Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2025, 11:49   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Misschien moet jij je eens verplaatsen in de situatie van BigF om te weten hoe dat voelt? Empathie?
Of nog beter: stel je eens voor dat gij je job verloren hebt omdat het bedrijf failliet ging en als werkloze een luie profiteur genoemd wordt die nog dieper in de armoede geduwd wordt met een ocmw-leefloon door vetgemeste bartje en co?

Zou je dan nog het nva-armoede-afbraakbeleid verdedigen?
Ik zou gaan zoeken naar werk.
Ik heb competenties genoeg.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2025, 11:50   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Stop met uw ziekelijk zelfmedelijden man, en school U in een job die ge 100% remote van achter uw computer kunt doen.
2
Oud 15 juni 2025, 12:18   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U doet niets anders dan zeiken op het beleid.
Dus de conclusie is eenvoudig, laat gewoon alles zoals het is / was.
Integendeel, het beleid en de wetgeving is BigF's bestaan op't forum.

Elk voorstel dat iemand die niet perfect zijn lijn volgt, wordt onmiddelijk en onverbiddelijk afgeschoten met d dooddoener "da's de wet".
Oud 15 juni 2025, 12:25   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Wat voor onzin klets je nu uit je nek?
Een ondernemer bepaalt zijn uurloon zo hoog omdat hij moet opdraaien voor wie niet werkt?
Daar komt het wel op neer. En een ondernemer die voor een "normaal" uurloon werkt.
Pak'mbeet €20/u, betaald zichzelf dat loon uit, met alle bijkomende kosten daaraan verbonden.

Begin maar te rekenen.

Ik heb die som al eens gemaakt, zo in de periode 2000-2003. Ik kwam toen uit op €45 per uur als ik als zelfstandige all round technieker in bijberoep aan de slag wou. Tegenwoordig is dat minstens €70.
Oud 15 juni 2025, 12:45   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zo simpel is dat niet altijd.
Iedereen schijnt altijd maar te denken dat, van zodra iemand zijn gras af kan rijden, hij ook kan gaan werken.
Ik kan enkel voor mijn situatie spreken maar ik weet dat ik lang niet de enige ben in die situatie.
Ik kan/mag niet voltijds werken. Dus ja, ik rij mijn gras af en kan dat in principe elke dag. Ga maar een tuinaannemer zoeken die mij wil aannemen. Elke dag een paar uurtjes en dan nog bijna uitsluitend om gras te maaien want ander (zwaar) werk mag/kan ik ook niet.
Ik begrijp niet hoe er geen enkele tuin aannemer is die U wil aannemen, zelfs deeltijds, maar dat je zonder het minste probleem in het zwart voor die tuin aannemer kan gaan werken, of anders zelf je eigen "bedrijfje" bent.

Waarom kan dat dan wel zwart, en is dat zo moeilijk "normaal" ?

Citaat:
Mijn ervaring is ondertussen dat werkgevers zich sowieso terugtrekken als er ergens tijdens de sollicitaite woorden als "beperking", "deeltijds" of "ziekte" vallen.
Maar in 't zwart is dat dan geen probleem ? DAT begrijp ik niet. Wat maakt dat het gemakkelijk is om mensen te overtuigen dat je voor hen kan werken, maar NIET als het officieel is ??

Citaat:
Gewoon even nadenken kan al helpen.
Stel je gewoon een bedrijf voor die 'af en toe' wel eens iemand kunnen gebruiken. De ene week wel, de andere week niet.
Wat moeten die doen?
Zich als een eigen 1-mans bedrijfje installeren he. En dat andere bedrijf als klant hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2025, 12:46   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interimkantoor raadplegen? Veel kans dat die niemand geschikt vinden
Dus als jij als "zelfstandige zwartwerker" je gaat voorstellen, is dat direct in kannen en kruiken, maar als je via een interim kantoor gaat, dan gaan die U niet vinden ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2025, 12:47   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Stop met uw ziekelijk zelfmedelijden man, en school U in een job die ge 100% remote van achter uw computer kunt doen.
zelfmedelijden

Jij hebt echt geen idee he, toogpolitieker van mijn voeten...

