Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 12:07   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als kind woonde ik tussen na de oorlog achtergebleven Polen, Hongaren en zelfs Tsjecho-Slowaken. De taal waarin deze mensen zich onder elkaar verstaanbaar maakten, en die ze ook tegenover ons gebruikten, was niet het Pools of Hongaars maar het Duits.

Ook een man die ik vandaag de dag ergens weet 'zwart werken', spreekt Duits alhoewel het goed te horen is dat het niet zijn moedertaal is.
Ik denk dus dat Jan gelijk heeft.
Oud 3 januari 2005, 12:27   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als kind woonde ik tussen na de oorlog achtergebleven Polen, Hongaren en zelfs Tsjecho-Slowaken. De taal waarin deze mensen zich onder elkaar verstaanbaar maakten, en die ze ook tegenover ons gebruikten, was niet het Pools of Hongaars maar het Duits.

Ook een man die ik vandaag de dag ergens weet 'zwart werken', spreekt Duits alhoewel het goed te horen is dat het niet zijn moedertaal is.
Ik denk dus dat Jan gelijk heeft.
Fijn om ook een getuigenis aan te halen. Het is inderdaad zo dat men met Duits nog altijd het verste springt in de voormalige Oostbloklanden. Jaren geleden was ik in Polen. Nu beperkt mijn kennis van het Pools zich tot "dzien dobry", dus was ik wel aangewezen op een andere taal. Met mijn toenmalige gastheer sprak ik Duits, met de pastoor van het dorp sprak ik Duits, met omwonenden ook allemaal Duits. Slechts met enkele jongeren kon ik Engels spreken (maar ja, wat voor Engels...).

Een aantal priesters die ik ken en in Litouwen in missiehulp aktief zijn, spreken met de andere Oost-Europese priester die in dat missiehuis verblijven Duits. De voertaal in het huis is steeds Duits. En daar zijn priesters ook Polen, Litouwen, België, Duitsland, Tsjechië en zowaar iemand uit Oekraïene.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:30   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De standpunt van mijn stiefvader over de faciliteiten is interessant. OK voor een afschaffing van de faciliteiten maar dan op een voorwaard : Brussel wordt dan 100% Franstalig. U vindt dat de Franstalige inwoners van de faciliteitengemeenten zich moeten aanpassen omdat ze in Vlaanderen leven? OK, maar dan moeten de Vlaamse inwoners van Brussel ook zich aanpassen. Geen tweetaligheid meer in Brussel dan. De VRT met al hun radiozenders (Donna, Studio Brussel, enz.......) verhuist dan en installeert zich in Vlaanderen. Tele-Brussel stopt te bestaan. De vlaamse scholen in Brussel sluiten hun deuren. Enzovoort, enzovoort. Goeie deal of niet?

Laatst gewijzigd door Everytime : 4 januari 2005 om 14:31.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:38   #44
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
De standpunt van mijn stiefvader over de faciliteiten is interessant. OK voor een afschaffing van de faciliteiten maar dan op een voorwaard : Brussel wordt dan 100% Franstalig. U vindt dat de Franstalige inwoners van de faciliteitengemeenten zich moeten aanpassen omdat ze in Vlaanderen leven? OK, maar dan moeten de Vlaamse inwoners van Brussel ook zich aanpassen. Geen tweetaligheid meer in Brussel dan. De VRT met al hun radiozenders (Donna, Studio Brussel, enz.......) verhuist dan en installeert zich in Vlaanderen. Tele-Brussel stopt te bestaan. De vlaamse scholen in Brussel sluiten hun deuren. Enzovoort, enzovoort. Goeie deal of niet?
Jouw stiefvader geloofd nog in Père Noël zeker?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:40   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Jouw stiefvader geloofd nog in Père Noël zeker?
Laat maar zeggen dat hij voorstander van de afschaffing is maar onder voorwaarden.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:43   #46
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Altijd maar toegevingen en toegevingen....hebben jullie je buikje nu echt nog niet vol? Jeezes man, ik word daar zo chagrijnig van.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 4 januari 2005 om 14:47.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:53   #47
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat maar zeggen dat hij voorstander van de afschaffing is maar onder voorwaarden.8)
...en hij leeft volledig buiten de realiteit. het voorstel van "votre papa" getuigt noch van veel zin voor compromis, noch van veel inzicht in de materie.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 15:26   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij houdt met twee belangrijke dingen geen rekening:
1/ De Franstaligen zijn niet de oorspronkelijke bewoners van de Vlaamse rand. Als ze niet verplicht worden om de taal te gebruiken van de streek waar ze komen wonen, dan doen ze op termijn wat ze met Brussel deden: verfransing van andermans gebied.

