Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vl. regering commisaris sturen ter vervanging v/d linkebeekse burgemeester?
ja; vervanging is onvermijdelijk (hetzij nu, hetzij bij eerste operationele rechtsweigering) 37 59,68%
Mogelijk kan een voorlopige schorsing met weddeverlies overwogen worden om ruimte te laten voor een gesprek 8 12,90%
Géén mening 1 1,61%
Neen (d.w.z. zo'n franskiljonse burgemeester moet de Vlaamse wetgeving kunnen negeren!) 16 25,81%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2004, 21:30   #41
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

een nieuwe buurgemeester zal niks veranderen, hij zal nog franstalige zijn (=democratie) en de frantaligen zijn thuis in Linkebeek, ze zijn daarover geboren ; dat was de eerste frantaligen die niet thuis waren, 100 jaar geleden, maar dat is te laat nu, Linkebeek is tweetalig
Oud 29 december 2004, 21:30   #42
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Mooi mooi. En sinds wanneer betekent dat ook dat een meerderheid van de lokale bevolking zich éénzijdg zou moeten aanpassen aan anderstalige onverdraagzame minderheidsleden, die in de rand rond brussel dan nog volgens alle onderzoeken vooral immigranten zijn? Daarover gaat het hier!
Nee, daarover gaat het niet. Het gaat over het verderhelpen van inwoners van de gemeente in de taal die zij het beste beheersen. Die Vlaamse meerderheid heeft daar in principe zelfs geen zak mee te maken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:33   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
een nieuwe buurgemeester zal niks veranderen, hij zal nog franstalige zijn (=democratie) en de frantaligen zijn thuis in Linkebeek, ze zijn daarover geboren ; dat was de eerste frantaligen die niet thuis waren, 100 jaar geleden, maar dat is te laat nu, Linkebeek is tweetalig
Blijkbaar weet u niet dat de huidige burgemeester van Linkebeek juist GEEN Franstalig is, maar wel een Fransdolle Vlaming.

De meeste Franstaligen in de faciliteitengemeenten zijn er gekomen door inwijking vanuit Brussel.

In de jaren zestig was Linkebeek een bijna exclusieve Nederlandstalige gemeenten (men kan daarvoor de resultaten van de laatste volkstelling erop naslaan).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:37   #44
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

sinds 50 jaar dus, dat verandert niks, de inwoners nu zijn vooral de kinderen van de inwoners in 1960.. te laat. 1 "land" (of regio maar de flaminganten begrijpen beter dat) = 1 taal is volgens mij niet goed, zelf in Wallonië.
Oud 29 december 2004, 21:38   #45
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In de jaren zestig was Linkebeek een bijna exclusieve Nederlandstalige gemeenten (men kan daarvoor de resultaten van de laatste volkstelling erop naslaan).
Ondertussen zijn we al 40 jaar verder, Van den Berghe... Welkom in het nieuwe millennium!
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 29 december 2004, 21:41   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sinds 50 jaar dus, dat verandert niks, de inwoners nu zijn vooral de kinderen van de inwoners in 1960.. te laat. 1 "land" (of regio maar de flaminganten begrijpen beter dat) = 1 taal is volgens mij niet goed, zelf in Wallonië.
Blijkbaar snapt u niet goed wat er geschreven wordt. Sedert de jaren zestig is er een stadsvlucht uit Brussel bezig die gepaard gaat met een steeds grotere druk op de Rand. Ieder jaar - tot op heden - vluchten Franstaligen uit het steeds onleefbaarder wordende Brussel weg en zoeken een nieuwe stek in de Vlaamse Rand, maar ook in Waals-Brabant. Voor deze Franstaligen zijn de faciliteitengemeenten interessant, omdat ze de schijn hebben nog altijd in een tweetalige gemeente te wonen. Dit is echter niet het geval: dit zijn faciliteitengemeenten, en dus zijn de taaluitzonderingen aan die bepaalde gemeente toegekend bedoeld om juist de integratie van deze Franstaligen in het Nederlands taalgebied mogelijk te maken. Wie zien echter dat door een foutieve toepassing van deze faciliteiten men is gekomen tot tweetaligheid, iets wat NIET door de wetgever bedoeld werd.

Daarom bevestigde het hoogste rechtscollege in dit land dan ook de interpretatie van de Vlaamse Regering als zijn de faciliteiten tijdelijke maatregelen. Geen definitieve tweetaligheid.
Oud 29 december 2004, 21:48   #47
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Dat ze dan verhuizen naar Wallonië en daar de Walen wegpesten...

Stop eens met kinderachtig doen. Als er in een gemeente een meerderheid Franstaligen woont, is het toch eveident dat zij administratieve rechten krijgen.
De franstaligen zouden dit niet echt pikken. Ik stel nog maar eens dezelfde logische vraag: ga jij het normaal vinden dat, als je naar Wallonië verhuisd, niet jij je aanpast aan de streektaal maar alle franstalige inwoners aan jou?

