Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2024, 14:59   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat komt dan volgens mij van iemand die nog nooit met zo'n situatie geconfronteerd is geweest.
Het veranderd niets aan de situatie -wettelijk- dat de ouders verantwoordelijk zijn voor hun nageslacht.
Citaat:
Ik ken mensen met een zogenaamd 'onhandelbaar' kind. Die alles geprobeerd hebben om die gast op het rechte pad te krijgen. Maar veelal de deur tegen de neus kregen omdat er 'eerst iets moet gebeuren' vooraleer de overheid ingrijpt.
Ja, er zijn psychopaatjes en narcistjes, dolgedraaide hormonenbommetjes enzoverder. Dat verandert niets aan de wettelijke geplogenheden.
Citaat:
Naar wie moet je als ouder stappen als je vijftienjarige tegen je roept: "Fuck you, ouwe zak" en de deur achter zich dichtslaat?
Is het dan die ouders hun schuld als die gast vijf minuten later iemand in mekaar klopt?
Hadden die ouders dat kunnen vermijden? Wat hadden ze moeten doen? Naar de politie bellen en zeggen dat hun zoon "Fuck you" tegen hen zei?
Ik ken ook mensen met zo'n moeilijk joenk. En dan?

Uw voorbeeld 15 jarige is begonnen als babietje. Ergens begon het mis te gaan, en da's ver voor het moment dat het 15 jarige opdondertje vloekend de deur keihard achter zich/haar/het dichtknalt.

Maar even iets anders, wat stelt u dan voor?

Laatst gewijzigd door maddox : 9 oktober 2024 om 15:03.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 15:21   #42
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In alle gevallen??

Jij gaat er dus vanuit dat bij elke 'probleemjongere' een groot deel van de schuld bij de ouders ligt?

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen.

Ik zeg niet dat de ouders nooit mede schuld kunnen hebben aan de fratsen van hun kinderen maar ik ken ook ouders die alle moeite van de wereld hebben gedaan om hun kind op het rechte pad te houden en daar toch niet in geslaagd zijn.

En die mensen, die waarschijnlijk al een hoop ellende achter zich hebben, wil jij nog eens extra gaan straffen voor iets waar ze al jaren iets aan proberen te doen?
Gedrag van minderjarigen is altijd de verantwoordelijkheid van de ouders, om de eenvoudige reden dat een kind niet verantwoordelijk kan zijn.

En het is niet omdat een ouder vindt dat hij/zij zijn best gedaan heeft (wat ik in veel gevallen kan aannemen), dat die ouder niet meer verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn kind.

Dus ja, ouders mogen hard geraakt worden als hun kind gore misdaden pleegt.
Oud 9 oktober 2024, 15:26   #43
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken mensen met een zogenaamd 'onhandelbaar' kind. Die alles geprobeerd hebben om die gast op het rechte pad te krijgen. Maar veelal de deur tegen de neus kregen omdat er 'eerst iets moet gebeuren' vooraleer de overheid ingrijpt.
Lap, het is de verantwoordelijkheid van "de overheid" dat een jongere zich misdraagt...

Citaat:
Naar wie moet je als ouder stappen als je vijftienjarige tegen je roept: "Fuck you, ouwe zak" en de deur achter zich dichtslaat?
Is het dan die ouders hun schuld als die gast vijf minuten later iemand in mekaar klopt?
Hadden die ouders dat kunnen vermijden? Wat hadden ze moeten doen? Naar de politie bellen en zeggen dat hun zoon "Fuck you" tegen hen zei?
Als uw kind zich zo tegenover zijn ouders gedraagt, is het al lang veel te laat: daar gaan vele jaren van ouderlijk wangedrag aan vooraf.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 oktober 2024 om 15:27.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 15:29   #44
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt er iemand dat dat een jongere aan gaat zetten om zich te gedragen?
Het zal in vele gevallen nog een trigger zijn.

"Ik klop die gast in mekaar. Mij gaan ze daar als minderjarige niet hard voor aanpakken maar die klootzak van een vader van me mag het dan gaan uitleggen en krijgt een vette boete. Ideaal!"
Als een jongere zo denkt, dan is de kans groot dat zijn vader inderdaad een klootzak is.
Oud 10 oktober 2024, 04:20   #45
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Lap, het is de verantwoordelijkheid van "de overheid" dat een jongere zich misdraagt...

