![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De bestaansreden van België is geld versluizen van VL naar WA? | |||
ja, Bruno Y heeft het gezegd |
![]() ![]() ![]() |
26 | 68,42% |
nee, wie is die Bruno Y? Nooit van gehoord!!! |
![]() ![]() ![]() |
12 | 31,58% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Misschien zijn er niet zoveel staten (of zelfs geen, hoewel ik mijn twijfels heb over Zwitserland) waar de SZ gesplitst is, maar we zitten in België dan ook met een unieke situatie, die bij mijn weten zich nergens anders meer voordoet.
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Zou Patriot! eindelijk eens op de 2 vragen kunnen antwoorden die gesteld zijn op pagina 1. We zijn intussen op pagina 3 al he...
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vreem dat de belgicistjes en flamingantjes op dit forum weer direct beginnen schelden op elkaar, zonder deze opmerking te maken:
Ik zou graag de volledige context zien van waaruit dit citaat komt. Het kan namelijk op vele manieren begrepen worden. Citaat:
Anderzijds kan het ook begrepen worden als: 'een land kan niet functioneren zonder sz'. Iig, volgens mij is dit uit zijn context gelicht (ondanks mijn antipathie voor de bub kan ik niet geloven dat ze hetgene bedoelen wat tantist zegt), en op een heel demagogische manier voorgesteld. thx |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=25958 Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar bedankt toch om de volledige thread te tonen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén staat = één SZ. Zo is het altijd, en zo zal het altijd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Waarom MOET de SZ per se nationaal zijn, buiten omdat jij een idée fixe hebt met centralisme en autoriteit?
![]() |
![]() |
#54 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een interessante site voor een bloemlezing hieromtrent is: http://www.marxists.org/archive/ Een enorme on-line bibliotheek met zowat alle grote werken van (vooral) marxistische en anarchistische schrijvers, gratis raadpleegbaar bovendien. Veel leesplezier ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() "Waarom België bestaat... "
Lode Claes: België is het resultaat vd eerste revanche van Frankrijk voor haar nederlaag in Waterloo. België is het resultaat van een mislukte poging tot het territoriaal recupereren vd Zuidelijke Nederlanden ten koste vh Verenigd Koninkrijk. De onafhankelijkheid van België kwam ook Engeland goed uit want het Verenigd Koninkrijk was met de Zuidelijke Nederlanden niet alleen een vervelende commerciële en koloniale maar ook industriële concurrent geworden. Alleen idioten geloven in zoiets als een Belgische natie. Of profiteurs (maar die weten heimelijk wel beter).
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Om de profiteurs van de PS in stand te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 1 januari 2005 om 04:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Solidariteit=(democratisch) systeem van onderlinge bijstand (tussen burgers).
Democratische solidariteit: tussen alle burgers van een staat, vastgelegd in een nationaal (federaal) parlement. Diplomatieke solidariteit: solidariteit tussen (deel)staten, van "gemeenschap tot gemeenschap", afgedwongen door (ondemocratische) onderhandelingen, recht van de sterkste. -------------------------------------------------------- Als Tantist vindt dat staten -moderne staten- zonder sociale zekerheid best wel kunnen, dat m.a.w. een unitaire SZ geen conditione sine qua non is voor een SZ, dan moet hij niet pleiten voor een splitsing van de Belgische SZ (onbelangrijk). Dan moet hij ook niet pleiten voor een "Vlaamse" SZ. SZ is toch niet de basis van een staat? ![]() Gepraat over de grootte en inefficiëntie is praat voor de vaak; Patriot zegde reeds waarom. Als dat trouwens 'de' problemen zijn, volstaat het om de grootte te reduceren en de inefficiëntie tegen te gaan door doelgerichte investeringen (Duitsland bv). -Of is het de schuld van de Waalse "parasieten"? Dan bevindt u zich niet meer op democratisch terrein (een groep van miljoenen ongenuanceerd als parasieten afschilderen) -Is het de schuld van de Franstalige politici? Dan volstaat het deze te vervangen. Als de Vlaams-nationalisten toch denken dat "Vlamingen" itt "Walen" eerlijk, efficiënt, doelgericht... enz. werken, dat ze zich dan kandidaat stellen in het Zuiden bij de komende verkiezingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zodus is de splitsing van de SZ geen acte singulier, maar de genadeklap voor een reeds grotendeels confederaal land. Wat voor reden heeft het dan nog om als staat te blijven bestaan? Een staat zonder bevoegdheden? Komaan. ![]() |
|
![]() |
![]() |