En ik heb voor de Walen blijkbaar meer respect dan sommige franstaligen voor mij als Vlaming. Ik ga ze dus niet wegpesten. Ik zal hun taal wél respecteren.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:51   #48
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Als het over de oostkantons gaat, waarom niet... Als de gemeente daarvoor gewonnen is moet ze dat zeker kunnen.
En ik denk niet dat ze daar in de Oostkantons wél voor gaan gewonnen zijn. Ik heb al gehoord dat ze daar dezelfde klachten hebben als de Vlamingen rond Brussel. Blijkbaar zit het probleem dus wel iets dieper dan gewoon 'franstaligen pesten'. Als je ruzie wil vermijden, heb je gewoon duidelijke afspraken nodig, zo eenvoudig is dat.
Oud 29 december 2004, 21:55   #49
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

jullie moeten begrijpen dat de frantaligen in deze gemeenten thuis zijn, ze willen alleen hun taal mogen spreken, is dat niet logisch?
ja een stad zoals Brussel meer groter is, dus gaan dee inwoners naar de Rand wonen, zoals in elke stad in het wereld... deze mensen kijken niet naar de taal, alleen de politiekemannen (en separatisten, ook volgens sommige wallinganten is deze belissing goed om België te splitsen..) denken aan dat. ze zijn parano's, niet democraten.

Laatst gewijzigd door djaap : 29 december 2004 om 21:56.
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 22:00   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jullie moeten begrijpen dat de frantaligen in deze gemeenten thuis zijn, ze willen alleen hun taal mogen spreken, is dat niet logisch?
En? Ze mogen toch hun taal spreken. De talrijke Turken die in Gent wonen, mogen toch ook hun taal spreken. De Grieken van Oostende spreken onder elkaar ook hun taal.

Dat is toch niet het probleem. Wel is er een probleem wanneer een anderstalige zich ergens gaat vestigen en dan verklaart: "Ik wil dat de overheid mij bediend in MIJN taal".
Oud 29 december 2004, 22:03   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
En ik denk niet dat ze daar in de Oostkantons wél voor gaan gewonnen zijn. Ik heb al gehoord dat ze daar dezelfde klachten hebben als de Vlamingen rond Brussel. Blijkbaar zit het probleem dus wel iets dieper dan gewoon 'franstaligen pesten'. Als je ruzie wil vermijden, heb je gewoon duidelijke afspraken nodig, zo eenvoudig is dat.
Niets voor niets willen de Duitstaligen hun taalgemeenschap laten samenvallen met een apart gewest. De huidige situatie zijn ze daar gewoon kotsbeu. En de Franstaligen gedragen zich er even arrogant als in de Vlaamse Rand. Ik herinner me nog hoe ik eens een snack ging eten in het centrum van Eupen. Eupen, Duitstalig, dus spreek ik Duits. De dienster van dat restaurant kijkt me vermanend aan en zegt: "Je comprends pas. Désolée." Stel je eens voor, hartje EUPEN! Ik heb dan maar het stof van mijn schoenen geschud en naar een frituur gegaan. Wel in het Duits.
Oud 29 december 2004, 22:04   #52
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Bullshit! Het is een politiek "probleem", een non-issue. Wat voor problemen zou de Vlaming daar mee hebben dat andere burgers hun documenten in het Frans krijgen? Daar moeten zij toch geen boterham minder door eten?
Een boterham minder zullen ze er inderdaad niet moeten om eten. Maar er is wél een ander probleem: enkele 10-tallen jaren waren de franstaligen in de Brusselse randgemeenten een kleine minderheid en was er van echte problemen weinig sprake. Ondertussen is er echter zo'n grote immigratie van franstaligen geweest, dat de Vlamingen zelf een minderheid geworden zijn. Resultaat: burgemeesters in een Vlaamse gemeente die geen Nederlands kennen, gemeentebesturen die in een Vlaamse gemeente vergaderen in het Frans, de brandweer die oproepen van nederlandstalige inwoners niet verstaat, gemeentepersoneel in een Vlaamse gemeente dat niet altijd de kennis heeft van de tweede taal,... M.a.w.: als Vlaming moet je maar hopen dat je, in tegenstelling tot de franstalige immigranten, wél de taal van de andere groep kent of je komt niet meer aan de bak. Kun je dit probleem begrijpen? Zo ja, zul je dus begrijpen dat niemand een probleem maakt van het feit welke taal iemand in eigen kring of organisatie spreekt. Het wordt enkel een probleem als je daarmee ingaat tegen de Nederlandssprekende bevolking zelf.
Oud 29 december 2004, 22:07   #53
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En? Ze mogen toch hun taal spreken. De talrijke Turken die in Gent wonen, mogen toch ook hun taal spreken. De Grieken van Oostende spreken onder elkaar ook hun taal.

