![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als kind woonde ik tussen na de oorlog achtergebleven Polen, Hongaren en zelfs Tsjecho-Slowaken. De taal waarin deze mensen zich onder elkaar verstaanbaar maakten, en die ze ook tegenover ons gebruikten, was niet het Pools of Hongaars maar het Duits.
Ook een man die ik vandaag de dag ergens weet 'zwart werken', spreekt Duits alhoewel het goed te horen is dat het niet zijn moedertaal is. Ik denk dus dat Jan gelijk heeft.
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een aantal priesters die ik ken en in Litouwen in missiehulp aktief zijn, spreken met de andere Oost-Europese priester die in dat missiehuis verblijven Duits. De voertaal in het huis is steeds Duits. En daar zijn priesters ook Polen, Litouwen, België, Duitsland, Tsjechië en zowaar iemand uit Oekraïene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De standpunt van mijn stiefvader over de faciliteiten is interessant. OK voor een afschaffing van de faciliteiten maar dan op een voorwaard : Brussel wordt dan 100% Franstalig. U vindt dat de Franstalige inwoners van de faciliteitengemeenten zich moeten aanpassen omdat ze in Vlaanderen leven? OK, maar dan moeten de Vlaamse inwoners van Brussel ook zich aanpassen. Geen tweetaligheid meer in Brussel dan. De VRT met al hun radiozenders (Donna, Studio Brussel, enz.......) verhuist dan en installeert zich in Vlaanderen. Tele-Brussel stopt te bestaan. De vlaamse scholen in Brussel sluiten hun deuren. Enzovoort, enzovoort. Goeie deal of niet?
![]() Laatst gewijzigd door Everytime : 4 januari 2005 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Altijd maar toegevingen en toegevingen....hebben jullie je buikje nu echt nog niet vol? Jeezes man, ik word daar zo chagrijnig van.
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 4 januari 2005 om 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/ De Franstaligen zijn niet de oorspronkelijke bewoners van de Vlaamse rand. Als ze niet verplicht worden om de taal te gebruiken van de streek waar ze komen wonen, dan doen ze op termijn wat ze met Brussel deden: verfransing van andermans gebied. 2/ De Vlaamse Brusselaars zijn wél de oorspronkelijke bewoners van Brussel maar moeten volgens jou, nadat ze de tweetaligheid leerden ondergaan, de volledige Franse eentaligheid slikken van hun eigen stad? En dit als een eerlijke 'deal' om de Franstaligen in de rand de gelegenheid te geven precies het tegenovergestelde te doen van wat zij van de Vlamingen in Brussel verlangen? Franstaligen hoeven NIET te doen wat zij van de Vlamingen als vanzelfsprekend eisen? Zij mogen blijven proberen de feitelijke tweetaligheid af te dwingen, net zoals dat in Brussel gebeurde? Waarna dan weer kan opgerukt worden naar de uiteindelijke halte: de volledige verfransing van het volgende stukje Vlaanderen? Of zoals Everytime hierboven zijn fantastische 'deal' voor Brussel voorstelde: geen tweetaligheid meer in Brussel, én daarna in de rand? Ze lijken het zelf niet eens te merken, onze Franstalige broeders, maar hun arrogantie heeft duidelijk nog niet veel aan glans verloren sinds 1830.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 januari 2005 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Er is een uitspraak,Hoe kan men dan nog een voorwaarde stellen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 4 januari 2005 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |