Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2004, 01:00   #41
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Spiessens
Mag ik u er eventjes op wijzen dat het artikel van een website komt van een VB-sympathisant ?
tuurlijk, en dat is dan een VB-sympathisant met een keuterboerkesmentaliteit die zich bezighoudt met websites maken en idiote artikels schrijven. Hij zou beter eens wat over politieke filosofie lezen eer nog verder stupide uitspraken te doen.
grossfaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:03   #42
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan
Deftige studiebeurzen? Dan mag je wel niet de pech hebben om net iets teveel te verdienen om recht te hebben op een studiebeurs. Teveel verdienen om recht te hebben, te weinig verdienen om alle studiekosten zelf te kunnen betalen.
Dat is voor velen inderdaad een groot probleem. En toch denk ik dat dit geen reden zal zijn, om niet te gaan studeren. Je kan je toch altijd uit de slag trekken zeker.

BTW: net teveel verdienen ? Dan ben je al niet meer arm hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan
Een studentenkamer? Er zijn veel meer kandidaten dan vrije plaatsen. Zonder de juiste contacten kunt ge aan uw neus trekken.
Das volledig verkeerd. Bij de aanstelling van studentenkamers in relatief goedkope homes houdt men wederom rekening met de financiële situatie van de student. Ik ken heel veel studenten die op een home zitten en daar helemaal geen contacten voor hebben moeten aanspreken !
Bram Spiessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:04   #43
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz
tuurlijk, en dat is dan een VB-sympathisant met een keuterboerkesmentaliteit die zich bezighoudt met websites maken en idiote artikels schrijven. Hij zou beter eens wat over politieke filosofie lezen eer nog verder stupide uitspraken te doen.
Ik deel bij deze zeer uw mening !
Oud 28 december 2004, 01:05   #44
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

B. Spiesens schreef :

Citaat:
En degene die er dan echt bovenuit steken zullen wel nog steeds de beste kansen op de arbeidsmarkt krijgen hoor. Er bestaan zoiets als graden hé ?
Spijtig genoeg niet altijd ...

Ná, we zullen maar zeggen je vakantie, moet je aan een Prof ééns vragen uit te leggen, wat betekent :

- afstuderen in de binnenbaan, en :
- afstuderen in de buitenbaan.

Beste Groeten!
Oud 28 december 2004, 01:07   #45
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
100 % mee akkoord. Ieder kind moet de kans krijgen om een hogere opleiding te doen (indien ze dat zelf wilt) ook als de ouders geen frang hebben. Er zou een systeem van renteloze leningen bvb moeten opgezet worden zodat studenten redelijk goedkoop, zonder extra bij te werken, een studie kunnen afronden. De staat kan hier in meespelen.
Er is inderdaad heel wat ruimte voor verbetering, maar zeggen dat studeren voor kansarme jongeren helemaal onmogelijk is, is de waarheid geweld aan doen !
Oud 28 december 2004, 01:08   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Elossov schreef o.a. :

Elossov, dat heb ik heschreven.

Lees die post nog eens én dan ga je aar een jaartal bij vinden : 1962.
In die jaren, door het ongenadig buizen, ja ... haalden slechts de besten een universiteit diploma ... en je kon banen kiezen ... ook de gediplomeerden uit de arbeidersklasse ...

Vermits het nu niet meer 1 op 6 is die slaagt, maar 50% van de starters én zélfs meer, studierichting afhankelijk, daalt de waarde van de diploma's én je krijgt inderdaad : gediplomeerde jeugwerkloosheid !

Er is een oplossing, maar die is, op zijn best elitair te noemen : het universitair systeem in de US of A en in mindere mate England en ook een zéér klein beetje in Frankrijk.

Beste Groeten.
Als er 50 % door is, betekent dat niet meteen dat de opleiding slecht is, dat uw diploma opeens niets meer waard is hoor. Dat betekent misschien dat de studeerbaarheid, de opleidingsmethoden en dergelijke gewoon beter zijn geworden. Het "blok maar uit uwen kop tot ge erbij neervalt" tijdperk is gelukkig gedaan. Zolang de student maar de stof doorheeft en er mee kan werken.

