Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2024, 11:44   #41
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vervang uw accu eens, kwestie, na 6 weken stilstaan doet mijn wagen het nog steeds prima hoor. Maar ik rij dan niet rond de kerktoren, daar gebruik ik mijn fiets wel voor.
Onze Audi haalt ook geen 6 weken zonder bijladen.
Daar draait zoveel rommel in de achtergrond die de recent nieuwe batterij toch leeg trekt.
Materiaal (en ook jammer genoeg - noodzakelijke software) heeft zo zijn jaren van maximum efficiëntie.
Bij aanvang wil de 'ontwikkelaar' gewoon een goed en eenvoudig te bedienen product bouwen.
Eens de top bereikt zit men dus met een probleem. Hoe de inkomsten veilig stellen - aandeelhouders moeten hun centen hebben.
Dat probleem wordt opgelost met toeters en bellen waarin men een beperkte levensduur verwerkt.

Eens men dat als consument begrepen heeft opent dat een heel nieuwe (oude) en perfecte wereld.

Hoe zou er de wereld uitzien indien men al het goede uit de laatste 200 jaar samenvoegt? Maar dat is voer voor een andere draad.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 januari 2024 om 11:45.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 11:49   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Big F geeft het goed weer.
Als u uw eigen handleiding al niet "zorgvuldig beheren" kan noemen.

In het kort, en het is een herhaling van de eerdere argumenten.

Ge moet al goed plannen, tijdsschema's en locaties op voorhand vastleggen wil ge met en EV op lange trip vertrekken, en dan ben je nog steeds overgeleverd aan het toeval.
Werken de geselecteerde laadpalen wel naar behoren?
Staat er geen rij wachtenden voor u. Is de peperdure snelwegkoffie wel te drinken?

Ik hou een oogje in't zeil op de bedrijfs EV/hybride-parking -ik wandel daar toch dagelijks voorbij-.
Sinds de laatste update van de software, is het maar 2 of 3 laadpalen per week die een harde reset nodig hebben, en zo'n 2 keer per maand dat een technieker van Blue Corner die een module of kaart in zo'n paal mag komen vervangen.
En tot nu toe heb ik de hoofdzekering van dat hele park toch al 3 keer mogen aanzetten. Maar da's op 1 jaar tijd.
En die 500A zekering gaat eruit als de software te traag (of niet) de laadpalen overschakelt van 11Kw naar 5 kw bij teveel 11KW aanvragen. (de gebruikers mogen kiezen hoe snel ze hun wagen geladen willen zien. 11 of 5 kw)

Ook is het verbazingwekkend hoeveel mensen geen stekker kunnen bedienen... En de VAG groep laadkabels gaan gemakkelijk stuk...
Dat is toch niet normaal dat ge om de 15 dagen minstens 1 print moet komen vervangen in zo een paal en er minstens 2 een reset nodig hebben per week.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 11:53   #43
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
dat is de enige manier voor de duitsers om uit hun eigen gecreerde crisis te geraken.

Alle nucleaire centrales, afgezet, en dan zeggen we moeten CO2 neutraal gaan, ...

Dus zitten ze na 80 jaar terug na te denken over Ersatz brandstof.
Ja, de Duitsers hebben er zo een handje van weg om in eigen voet te schieten.
Vooral hun fanatieke afkeer van kernenergie heeft geleid tot beleidsbeslissingen die ons nogal wereldvreemd en onverantwoord overkomen. Bv. het verder uitbaten van de zeer vervuilende "Braunkohl".
Oud 29 januari 2024, 11:59   #44
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
of meet gewoon eens de spanning als je een multimeter hebt.
Enkel de spanning meten leert je weinig.
Meet de spanning terwijl iemand de wagen start.
Indien dan de spanning onder 10 volt valt gaat bij de nieuwere wagens de software flippen met soms zeer nare gevolgen.
Oud 29 januari 2024, 12:23   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Jij snapt het echt niet eh?
Lees heel je 'handleiding' nog eens.
Nee mensen moeten de handleiding van hun auto lezen. Dus als je een benzine hebt geen diesel tanken. lol.
Citaat:
Mensen willen zoiets niet!!
Natuurlijk willen mensen weten waar en hoe ze laden of tanken. Menige rijdt zelfs omwegen en staat in de file om goedkoper te tanken. Dat willen mensen!?

Citaat:
Mensen willen niet vooraf op één of andere routeplanner een restaurant plannen met vrije laadpalen.
Dat maakt het wel veel eenvoudiger en is men zeker een laadpunt te hebben terwijl men toch aan het eten is. Dus men spaart dan een zekere laadstop uit. De restaurantbezitter kan je ook vertellen dat zijn laadpunten zeker werken met ... (of zelfs gratis traag laden zit er in)
En moet men nadien niet komen bleiten dat een laadpunt niet paste of niet werkte, of te duur was, lol
Citaat:
Die willen gewoon stoppen als ze honger hebben.
je meent het? Natuurlijk kan men ook met een EV altijd ergens stoppen om te eten waar geen laadpunt/parking in de buurt is. Maar omdat een EV die mogelijkheid wel biedt mag men er toch eens aan denken, nietwaar?

