Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we miljarden uitgeven aan nieuwe gevangenissen?
Ja 5 45,45%
Neen 6 54,55%
Mijn naam is Haas 0 0%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2024, 11:08   #41
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Miljarden uitgeven? Neen.
Illegalen en buitenlandse criminelen in land van herkomst laten zitten of in oude steenkoolmijnen met de poort dicht. Minimaal eten en drinken door de tralies. Moordenaars en verkrachters euthanaseren.
Wtf, ik heb dat niet in rood gezet?
Edit en nu is het weer in zwart? Wadesdadier?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 8 november 2024 om 11:10.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2024, 11:57   #42
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

NEEN.

Als er al met 'miljarden' gesmeten moet worden, dan liever naar entiteiten die voor bétere 'maatschappelijke vorming' (kunnen & mogen) zorgen.

Méér 'preventie' dan 'repressie', dus.

Voor allebei kunnen trouwens op vrijwillige basis burger-initiatieven worden genomen, niet?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2024, 13:39   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als we nu eens een whatsapp berichtje sturen naar alle gekende criminelen, met de vraag om het voor één jaartje rustig aan te doen,
dan zijn er geen nieuw te bouwen gevangenissen nodig.

Onnozelaars !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2024, 14:01   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
NEEN.

Als er al met 'miljarden' gesmeten moet worden, dan liever naar entiteiten die voor bétere 'maatschappelijke vorming' (kunnen & mogen) zorgen.

Méér 'preventie' dan 'repressie', dus.

Voor allebei kunnen trouwens op vrijwillige basis burger-initiatieven worden genomen, niet?

Djimmi, dat doen we al tientallen jaren. Daar zijn al honderden miljoenen aan gespendeerd en het gaat nog steeds van kwaad naar erger. Wordt het geen tijd om eens iets anders te proberen?
Oud 8 november 2024, 15:01   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Djimmi, dat doen we al tientallen jaren. Daar zijn al honderden miljoenen aan gespendeerd en het gaat nog steeds van kwaad naar erger. Wordt het geen tijd om eens iets anders te proberen?
't Is "djimi" zonder hoofdletter en met maar één 'm'.

Dat gezegd zijnde: ik denk dat 'de mensen' om te beginnen een beetje beter zouden mogen nadenken over wat ze nu eigenlijk willen in/van hun leven.

Zo kunt ge u volgens mij maar moeilijk kwaad zitten te maken op verkrachters én tegelijkertijd een notoire "proud pussy grabber" aanbidden en er een president van maken.

Om gewoon maar bij deze kwestie te blijven:

als het aan mij lag, wist iederéén tegen dat hij/zij/het twaalf jaar oud wordt al dat ge NOOIT iemand aanrandt en dat ge het als ge u toch niet weet te beheersen voor de rest van uw zielig bestaan zonder voorpoten (en eventueel ook zonder pietje & teelballen) gaat moeten doen.

Overdreven tolerantie voor wat voor misdadigheid dan ook is niet 'links' of 'rechts' maar gewoon 'dom' en 'laf'.

En daar doet "djimi" niet aan mee.

Oud 8 november 2024, 16:09   #46
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
't Is "djimi" zonder hoofdletter en met maar één 'm'.

Dat gezegd zijnde: ik denk dat 'de mensen' om te beginnen een beetje beter zouden mogen nadenken over wat ze nu eigenlijk willen in/van hun leven.

Zo kunt ge u volgens mij maar moeilijk kwaad zitten te maken op verkrachters én tegelijkertijd een notoire "proud pussy grabber" aanbidden en er een president van maken.

Om gewoon maar bij deze kwestie te blijven:

als het aan mij lag, wist iederéén tegen dat hij/zij/het twaalf jaar oud wordt al dat ge NOOIT iemand aanrandt en dat ge het als ge u toch niet weet te beheersen voor de rest van uw zielig bestaan zonder voorpoten (en eventueel ook zonder pietje & teelballen) gaat moeten doen.

Overdreven tolerantie voor wat voor misdadigheid dan ook is niet 'links' of 'rechts' maar gewoon 'dom' en 'laf'.