Dat is toch niet het probleem. Wel is er een probleem wanneer een anderstalige zich ergens gaat vestigen en dan verklaart: "Ik wil dat de overheid mij bediend in MIJN taal".
want de Turken bv zijn niet in hun land, maar wel immigranten. de franstaligen, nederlandstaligen en duitstaligen zijn Belgen, dus in hun land, en mogen hun taal gebruiken.
Oud 29 december 2004, 22:07   #54
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een boterham minder zullen ze er inderdaad niet moeten om eten. Maar er is wél een ander probleem: enkele 10-tallen jaren waren de franstaligen in de Brusselse randgemeenten een kleine minderheid en was er van echte problemen weinig sprake. Ondertussen is er echter zo'n grote immigratie van franstaligen geweest, dat de Vlamingen zelf een minderheid geworden zijn. Resultaat: burgemeesters in een Vlaamse gemeente die geen Nederlands kennen, gemeentebesturen die in een Vlaamse gemeente vergaderen in het Frans, de brandweer die oproepen van nederlandstalige inwoners niet verstaat, gemeentepersoneel in een Vlaamse gemeente dat niet altijd de kennis heeft van de tweede taal,... M.a.w.: als Vlaming moet je maar hopen dat je, in tegenstelling tot de franstalige immigranten, wél de taal van de andere groep kent of je komt niet meer aan de bak. Kun je dit probleem begrijpen? Zo ja, zul je dus begrijpen dat niemand een probleem maakt van het feit welke taal iemand in eigen kring of organisatie spreekt. Het wordt enkel een probleem als je daarmee ingaat tegen de Nederlandssprekende bevolking zelf.
Het zou inderdaad véél beter zijn dat België ééntalig Frans werd!

Citaat:
Oud 29 december 2004, 22:11   #55
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, franstaligen die niet kunnen nederlands spreken (of willen niet), dat is schandalig en dat moest veranderen. Deze mensen zijn niet welkom in de faciliteitengemeenten, maar ze vormen een minderheid, een grote deel van de franstaligen moet en spreek Nederlands, maar mag ook z'n taal gebruiken in hun leven, hun officiele, administatieve leven, niet alleen in hun familie.

er zijn mensen die problemen zoeken in de twee kanten, we kijken alleen naar hen, niet naar de echte inwoners die vrienden zijn met hun nederladstaligen buren.
Oud 29 december 2004, 22:15   #56
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou inderdaad véél beter zijn dat België ééntalig Frans werd!
Zeg dan dat het u gewoon geen bal interesseert. Je zegt wel de rechten van de franstaligen te willen verdedigen, maar voor de rechten van de Vlamingen heb je geen bal respect.
Oud 29 december 2004, 22:18   #57
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg dan dat het u gewoon geen bal interesseert. Je zegt wel de rechten van de franstaligen te willen verdedigen, maar voor de rechten van de Vlamingen heb je geen bal respect.
ik ben akkoord maar zie niet in hem een verdidger van de franstaligen zoals elke franstalig is!

bv tussen 1000 meningen zullen we alleen de negatieve meningen onthouden, zelf als er 1 slechte mening is..
Oud 29 december 2004, 22:33   #58
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Neen dus! Ik kan alleen maar bewondering opbrengen voor de burgemeester van Linkebeek voor zijn moed om duidelijk stelling in te nemen tegen een achterlijke wet, die alleen maar bedoeld is om mensen mee te treiteren!
U hebt groot gelijk!
Die achterlijke wet is er werkelijk alleen maar om mensen(franstaligen) te pesten!

Het is toch ruimschoots voldoende als men éénmaal in zijn leven zijn moedertaal kenbaar maakt bij aankomst in de gemeente.
Men hoeft dit toch niet jaarlijks te herhalen?
Dit is toch te zot om los te lopen.
Het desbetreffende vakje wordt aangevinkt en that's it voor altijd.
Tenzij men dit vrijwillig of uit eigen zin (bijvoorbeeld na het volgen van voldoende taallessen en met voldoende zelfvertrouwen) verandert.
Die burgemeester heeft een overschot van gelijk en t'is een echte vlaming die het gezegd heeft.
Het moet gedaan zijn met die franstaligen dagelijks en georganisseerd te kl*ten en te pesten.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 22:37   #59
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg mij eens eventjes uit wiens rechten er geschaadt worden wanneer ik in een Vlaamse gemeente vraag om mijn documenten in het Frans te mogen ontvangen. Daar hoef jij als Vlaamse inwoner van diezelfde gemeente toch niet van wakker te liggen?

Citaat:
Oud 29 december 2004, 22:48   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg mij eens eventjes uit wiens rechten er geschaadt worden wanneer ik in een Vlaamse gemeente vraag om mijn documenten in het Frans te mogen ontvangen. Daar hoef jij als Vlaamse inwoner van diezelfde gemeente toch niet van wakker te liggen?
Daar gaat het nou net om, Raf.
De Franstaligen in de rand willen zich niet aanpassen maar alles voor eeuwig in het Frans krijgen ééns ze hebben laten verstaan niet zoals iedereen in het Nederlands bediend te willen worden maar in het Frans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be