijk weer op te starten en tot een vergelijk te komen, maar blijkbaar willen zowel boer P. als boer Z. door blijven vechten. Vooral boer Z. blijkt nogal onrealistische eisen te stellen vooraleer hij ook maar bereid zou zijn om aan onderhandelingen te beginnen. Supermarkten VS en UK, die die eieren ook willen verkopen, doen hier grondig aan mee. Het resultaat is wat het is.

Citaat:
Dus je hebt een bevolking die intussen min of meer tot de conclusie gekomen is dat ze liever sterft dan nog onder de dwang van boer P te blijven leven.
Ze zijn met andere woorden bereid om te vechten uit OVERTUIGING.
Ook dit is een erg grote veralgemening en eigenlijk zelf een leugen... Je hebt een deel van de bevolking die dat wil. Je hebt ook een deel van de bevolking voor wie het gewoonweg geen zier meer uitmaakt van welke corrupte boer ze eieren krijgen omdat het product nogal gelijkaardig is. Zowel boer P als boer Z sturen namelijk regelmatig nogal handlangers de straat op om mensen te dwingen om mee te doen met hun spelletje.

https://twitter.com/easy_joo/status/1657703073794359299
https://twitter.com/Alan39982121/sta...74981306253312
https://twitter.com/in_caucasus/stat...08638083661824
https://twitter.com/mr_geopolitics/s...65387763535873
https://twitter.com/The5HbK/status/1655482536347447296
enz...

Citaat:
Aan de andere kant staan de hulpjes van boer P die de taak krijgen om met geweld iets op te leggen waar ze misschien zelf niet eens in geloven (misschien hebben sommigen zelfs wel enige sympathie met diegene tegen wie ze moeten vechten).
Moeilijke zaak om daarmee een oorlog te winnen denk ik dan.
Correct. Dwang werkt nooit: you can't kill an idea with bullets. Of boer P. en boer Z. nu willen of niet, vroeger of later zullen ze toch met elkaar moeten praten en aan elkaar toegevingen moeten doen. Ook supermarkten VS en VK zullen hier aan moeten meedoen.

Citaat:
Dus Ukr en begeven, dat lijkt niet samen te gaan hè. Kan toch zo moeilijk niet zijn om dat te begrijpen?
Misschien drukte ik mij verkeerd uit in de vorige post. Ik bedoel vooral dat boer Z. het wel eens zou kunnen begeven. Op dit moment heeft boer P. namelijk nogal een serieus voordeel. Dat beide supermarkten dat niet leuk vinden en wat korting geven aan boer Z. is leuk om vast te stellen, maar uiteindelijk zal de sterkste boer winnen, tenzij ze een overeenkomst sluiten. De bevolking daarentegen zal inderdaad altijd hun idee blijven houden, tenzij je hen kan overtuigen dat het product beter is. Maar ik denk niet dat het voor hen uitmaakt welke boer wint. Voor hen maakt het uit dat ze niet te veel betalen voor de eieren, of dat het keuzemenu wat uitgebreid wordt. Misschien willen ze zowel boer Z als boer P wel weg.

Oud 14 mei 2023, 19:51   #54
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zou juist zijn moest de waarheid nu net niet iets genuanceerder zijn hé. Er zijn namelijk etnische Russen, Russischtalige Oekraïeners, Russischgezinde Oekraïeners of een soort mengeling van die categorieën die dat namelijk wel willen van maar niet mogen van boer Z. Deze leven voornamelijk op de Krim & in de Donbassregio. Verder zijn er ook een heleboel mensen die van geen van beide nog eieren moeten hebben omdat ze er alletwee nogal een puinhoop van gemaakt hebben.

