Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2024, 07:00   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een wreed oneerlijk iets om uiteidelijk de schatkist maar te vullen.

Zou men niet beter de schatkist vullen met aan bepaalde zaken geen geld meer uit te geven zoals het sponoren van illegalen en anderen waar wij eigenlijk totaal geen boodschap, aan hebben in ons land/de EU.

Of de meeste mensen daar de efficiëntie van zullen inzien dat lijkt mij twijfelachtig.

Leesgenot

Waarbij 'genot' ver gezocht is.

Ik denk dat het feitelijk over erfbelasting gaat, beter bekend als successierechten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2024, 08:35   #42
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U heeft het dus niet begrepen hé.
Niet erg hoor, maar dan stop ik ook met het u nog eens uit te leggen.
U heeft nergens uitleg gegeven, maar goed . Nu de vraag:

Waarom heeft Van Diependaele de driejarenregel naar een vijfjarenregel gebracht?

Graag een fair antwoord zonder rond de pot draaierij.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2024, 10:33   #43
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op u reageer ik niet meer hé.
Dat is het gemakkelijkste als gij zelf niet eens weet waarom ze die centen nog nodig zouden hebben terwijl wij al jaren de hoogste belastingen betalen en ze er nog niet mee toekomen..
Oud 21 oktober 2024, 13:13   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
U heeft nergens uitleg gegeven, maar goed . Nu de vraag:

Waarom heeft Van Diependaele de driejarenregel naar een vijfjarenregel gebracht?

Ik heb dat reeds uitgelegd, maar ik zal het nog eens doen.

We willen zo snel mogelijk van de erfbelasting af, we gaan dit gefaseerd doen, de eerste inspanning is reeds gepland.

Momenteel hebben we nog veel van deze euro's nodig, ook van die mensen die ze proberen te ontwijken door bankgiften, door de periode met twee jaar te verlengen, hopen we:
  • Dat we meer van die giften kunnen belasten (aan de nieuwe tarieven).
  • Dat mensen gaan werken met geregistreerde giften, omdat vijf jaar blijven leven na de gift moeilijker is dan drie jaar blijven leven.

Wij hopen ook dat op deze manier meer mensen iets van hun erfenis afdragen, waardoor het voorlopig een nul operatie wordt. Het blijft uiteraard wekl de bedoeling om de belasting verder af te bouwen.
Oud 21 oktober 2024, 13:14   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat is het gemakkelijkste als gij zelf niet eens weet waarom ze die centen nog nodig zouden hebben terwijl wij al jaren de hoogste belastingen betalen en ze er nog niet mee toekomen..
blabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablabla

Nog gemakkelijker.
Oud 21 oktober 2024, 16:10   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat is wel straf hé, wat sommigen hier bewijzen met rooksignalen:
de belastingvrije sommen verhogen, en toch gaat de belasting omhoog.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2024, 16:40   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is wel straf hé, wat sommigen hier bewijzen met rooksignalen:
de belastingvrije sommen verhogen, en toch gaat de belasting omhoog.
Volgens die logica stijgen de belastingen als we meer mensen aan het werk krijgen.
Oud 21 oktober 2024, 17:50   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We willen zo snel mogelijk van de erfbelasting af, we gaan dit gefaseerd doen, de eerste inspanning is reeds gepland.
Bron ?

Waarom zou je schenken tegen schenkingstarieven als erfbelastingen afgelast zijn ?

Jouw uitleg raakt kant nog wal. Ik ben blij dat jij een kat hebt waar je jouw waarheid aan kan wijsmaken.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 21 oktober 2024 om 17:52.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2024, 19:39   #49
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Momenteel hebben we nog veel van deze euro's nodig, ook van die mensen die ze proberen te ontwijken door bankgiften, door de periode met twee jaar te verlengen, hopen we:
  • Dat mensen gaan werken met geregistreerde giften, omdat vijf jaar blijven leven na de gift moeilijker is dan drie jaar blijven leven.

Wij hopen ook dat op deze manier meer mensen iets van hun erfenis afdragen, waardoor het voorlopig een nul operatie wordt. Het blijft uiteraard wekl de bedoeling om de belasting verder af te bouwen.
Bedankt voor uw antwoord reserve.