En daar doet "djimi" niet aan mee.

Eerst ende vooral, ekskemeer mij dat ik uw nickname verkeerd geschreven heb.

Maar nu blaas je toch ook warm en koud tegelijk.

Je wil keiharde straffen, handen en pietje der af, maar tegelijk nog miljarden spenderen aan “sociale opvoeding en begeleiding”
Dit laatste doen we al decennia lang, zonder resultaat, integendeel.
Keihard straffen? Absoluut!! Maar aan bepamperen doe ik niet mee.

Die pussygrabber waar je naar refereert heeft voor zover ik weet dat nog niet concreet gedaan, met klacht tot gevolg, of iemand verkracht.
Onder mannen, maar ook onder vrouwen, wordt er al eens vulgaire praat verkocht. Ik kan daar tegen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 8 november 2024 om 16:10.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2024, 18:35   #47
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst ende vooral, ekskemeer mij dat ik uw nickname verkeerd geschreven heb.

Maar nu blaas je toch ook warm en koud tegelijk.

Je wil keiharde straffen, handen en pietje der af, maar tegelijk nog miljarden spenderen aan “sociale opvoeding en begeleiding”
Dit laatste doen we al decennia lang, zonder resultaat, integendeel.
Keihard straffen? Absoluut!! Maar aan bepamperen doe ik niet mee.

Die pussygrabber waar je naar refereert heeft voor zover ik weet dat nog niet concreet gedaan, met klacht tot gevolg, of iemand verkracht.
Onder mannen, maar ook onder vrouwen, wordt er al eens vulgaire praat verkocht. Ik kan daar tegen.

Excuses aanvaard, en sans rancune.

De vraag van dit topic was of er nog miljarden moeten worden besteed aan het bouwen van nieuwe gevangenissen, en daar antwoord ik dus NEEN op:
liever geen bijkomende uitgaven voor al dat dweilen met de kraan open.

Maar als er wél méér geld moet worden uitgegeven dan zie ik dat liever gaan naar 'preventie' - in de eerste plaats via 'beter onderwijs' - met de uitdrukkelijke bedoeling dat NIEMAND ooit nog af zou kunnen komen met "wir haben es nicht gewuszt".

Op het moment dat een opgroeiende mens (m/v/x) 'in puberteit gaat', zou hij/zij/het toch héél goed mogen weten wat wél en wat niet 'maatschappelijk aanvaard' is.

En vanaf dan is het wat mij betreft: two strikes and you're out.

Iedereen kan al eens een fout begaan en wellicht heeft iedereen recht op een tweede kans, maar om het even wie die zijn/haar tweede kans verknoeit, moet daar gevolgen van ondervinden.

We kunnen altijd nog debatteren/discussiëren over wat precies die gevolgen in moeten houden.

Wat DJ Trump betreft: 'men' mag daar gerust aanhang(st)er/volgeling(e) van zijn, hé.

Maar IN MIJN OGEN - en ik heb er voorlopig geen andere - valt dat aanhang(st)er/volgeling(e) zijn moeilijk tot helemaal niet te combineren met voorstand(st)er zijn van "law and order".

Het gaat alleszins een pak verder dan gewoon wat 'vulgariteit' te moeten aanvaarden.

Het staat u uiteraard vrij daar anders over te denken, maar dan staat het mij op mijn beurt weer vrij u desnoods & eventueel belachelijk of hypocriet te vinden.

Oud 8 november 2024, 19:53   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er moet ivm gevangenissen veel inventiever omgegaan worden (herhaling).

Die enkelbanden zijn goed voor het laatste deeltje van de straf.

Een echte gesloten gevangenis moet er alleen maar zijn voor fysiek gevaarlijke misdadigers, dealers en voor risico-gevallen die zouden vluchten naar het buitenland.