Tiens de topicstarter wist al om 16 uur te vertellen dat ze omstreeks 18 uur honger gaan hebben. Heb je toch gelezen?
Citaat:
Weet jij voor je vertrekt hoe laat je honger gaat hebben?
Ja, maar het steekt niet om een uurtje. Ik weet wanneer ik regelmatig eet, maar er waren nog passagiers die meereden.

Citaat:
En die minachting is nergens voor nodig. "Te lomp..."
Of te lui of te dom of ..., kies maar uit. Want nadien komen bleiten dat hij voor een verrassing komt te staan met een EV die hij niet kende en niet checkte qua compabiliteit. Hij wist zelfs nog niet dat die testwagen BYD Tang niet compatibel was met de betrouwbaartste snellaadpunten (zoals Tesla), en aan andere laadpunten blijkbaar ook problemen gaf. Plots na 5 minuten laden?
Citaat:
Want hier geldt weer hetzelfde: vind jij het normaal dat mensen voor ze op verlof vertrekken ze op de website van de fabrikant moeten gaan uitpluizen hoe ze in Italië kunnen geraken?
Ik vindt het poepnormaal dat als men een verre reis onderneemt dat men tenminste weet hoe men zijn wagen bijlaadt, dus waar ongeveer waar en hoe. Als wij maar Oostenrijk rijden tanken we 99 kansen op 100 op de heen- en terugweg altijd bij dezelfde tankstations waar we een kleinigheid kunnen eten en waar de koffie smaakt. Bovendien rijden we dan altijd enkele kms van de snelweg af.

Citaat:
Ik vind dat, en samen met mij waarschijnlijk 90% vd bevolking, niet normaal.
Jij vindt niet normaal dat men de de belangrijkste dingetjes van zijn handleiding van de wagen moet kennen voor een verre gezinsreis of tenminste de routeplanner van zijn wagen kan bedienen? De topicstarter wist zelfs een 100% zeker laadpunt liggen kort voor Bergen (langs de snelweg Q8), maar hij vondt het weer toen niet goed genoeg, en kon dus nat worden bij het inpluggen, dus reed hij eraan voorbij.

Citaat:
En ja, als je heel die rimram die jij hier voorstelt er allemaal bijneemt en met de mantel der liefde toedekt, kan je misschien min of meer probleemloos op vakantie.
In mijn 35 jaar oude BMW gebruik ik soms nog altijd mijn Becker CD- navigatietoestel met maps van laatste update 2007. Die vermijdt nog altijd files naar Oostenrijk, en duidt me de tankstations en alle POI aan als ik ze nodig heb. Maar de Smartphone kan dat ondertussen veel beter.

Citaat:
En, hoewel jij dat schijnbaar niet wil begrijpen, dat willen mensen niet.
En terecht.
Toch raar dat miljoene mensen daar geen probleem mee hebben als ze met hun BEV op reis gaan. Ze weten wel wat hun BEV alles automatisch kan, zoals een simpele routeplanner.

Citaat:
Ik krijg de indruk dat, wanneer je met een EV op vakantie vertrekt, de auto bepaalt hoe je reis verloopt.
Een ICE dan ook, want ik moet tanken. Bij de BMW tenlaatste na ca. 550 km toch als ik de avond voordien vol getankt heb.

Citaat:
Je moet eten als je auto dat nodig vindt,
Dat kan je altijd ook zonder te laden, zeker als je thuis met 100% opgeladen batterij vertrekt.

Citaat:
je moet vooraf laadplekken zoeken voor je auto, je moet websites doorploegen, routeplanners raadplegen,....
Doe ik met mijn benzinewagen ook. En als men een pauze wil met een BEV stopt kan men altijd ergens stoppen zonder te laden.

Citaat:
Allemaal ter meerdere eer en glorie van de EV.
Je meent het, uw absurde veralgemening van alle verises EVs, er zijn ondertussen meer dan 300. Ik neem toch wel aan dat als men eigenaar wil worden van een bepaalde BEV men toch heel goed weet wat er in de kuip zit, qua rijbereik en laden en compabiliteit.

Citaat:
Als jij dat normaal vindt, mij niet gelaten.
Ik vindt die kerel met die testwagen BYD "lullig", blijf eens bij het topic:
Citaat:
Lullige ervaring met testwagen BYD, en lullige planner. Die BYD Tang was toen nog maar een goed jaar op de Europese markt (einde 2021). Wie weet nog software-dingskes compatibiliteit.