Als uw kind zich zo tegenover zijn ouders gedraagt, is het al lang veel te laat: daar gaan vele jaren van ouderlijk wangedrag aan vooraf.
Hadden de ouders van Kim De Gelder hem niet aangegeven en gewaarschuwd voor het gevaar?

Maar zorg, defensie en welvaart zijn maar een handjevol toegekend. Waar wij de proefmuizen van de zorg en cultural engineering zijn geworden.
Waar mensen zo ver gebracht kunnen worden het beleid over elkaar uit te roepen om het experiment tot zich te nemen. En je moet dankbaar zijn want het is gratis. Alles gratis maakt u het product.

Laatst gewijzigd door CUFI : 10 oktober 2024 om 04:22.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 05:47   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Je praat het wel goed maar vooral in een mooie verpakking.

Alleen crapuul van de reinste soort doet zoiets.

In mijn tijd stond de directeur daar na 2 minuten met zijn zweep en sloeg hij op zo een nozem tot die op de stoep lag met de boodschap ga maar en dat we hier nooit meer zien. Dat waren nog eens tijden van gezond verstand
Streng maar rechtvaardig en vooral niet te zachtaardig
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 05:53   #47
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Hadden de ouders van Kim De Gelder hem niet aangegeven en gewaarschuwd voor het gevaar?
De Gelder was meerderjarig toen hij zijn moordraid begon.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Steekp...ij-Dendermonde
Oud 10 oktober 2024, 05:55   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt dan volgens mij van iemand die nog nooit met zo'n situatie geconfronteerd is geweest.

Toch blijven ze verantwoordelijk volgende de wet. Daarom dat ge ne familial moet hebben als ge beesten of kinderen hebt. (En anders ook best)

Maar stel dat die iets serieus uitsteekt dan zal ne rechter wel rekening houden als die ouders alles gedaan hebben om het te voorkomen. Maar ze gaan toch opdraaien voor de schade.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 06:07   #49
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Gelder was meerderjarig toen hij zijn moordraid begon.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Steekp...ij-Dendermonde
De ouders van Kim DG trokken al aan de alarmbel lang voordat hij de verschrikkelijke feiten pleegde maar niemand wou naar hen luisteren.
https://www.hln.be/binnenland/de-oud...d-he~a0a76998/
Oud 10 oktober 2024, 06:17   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Welke middelen mogen ouders nog gebruiken om hun "moeilijk joenk" tot orde te roepen?

Of wat mogen leraars nog? Directies van scholen?

"Naar den directeur" was nog een "straf" toen ik middelbaar liep.
Oud 10 oktober 2024, 06:53   #51
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Welke middelen mogen ouders nog gebruiken om hun "moeilijk joenk" tot orde te roepen?

Hmm.

In armere gezinnen geven de ouders meestal geen fuck.

In hoogopgeleide gezinnen helikopteren ze alles.

Velen van de middenstand verdwenen naar het leger of het klooster? Is dat zo?

....
Oud 10 oktober 2024, 08:19   #52
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik herinner me nog de klets op mijn kaak van de juf in het derde leerjaar omdat ik iets uitgestoken had. En weet ook dat ik dat thuis niet gezegd heb of ik kreeg nog een oorvijg…ik heb dat achteraf ook nooit meer gedaan waar ik die pets voor verdiend had…les geleerd.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 oktober 2024 om 08:21.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 08:32   #53
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

? Armere gezinnen

Teveel bezig met hun eigen psycho-sociale problemen. "Mijn leven is zo uitzichtloos en wrakkig." Kinderen, daar heb ik geen tijd voor ze. Zelf absorptie.

Ik ga wat aan zelfmedicatie doen en alles vergeten.

Hier is de sleutel van het huis, trek uw plan ...

Oud 10 oktober 2024, 08:33   #54
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Hmm.

In armere gezinnen geven de ouders meestal geen fuck.

In hoogopgeleide gezinnen helikopteren ze alles.

Velen van de middenstand verdwenen naar het leger of het klooster? Is dat zo?

....
Ja wij hadden nonnen. Zusters die ons begrepen en met Jezus getrouwd waren.
Die ons goede zorg en onderwijs gaven met af en toe een draai rond onze horen. Zuster overste die alles in het gareel hield, lekker eten, goede zorgen, een beeld van de ideale vrouw.
We zijn iets verloren. Onze dochters zijn niet meer geroepen kinderen van de Heer te worden maar zijn over de decennia zo hoog op een altaar geplaatst dat ze ernst van bekerkng niet meer inzien. Zich niet meer geroepen voelen non te worden. Ze lachen er zelfs mee als je het idee nog maar uitspreekt, in goede hoop een zaadje te planten.

