Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2023, 14:14   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Een elektrische fiets is wat mij betreft een no go als je conditie wenst op te bouwen. Dan doe je inderdaad beter korte of trage ritten in uw opbouw met een gewone fiets. Als het gewoon is om van punt a naar b te geraken kan ik het natuurlijk wel begrijpen.
Het is voor ontspanning. Wat in de natuur fietsen. Dat het goed is voor de conditie is een bijzaak. Ik doe liever 50 km aan 50% dan 25 km aan 100%.
Oud 12 september 2023, 14:25   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een elektrische fiets is wat mij betreft een no go als je conditie wenst op te bouwen.
Correct. Met een ebike kan je wel van 0 vertrekken, en iets opbouwen, maar het vergt een hoop wilskracht om die ondersteuning te verminderen. De meesten doen dat dus niet.
Citaat:
Dan doe je inderdaad beter korte of trage ritten in uw opbouw met een gewone fiets.
Zelfs een stomme hometrainer is al een voordeel dan.
Citaat:
Als het gewoon is om van punt a naar b te geraken kan ik het natuurlijk wel begrijpen.
De belangrijkste reden waarom ik met een rijdende strandstoel rondsjees. In comfort van A naar B, voornamelijk woon-werk verkeer en ritjes tot 15-20 afstand bij redelijk weer.
Vermijden van de files die normaal zijn in deze omgeving
Oud 12 september 2023, 14:38   #43
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is voor ontspanning. Wat in de natuur fietsen. Dat het goed is voor de conditie is een bijzaak. Ik doe liever 50 km aan 50% dan 25 km aan 100%.
Voor 60 plussers kan ik het inderdaad begrijpen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 18:13   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zegt dat je soms doortrapt? Wel, dat is het teken dat uw ketting versleten is...Banden vervang je trouwens ook best minstens om de 5000 km. Tis maar dat je het weet.
Dat minimale doortrappen gebeurde al van de eerste dag dat ik hem kocht.

Die band was lek gereden omdat ik in het zuiden van Frankrijk zo dom geweest ben om heel even langs de weg door dor gras te rijden. Daar ging geen nieuwe band tegen verholpen hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 18:19   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een elektrische fiets is wat mij betreft een no go als je conditie wenst op te bouwen. Dan doe je inderdaad beter korte of trage ritten in uw opbouw met een gewone fiets. Als het gewoon is om van punt a naar b te geraken kan ik het natuurlijk wel begrijpen.
Dat denk ik ook.
Daarom noem ik mijn e-fietstochtjes eigenlijk wandelfietsen.
(maar herhaling: wel altijd in de laagste steunstand)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 september 2023, 22:00   #46
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor 60 plussers kan ik het inderdaad begrijpen.
Ik ben rond de 70. Maar vind het toch nog altijd fijn me eens uit te leven op mijn koersfietske. Dat geeft voldoening. Alleen bergop (heuvels rond Valkenburg) houd ik mij wat in, om mijn hartslag niet te veel te laten stijgen. Maar ik hoor idd. van leeftijdsgenoten (en jongeren) dikwijls zeggen "ik ben oud, ik rijd elektrisch".
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2023, 09:03   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Het vergelijkend onderzoek is hier zowat afgelopen denk ik.

Ik heb de bekendste merken nagekeken en gezocht op fietsen waar je (min of meer) comfortabel rechtop zit, met een prijs van max €4000, lage instap en naafversnelling. Geen 'transport'-modellen oid.

Ik vergeleek 6 Batavussen, 5 Norta's, 5 Gazelles, 4 Cube's, 3 Treks, 2 Stella's, 2 Specializeds en 1 Sparta.

Puntentelling ging als volgt:
Batterij in frame=1pt
Batterij onder bagagedrager=0pt

Batterij sterker dan 500Wh=1pt
Batterij 500Wh of minder=0pt

Aandrijving met riem=1pt
Aandrijving met ketting=0pt

Prijs onder €3500=1pt
Prijs €3500 of hoger=0pt

Fietsen die 4/4 haalden waren Cube Supreme Hybrid EXC 625, Specialized Turbo Como 3.0 IGHen Turbo Vado 3.0 IGH.

3/4 was er voor één Batavus, één Norta, twee Cubes, één Stella en één Trek.

Gazelle kwam als enige nooit boven de 2/4.

Nog wel even de kanttekening bij maken dat de 'rechtop' positie op de fietsen nog nagekeken moet worden. Je vind niet bij iedere fabrikant foto's in profiel van fietsen met een rijder op.

Nog; hoewel de Specialized fietsen beide 4/4 halen geef ik ze slechts een kleine kans. Bij de Como kan je bv het stuur niet verstellen (!!) en ze zijn een beetje te 'speciaal' (what's in a name) voor me.

Een Cube-verdeler heb ik ondertussen gevonden op 6km van mijn deur (op een KMO-zone waar ik nog nooit geweest was, vandaar dat ik hem niet kende).

Wordt (na de nodige testritten ed) vervolgd.
Oud 13 september 2023, 09:10   #48
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Voorlopig zijn de Cube Supreme Hybrid EXC 625 en de Batavus E-go Power Exclusive met upgrade qua batterij de grootste kanshebbers.

De Cube op basis van zijn 4/4 score.

De Batavus op basis van zijn 3/4 waar hij als enige enkel een steek liet vallen in de prijs (€3900) maar wel een 3/4 scoorde dankzij zijn riem en zijn 625Wh batterij in het frame.