Waarom zou ik medelijden met mezelf hebben?
Hoogstwaarschijnlijk kom ik in aanmerking om mijn werkloosheidsuitkering langer dan 2 jaar te mogen behouden (loopbaan 30 jaar... enz) en daarboven op ontvang ik elke maand nog een bijdrage van Fedris voor de blijvende gevolgen van een beroepsziekte.

Als er iemand is waar je dus geen medelijden mee moet hebben is het met mij hoor, maak je maar geen zorgen.

Maar wil dat zeggen dat ik het niet op mag nemen voor mensen die in een vergelijkbare situatie zitten? Waarvan ik weet dat het niet zo simpel is om werk of een opleiding te versieren als jij laat uitschijnen?
Moet ik zwijgen omdat ik zelf financieel geen klagen heb, ook al leef ik van uitkeringen?

Nee, makker, met dat zelfmedelijden sla je de bal wel degelijk mis.
Ik heb geen nood aan medelijden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet op mag nemen voor mensen die het moeilijk hebben.
Oud 15 juni 2025, 12:49   #48
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dus als jij als "zelfstandige zwartwerker" je gaat voorstellen, is dat direct in kannen en kruiken, maar als je via een interim kantoor gaat, dan gaan die U niet vinden ?
Vraag eens aan een zelfstandige hoeveel een interimmer per dag kost.
Oud 15 juni 2025, 12:53   #49
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp niet hoe er geen enkele tuin aannemer is die U wil aannemen, zelfs deeltijds, maar dat je zonder het minste probleem in het zwart voor die tuin aannemer kan gaan werken, of anders zelf je eigen "bedrijfje" bent.

Waarom kan dat dan wel zwart, en is dat zo moeilijk "normaal" ?
Begrijp je dat echt niet?
Eerlijk waar?
Jij begrijpt dus niet waarom een bedrijf of zelfstandige wel een zwartwerker zou willen aannemen maar geen ingeschreven werknemer?

Citaat:
Maar in 't zwart is dat dan geen probleem ? DAT begrijp ik niet. Wat maakt dat het gemakkelijk is om mensen te overtuigen dat je voor hen kan werken, maar NIET als het officieel is ??
Kort samengevat: geld.
Zo simpel is dat.
Vraag maar eens na hoeveel het kost om een werknemer in te schrijven.
En vraag maar eens na wat het risico is als zo'n werknemer (met medische beslommeringen) ziek wordt.
Begrijp jij echt niet waarom voor veel werkgevers een zwarte werknemer interessanter is dan een witte of ben je er mee aan't lachen?
Oud 15 juni 2025, 13:00   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zelfmedelijden

Jij hebt echt geen idee he, toogpolitieker van mijn voeten...

Waarom zou ik medelijden met mezelf hebben?
Hoogstwaarschijnlijk kom ik in aanmerking om mijn werkloosheidsuitkering langer dan 2 jaar te mogen behouden (loopbaan 30 jaar... enz) en daarboven op ontvang ik elke maand nog een bijdrage van Fedris voor de blijvende gevolgen van een beroepsziekte.

Als er iemand is waar je dus geen medelijden mee moet hebben is het met mij hoor, maak je maar geen zorgen.

Maar wil dat zeggen dat ik het niet op mag nemen voor mensen die in een vergelijkbare situatie zitten? Waarvan ik weet dat het niet zo simpel is om werk of een opleiding te versieren als jij laat uitschijnen?
Moet ik zwijgen omdat ik zelf financieel geen klagen heb, ook al leef ik van uitkeringen?

Nee, makker, met dat zelfmedelijden sla je de bal wel degelijk mis.
Ik heb geen nood aan medelijden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet op mag nemen voor mensen die het moeilijk hebben.
Waarom spiegel ja dan al de werklozen aan uw eigen situatie?
Oud 15 juni 2025, 13:04   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het interimkanoor ook kosten heeft.
Zo moet dit inetrimkantoor:
Het loon van de werknemer betalen.
RSZ betalen op het loon van die werknemer
RSZ aan de staat, berekend op het loon van die werknemer.
Belastingen moet betalen op het loon van die werknemer.
Daarbij moet datzelfde interimkantoor personeel in dienst nemen om dergelijke zaken te regelen.
Dat personeel kost ook geld, loon en al de rest erbij (zie hierboven).