Je mag namelijk niet vergeten dat het reclamepraatje van boer Z. voor zijn verkiezing zo klonk en dat de werkelijkheid nogal verschilt van het voorgesteld product...

https://twitter.com/Iammurphycolet/s...53786792345601

Ik denk dat op dit moment heel veel mensen zelf gewoonweg geen eieren lusten, maar dat er op dit moment geen andere keuze bestaat (jammergenoeg). Een groot deel van de Oekraïeners is bereid om de oorlog te laten stoppen indien Oekraïene een neutraal statuut zou aannemen. Daarover werd vorig jaar onderhandeld tot Boris Johnson op bezoek kwam en die onderhandelingen deed falen. Ik heb een draad in het verleden geöpend dat het toen al tijd was om die onderhandelingen eindelijk weer op te starten en tot een vergelijk te komen, maar blijkbaar willen zowel boer P. als boer Z. door blijven vechten. Vooral boer Z. blijkt nogal onrealistische eisen te stellen vooraleer hij ook maar bereid zou zijn om aan onderhandelingen te beginnen. Supermarkten VS en UK, die die eieren ook willen verkopen, doen hier grondig aan mee. Het resultaat is wat het is.

Ook dit is een erg grote veralgemening en eigenlijk zelf een leugen... Je hebt een deel van de bevolking die dat wil. Je hebt ook een deel van de bevolking voor wie het gewoonweg geen zier meer uitmaakt van welke corrupte boer ze eieren krijgen omdat het product nogal gelijkaardig is. Zowel boer P als boer Z sturen namelijk regelmatig nogal handlangers de straat op om mensen te dwingen om mee te doen met hun spelletje.

https://twitter.com/easy_joo/status/1657703073794359299
https://twitter.com/Alan39982121/sta...74981306253312
https://twitter.com/in_caucasus/stat...08638083661824
https://twitter.com/mr_geopolitics/s...65387763535873
https://twitter.com/The5HbK/status/1655482536347447296
enz...

Correct. Dwang werkt nooit: you can't kill an idea with bullets. Of boer P. en boer Z. nu willen of niet, vroeger of later zullen ze toch met elkaar moeten praten en aan elkaar toegevingen moeten doen. Ook supermarkten VS en VK zullen hier aan moeten meedoen.

Misschien drukte ik mij verkeerd uit in de vorige post. Ik bedoel vooral dat boer Z. het wel eens zou kunnen begeven. Op dit moment heeft boer P. namelijk nogal een serieus voordeel. Dat beide supermarkten dat niet leuk vinden en wat korting geven aan boer Z. is leuk om vast te stellen, maar uiteindelijk zal de sterkste boer winnen, tenzij ze een overeenkomst sluiten. De bevolking daarentegen zal inderdaad altijd hun idee blijven houden, tenzij je hen kan overtuigen dat het product beter is. Maar ik denk niet dat het voor hen uitmaakt welke boer wint. Voor hen maakt het uit dat ze niet te veel betalen voor de eieren, of dat het keuzemenu wat uitgebreid wordt. Misschien willen ze zowel boer Z als boer P wel weg.
Veralgemenen.
Jazeker.
De laatste nuance weergeven, het zou mooi zijn, maar zelfs voor beroepsjournalisten ondoenbaar, laat staan voor ons nederige forumleden.

Wat is de waarheid, wie zal het zeggen?

Er zijn er die overtuigd zijn deze te kennen en hun schrijfsels getuigen daar ook van.
Ik ken de waarheid niet, en ben bewust dat ik deze niet ken en ik veralgemeen op basis van gedeeltelijke kennis.
Ik kan niet anders.
Om de laatste nuance te kunnen weergeven zou ik over een soort goddelijk weten moeten kunnen beschikken.

Niet dus.

Dan maar roeien met de riemen die we wel hebben.

Het zou mooi zijn mochten mensen vrij zijn.
Ik hoop dat we in die richting kunnen evolueren.
Momenteel is het niet zo.
We kiezen (of worden geboren in) een clan.
We hopen dat deze clan(natie) ons meer in de mogelijkheid stelt om onze manier van leven (onze vrijheid) beter te verdedigen dan wanneer we het in ons ééntje als individu dienen te doen.

De keerzijde is dat het lidmaatschap van de clan ook voor een stuk onze vrijheid beperkt. We gaan dus een verband aan (hetgeen ons vrijheid kost) in de hoop in het groter geheel van een zekere vrijheidsverzekering te genieten.