Zeker als je thuis niet testte of die nieuwe BYD Tesla Suc compatibel is. Eigen fout.

Zelfs te lui of te lomp een hotel te nemen met laadpunten voor EV.
Een mail of telefoontje volstaan bij de boeking.
En eten wou hij ook omstreeks 18 uur, dus idem telefoontje. Of hij betrouwt de routeplanner van die BYD Tang (SUV) (een serieuze E-slurper als je het mij vraagt)

Citaat:
Maar zolang dat niet verandert zal de meerderheid nog steeds afkerig blijven van een EV.
Dat mogen ze heel zeker, maar als ze dan eenmaal ooit een BEV beter leren kennen is het alvast de beste auto van de wereld.

Ik vermeld even de vlotte terugreis uit de topicstarter:
Citaat:
Een vlotte rit naar huis!

De terugreis was, het moet gezegd worden, gemakkelijker dan de heenreis. We begonnen om 9.30 uur en dronken 1 uur later koffie op het vliegveld van Ressons, waar we op de heenreis al hadden kunnen opladen. Merk echter op dat de 4 oplaadpunten die zondagavond buiten werking waren, 3 dagen later nog steeds buiten werking waren… Dankzij een tweede stop van 30 minuten om op te laden en te eten in Roeulx konden we uiteindelijk naar huis terugkeren met nog meer dan 250 km autonomie over.
Citaat:
Merk echter op dat de 4 oplaadpunten die zondagavond buiten werking waren, 3 dagen later nog steeds buiten werking waren...
Raar na drie dagen en alweer zijn BYD?, dus de compabiliteit van zijn BYD in vraag stellen aan die betreffende laadpunten in samenhang met zijn laadpas is weer teveel gevraagd?

Er zijn alvast defecte laadpunten, maar in de regel, toch als het gemeld wordt door meerdere automerken, wordt dat 9 kansen op 10 opgelost door een grondige reset van het laadpunt (eventueel draadloos ota)

Laadpaaluitbaters van merk A tot X willen zoveel mogelijk winst maken en zeker geen slechte naam krijgen dat hun laadpunten dagenlang niet meer werken.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 12:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 13:29   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom moeten al die laadpaal eigenaren en uitbaters, verschillende kaarten, apps etc hebben ? ik kan daar geen enkele reden voor verzinnen.

Als je het vulpistool in uw nafte voituurke steekt, dan betaal je dat toch ook gewoon met je credit - card, bankpas of tankkaart (al dan niet merk gebonden)

Dat je dus van Tesla een kaart krijgt, of je werkgever een abonnement voor je afsluit bij een laadpaal bedrijf, dat kan ik verstaan. Maar als particulier, moet je toch gewoon op een normale manier kunnen betalen.

Als ik in mjin auto stap weet ik nog niet waar ik ga tanken behalve als ik een bepaalde route doe, weet ik daar of daar ga ik stoppen, maar anders, ... ja als ik speciaal buiten rij om te gaan tanken, omdat ik bvb de volgende dag ver moet rijden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 13:38   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Citaat:
Waarom moeten al die laadpaal eigenaren en uitbaters, verschillende kaarten, apps etc hebben ? ik kan daar geen enkele reden voor verzinnen.
Ik ook niet. Het is gewoon software in de wagen en laadpunt.

Maar alle hebben dat nu ook niet, of niet meer. (bij de snelladers)

Gewoon met account, dus inpluggen en wordt automatisch afgerekend. Dat heb ik bij een ICE nog niet gezien.

Plug and Charge

De BEV-merken die deze compabiliteit vandaag nog niet aanbieden staan hopeloos achter.

De Duitse wiki is relatief upgedated:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/ISO_15...%C3%BCgbarkeit

Beschikbaarheid

Sinds oktober 2021 biedt Ionity zijn klanten een snel, gemakkelijk en veilig laad- en betaalproces met de Plug & Charge-functie ontworpen volgens ISO 15118. Met Plug & Charge worden in het voertuig opgeslagen laadstroomcontracten via de laadkabelverbinding met het voertuig automatisch herkend en gebruikt voor het autoriseren en factureren van het opladen.[8] Aral maakte in september 2021 bekend de snellaadstations van het Aral Pulse-netwerk uit te rusten met Plug & Charge en introduceerde vanaf het tweede kwartaal van 2022 het gebruik van Plug & Charge voor klanten. In de VS is het laadstationnetwerk van Electrify America voorbereid op ISO 15118.