Iemand die veroordeeld wordt vb. voor dronken sturen, fraude, kan perfect verplicht worden in de buurt van zijn werk, in een klein hotelletje op eigen kosten te verblijven. Met een minimum aan zakgeld natuurlijk. Een uurtje buiten voor boodschappen, en zelf potje koken. (met enkelband om hem te controleren).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 november 2024, 20:05   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Een echte gesloten gevangenis moet er alleen maar zijn voor fysiek gevaarlijke misdadigers, dealers en voor risico-gevallen die zouden vluchten naar het buitenland.

Iemand die veroordeeld wordt vb. voor dronken sturen, fraude, kan perfect verplicht worden in de buurt van zijn werk, in een klein hotelletje op eigen kosten te verblijven. Met een minimum aan zakgeld natuurlijk. Een uurtje buiten voor boodschappen, en zelf potje koken. (met enkelband om hem te controleren).
Hoeveel gevangenen er nog opgesloten zitten die eigelijk een enkelband zouden moeten hebben weet ik niet. In Vlaanderen alleen zijn er al meer dan 2000.
Of er nog rek op zit weet ik niet en er is ook kritiek op.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07...che-enkelband/

Citaat:
Of dat altijd de juiste strategie is, is een vraag die Verlinden liever aan de politiek laat. Vlaams parlementslid voor N-VA Jeroen Tiebout, die de cijfers over de enkelbanden opvroeg bij bevoegd minister Demir, maakt zich alvast zorgen over de stijging.

"Elektronisch toezicht wordt volgens velen immers gezien als dé oplossing voor de overbevolking in de gevangenissen. Maar je komt zo tot de situatie dat daders van intrafamiliaal geweld, dealers of pooiers gewoon van thuis uit verder kunnen doen. Vlaanderen mag dat dan oplossen." Tiebout wil dan ook dat er een beperking komt: "Zorg ervoor dat die daders geen gebruik kunnen maken van elektronisch toezicht."
In ieder geval zou er moeten gezorgd worden dat ‘Middeleeuwse’ gevangenissen gemoderniseerd worden. Ik ben jaren geleden eens in de gevangenis van Vorst geweest. Dat was hallucinant.
Die is gelukkig (zij het pas zeer onlangs) gesloten.
Oud 8 november 2024, 21:50   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je weet toch dat diegenen zonder werk geld krijgen van de staat om thuis de rekeningen te kunnen betalen en eten te kopen?
Die zou je dan extra geld geven om op hotel te gaan? Dat slaat toch nergens op.
Oud 8 november 2024, 21:56   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hoeveel gevangenen er nog opgesloten zitten die eigelijk een enkelband zouden moeten hebben weet ik niet. In Vlaanderen alleen zijn er al meer dan 2000.
Of er nog rek op zit weet ik niet en er is ook kritiek op.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07...che-enkelband/

In ieder geval zou er moeten gezorgd worden dat ‘Middeleeuwse’ gevangenissen gemoderniseerd worden. Ik ben jaren geleden eens in de gevangenis van Vorst geweest. Dat was hallucinant.
Die is gelukkig (zij het pas zeer onlangs) gesloten.
Men kan de cellen in de gevangenissen uit de 19de eeuw niet aanpassen aan de EU wetten ter zake, o.a. aan de wetten wat betreft de rechten van gevangenen.
Er moeten, na 100 jaar negeren van het gevangeniswezen minimum zo'n 20.000 nieuwe cellen gebouwd worden. Je begrijpt dat dit, in een land dat volledig failliet is, gewoonweg niet mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 8 november 2024 om 22:14.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2024, 22:08   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Men kan de cellen in de gevangenissen uit de 19de eeuw niet aanpassen aan de EU ter zake, o.a. aan de wetten wat betreft de rechten van gevangenen.
Er moeten, na 100 jaar negeren van het gevangeniswezen minimum zo'n 20.000 nieuwe cellen gebouwd worden. Je begrijpt dat dit, in een land dat volledig failliet is, gewoonweg niet mogelijk is.
Ik heb de kostprijs vermeld: 3 miljard

https://forum.politics.be/showpost.p...1&postcount=33
Oud 8 november 2024, 22:28   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb de kostprijs vermeld: 3 miljard

https://forum.politics.be/showpost.p...1&postcount=33
Dat is niet genoeg om de cellen te bouwen voor de 12.000 huidige gevangenen, de wachtlijst van veroordeelden aan te pakken en een 2000 tal plaatsen in te psychiatrie te bouwen voor de geinterneerden.

