![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Idem dito wat betreft de politieke invloed. Het is inderdaad zo dat er maar 2 bekend zijn; doch het Opus Dei wordt gelinkt (evenwel voorlopig nog zonder bewijzen) aan enige tientallen parlementsleden (recentelijk gelezen in het NRC Handelsblad - niet bepaald een linkiewinkie krant). Dan spreek ik nog niet over regeringen in landen waar de katholieke kerk nog over geruime invloed beschikt. Waarom die geheimzinnigheid? Valt er iets te verbergen? Ik zou het niet zo direct als lachtwekkend willen afdoen.
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bon, als zijnde niet-katholiek lig ik er ook niet wakker van.
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie geen reden waarom ik jouw stelling dien te betwisten dat iedere orde gebruik maakt van een lijst aanbevelingen en leefregels. Ongetwijfeld. Het tegendeel zou mij verbazen. Hierbij enige citaten : - "Verneder jezelf, weet je niet dat je niet meer ben dan afval"? - "Behandel je lichaam met liefde, maar niet met meer liefde dan je zou geven aan een verraderlijke vijand"! - "Je dient languit op de grond te liggen, aangezicht in het stof, als een vuile, vieze, lelijke en verachtelijke worm"! Zijn dit "normale" stellingen in de katholieke leer? Indien ja, mij ook goed. Indien neen, een berispend woordje van de Paus zou misschien geen kwaad kunnen? Ik behoud mij het recht voor om hierover enige bedenkingen te hebben.
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er doen in ieder geval geen samenzweringstheorieen de ronde aangaande Norbertijnen, Dominicanen, Franscicanen,...
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat me echter opvalt, is dat het blijkbaar een schande als een schande wordt voorgesteld dat praktizerende katholieken zich ook in de politieke engageren. Onmiddellijk wordt er gedaan alsof er complotten en netwerken zijn, beïnvloeding en druk vanuit het Vatikaan. Dat er menig vrijzinnige in de politiek zit die banden heeft met de vrijmetselarij daar wordt nooit vraagtekens bijgeplaatst. Mijns inziens is het eens te meer kritiek gespuid in één welbepaalde richting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk moet op geen enkele wijze verantwoording afleggen voor haar interne werking tegenover wie buiten de Kerk staat (tenzij het om overtreding van het gewone strafrecht zou gaan natuurlijk). Geestelijke instituten (zoals Opus Dei er een is) moet wel verantwoording afleggen binnen de hiërarische structuur van de Kerk overeenkomstig haar plaats. Dat geldt bijvoorbeeld ook autonome kloosterorden, als bijvoorbeeld de benedictijnen. De benedictijnerorde is volledig onafhankelijk, wat dan ook betekent dat ze haar interne werking zelf bepaalt, de beslissingen waar ze het nodig acht en oordeelt waar nodig (er is dus een kerkelijke rechtbank voor de benedictijnen). Dit hoogste autoriteit is daarbij de moederabdij van Subiaco waarvan de laatste verantwoordelijkheid bij de paus ligt. Gelijkaardig is Opus Dei gestructueerd binnen de Kerk. Er wordt zoveel onzin verkocht over de macht van de Kerk, en dus ook over Opus Dei. Gelijkaardige complottheoriën en verdachtmakingen werden ook lange tijd verteld over de jezuïetenorde. Laten we gewoon stellen dat sommigen het moeilijk hebben met het feit dat de Kerk ook een intellectuele elite kent, terwijl ze de Kerk maar al te graag voorstellen als een groep domme kwezels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik mij trouwens even het recht nemen toe te stellen om mijn bewondering voor je beheersing van de Nederlandse taal uit te drukken?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 9 januari 2005 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op niets blijkbaar, daar het enige wat jullie kunnen antwoord is dat er weinig bekend is. |
|
![]() |
![]() |