En voor de mannen, die liepen hunne piet achterna en offerden daarbij hun patriarchaat aan Jezabel. Intussen draait de plastische chirurgie overtoeren om het mannelijke zaad te vangen en dan aan de Moloch te geven.
Wij zijn slaven van ons vlees geworden, ik moet de eerste uitzondering nog vinden
Alleen het kruis kan ons bevrijden van de zondes, niet de politiek. Duizend jaar christendom in Europa, maar dat werd steeds beter en beschaafder.
1 generatie zonder Jezus als God in de politiek en zie nu.
But they repented not.
Oud 10 oktober 2024, 08:58   #55
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Toch blijven ze verantwoordelijk volgende de wet. Daarom dat ge ne familial moet hebben als ge beesten of kinderen hebt. (En anders ook best)

Maar stel dat die iets serieus uitsteekt dan zal ne rechter wel rekening houden als die ouders alles gedaan hebben om het te voorkomen. Maar ze gaan toch opdraaien voor de schade.
Ja, want zo zit de wet inderdaad in mekaar.

Maar die mensen op laten draaien voor de kosten is nog iets anders dan ze ook nog eens voor de rechtbank slepen om ze daar vanalles te verwijten wat ze a) niet zelf gedaan hebben en b) mogelijk niet hadden kunnen voorkomen.

En daar gaat het mij om.

Door ouders van minderjarige misdadigers voor de rechtbank te slepen ga je in het overgrote deel van de gevallen niets bijdragen aan de oplossing van het probleem.

Maar daarover kunnen meningen verschillen.
Ik ken de mijne.
En die wou ik maar even verduidelijken.
Oud 10 oktober 2024, 08:59   #56
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar even iets anders, wat stelt u dan voor?
Wat ik al zo vaak aanhaalde.
Die jongere hard aanpakken.
Oud 10 oktober 2024, 09:00   #57
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, maar naar wie moeten mensen stappen als ze merken dat hun kind de verkeerde weg opgaat en dreigt in aanraking te komen met het gerecht?
Naar hun buren?
Naar de bakker?
Oud 10 oktober 2024, 09:03   #58
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, maar naar wie moeten mensen stappen als ze merken dat hun kind de verkeerde weg opgaat en dreigt in aanraking te komen met het gerecht?
Ik denk dat ze in de allereerste plaats diep in eigen hart moeten kijken, wellicht zelfs psychologische begeleiding zoeken.

En daarna? Ik zie eerlijk gezegd geen directe gepaste oplossing, of het zou onze zwaar overbelaste bijzondere jeugdzorg moeten zijn.
Oud 10 oktober 2024, 09:03   #59
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus waarom zouden we ze verantwoordelijk stellen voor de daden van hun kinderen?

Geef ze een draai rond hun oren en de kinderbescherming staat aan je deur.
Geeft je kind iemand een draai rond de oren staat het gerecht aan je deur.

Als je het zo bekijkt is de enige oplossing sterilisatie op je 12de ofzo...
Oud 10 oktober 2024, 09:07   #60
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ze in de allereerste plaats diep in eigen hart moeten kijken, wellicht zelfs psychologische begeleiding zoeken.
Dat is nog geen klein beetje een veralgemening.
Er zijn mensen genoeg die hun kind niet in de hand hebben maar die er toch alles aan gedaan hebben om dat wel te kunnen.
Ik weet niet of jij kinderen hebt maar ik weet uit ervaring dat gewoonweg in de 'verkeerde' vriendenkring terecht komen al voldoende kan zijn om een jongere compleet te laten ontsporen.
Wat hadden die ouders dan moeten doen?
Constant meegaan als je 16-jarige kind naar vrienden gaat, uit gaat,...

Citaat:
En daarna? Ik zie eerlijk gezegd geen directe gepaste oplossing, of het zou onze zwaar overbelaste bijzondere jeugdzorg moeten zijn.
Meen jij dit nu serieus??
In alle andere draden gaat het steevast over streng aanpakken, hard straffen,...

Maar hier is er ineens geen oplossing meer??

Huh??

Laatst gewijzigd door BigF : 10 oktober 2024 om 09:08.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be