Sommige voertuigen ondersteunen de functie al. Sinds modeljaar 2018 zijn dit onder meer de Opel Ampera-e en vanaf modeljaar 2021 de Porsche Taycan, Lucid Air, Ford Mustang Mach-E en Audi e-tron[11]. Bovendien worden de Mercedes-modellen EQE, EQS en EQS SUV geleverd met de Plug & Charge-functie.[12] Andere voertuigen, zoals de VW ID.4, zullen de functie later via een update ontvangen.[13] Vanaf modeljaar 2023 worden de voertuigen uit de ?*koda Enyaq iV-familie ook geleverd met de ‘Plug & Charge’-functie. Vooraf geleverde auto's krijgen de functie “over the air” als de ME3-software-update is geïnstalleerd.[14]

Tesla gebruikt een eigen protocol op zijn Superchargers voor vergelijkbare functionaliteit, dat niet compatibel is met ISO 15118.

Verfügbarkeit

Seit Oktober 2021 ermöglicht Ionity seinen Kunden mit der nach ISO 15118 gestalteten Plug & Charge-Funktion einen schnellen, bequemen und sicheren Lade- und Bezahlvorgang. Bei Plug & Charge werden im Fahrzeug hinterlegte Ladestromverträge über die Ladekabelverbindung mit dem Fahrzeug automatisch erkannt und zur Autorisierung und Abrechnung des Ladens genutzt.[8] Aral hat im September 2021 angekündigt, die Schnellladesäulen des Aral-Pulse-Netzes mit Plug & Charge auszustatten und führte für die Kunden die Nutzung von Plug & Charge ab zweitem Quartal 2022 ein.[9][10] In den USA ist das Ladestationsnetz von Electrify America auf die ISO 15118 vorbereitet.

Auch unterstützen bereits einige Fahrzeuge die Funktion. Hierzu gehören seit dem Modelljahr 2018 der Opel Ampera-e sowie ab dem Modelljahr 2021 Porsche Taycan, Lucid Air, Ford Mustang Mach-E und Audi e-tron[11]. Zudem werden die Mercedes Modelle EQE, EQS und EQS SUV mit der Plug & Charge Funktion ausgeliefert.[12] Andere Fahrzeuge, wie etwa der VW ID.4, sollen die Funktion später per Update erhalten.[13] Ab Modelljahr 2023 werden auch die Fahrzeuge der ?*koda Enyaq iV Familie mit der „Plug & Charge“-Funktion ausgeliefert. Vorher ausgelieferte Wagen erhalten die Funktion „over the air“ aufgespielt, sofern das Software-Update ME3 installiert ist.[14]

Tesla nutzt an seinen Superchargern ein proprietäres Protokoll für eine vergleichbare Funktionalität, welches nicht zu ISO 15118 kompatibel ist.
Voor de Tesla Suc ook te gebruiken moet je bij Tesla ook een account nemen.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 13:49.
Oud 29 januari 2024, 13:46   #48
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben het quasi volledig eens met wat je zegt, maar het is echt niet nodig om dat vooraf uit te pluizen. De routeplanner van je wagen doet dat wel op het moment dat je vertrekt. Die berekent dan waar en wanneer je moet stoppen en herberekent in real time.
Dat is best mogelijk maar ik reageerde op Micele die beweert dat je probleemloos kan reizen ALS je dat vooraf allemaal doet.
En dat is volgens mij wat veel gedoe.

Citaat:
MAAR het is uiteraard je wagen die bepaalt wat je moet doen en je moet dan nog geluk hebben dat je laadpas werkt en dat de laadpaal geen kuren heeft. DAT is momenteel het grootste issue.
Laadpalen die kuren hebben bestaan in Micele's universum niet.

En voor alle duidelijkheid: ik heb absoluut niks tegen EV's. Maar ik begrijp maar al te goed waarom veel mensen er nog steeds weigerachtig tegenover staan.
En als je Micele's uitleg leest begrijpt iedereen dat, al was het omgekeerde eigenlijk het doel van die uitleg vrees ik.
Oud 29 januari 2024, 13:57   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
alweer niet de bal spelen met uw leesprobleem.

Ik raad je alvast aan het jaarlijks laadonderzoek van Nederland te lezen hoe de evolutie van de niet-tevredenheid of knelpunten en hun oorzaken over allerlei laadpunten veranderd is.

Samenvatting: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf

De percentages staan op p. 8-9

Ik plak het deel snelladen:

Snelladen (paragraaf 3.4)

• Snelladers worden door de deelnemers positief beoordeeld met
een rapportcijfer van 7,9. Slechts 32% ervaart wel eens knelpunten
bij de snellader, tegenover 62% in 2021 en 43% in 2022.

• De meest ervaren knelpunten zijn laadpalen bezet door een
elektrische auto, te druk met wachtenden en te weinig snelladers.
Dat heeft dus alles te maken met beschikbaarheid van de
snellader.

• Net als in 2022 bepaalt de locatie de keuze voor een snellader,
gevolgd door de laadsnelheid en de exploitant.

• Ongeveer de helft (46%) van de EV-rijders weet vaak of altijd wat
zij moeten betalen bij de snellader. Weer is de prijsbewustheid
hoger bij mensen die hun laadkosten zelf betalen. 30% van de
EV-rijders wiens werkgever betaalt voor de laadkosten weet
nooit wat de prijs is van snelladen.