Een elitair systeem zou slecht zijn...heel slecht zijn. Dan zat ik nu te werken ergens in een fabriekske, want mijn ouders kunnen dat niet betalen. Terwijl ik bij de beste studenten van mijn faculteit behoor. Zou dat fair zijn ? Neen, iedereen moet TOEGANG krijgen tot een universiteit, zonder daarvoor diep in het rood te gaan.

Een state university in de VS is al onbetaalbaar voor velen (ik ben op de hoogte van de tutition fees) maar langs de andere kant is er daar wel een uitgebreid netwerk van beurzen. Iets dat hier totaal onbreekt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:09   #47
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
B. Spiesens schreef :

Spijtig genoeg niet altijd ...

Ná, we zullen maar zeggen je vakantie, moet je aan een Prof ééns vragen uit te leggen, wat betekent :

- afstuderen in de binnenbaan, en :
- afstuderen in de buitenbaan.

Beste Groeten!
En is dat onmogelijk om dat hier eens uit te leggen, want ik begrijp inderdaad niet wat je daar mee bedoeld...

Btw: Spiessens is met dubbele S !

Mvg

Laatst gewijzigd door Bram Spiessens : 28 december 2004 om 01:09.
Oud 28 december 2004, 01:10   #48
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is inderdaad heel wat ruimte voor verbetering, maar zeggen dat studeren voor kansarme jongeren helemaal onmogelijk is, is de waarheid geweld aan doen !
Bent u op de hoogte wat een kotstudent per jaar kost en hoeveel de huidige beurs is van de vlaamse overheid ?

Werken is een oplossing, ik spreek uit ervaring, het is HARD. En uw studieprestaties worden er niet bepaald beter op....
Oud 28 december 2004, 01:12   #49
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als er 50 % door is, betekent dat niet meteen dat de opleiding slecht is, dat uw diploma opeens niets meer waard is hoor. Dat betekent misschien dat de studeerbaarheid, de opleidingsmethoden en dergelijke gewoon beter zijn geworden. Het "blok maar uit uwen kop tot ge erbij neervalt" tijdperk is gelukkig gedaan. Zolang de student maar de stof doorheeft en er mee kan werken.

Een elitair systeem zou slecht zijn...heel slecht zijn. Dan zat ik nu te werken ergens in een fabriekske, want mijn ouders kunnen dat niet betalen. Terwijl ik bij de beste studenten van mijn faculteit behoor. Zou dat fair zijn ? Neen, iedereen moet TOEGANG krijgen tot een universiteit, zonder daarvoor diep in het rood te gaan.

Een state university in de VS is al onbetaalbaar voor velen (ik ben op de hoogte van de tutition fees) maar langs de andere kant is er daar wel een uitgebreid netwerk van beurzen. Iets dat hier totaal onbreekt.
ik ontken de aberraties van het liberale Amerikaanse systeem niet, doch uitzonderlijke personen, zoals Colin Powell, bewijzen dat binnen het eigen leven men een gigantische sociale mobiliteit kan maken. En al bij al is de staatsgeleide economie van het marxisme op een failliet uitgedraaid. De vrije markt heeft het gehaald, hoewel ik zeker geen kapitalist ben. De mens is namelijk meer dan louter een productie- en consumptiefactor.
Oud 28 december 2004, 01:13   #50
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Bent u op de hoogte wat een kotstudent per jaar kost en hoeveel de huidige beurs is van de vlaamse overheid ?

Werken is een oplossing, ik spreek uit ervaring, het is HARD. En uw studieprestaties worden er niet bepaald beter op....
Komaan jong! Werk 1 maand aan de kust, dat moet u met alle gemak 2000€ kunnen opleveren. Een studiebeurs nog eens dat bedrag ongeveer en werk in het jaar 1 dag per week (50€/dag). En ge komt niet toe om uw kot en studies, 5000€ te betalen of zo?
Oud 28 december 2004, 01:15   #51
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:

Zoals eerder vermeld: Ja, ik ben zeer goed op de hoogte van wat een kotstudent per jaar kost en hoeveel de huidige beurzen bedragen.

En toch denk ik, na het lezen van een andere reactie van jou, dat jij het levende voorbeeld bent van iemand die het wel aankan. Je bent inderdaad wellicht wel wat slimmer dan je medemens, waardoor een studentenjob voor jou nog haalbaar is.

