Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 09:40   #41
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk. Ik zie niet waar het probleem zit. Ook de Kerk kent een hiërarchie, ook kloosterorden en diocesane religieuze orden. Dus ook een geestelijk instituut als Opus Dei.
Bedoeld als een soort heel summiere inleiding. Als zijnde niet-katholiek zal het mij worst wezen hoe en op welke manier een geestelijke orde wordt ingericht.
Oud 9 januari 2005, 10:07   #42
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het eerste deel is correct. Het laatste is geenszins bewezen: twee EU-parlementariërs en dan spreken over "een aanzienlijke politieke invloed".... Komt nogal lachwekkend over zo'n bewering.
de palacio is wel commissaris. ze heeft dus iets meer invloed dan een gewone parlementariër.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 10:09   #43
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het eerste deel is correct. Het laatste is geenszins bewezen: twee EU-parlementariërs en dan spreken over "een aanzienlijke politieke invloed".... Komt nogal lachwekkend over zo'n bewering.
Het lijkt me sterk dat Opus Dei sedert 1979 haar economische en politieke invloed zou hebben afgebouwd in plaats van opgebouwd. Opus Dei weigert haar gegevens te openbaren, zodat het bij giswerk blijft. Bon, ik neem aan dat er geen wet is die stelt dat geestelijke orden hun gegevens dienen te openbaren. Hiedoor blijft er evenwel een waas van geheimzinnigheid hangen, één van de redenen waarom vele mensen gefascineerd zijn door Opus Dei en zich over geven aan negatief klinkende (samenzwerings)theorieen. Welk belang heeft Opus Dei daarbij? Jan, Ik ben ervan overtuigd dat je hier vast een heel prachtige theorie over hebt.

Idem dito wat betreft de politieke invloed. Het is inderdaad zo dat er maar 2 bekend zijn; doch het Opus Dei wordt gelinkt (evenwel voorlopig nog zonder bewijzen) aan enige tientallen parlementsleden (recentelijk gelezen in het NRC Handelsblad - niet bepaald een linkiewinkie krant). Dan spreek ik nog niet over regeringen in landen waar de katholieke kerk nog over geruime invloed beschikt. Waarom die geheimzinnigheid? Valt er iets te verbergen? Ik zou het niet zo direct als lachtwekkend willen afdoen.
Oud 9 januari 2005, 10:12   #44
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Ik zie geen enkel probleem.

Alleen is de laatste zin niet correct daar de index door paus Paulus VI in 1975 werd afgeschaft. Er bestaat geen index meer van verboden boeken sedert die tijd.
Ik ben niet zo op de hoogte van de hierarchie binnenin de Katholieke Kerk. Mag ik het evenwel ietsjes vreemd vinden dat de priester van "een kerk binnenin een kerk" in afzonderlijke scholen worden gevormd? Is het plaatselijke seminarie niet goed genoeg? De index van verboden boeken bestaat officieel niet meer.

Bon, als zijnde niet-katholiek lig ik er ook niet wakker van.
Oud 9 januari 2005, 10:16   #45
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Gesel en boetegordel zijn helemaal niet verplicht voor de Opus Dei leden, net zo min de Kerk dat ooit heeft voorgeschreven. Misschien gebruiken een aantal leden dit, maar ik heb er in ieder geval nog nooit over gehoord.
Eindelijk, de reden waarom ik heb gereageerd : als je er nog nooit van gehoord hebt, kun je ook niet weten of het al dan niet waar is. Mijn vraag blijft behouden : waarom doe je dit dan af als zijnde een fantasie van linkse rakkers?
Oud 9 januari 2005, 10:16   #46
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Gesel en boetegordel zijn helemaal niet verplicht voor de Opus Dei leden, net zo min de Kerk dat ooit heeft voorgeschreven. Misschien gebruiken een aantal leden dit, maar ik heb er in ieder geval nog nooit over gehoord.
ik ben verre van een opus dei-kenner, maar hier heb ik zelfs van gehoord. dat was in een reportage (ik denk panorama) naar aanleiding van de wonderbaarlijk snelle heiligverklaring van escriva. ik geloof dat het spaanse of italiaanse opdus dei-leden waren. en het leken me niet echt leugens van links te zijn, aangezien ze dit gebruik op tv toonden. daarom ook dat het me is bijgebleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 10:28   #47
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Het Werk" is geen bijbel voor Opus Dei-leden, maar gewoon een geestelijk boek zoals er zoveel in de loop van de geschiedenis zijn geschreven. Iedere stichter van kloosterorden, congregaties, geestelijke instituten... hebben dergelijke leefregels en aanbevelingen geschreven.
Gelieve nota te nemen van het feit dat ik gebruik heb gemaakt van aanhalingstekens! Ik heb nooit beweerd dat de BIJBEL is vervangen geweest door HET WERK.