• Het grootste deel van de EV-rijders betaalt bij de snellader met een
laadpas (67%) of laadapp (16%). Vrijwel niemand betaalt via een
betaalterminal of QR-code. 16% gebruikt een andere methode om
te betalen voor het snelladen, waaronder plug-and-charge.

pdf met alle details op 47 blz: https://elaad.nl/wp-content/uploads/...apport_def.pdf

de balkengrafiek met de top 5 knelpunten van alle soorten openbaar laden vind je op blz 44.

Defect laadpunt staat op 2, heel nipt voor plofwagens die geparkeerd staan op laadplaatsen.

Top 5 knelpunten openbaar laden [N=1.905]

1. Laadpaal is bezet door een elektrische auto, ~ 49%
2. Laadpaal is defect, ~ 39%
3. Laadplek is bezet door een fossiele brandstofauto, ~ 38%
4. Er zijn niet voldoende laadpalen in de buurt, ~ 34%
5. Ik weet niet wat de kosten van laden zijn, ~ 21%

De eerste automobilist die een verre reis (+ 100 km) deed was een vrouw, en haar brandstof haalde ze bij de apotheek of het eerste tankstation. Dat was in 1888.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 14:27.
Oud 29 januari 2024, 14:30   #50
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een studie van snelle laadpalen in California in 2023 (die staan toch wel wat verder qua EV's dan hier):

Steekproef van meer dan 600 laadpalen. De kans om een defecte laadpaal tegen te komen op een willekeurig tijdstip ligt tussen de 1-op-5 tot 2-op-5... eigenlijk best wel veel.

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 420
Grootte: 232,0 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 14:34   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn hypothetisch universum is nog altijd Tesla, maar ook die kunnen niet perfect zijn met 3,9% uitvalquote:

Citaat:
https://www.caranddriver.com/news/a4...ated-jd-power/

Tesla was the first automaker to really invest in its own public fast-charging network, and a decade head start means the company's Superchargers are the best available.

It's not even close, really. In J.D. Power's study, more than one in five EV drivers (21 percent) said they were unable to charge at a non-Tesla station in the first quarter of this year, but at Superchargers it was less than 4 percent.
Ford, GM, Rivian, Volvo, and Polestar have all said their future EVs will be compatible with Tesla's NACS standard.

No Contest on Reliability

EV drivers need to be able to count on public charging stations being operational when they pull up to charge, and here is where Tesla really provides for its drivers. According to JD Power's survey, more than one-in-five EV drivers who went to a non-Tesla public charging station in the first quarter of 2023 (21.6 percent) were not able to charge their vehicle during their visit. At Tesla Superchargers, it was just 3.9 percent. The report puts it simply, "When it comes to reliability, no other provider is even close to Tesla."
Een Tesla Suc-station heeft gemiddeld 10 snellaadpalen, dus als mss eentje niet werkt...

(zoals tankzuilen ook wel eens problemen geven, eigen ervaring), of stakingen bij de bevoorrading dan liggen ganse regio's plat.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 14:38.
Oud 29 januari 2024, 16:59   #52
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk maar ik reageerde op Micele die beweert dat je probleemloos kan reizen ALS je dat vooraf allemaal doet.
En dat is volgens mij wat veel gedoe.

Je hebt hier 2 kanten van het spectrum. Aan de ene kant de dramaqueens die hyperbolische overdrijvingen gebruiken tegen de elektrische wagens en aan de andere kant heb je dan Michele die de elektrische wagen als summum ziet (maar er zelf nog nooit mee heeft gereden, go figure)

Citaat:
En voor alle duidelijkheid: ik heb absoluut niks tegen EV's. Maar ik begrijp maar al te goed waarom veel mensen er nog steeds weigerachtig tegenover staan.
En als je Micele's uitleg leest begrijpt iedereen dat, al was het omgekeerde eigenlijk het doel van die uitleg vrees ik.
Ik ook niet. Ik rij er zelf mee en het is een fantastisch ding. Maar het is dan ook mijn situatie die dit toelaat. Ik ben zelfstandig waardoor de aankoopprijs minder een issue is vanwege de fiscaliteit, ik doe per dag nooit meer dan 200 km en ik heb een parking met laadpaal thuis. Op reis neem ik een andere wagen mee.

Maar als je thuis niet kan laden is het gewoon een veel te groot gedoe om het ook maar te overwegen en die bakken zijn ook duur om particulier te gaan aanschaffen. Dat reisverhaal valt op zich nog wel mee aangezien het uiteindelijk over 2 ritten per jaar gaat of zo. Als je dan de rest van de tijd op je gemak bent is dat op zich nog te overzien natuurlijk.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 17:20   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Herhaling, van duizenden respondenten die met een EV rijden:

https://elaad.nl/wp-content/uploads/...apport_def.pdf

veel leesplezier.