Infeite komt het op neer : kassa kassa

Dit op de rug van de overledene en erfgenamen.

Ik waardeer uw antwoord ten zeerste,
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2024, 08:08   #50
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu de vraag:
Omdat er nog teveel mensen na een schenking langer dan 3 jaar blijven leven.
Door de termijn naar 5 jaar te brengen zijn mensen ouder en is de kans (en de angst) op overlijden groter, dus om te besparen op belastingen voor hun erfgenamen gaan mensen dan hun schenkingen registreren om te kunnen genieten van die vermindering.
Zo betalen ze dan al op voorhand (registratie/erf-)belasting door hun schenking=vervroegde erfenisbelasting=meer staatsinkomsten.
Citaat:
Bij registratie van een schenking bijv 300.000€ betaal je 3% of 9.000€
Bij een hand- of bankgift betaal je 0%, dus niks.
Als je vanaf dat moment binnen 3 jaar overlijdt, dan moet je kind/erfgenaam erfbelasting gaan betalen op die 300.000€ en dat is dan 33.000€
Dat is 11% of 33.000€ aan erfbelasting als je binnen 3 jaar na een schenking overlijdt.
Die "verdachte periode" wordt nu uitgebreid naar 5 jaar.
Waarom?
Zodat meer mensen maar gauw hun schenking zouden registreren om al op voorhand deze (mindere) 3% of 9.000€ belasting te betalen op hun erfenis.
Dan int de staat al op voorhand, voor het overlijden, erfenisbelastingen.

Volgens weyts is deze maatregel om mensen aan te moedigen om geld dat toch "staat te slapen op een bankrekening" in omloop te brengen en ook voor staatsinkomsten.
Citaat:
Weyts: "als je zeker en echt een schenking wil doen en wil vermijden dat je erfgenamen later na je overlijden toch nog veel belastingen moeten betalen, wel registreer dan gewoon je gift."
En dat doe je in een registratiekantoor of bij de notaris, je betaalt dan de "schenkingsbelasting" en....klaar!
Dan betaal je al zelf belasting op je eigen erfenis want je betaalt dan al 3% "erfbelasting" door die registratiekosten.

Registratiekosten op een schenking voordat je sterft is ook (erf)belasting, dat is immers een vervroegde erfbelasting nog voordat de erflater/schenker overleden is.

Want als mensen hun erfenis schenken zonder registratie en de erfgenamen souperen de hele erfenis op dan kan de staat bij overlijden geen 11% erfbelasting meer heffen op 300.000€ want dat is er dan niet meer.
Successierechten/erfbelasting worden berekend op de hele nalatenschap die er is, inclusief de spaargelden en tegoeden/gelden op zichtrekeningen die worden geblokkeerd op het ogenblik dat het overlijden bekend is.
En dan heeft de staat ook 3% schenkingsbelasting misgelopen want de schenking werd niet geregistreerd.

Ziedaar waarom mensen de schenking van hun erfenis moeten registreren: de registratiekost is vroegtijdige erfbelasting vóór het overlijden met kassa, kassa voor de schatkist en de politieke graaiers.

Nva-er weyts beweert dat deze schenkingsbelastingen ervoor zorgt dat nva-diependaele-regering dan een belastingverlaging kan doorvoeren voor.....de erfbelastingen en registratiebelasting.
En welke registratiebelasting bedoelt hij dan? De verlaging van de registratiebelasting bij aankoop van een woning dat nva al eerder voorstelde?
En hoeveel bedraagt de verlaging dan van erfbelastingen? Of is die verlaging ook weer volksverlakkerij van de nva-diependaele-regering?
Oud 22 oktober 2024, 08:18   #51
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
blabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablablablabla blablablabla

Nog gemakkelijker.
Is die onnozele bladvervuiling je enige poging tot uitleg?