Nog iets, ik besef ook dat heel veel studenten echt op hun geld moeten letten, maar is dat dan hetzelfde dan arm zijn, en niet rond kunnen komen ?
Oud 28 december 2004, 01:19   #52
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz
Komaan jong! Werk 1 maand aan de kust, dat moet u met alle gemak 2000€ kunnen opleveren. Een studiebeurs nog eens dat bedrag ongeveer en werk in het jaar 1 dag per week (50€/dag). En ge komt niet toe om uw kot en studies, 5000€ te betalen of zo?
Ik heb mij zo vandaag eens zitten afvragen of we armen in België nog echt 'arm' kunnen noemen... Ik heb ooit eens gelezen waar een dakloze in Brussel overal terechtkan voor een warme maaltijd, en dat tegen zeer minieme prijzen. Als die 1 uur per dag gaan bedelen, kunnen die gerust rondkomen. Dat is wat anders dan de Sudanezen uit Darfour !

Feed the world !

(Dit volledig terzijde natuurlijk)

Laatst gewijzigd door Bram Spiessens : 28 december 2004 om 01:20.
Oud 28 december 2004, 01:20   #53
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals eerder vermeld: Ja, ik ben zeer goed op de hoogte van wat een kotstudent per jaar kost en hoeveel de huidige beurzen bedragen.

En toch denk ik, na het lezen van een andere reactie van jou, dat jij het levende voorbeeld bent van iemand die het wel aankan. Je bent inderdaad wellicht wel wat slimmer dan je medemens, waardoor een studentenjob voor jou nog haalbaar is.

Nog iets, ik besef ook dat heel veel studenten echt op hun geld moeten letten, maar is dat dan hetzelfde dan arm zijn, en niet rond kunnen komen ?
Ik vind het gewoon zeer verontrusted dat bepaalde mensen hier echt naar een amerikaans systeem willen. De student moet dan alles uit eigen zak betalen. Uiteindelijk ga je dan enkel een elite + de paar gelukkigen met een beurs overhouden. Kennis wordt een privilege van de upper class.

En dan word ik inderdaad communist, de dag dat dat gebeurt, want dan is de rijke klasse mijn vijand geworden.
Oud 28 december 2004, 01:30   #54
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
Ik vind het gewoon zeer verontrusted dat bepaalde mensen hier echt naar een amerikaans systeem willen. De student moet dan alles uit eigen zak betalen. Uiteindelijk ga je dan enkel een elite + de paar gelukkigen met een beurs overhouden. Kennis wordt een privilege van de upper class.

En dan word ik inderdaad communist, de dag dat dat gebeurt, want dan is de rijke klasse mijn vijand geworden.
Dat wordt volgens mij inderdaad het einde van onze zeer rijke Vlaamse onderwijscultuur.

Diploma's van gerenomeerde Amerikaanse universiteiten mogen op de internationale arbeidsmarkt dan wel meer waarde hebben, zijn die mensen dan ook effectief beter opgeleid ? Dat durf ik toch te betwijfelen hoor...
Oud 28 december 2004, 01:33   #55
predator
Parlementslid

Standaard

Tavek schreef o.a. :
ook antwoord op je post #53

Citaat:
de opleidingsmethoden en dergelijke gewoon beter zijn geworden
.

Uiteraard ! Mag ik je hartelijk danken !

Citaat:
elitair systeem
Slaat alleen op : hoe breng ik de beste studenten, die zéker bij afstuderen in 2005 kunnen kiezen uit meerdere Jobs bij elkaar. Je krijgt dan naast de State University een Universiteit �* la Princeton, Harvard, ...

Dat was het enige wat ik met elitair bedoelde ! De studiekosten aan die elitaire universiteiten zijn minstens +$40.000 per jaar nú, MAAR, de industrie ... en uiteindelijk is studeren aan een dergelijke "elitaire" universiteit voor "jan met de pet maar met brains" perfekt mogelijk én zélfs praktisch gratis.

Mag ik hopen dat je deze zéér beknopte "uitleg" begrijpt ?

Beste Groeten.