Momenteel zijn er nog veel clans.
Gradaties genoeg.
Opsplitsen naar twee vormen (veralgemenen)

Autocratie versus democratie.

Beide hebben voor en nadelen (of kunnen dat hebben).
Maar als je moet kiezen tussen één van de twee welke wordt het dan?

Langs deze kant (Westen) denken de meesten (denk ik) dat democratie de beste van de twee is.
Ik denk ook dat de meerderheid in Ukr dat ook denkt (waarom zouden ze zich anders zo weren)?
In de beginfase was het zowaar David tegen Goliath.
Waarom wordt die keuze niet gerespecteerd?
Waarom moet P de grens over steken (belangrijk gegeven toch, diegene die de grens oversteekt) en met geweld proberen duidelijk te maken dat zijn systeem het beste is (door de strot rammen).

Had de minderheid die graag bij P hoorde niet beter naar diens land getrokken en daar gaan wonen(het land is relatief leeg er was vast nog wat plaats).
In de betere (utopische) wereld mag ieder gaan en staan waar hij wil, de taal spreken die hij wil, de cultuur en religie aanhangen die hij wil, geen overheid die het hem zou mogen verbieden.
Maar we zijn nog niet in die betere wereld.
We moeten er aan bouwen vanuit de wereld die we nu hebben (onvolmaakt als die is).
En helaas zijn we nog ver verwijderd om ons nu reeds bezig te kunnen houden met de laatste details en nuances op orde te zetten.

Nu is het zaak om de hoofdlijnen te overschouwen.

Waar gaat het grondig fout, wat is de grootste prioriteit?
Ja Ukr zal ook zaken op z'n kerfstok hebben.
Maar de reactie van Rus is buiten alle proporties.
En dus als Rus terug graag eieren verkoopt, dan zal er waarschijnlijk nood zijn aan een aardiger boer op de hoeve, ééntje die vriendelijk is voor zijn buren en de wereld.
Eéntje die laat zien dat hij te vertrouwen is, waarvan je geen buikpijn krijgt na het eten van zijn eieren.
Een prioriteit zo lijkt me.
Hopelijk komt men ook aan de andere kant heel vlug tot dat besef.
Oud 15 mei 2023, 03:59   #55
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Veralgemenen.
Jazeker.
De laatste nuance weergeven, het zou mooi zijn, maar zelfs voor beroepsjournalisten ondoenbaar, laat staan voor ons nederige forumleden.

Er zijn er die overtuigd zijn deze te kennen en hun schrijfsels getuigen daar ook van.
Ik ken de waarheid niet, en ben bewust dat ik deze niet ken en ik veralgemeen op basis van gedeeltelijke kennis.
Ik kan niet anders.
Om de laatste nuance te kunnen weergeven zou ik over een soort goddelijk weten moeten kunnen beschikken.

Niet dus.

Dan maar roeien met de riemen die we wel hebben.

Het zou mooi zijn mochten mensen vrij zijn.
Ik hoop dat we in die richting kunnen evolueren.
Momenteel is het niet zo.
We kiezen (of worden geboren in) een clan.
We hopen dat deze clan(natie) ons meer in de mogelijkheid stelt om onze manier van leven (onze vrijheid) beter te verdedigen dan wanneer we het in ons ééntje als individu dienen te doen.

De keerzijde is dat het lidmaatschap van de clan ook voor een stuk onze vrijheid beperkt. We gaan dus een verband aan (hetgeen ons vrijheid kost) in de hoop in het groter geheel van een zekere vrijheidsverzekering te genieten.

Momenteel zijn er nog veel clans.
Gradaties genoeg.
Opsplitsen naar twee vormen (veralgemenen)

Autocratie versus democratie.

Beide hebben voor en nadelen (of kunnen dat hebben).
Maar als je moet kiezen tussen één van de twee welke wordt het dan?