Veel van de RSZ en van de belastingen gaat naar lamzakken die niet willen werken, is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Oud 15 juni 2025, 13:05   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk waar?
Jij begrijpt dus niet waarom een bedrijf of zelfstandige wel een zwartwerker zou willen aannemen maar geen ingeschreven werknemer?

Zo simpel is dat.
En vraag maar eens na wat het risico is als zo'n werknemer (met medische beslommeringen) ziek wordt.
Begrijp jij echt niet waarom voor veel werkgevers een zwarte werknemer interessanter is dan een witte of ben je er mee aan't lachen?
Nee dat begrijp ik niet, maar u gaat mij dat wel uitleggen hé.
Oud 15 juni 2025, 13:07   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk waar?

Zo simpel is dat.
Ziet u ons lachen?
Het is eerder om mee te janken.
Stel u eens de vraag waarom die werknemer zo duur is.
Zou het heel misschien kunnen zijn dat een groot deel van de loonkosten vloeien naar die lamzakken die niet willen werken.
Oud 15 juni 2025, 13:08   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge iets wil dat gewoon met moeite zelfstandig kan ademen, zo'n €400.
Oud 15 juni 2025, 13:13   #55
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wat krijg je toch geweldige reakties als je even laat weten dat het niet voor iedereen zo simpel is als "zoek werk" of "volg een opleiding".

Dan opeens wentel ik me in zelfmedelijden. De grap!! Ik ontvang €1100 werkloosheidsuitkering en €1200 voor de blijvende gevolgen van een beroepsziekte en ik zou medelijden met mezelf hebben!!
(Barst nu maar los!!)

Ook is plotseling 'zwartwerk' niet langer interessant voor de werkgever. Waar die mens gezeten heeft weet ik niet. Ik zou denken dat wanneer zwartwerk voor de werkgever niet interessant is, er ook geen zwartwerk bestaat. Toch wordt er dagelijks op gecontroleerd. Raar is dat...

Anderen verwijten me dan weer dat ik 'mijn lijn' volg. Met andere woorden: als je hier je standpunt verdedigt wordt je dat verweten. Dus ofwel volg ik de rechtse meute hier, ofwel zwijg ik.
Haha...

Maar niemand, maar dan ook werkelijk niemand heeft al een steekhoudend argument tegen mijn punten opgeworpen.

Ik vroeg al wat de huidige regering doet voor de werklozen. Ze van de dop gooien is simpel maar zorgt ze ook voor werkgelenheid? Niemand kan het me vertellen.

Ik zoek al meer dan 2 jaar actief naar werk. Geen enkele werkgever wil me. Toch moet ik volgens de meeste hier gewoon "naar werk zoeken". Hoe de weigering van de werkgever te koppelen is aan de opdracht 'zoek naar werk' kan niemand me vertellen. Nee, als de werkgever mij niet wil is dat blijkbaar mijn schuld.

Ook qua opleiding vroeg ik al bij VDAB en bij GTB na wat de mogelijkheden zijn. Maar nee, te oud. En geen middelbaar diploma. Duurt dus te lang voor ze mij iets aangeleerd hebben. Maar wat roept men hier: "Volg een opleiding!!"
Ja, lekker simpel. Simplistisch zelfs. Want nu gaan ze waarschijnlijk roepen dat ik ook op eigen houtje een opleiding kan volgen. Waar men dan bij vergeet dat VDAB daar geen rekening mee moet houden en mij te pas en te onpas op kan roepen en naar jobs sturen zodat er van die zelfgekozen en zelfbetaalde opleiding niet veel in huis gaat komen.
Ze raden met het bij VDAB zelf gewoon af.
Maar hier op het forum: "Ga een opleiding volgen!!"

Maar ik begrijp het wel hoor.
Ik vertegenwoordig slechts een klein deel van de werklozen. Niet elke werkloze is ouder dan 55. Niet elke werkloze draagt de gevolgen van een beroepsziekte. Niet elke werkloze heeft beperkingen en kan niet zo maar elke job aan.
En mijn punt is en blijft: de regering doet niets met die groep. En daar kom ik tegen in. Maar blijkbaar mag dat niet.
Ik veronderstel dat ik dat niet mag omdat dat te lastig is om op te reageren ofzo.