2/ De Vlaamse Brusselaars zijn wél de oorspronkelijke bewoners van Brussel maar moeten volgens jou, nadat ze de tweetaligheid leerden ondergaan, de volledige Franse eentaligheid slikken van hun eigen stad?

En dit als een eerlijke 'deal' om de Franstaligen in de rand de gelegenheid te geven precies het tegenovergestelde te doen van wat zij van de Vlamingen in Brussel verlangen? Franstaligen hoeven NIET te doen wat zij van de Vlamingen als vanzelfsprekend eisen? Zij mogen blijven proberen de feitelijke tweetaligheid af te dwingen, net zoals dat in Brussel gebeurde? Waarna dan weer kan opgerukt worden naar de uiteindelijke halte: de volledige verfransing van het volgende stukje Vlaanderen? Of zoals Everytime hierboven zijn fantastische 'deal' voor Brussel voorstelde: geen tweetaligheid meer in Brussel, én daarna in de rand?

Ze lijken het zelf niet eens te merken, onze Franstalige broeders, maar hun arrogantie heeft duidelijk nog niet veel aan glans verloren sinds 1830.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 januari 2005 om 15:28.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 16:40   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal verkeerde stelling, daar het Brussels Gewest grondwettelijk tweetalig is. Dat kan niet gezegd worden van de Vlaams Rand die, alweer volgens de grondwet, tot het eentalige Nederlandstalig gebied behoort. M.a.w. de stelling loopt totaal mank. Zolang Brussel de hoofdstad uitmaakt van België is de tweetaligheid een feit dat nooit in vraag zal worden gesteld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 16:45   #50
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Er is een uitspraak,Hoe kan men dan nog een voorwaarde stellen?
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 18:10   #51
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Totaal verkeerde stelling, daar het Brussels Gewest grondwettelijk tweetalig is. Dat kan niet gezegd worden van de Vlaams Rand die, alweer volgens de grondwet, tot het eentalige Nederlandstalig gebied behoort. M.a.w. de stelling loopt totaal mank. Zolang Brussel de hoofdstad uitmaakt van België is de tweetaligheid een feit dat nooit in vraag zal worden gesteld.
Inderdaad. De schoonvader van Everytime zit er lelijk naast. De grondwet is duidelijk: Wallonië franstalig, Vlaanderen nederlandstalig en Brussel tweetalig. Of Everytime en zijn schoonvader dat nu leuk vinden of niet, doet niet terzake. Het is de wet en ze zullen ze moeten naleven.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 18:28   #52
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Inderdaad. De schoonvader van Everytime zit er lelijk naast. De grondwet is duidelijk: Wallonië franstalig, Vlaanderen nederlandstalig en Brussel tweetalig. Of Everytime en zijn schoonvader dat nu leuk vinden of niet, doet niet terzake. Het is de wet en ze zullen ze moeten naleven.
Wetten kunnen aangepast worden, ook de grondwet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 18:32   #53
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wetten kunnen aangepast worden, ook de grondwet.
Maar zolang de wet bestaat, dient ze wel nageleefd. Ik kan bezwaarlijk geloven dat er momenteel één noemenswaardige partij een wijziging van de grondwet zelfs maar zou overwegen.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 4 januari 2005 om 18:33.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be