Laatst gewijzigd door predator : 28 december 2004 om 01:38.
predator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 01:44   #56
predator
Parlementslid

Standaard

T.a.v. B. SpieSSens :

buitenbaan : B. Spiessens studeert af ;

binnenbaan : Freya, ... , Bruno Tobback studeren af;

B. Spiessens heeft de beste studieresultaten én de grootste capaciteiten.

Maar wie ... vertrekt het snelst naar de top ?
Gesnopen ?

Beste Groeten.
Oud 28 december 2004, 01:48   #57
predator
Parlementslid

Standaard

B. Spiessens vroeg zich af :

Citaat:
zijn die mensen dan ook effectief beter opgeleid ?
Je kan er op rekenen dat dit het geval is !

Beste Groeten.
Oud 28 december 2004, 01:54   #58
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
T.a.v. B. SpieSSens :

buitenbaan : B. Spiessens studeert af ;

binnenbaan : Freya, ... , Bruno Tobback studeren af;

B. Spiessens heeft de beste studieresultaten én de grootste capaciteiten.

Maar wie ... vertrekt het snelst naar de top ?
Gesnopen ?

Beste Groeten.
Ja, inderdaad da klopt wel. Maar denk je niet dat je tijdens uw 'carrière als student' je toch ook wel wat kan opwerken ? Mensen die zich gedurende hun opleiding enkel en alleen met hun studie bezig houden, vind ik toch ook niet zo goed bezig. Ik ken iemand die zich bijvoorbeeld gedurende vier jaar hard heeft ingezet voor de studentenvertegenwoordiging van zijn faculteit. Die persoon kon dat naast zijn studieresultaten uiteraard ook toevoegen aan zijn cv en is dit jaar werkzaam in de 'Kwaliteitscel Onderwijs' van de desbetreffende faculteit. Dat de Freya's en de Bruno's van deze tijd zoiezo betere kansen krijgen zal me altijd wel blijven storen, maar sterkt me nochtans in mijn strijd om op eigen kracht ook zover te geraken.

Trouwens ik denk dat de binnen- en buitenbanen enkel van toepassing zijn op de rechten/economie/pol&soc. De industrie zal nog altijd voor de pas afgestudeerde ingenieur met beste studieresultaten kiezen hoor.
Oud 28 december 2004, 01:56   #59
Bram Spiessens
Burger

Standaard

Citaat:
B. Spiessens vroeg zich af :

Je kan er op rekenen dat dit het geval is !

Beste Groeten.
OK. Heb net in uw profiel gelezen dat u een gepensioneerd hoogleraar bent, ik zal uw kennis op dat vlak dan ook niet betwisten...

Bedankt voor de leuke interactie !

Met vriendelijke groeten
Oud 28 december 2004, 03:00   #60
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
En dat van die Anti-NSV. Dat is heel simpel, waarom het door links georganiseerd wordt. Fascisme kan alleen aangepakt worden door de economische gronden van het fascisme, racisme en discriminatie aan te pakken. En dat kan alleen binnen een anti-kapitalistische strijd...

(Zeer veel fascistische regimes werden trouwens uitgeschakeld door radicaal-linkse groeperingen; denk aan Duitsland, Portugal, Griekenland... in de laatste halve eeuw.)
Zelden zo smakelijk gelachen als na dit gelezen te hebben! Beste man, Hitler is van de leider van een kolderpartijtje GROOT geworden omdat conservatief en vermogend Duitsland in hem de beste buffer zag tegen de communistische agitatie. De kiemen van het Derde Rijk lagen in de Spartakistenopstand en de communistische groei de daaropvolgende jaren, en de reactie van de Pruisische traditionalisten daarop.
Het was in die cultuur van verrotting, waarvoor nazi's en communisten even schuldig zijn, waarbij de communisten en SA'ers vechtend over straat rolden, dat de NSDAP de vruchten plukte van de chaos door zichzelf als alternatief te stellen voor de wanorde en anarchie van de democratische staat.

En Nazi-Duitsland door een radicaal-linkse groepering uitgeschakeld? De Anjerrevolutie in Portugal radicaal-links? Al die studenten in de Polytechnische school van Athene radicaal-links? Is dat om te lachen bedoelt?
Doorheen de ganse geschiedenis heeft extreem-links de voedingsbodem gelegd voor extreem-rechts en vice versa. Je trotskisme nu komen presenteren als "enige remedie" tegen het fascisme is werkelijk te gek voor woorden...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be