Natuurlijk krijg je het ook niet uitgelegd waarom er nog meer geld nodig zou zijn met de hoogste belastingdruk en zelfs niet door het stelen van de erfenissen van overledenen....en de begroting op orde krijgen wil dan nog altijd maar niet lukken.
Hoeveel meer belastingen van de burgers hebben politiekers daarvoor dan nog nodig?
Oud 22 oktober 2024, 08:36   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Hoeveel meer belastingen van de burgers hebben politiekers daarvoor dan nog nodig?
Communisten kennen geen recht op eigendom toe aan haar burgers. PVDA in België wil pas vermogensbelasting van 5 miljoen €.

Stem op PVDA om de macht van ons huidig communistisch regime te doorbreken !

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 23 oktober 2024, 05:24   #53
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Communisten kennen geen recht op eigendom toe aan haar burgers. PVDA in België wil pas vermogensbelasting van 5 miljoen €.

Alle politiekers liegen dat ze "ergens" nog meer geld moeten komen halen omdat ze niet willen toekomen met onze hoogste belastingen.
Oud 23 oktober 2024, 16:49   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt voor uw antwoord reserve.

Infeite komt het op neer : kassa kassa

Dit op de rug van de overledene en erfgenamen.

Ik waardeer uw antwoord ten zeerste,
De rug van de overledene?
Gast, in uw laatste broek zitten geen zakken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 oktober 2024, 16:53   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Rusland is zo'n communistisch land (aanbeden door de pvda-bonzen) waar de oligarchen met hun yachts van minstens 50 mio .... niet zoveel last hebben van vermogensbelastingen.

Oud 23 oktober 2024, 17:00   #56
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Rusland is zo'n communistisch land (aanbeden door de pvda-bonzen) waar de oligarchen met hun yachts van minstens 50 mio .... niet zoveel last hebben van vermogensbelastingen.
België is meer communistisch dan Rusland. We kennen amper miljardairs.

Oud 23 oktober 2024, 17:34   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron ?

Waarom zou je schenken tegen schenkingstarieven als erfbelastingen afgelast zijn ?

Jouw uitleg raakt kant nog wal. Ik ben blij dat jij een kat hebt waar je jouw waarheid aan kan wijsmaken.
Tja, ik begrijp dat u niet in staat bent om te begrijpen wat ik schreef en wat de bedoeling is. Mijn kleindochter van 10 (bijna 11) begreep het onmiddellijk.
Oud 23 oktober 2024, 17:50   #58
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik begrijp dat u niet in staat bent om te begrijpen wat ik schreef en wat de bedoeling is. Mijn kleindochter van 10 (bijna 11) begreep het onmiddellijk.
Heb jij jouw kleindochter van 10 jaar een bankgift gedaan ?

Oud 9 november 2024, 10:08   #59
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Erflbelasting omhoog...
Wie ervoor kiest een schenking van roerende goederen niet te registreren, hoopt dat de schenker langer zal leven dan de verdachte periode – vandaag drie jaar, binnenkort vijf jaar. Volgens cijfers van de Vlaamse Belastingdienst moest in 2023 bij 4.000 van de 66.000 nalatenschappen, of ongeveer 6 procent, toch nog erfbelasting worden betaald op een bedrag van 270 miljoen euro aan niet-geregistreerde schenkingen. Over het exacte bedrag van de geïnde erfbelasting heeft de Vlaamse Belastingdienst naar eigen zeggen geen gegevens.

De totaalsom van alle niet-geregistreerde schenkingen in Vlaanderen ligt wellicht nog hoger dan die 270 miljoen euro. “Het gaat alleen over schenkingen die in de aangifte van de nalatenschap werden aangegeven, of die op basis van een bankonderzoek aan het licht gekomen zijn”, zegt Thomas Cami, de woordvoerder van de Vlaamse Belastingdienst.

https://trends.knack.be/geld/belasti...tot-vijf-jaar/

In 2023 heeft Vlabel een verhoogde aanslag geheven op 270 miljoen € diede overledenen niet hun rekening hadden staan.

Mag een mens nog iets doen met zijn eigen centen zonder dat begunstigden hierop belast worden ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 november 2024 om 10:09.
Oud 9 november 2024, 10:15   #60
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Kan iemand de tegenstrijd in bovenstaand relaas vinden ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 november 2024 om 10:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be