Het snelladen an sich maakt in de laadmix maar 9% van de gereden kms uit.
Vele hebben nog nooit een snellaadpaal nodig gehad. Er zijn andere manieren om ver te reizen.

Bijna 2/3 gaat met de EV op vakantie, die zullen het enkel dan wel zeker gebruiken (naargelang rustpauze).

Van diegene die regelmatig snelladen laadt bescheidene 25% langer dan 20 minuten. 41% tussen 15 en 20 minuten. 27% tussen 10 en 15 minuten, 6 % minder dan 10 minuten.

Ondertussen is in Nederland 44 % een particulier die een EV kocht, nieuw of occasie.

69% kan altijd thuis laden. Ik neem aan dat topicstarter ook thuis geladen heeft aangezien met 100% vertrokken.

77% heeft zonnepanelen.
Citaat:
77% van de respondenten heeft zonnepanelen [N=3.011].
Dit is een toename ten opzichte van de 68% vorig jaar. Deze toename wordt mede verklaard door de toename van zonnepanelen op woningen in 2022 in Nederland van 30%.3
De helft van de respondenten met zonnepanelen gebruikt de zonne-energie om de EV op te laden. De respondenten zien zichzelf ook als een milieuvriendelijk persoon, gemiddeld scoren ze 3,63 op een schaal van 1 tot en met 5.
Ik plak het stukje van het thuisladen, en nog wat extra:
Citaat:
Thuis laden (paragraaf 3.4)

• ‘Thuis laden’ wordt het hoogst gewaardeerd door de deelnemers aan de
enquête met een rapportcijfer van 9,1.

• 69% van de respondenten heeft de mogelijkheid de EV thuis aan een privé
laadpaal op te laden. 90% van deze EVrijders laadt de auto ook op privé terrein (de oprit, in de meeste gevallen), bij 10% staat de EV alsnog in de openbare ruimte terwijl deze is aangesloten op de privé laadpaal thuis (Verlengd Private Aansluiting).
• Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk beslispunt om elektrisch te gaan rijden, dit geldt nog meer voor meer recente EV-rijders.
• 46% van de laadsessies bij de privé laadpaal thuis wordt geregistreerd via een laadpas of laadapp. Vooral zakelijke rijders gebruiken thuis een pas of app.
• 77% van de thuisladers heeft een 3- faselader. 34% heeft de aansluiting laten vergroten om een thuislaadpaal te plaatsen.
• Thuislaadpalen kunnen in 55% van de gevallen ook slim laden, en 28% is bestuurbaar via een Home Energy Management Systeem of andere applicatie.
• Het aanvragen van een laadpaal in een VvE (Vereniging van Eigenaren) gaat nog altijd moeizaam. In 75% van de gevallen worden knelpunten ervaren, en dan vooral zorgen om veiligheid (44%) en een lang aanvraagtraject (43%). Vorig jaar ontstonden knelpunten in 76% van de gevallen.

De respondenten die de privé laadpaal thuis gebruiken, laden gemiddeld 12 keer per maand op bij hun privé laadpaal. Hieruit is te zien dat de laadmogelijkheden thuis (privé laadpaal en stopcontact) met relatief hoge frequentie maandelijkse frequentie worden gebruikt, wat duidt op een bepaalde routine bij het thuisladen. Snelladers worden relatief met de laagste frequentie gebruikt, wat duidt op een sporadische behoefte aan sneller (bij)laden.
Gesplitst naar thuisladers en mensen die geen privé laadpaal hebben, is op te merken dat die laatste groep, naast meer openbaar laden natuurlijk, meer gebruik maakt van de laadpalen op het werk en snelladers.

Laadmix verschilt per eigendomsvorm [N=2.896]
De groep zakelijke rijders laadt meer op het werk dan de andere groepen, vooral de zakelijke lease werknemers. Ook gebruiken zakelijke rijders vaker de snellader. EV-rijders die de auto hebben gekocht (zakelijk of privé), maken het meest gebruik van de privé laadpaal thuis.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 17:36.
Oud 29 januari 2024, 17:36   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dat is toch niet normaal dat ge om de 15 dagen minstens 1 print moet komen vervangen in zo een paal en er minstens 2 een reset nodig hebben per week.
Blijkbaar vinden de plaatsers en uitbaters van zo'n hoop laadpalen dat wel normaal.
En de kans dat de prints eigenlijk niet vervangen moeten worden, is bestaande, maar er moet toch ergens geld mee verdiend worden.

Ik weet dat ik alleen mag resetten, of de hoofdzekering aanzetten.
Oud 29 januari 2024, 17:46   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is geen toeval dat Tesla de meeste EVs verkoopt, en het model Y zelfs de bestverkochte wagen überhaupt is.