Langs deze kant (Westen) denken de meesten (denk ik) dat democratie de beste van de twee is.
Ik denk ook dat de meerderheid in Ukr dat ook denkt (waarom zouden ze zich anders zo weren)?
In de beginfase was het zowaar David tegen Goliath.
Waarom wordt die keuze niet gerespecteerd?
Waarom moet P de grens over steken (belangrijk gegeven toch, diegene die de grens oversteekt) en met geweld proberen duidelijk te maken dat zijn systeem het beste is (door de strot rammen).
Het gaat helemaal niet over welk systeem het beste is. Het ging, gaat en zal er in de toekomst om gaan dat Putin wil dat Oekraïene neutraal blijft (geen lid van NATO) en dat het daar dus geen raketten plaatst. Hij heeft dit sinds 2004 tot in den treure aangekondigd en eigenlijk is dat gewoon het toepassen van de Monroe-doctrine, maar dan op de Russische manier. Indien Oekraïene dat wilde, kon het vorig jaar al vrede hebben... En aan dat extreem rechts nazi-gespuis dat voortvloeide uit Svoboda en waar C 14 en wat andere neonazistische groepen een voet in AZOV kregen, zal ook een einde komen (en eigenlijk is dat maar goed ook). Wat je ziet is demilitarisatie en 'denazificatie' -hetgeen hij aangekondigd heeft vooraleer hij in Oekraïene zijn 'SMO' aankondigde.

Citaat:
Had de minderheid die graag bij P hoorde niet beter naar diens land getrokken en daar gaan wonen(het land is relatief leeg er was vast nog wat plaats).
In de betere (utopische) wereld mag ieder gaan en staan waar hij wil, de taal spreken die hij wil, de cultuur en religie aanhangen die hij wil, geen overheid die het hem zou mogen verbieden.
Ik vind dit een vreemde uitspraak. Als iedereen mag gaan en staan waar hij wil, komt het er op neer dat een bepaald deel van een land zich onafhankelijk kan verklaren van (het moederland) omdat het daar dus niets meer mee wil te maken hebben. Ik ben daar voorstander van omdat dat het dichtst bij de wensen van de bevolking komt... Alleen heb je in dit geval een nogal moeilijk scenario hé: het is geen toeval dat het innemen van de Krim maar 6 uur duurde, het geen de zesdaagse Yom Kippoer oorlog een eeuwigheid deed lijken, maar dat ze veel meer verzet tegenkwamen in Kiev. Als je daar geen problemen mee hebt, is de logische conclusie toch gewoon dat de mensen in de Krim en in de Donbassregio inderdaad mogen gaan en staan waar ze willen: in de Krim of in de Donbassregio en al dan niet afhankelijk of als deel van Rusland. Er is geen enkele reden waarom ze dan naar Rusland zouden moeten verhuizen: je verwoordt dat namelijk perfect zelf door de nadruk te leggen op "gaan en staan waar ze willen". Dat hoeft dus niet te betekenen dat ze per sé zouden moeten verhuizen naar Rusland, als ze dat niet willen.

Citaat:
Maar we zijn nog niet in die betere wereld.
We moeten er aan bouwen vanuit de wereld die we nu hebben (onvolmaakt als die is).
En helaas zijn we nog ver verwijderd om ons nu reeds bezig te kunnen houden met de laatste details en nuances op orde te zetten.

Nu is het zaak om de hoofdlijnen te overschouwen.

Waar gaat het grondig fout, wat is de grootste prioriteit?
Ja Ukr zal ook zaken op z'n kerfstok hebben.
Maar de reactie van Rus is buiten alle proporties.
En dus als Rus terug graag eieren verkoopt, dan zal er waarschijnlijk nood zijn aan een aardiger boer op de hoeve, ééntje die vriendelijk is voor zijn buren en de wereld.
Eéntje die laat zien dat hij te vertrouwen is, waarvan je geen buikpijn krijgt na het eten van zijn eieren.
Een prioriteit zo lijkt me.
Het feit dat er blijkbaar nog niet genoeg geleden/ kapotgeschoten/ economisch verlies is gemaakt om die partijen alletwee rond de tafel te krijgen. Daar gaat het fout. Op dit moment vinden ze het blijkbaar niet erg genoeg dat er reeds circa een half miljoen burgers/soldaten gesneuveld zijn en gaat het om ideologie: wel al dan niet wapens in Oekraïene. Tof voor iedereen die daarbij betrokken is hé !