Daar bovenop komt ook nog het leger aan nieuwe cipiers, verzorgers/verpleging, psychologen, dokters en psychiaters.

Ik heb het eerder al vermeld, ik ken iemand die 3 maand met een bandje moest doen, die persoon heeft na de uitspraak meer dan negen jaar moeten wachten op het bandje.

Dan zeggen sommigen nog dat er geen wachtlijst is...
Oud 9 november 2024, 10:32   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet toch dat diegenen zonder werk geld krijgen van de staat om thuis de rekeningen te kunnen betalen en eten te kopen?
Die zou je dan extra geld geven om op hotel te gaan? Dat slaat toch nergens op.
Als ie iets gedaan heeft dat een straf verdient, dan moet hij gestraft worden. Punt aan de lijn.
En als het goedkoper kan dan in een "echte" gevangenis, dan moet het maar goedkoper.

Oud 9 november 2024, 10:35   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ie iets gedaan heeft dat een straf verdient, dan moet hij gestraft worden. Punt aan de lijn.
En als het goedkoper kan dan in een "echte" gevangenis, dan moet het maar goedkoper.
Maar, als de gevangene huishuur moet betalen en dan nog op eigen kosten op een hotel zijn straf moet gaan doe, zoals jij het voorstelde, hoe is dat goedkoper?
Oud 9 november 2024, 10:36   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan de cellen in de gevangenissen uit de 19de eeuw niet aanpassen aan de EU wetten ter zake, o.a. aan de wetten wat betreft de rechten van gevangenen.
We hebben inderdaad een ruime capaciteit aan cellen nodig. We zitten nu eenmaal met een hoop criminelen.

Het is best mogelijk om die op korte tijd bij te bouwen, mits wat inventiviteit (nog een vb. die detentiehuizen van de Quick, zowat de enige juiste beslissing dat dat kieken in heel zijn leven heeft genomen, maar te traag in de uitvoering)

Oud 9 november 2024, 10:38   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar, als de gevangene huishuur moet betalen en dan nog op eigen kosten op een hotel zijn straf moet gaan doe, zoals jij het voorstelde, hoe is dat goedkoper?
Hoeveel kost het verblijf van 1 dag van een gedetineerde in een gevangenis?
Hoeveel kost het verblijf van 1 dag in een hotel type F1 ?

http://classeco.net/src/home.php

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 november 2024 om 10:42.
Oud 9 november 2024, 10:39   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben inderdaad een ruime capaciteit aan cellen nodig. We zitten nu eenmaal met een hoop criminelen.

Het is best mogelijk om die op korte tijd bij te bouwen, mits wat inventiviteit (nog een vb. die detentiehuizen van de Quick, zowat de enige juiste beslissing dat dat kieken in heel zijn leven heeft genomen, maar te traag in de uitvoering)
1. Voldoen die detentiehuizen aan de EU wetgeving ter zake?
2. Enkel nog uitleggen waarom ze er niet zijn.
Oud 9 november 2024, 10:42   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel kost het verblijf van 1 dag van een gedetineerde in een gevangenis?
Hoeveel kost het verblijf van 1 dag in een hotel type F1 ?
Een paar € per dag aan halal eten, de andere kosten zijn o.a. het onderhoud van gevangenissen uit de 19de eeuw. De Begijnenstraat is volgend jaar, als ik me niet vergis, 195 jaar oud.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 november 2024 om 10:44.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2024, 10:45   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Voldoen die detentiehuizen aan de EU wetgeving ter zake?
2. Enkel nog uitleggen waarom ze er niet zijn.
2) ze zijn er (toch al eentje)
https://justitie.belgium.be/nl/thema...ehuis_kortrijk

Je bent niet meer mee met de actualiteit hé?

1) desnoods moet de wetgeving aangepast worden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be