Ze maken alles qua laadpalen zelf (hard- en software), DC-snelladers ( Tesla Suc) en trage AC laders (Tesla destination chargers), dit wereldwijd.

Als men dus eenderwelke BEV koopt met CCS aansluiting (99%) kan men eventueel ook snelladen bij Tesla, plug and charge:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/elektrisch-r....google.com%2F

Gebruik de Tesla app

Om als niet-Teslarijder de Superchargers te gebruiken moet je eerst de Tesla app downloaden op je smartphone. Vervolgens maak je een account aan. Vervolgens kies je de optie ‘Uw niet-Tesla opladen’. Je ziet vervolgens Superchargers die in de buurt zijn en je kunt de kosten van een laadbeurt bekijken. Je ziet ook welke voorzieningen er bij de locaties zijn, zoals toiletten, restaurant, wifi, hotel, koffie en dergelijke. De meeste Superchargers vind je bij hotels, dus je kunt gemakkelijk van de laadsessie een aangename pauze maken.

Betalen per laadsessie of abonnement

Sta je bij een Supercharger, dan heb je de keuze voor ‘pay as you go’ of een abonnement. Voor het laden per keer betaal je in januari 2024 tussen de € 0,42 en € 0,56 per kWh. Dat hangt af van de locatie en de tijd op de dag. Tussen 16.00 en 20.00 uur ben je het duurste uit. Neem je een abonnement van € 12,99 per maand, dan is het tarief aantrekkelijker. Dat verschilt eveneens per locatie. Vervolgens plug je de auto in en selecteer je in de app het nummer van het laadstation. Dan start het opladen.

Welke laadstekker gebruikt een Supercharger?

Je auto moet een CCS-aansluiting hebben om te snelladen met een Supercharger. Heb je een Renault Zoe of een auto met een CHaDeMo stekker voor het snelladen, dan zul je de Superchargers links moeten laten liggen.
Wie Tesla haat moet maar ergens anders laden.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 17:54.
Oud 29 januari 2024, 17:49   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen toeval dat Tesla de meeste EVs verkoopt, en het model Y zelfs de bestverkochte wagen überhaupt is.

Ze maken alles qua laadpalen zelf (hard- en software), DC-snelladers ( Tesla Suc) en trage AC laders (Tesla destination chargers), dit wereldwijd.
Na al uw uitgebreide tabellen en theorietjes wordt het stilaan tijd we eens iets gaan mogen lezen over uw persoonlijke ervaringen met uw EV.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 januari 2024 om 17:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 18:00   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Na al uw uitgebreide tabellen en theorietjes wordt het stilaan tijd we eens iets gaan mogen lezen over uw persoonlijke ervaringen met uw EV.
Ik heb er 2 als test gereden na afspraak, Skoda en VW, maar niet geladen dat deden ze daar zelf. Was bij mijn garage waar ik mijn Skoda kocht 11 jaar geleden, de verkoper die toen Skoda deed is nu hoofdverkoper bij VW. Beide onder een dak.

Dus wslk onvoldoende als echte (laad)test. Maar ervaring met laden had ik al:
smartphone, laptop, grasmaaier, boormachine, elec fiets, 12 V batterij van plofwagen, tandenborstel, andere...

Nog iets Fred?

Je kunt dus beter iets via het internet lezen van xx-mensen die al 100.000 km of meer met hun persoonlijke EV achter de rug hebben.

Hier - denk ik - een kritische Nederlander die 200.000 km achter de rug heeft (na 4 jaar en 3 maanden):
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=T3zeAHo4UTI

Tesla Model 3 review na 200.000 km! 27 minuten

Eric de Bree
(ik heb het amper bekeken, weet me wat te vertellen )

Citaat:
wordt het stilaan tijd we eens iets gaan mogen lezen over uw persoonlijke ervaringen met uw EV.
Ik kan je wel sinds 1973 mijn persoonlijke ervaringen met al mijn zelf gekochte (ook zeer dure) plofwagens delen, zoek je iets specifiek?

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 18:25.
Oud 29 januari 2024, 18:36   #58
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Oud 30 januari 2024, 00:12   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard 8000 km rijden, geen seconde laadstress.

1,5 jaar geleden, geen seconde laadstress met een instap-Tesla met allerkleinste batterijpack van 50 kWh (vandaag 10 kWh meer), zodanig gereden (zelden sneller dan 110 kmu) zodat elke 200 km bijgeladen werd.

veel leesplezier:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_96720734

Van Heppen naar Spanje met elektrische auto: “8.000 km en geen seconde stress”

Leopoldsburg - Heel wat eigenaars van een elektrische wagen die een autovakantie naar het zuiden plannen, kampen met laadstress. “Dat is totaal niet nodig”, zegt Charles Van Roy uit Leopoldsburg, die met zijn Tesla naar het zuiden van Spanje trok. “Ik heb 8.000 km gereden en geen seconde stress gehad.”