En we zijn hier ook al jaren een 'Batavus'-gezin, dat scheelt ook.
Maar anderzijds is er natuurlijk wel het prijsverschil van €500 tussen de Cube en de Batavus...
Oud 13 september 2023, 10:27   #49
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

De rechtop positie is naast de eigenschappen van het model ook afhankelijk van de maat van de fiets en vooral de instellingen van stuur en zadel. In Nederland zie je bv veel mensen erg rechtop zitten. De sturen staan relatief hoog ten opzichte van het zadel.
Op een van mijn fietsen heb ik de verhoogde stuurpen (okkazie fiets) vervangen door een variabele stuurpen om de jvoorover uiste hoogte te kunnen instellen. Nu is het stuur 4/5 cm lager en kan ik dieper zitten om minder weerstand van de wind te hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2023, 13:00   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De rechtop positie is naast de eigenschappen van het model ook afhankelijk van de maat van de fiets en vooral de instellingen van stuur en zadel. In Nederland zie je bv veel mensen erg rechtop zitten. De sturen staan relatief hoog ten opzichte van het zadel.
Op een van mijn fietsen heb ik de verhoogde stuurpen (okkazie fiets) vervangen door een variabele stuurpen om de jvoorover uiste hoogte te kunnen instellen. Nu is het stuur 4/5 cm lager en kan ik dieper zitten om minder weerstand van de wind te hebben.
Kijk, je formuleert hier perfect de reden waarom veel mensen een e-fiets verkiezen. Voorovergebogen zitten is soms niet leuk meer.

Oud 13 september 2023, 21:02   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rechtop zitten.
Bij aankoop zei de verkoper ook dat je dat stuur makkelijk kan verzetten.
Maar eigenlijk vind ik het toch nog niet genoeg.
Alleen Hollanders zie je op Hollandse fietsers rechtop fietsen.

En denk niet dat het niet voor jou telt.
Tenzij je er niet mee inzit om die fiets na 5 jaar te vervangen door een nieuw model. Je rug, je polsen ... die ga je niet kunnen vervangen.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 september 2023 om 21:04.
Oud 14 september 2023, 02:07   #52
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een veelgehoorde misvatting, op een e-bike (of zelfs speedelec) kan je nog badend in het zweet aankomen op het werk.

mijn speedelec heeft gezorgd voor 10 kilo's minder
Oud 14 september 2023, 03:59   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
een veelgehoorde misvatting, op een e-bike (of zelfs speedelec) kan je nog badend in het zweet aankomen op het werk.

Het is wel de bedoeling dat je dat e-boeltje wel aanzet.
Oud 14 september 2023, 09:04   #54
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht

Sommigen begrijpen niet dat 1 uur rijden aan 100 Watt equivalent is aan 2 uur rijden aan 50 Watt (qua energieverbruik).

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 september 2023 om 09:05.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2023, 18:20   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sommigen begrijpen ook niet dat gewoon buiten zijn, in de buitenlucht dus, gezonder is dan binnen in een huis of in een auto.

Oud 23 september 2023, 13:04   #56
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Belangrijke vaststelling:

In Nederland koop je dezelfde fiets als in Belgie voor een pak minder geld.

Even vergeleken:

Een Koga E-Nova EVO PT met 625 batterij

Handelaars hier in de buurt (BE): 3699 (fiets) + 400 (625 batterij) = 4099
(opm; bij 1 handelaar kreeg ik er een fietstas bij, na lang zeuren)

Handelaar in NL: 2999 (fiets met 400 batterij), na overleg gratis 500 batterij, na overleg +200 voor 625 batterij = 3199

Identiek dezelfde fiets. Splinternieuw. Fabriekgarantie. Officiële verdelers. €900 verschil. Da's 22% korting.
Waarom kan dat in NL wel en in BE niet?

Voor mij is het snel duidelijk. Voor een verschil van €900 wil ik best in NL gaan shoppen en desnoods 1 keer per jaar naar daar rijden voor het onderhoud...
Oud 23 september 2023, 13:51   #57
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat denk ik ook.
Daarom noem ik mijn e-fietstochtjes eigenlijk wandelfietsen.
(maar herhaling: wel altijd in de laagste steunstand)
Hangt ervan af waar je woont. In de polders is de laagste steunstand ok, maar woon je -bijvoorbeeld- in de Vlaamse Ardennen dan kan meer hulp soms niet slecht zijn.
Oud 23 september 2023, 13:56   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Belangrijke vaststelling:

In Nederland koop je dezelfde fiets als in Belgie voor een pak minder geld.

Even vergeleken:

Een Koga E-Nova EVO PT met 625 batterij

Handelaars hier in de buurt (BE): 3699 (fiets) + 400 (625 batterij) = 4099
(opm; bij 1 handelaar kreeg ik er een fietstas bij, na lang zeuren)

Handelaar in NL: 2999 (fiets met 400 batterij), na overleg gratis 500 batterij, na overleg +200 voor 625 batterij = 3199

Identiek dezelfde fiets. Splinternieuw. Fabriekgarantie. Officiële verdelers. €900 verschil. Da's 22% korting.
Waarom kan dat in NL wel en in BE niet?

Voor mij is het snel duidelijk. Voor een verschil van €900 wil ik best in NL gaan shoppen en desnoods 1 keer per jaar naar daar rijden voor het onderhoud...
0,9K duurder dus ?

Woont u ver van de GRENS ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 23 september 2023 om 13:56.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2023, 13:57   #59
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
0,9K duurder dus ?

Woont u ver van de GRENS ?
Naam en adres ook?
Maat van schoenen?
Oud 23 september 2023, 14:30   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Naam en adres ook?
Maat van schoenen?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be