Prima hoor. Ik amuseer me wel.
Oud 15 juni 2025, 13:14   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ge iets wil dat gewoon met moeite zelfstandig kan ademen, zo'n €400.
Dat zou in de buurt komen ja.
Oud 15 juni 2025, 13:16   #57
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ziet u ons lachen?
Het is eerder om mee te janken.
Stel u eens de vraag waarom die werknemer zo duur is.
Zou het heel misschien kunnen zijn dat een groot deel van de loonkosten vloeien naar die lamzakken die niet willen werken.

Ja, doe maar. Nu is de gigantische loonkost in België ook nog de schuld van de werkloze. Nog even en de werkloze wordt de nieuwe jaren 30 Jood. Zo lijkt het wel.

Misschien kan je de klimaatverandering ook nog in zijn schoenen schuiven?
Oud 15 juni 2025, 13:20   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, doe maar. Nu is de gigantische loonkost in België ook nog de schuld van de werkloze. Nog even en de werkloze wordt de nieuwe jaren 30 Jood. Zo lijkt het wel.

Misschien kan je de klimaatverandering ook nog in zijn schoenen schuiven?
U kent dus duidelijk niets van economie.
Het geld voor de lamzakken komt uit de hemel vallen hé, Sinterklaas komt op 6 december met een zak vol met geschenken en de Paashaas strooit met Pasen gul z'n eitjes rond.

Iets in die aard?
Oud 15 juni 2025, 13:58   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

De werkzaamheidsgraad kan vooral veel beter in Brussel en bepaalde provincies van Wallonië (zeker Luik en Henegouwen)

Enkel Gewest Vlaanderen ligt boven het EU-gemiddelde.

De Brusselse regio komt zelfs pas op de 212e plaats van 242 bij een *studie enkel over de 25- tot 55-jarigen, neemt men meer jaren zakt het percentage natuurlijk.
*cijfers studie:
Citaat:
https://www.bruzz.be/actua/economie/...aad-2024-06-06

Brussel, Luik en Henegouwen zijn qua werkzaamheidsgraad bij de zwakste regio's van Europa, terwijl West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg bij de beste horen. Dat blijkt donderdag uit de resultaten van een studie van de IESEG managementschool van Rijsel. Van de 241 onderzochte regio's komt Brussel pas op de 212de plaats.

De studie ging de werkzaamheidsgraad na bij de 25- tot 55-jarigen in 241 regio's in Europa.

Vlaanderen laat voor die groep een werkzaamheidsgraad optekenen van 86,7 procent, Wallonië van 75,0 procent en Brussel van 74,2 procent. Dat maakt dat het cijfer voor België uitkomt op 81,5 procent. Daarmee scoort België slechter dan 22 andere Europese landen. Alleen Italië, Griekenland, Spanje en Roemenië doen het nog minder goed.

212de plaats

Opvallend voor België is het verschil tussen de regio's. De Vlaamse provincies scoren opvallend beter dan de Waalse en Brussel. West-Vlaanderen is met een werkzaamheidsgraad van 90,1 procent de op vijf na beste van de 241 onderzochte regio's van Europa, en ook Oost-Vlaanderen (89,0 procent, 17de plaats) en Limburg (87,4 procent, 48ste plaats) scoren erg hoog.

Van de Waalse provincies scoort Waals-Brabant het best (83,4 procent, 140ste plaats), maar zitten er enkele onderaan het klassement. De slechtste score is voor Luik, dat met een werkzaamheidsgraad van 71,5 procent pas 225ste is van de 241 regio's. Ook Henegouwen (72,5 procent, 220ste plaats) en Namen (78,5 procent, 191ste plaats) laten erg lage scores optekenen.

Hetzelfde geldt voor Brussel, dat met 74,2 procent op de 212de plaats komt.

Land van herkomst

De werkzaamheidsgraad blijkt ook te variëren naar gelang het land van herkomst. Zo laten de mensen die geboren zijn buiten de Europese Unie in Vlaanderen een werkzaamheidsgraad optekenen van 68,2 procent, in Brussel van 62,7 procent en in Wallonië van 57,5 procent. Voor de mensen die in België geboren zijn is er in Vlaanderen een werkzaamheidsgraad van 90,2 procent, in Brussel van 78,9 procent en in Wallonië van 77,8 procent.