Koen Snoekx, Dinsdag 26 juli 2022

Zullen er onderweg voldoende laadpalen zijn? En zullen die wel vrij zijn? Wie van plan is om met zijn elektrische auto op vakantie te gaan, zit vaak met heel wat vragen. Maar volgens ervaringsdeskundigen is die laadstress nergens voor nodig. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Charles Van Roy uit Heppen (Leopoldsburg) die met zijn elektrische wagen, een Tesla Model 3, naar het zuiden van Spanje trok. Een tocht van ruim 8.000 km. “Ik heb op geen enkel moment laadstress gehad”, vertelt Charles. Voor de zomer vertrok Charles met zijn vrouw vanuit Heppen, via Frankrijk, naar het Spaanse Tarifa, het meest zuidelijke punt van Europa. Een rit van in totaal 2.300 km. “Ik heb een Tesla Standard Range Plus met een kleine batterij van 50 kwh. Het zijn vaak mensen die zo’n kleinere batterij hebben, die laadstress hebben, maar dat is niet nodig. Bij een goede voorbereiding geeft dat geen enkel probleem.”

110 km per uur

Charles deelt graag zijn ervaringen om laadstress tegen te gaan. “We hadden ons voorgenomen om op geen enkel moment het risico te nemen dat we zonder elektriciteit zouden vallen. Daarom hebben we om de 200 km een stop ingelast. Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 tot 800 km aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”

Ook de terugrit van Spanje naar Heppen, nog eens 2.300 km, ging vlot. “Ik ben helemaal overtuigd van elektrisch rijden. Ik stap nooit meer terug over naar een gewone wagen.”
“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. — © Raymond Lemmens

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 00:16.
Oud 30 januari 2024, 12:18   #60
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1,5 jaar geleden, geen seconde laadstress met een instap-Tesla met allerkleinste batterijpack van 50 kWh (vandaag 10 kWh meer), zodanig gereden (zelden sneller dan 110 kmu) zodat elke 200 km bijgeladen werd.

veel leesplezier:

“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. — © Raymond Lemmens
Wat een aandoenlijk verhaal!!
Bijna tranen in mijn ogen.

Maar nu even serieus want ook dit is weer een bewijs van hoe mensen hun manier van autorijden moeten laten bepalen door hun auto van zodra ze een EV hebben.

Hij begint al met "bij een goede voorbereiding is dat geen enkel probleem" om vervolgens in absoluut stilzwijgen te vervallen over die 'goede voorbereiding'.
Wel raar, niet? Een verhaal beginnen over het probleemloos reizen met een EV door te zeggen dat een goede voorbereiding onontbeerlijk is om dan niets maar dan ook helemaal niets meer te zeggen over die voorbereiding...

En ook weer net het punt dat ik hier al meermaals aanhaalde: mensen willen niet bezig zijn met 'voorbereiding omwille van hun auto'. Die willen voorbereiden met reisgidsen en koffers maken, vooraf bruinen onder de zonnebank en een nieuwe geheugenkaart voor de camera.

En dan begint het maar pas: Mr. Van Roy rijdt naar het zuidelijkste puntje van Spanje en vermijd daarbij 'zoveel mogelijk' autosnelwegen.

Hoeveel vakantie heeft Mr. Van Roy? Volgens Google (en diens rijtijden zijn meestal vrij accuraat) rij je van Leopoldsburg naar Tarifa (2300km) op 25u. Vermijd je net als mr Van Roy de snelwegen wordt dat al snel 34u...

Stel dat hij 12u per dag rijdt is mr Van Roy welgeteld 3 volle dagen onderweg. Heen en terug is hij 6 dagen kwijt. En dan tel ik de tijd nog niet die hij spendeert aan opladen.
Ik weet niet hoe het bij u zit maar ik ken veel mensen die zich geen reistijd van een week kunnen veroorloven als ze op vakantie gaan.

En laten we uiteindelijk eerlijk zijn: Mr Van Roy is 'helemaal overtuigd van elektrisch rijden', maar waarom? Omdat hij half Spanje heeft doorkruist voor €9? Is dat het grote voordeel?

En zo nee; wat is dan wel het grote voordeel want dat lees ik nergens in zijn verslag.
Hij spendeert meer dan de helft meer tijd om op zijn bestemming te geraken, verkiest wegen waar hij om de haverklap geconfronteerd wordt met ronde punten, dorpskernen en verkeerslichten (hoe mooi!!) om een rit van meer dan 2000km te maken en moet om de 200km stoppen bij vooraf uitgedokterde punten om te voorkomen dat zijn naaimachien stil valt.

Ik heb geen idee wat het grote voordeel voor Mr Van Roy is...
En jammer genoeg vertelt hij dat zelf ook niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be