Oud 15 mei 2023, 05:00   #56
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dus.

De essentie samengevat
Oud 15 mei 2023, 10:34   #57
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het lijkt me dat het offensief al bezig is maar dan niet 1 grote aanval maar inderdaad de dood met duizend naalden, gewoon verder doen met wat ze bezig zijn en wat opvoeren. En het lijkt te werken, ik zie niet goed hoe Rusland deze oorlog kan winnen zolang wij materiaal leveren. Hoogstens een soort patstelling ergens en dan nog.
Het lente offensief moet nog beginnen.
Oekraïne heeft nog meer wapens nodig, zoals raketten en F16's.
Pas als de resultaten van het offensief zijn te overzien , zullen er onderhandelingen komen.
Dat wordt wel in de zomer.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 11:31   #58
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het lente offensief moet nog beginnen.
Oekraïne heeft nog meer wapens nodig, zoals raketten en F16's.
Pas als de resultaten van het offensief zijn te overzien , zullen er onderhandelingen komen.
Dat wordt wel in de zomer.
Laat ons hopen dat de poetin-kluchtzangers nu wat meer realiteitszin aan de dag leggen.
Weken, maandenlang horen we dat de val van Bachmut een kwestie van uren/dagen is en dat de Russische opmars traag maar gestaag voortgang vindt tot d uiteindelijke overwinning.
Nu horen we :

Citaat:
Rusland erkent terugtrekking troepen rond Bachmoet, Wagner-baas kritisch: “Dit is een nederlaag”

De Russen worden steeds verder teruggedrongen bij Bachmoet. Dat geeft ook Moskou nu voor het eerst openlijk toe. Sommige Russische eenheden ten noorden van de zwaarbevochten frontstad trekken zich terug, terwijl Oekraïne de herovering van gebieden in het zuiden claimt. “Ze zijn mentaal voorbereid op een nederlaag.”
https://www.hln.be/buitenland/ruslan...laag~a53ba572/

Het verloop van deze oorlog kan niemand onberoerd laten. Duizenden meestal jonge levens aan flarden geschoten voor wat prestige van de leiders in het Kremlin.
Als al de pellen van de ogen van de poetin-lovers zouden vallen, dan was er nog hoop!
Maar het valt te vrezen dat die lui al veel te ver in het moeras van hun eigen waanvoorstellingen zijn doorgezakt om nog tot bezinning te komen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 12:04   #59
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Oorlog is eigenlijk gewoon gelegaliseerde moord en terreur. Het is de meest verfoeilijke, psychopathische en lelijkste eigenschap van de mensheid. Bovendien is het iets waar alle (!) participanten nog trots op zijn ook.

Het beëindigen van een leven is fout, in welk opzicht dan ook.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 12:44   #60
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Oorlog is eigenlijk gewoon gelegaliseerde moord en terreur. Het is de meest verfoeilijke, psychopathische en lelijkste eigenschap van de mensheid. Bovendien is het iets waar alle (!) participanten nog trots op zijn ook.

Het beëindigen van een leven is fout, in welk opzicht dan ook.
Akkoord, behalve met het vetgedrukte.
Ik denk niet dat iedere participant trots is.

Ik denk dat sommigen het betreuren, maar wel overgaan tot het geweld omdat ze het als het minste van de twee kwade keuzes beschouwen.

Het alternatief is soms volledig onderdrukt en onvrij te moeten leven.
Een situatie die voor sommigen erger is dan eventueel het risico te moeten lopen om te vechten met gevaar voor lijf en leden.
Vandaar ook het verschil in motivatie tussen beide kampen.

Maar los daarvan heb je gelijk.
Er zouden (mondiale) regels moeten gelden die zulke taferelen onmogelijk zouden moeten maken.

Maar ook daarvoor heb je natuurlijk een bepaalde (mondiale) consensus nodig over wat die regels zouden moeten/mogen inhouden, spijtig genoeg nog niet direct aan de orde.

Laatst gewijzigd door satiper : 15 mei 2023 om 12:47.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be