In de studie wordt tot slot ook gewezen op de "extreem lage" werkzaamheidsgraad bij de Belgische bevolking tussen 55 en 64 jaar. Die kwam in 2023 uit op 57,8 procent, waar dat bijvoorbeeld 75 procent was in Nederland en 74,6 procent in Duitsland.

Welvaart

"De verhoging van de werkzaamheidsgraad moet absoluut bovenaan de agenda van de regering, welke de politieke oriëntatie ook is", klinkt het in de conclusie van de studie.

"Dit geldt in het bijzonder voor bepaalde Waalse provincies, maar in het algemeen moet er ook meer aandacht uitgaan naar laagopgeleide mensen en naar mensen die buiten de Europese Unie geboren zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit een noodzaak is los van elke ideologische positionering. Het voortbestaan van de welvaart van het land en zijn genereuze sociale zekerheid hangt hiervan af."
Belgische studie 20- tot 64-jarigen vergeleken met Europa via https://www.vlaanderen.be/statistiek...zaamheidsgraad wel een beperkte studie = schattingen op basis van rondvragen dus met foutmarge.

En het klopt - ook na een grondige factcheck - dat België het enige land is in de EU waar de werkloosheidsuitkering onbeperkt in tijd is (onder voorwaarden)

Citaat:
https://www.knack.be/factcheck/factc...kt-in-de-tijd/

Factcheck: ja, België is het enige EU-land met een werkloosheidsuitkering die onbeperkt is in de tijd

Nergens anders onbeperkt in de tijd?

Volgens professor financiën Rudy Aernoudt (UGent), klopt de bewering van Voor U. Hij verwijst naar een rapport van de internationale denktank OESO over het werkloosheidsuitkeringsstelsel in België. Het rapport stelt dat ons land het enige land is dat de werkloosheidsuitkering niet in de tijd beperkt. Tenminste als je andere vormen van bijstand buiten beschouwing neemt.

Econoom Ive Marx (Universiteit Antwerpen) bevestigt die conclusie. Volgens hem is de onbeperktheid in de tijd historisch gegroeid. ‘Het heeft te maken met de verzuiling in België. De vakbonden vinden de onbeperktheid hier belangrijk.’

De website van de Europese Commissie bevat een overzicht van de uitkeringsmaatregelen voor alle lidstaten. De termijnen lopen van 90 dagen in Hongarije tot 3 jaar in Denemarken. Alleen België heeft geen aflooptermijn.

Andere bijstand

Sommige landen geven na de afloop van de werkloosheidsuitkeringen wel andere vormen van bijstand aan werklozen. De bedragen van die hulp liggen meestal wel lager dan de initiële uitkeringen. Een belangrijk verschil is ook dat alleen werkzoekenden met een klein vermogen er recht op hebben.

In landen als Nederland, Oostenrijk en Ierland is die andere vergoeding wél onbeperkt in de tijd. In Oostenrijk krijgen werkzoekenden in bepaalde omstandigheden Notstandshilfe. In Ierland vervangt de ongelimiteerde Jobseeker’s Allowance de hogere, maar in de tijd beperkte Jobseeker’s Benefit.

Acht voorwaarden

De uitkering in België is in de praktijk niet zomaar onbeperkt. Om in aanmerking te komen voor een werkloosheidsuitkering, moet een werkzoekende aan acht voorwaarden voldoen. Wie daar niet meer aan voldoet, verliest zijn uitkering.
Bovendien ook nog - automatisch - geïndexeerd, wat ook zeer zelden is in de EU of de wereld (enkel Be en Lux): https://bosa.belgium.be/nl/themas/we...0nog%20bestaat.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2025 om 14:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2025, 14:05   #60
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, doe maar. Nu is de gigantische loonkost in België ook nog de schuld van de werkloze.
Zijt ge nu aan het trollen of niet?

Ge leeft van een vervangingsinkomen dat, als we u mogen geloven, hoger is dat het minimumloon.

Er zijn een hoop mensen die fulltime werken die met minder naar huis gaan dan gij krijgt voor niks te doen.

En tegelijkertijd klaagt ge dat de loonkost te hoog is.

Misschien moet ge een clue stick ter handen nemen en Uzelf daarmee rond de oren meppen tot ge het begrijpt.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 15 juni 2025 om 14:11.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be