Ik zie geen reden waarom ik jouw stelling dien te betwisten dat iedere orde gebruik maakt van een lijst aanbevelingen en leefregels. Ongetwijfeld. Het tegendeel zou mij verbazen. Hierbij enige citaten :

- "Verneder jezelf, weet je niet dat je niet meer ben dan afval"?
- "Behandel je lichaam met liefde, maar niet met meer liefde dan je zou geven aan een verraderlijke vijand"!
- "Je dient languit op de grond te liggen, aangezicht in het stof, als een vuile, vieze, lelijke en verachtelijke worm"!

Zijn dit "normale" stellingen in de katholieke leer? Indien ja, mij ook goed. Indien neen, een berispend woordje van de Paus zou misschien geen kwaad kunnen? Ik behoud mij het recht voor om hierover enige bedenkingen te hebben.
Oud 9 januari 2005, 10:34   #48
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik dat ik meer dan wie ook op dit forum weet waarover ik spreek. Ik hoef het geenszins uit fantasierijke verhaaltjes te zoeken die sommige linkse rakkers hier neerpoten.
Reeds hierboven aangehaald. Je kennis is inderdaad veelzijdig. Gelieve je evenwel te onthouden om bepaalde zaken te bestempelen als zijnde een fantasie van linkse rakkers, gezien je nu al 2 X hebt "toegegeven" dat je er nog nooit van hebt gehoord. Komt niet geloofwaardig over.
Oud 9 januari 2005, 10:42   #49
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij deze is trouwens nog steeds niet aangetoond dat het Opus Dei in het verborgene en "ondergrondse" zou werken...
Waarom stoort Opus Dei zich niet aan allerhande samenzweringstheorieen? Waarom ontkennen leden uit politieke en economische middens ten stelligste dat ze lid zijn van Opus Dei? (bron NRC Handelsblad, Volkskrant, Standaard) Waarom die geheimzinnigheid? Valt er iets te verbergen?

Er doen in ieder geval geen samenzweringstheorieen de ronde aangaande Norbertijnen, Dominicanen, Franscicanen,...
Oud 9 januari 2005, 10:46   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Even kijken wat u ervan bakt.
Gelieve geen hautain "leraarstoontje" tegen mij aan te slaan, een belediging van mijn intelligentie.
Oud 9 januari 2005, 11:02   #51
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijkbaar weet u niet goed waarover het gaat.
Oud 9 januari 2005, 11:04   #52
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jullie weten gewoon niet waarover jullie spreken...
Oud 9 januari 2005, 11:05   #53
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Allemaal uit jullie duim gezogen.
Oud 9 januari 2005, 11:06   #54
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nooit iets van gehoord of gemerkt. Alweer fantasie van de linkse rakkers!
Oud 9 januari 2005, 11:08   #55
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar ik heb er in ieder geval nog nooit over gehoord.
Oud 9 januari 2005, 11:52   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
de palacio is wel commissaris. ze heeft dus iets meer invloed dan een gewone parlementariër.
Ongetwijfeld wel, maar om de bewering hard te maken zou men concreet moeten kunnen aantonen welke beslissingen er in deze werden genomen die het resultaat waren van haar morele overtuiging. Ik betwijfel sterk dat deze commissaris in die zin handelde, daar ze ongetwijfeld al lang op haar vingers was getikt.

Wat me echter opvalt, is dat het blijkbaar een schande als een schande wordt voorgesteld dat praktizerende katholieken zich ook in de politieke engageren. Onmiddellijk wordt er gedaan alsof er complotten en netwerken zijn, beïnvloeding en druk vanuit het Vatikaan. Dat er menig vrijzinnige in de politiek zit die banden heeft met de vrijmetselarij daar wordt nooit vraagtekens bijgeplaatst.

Mijns inziens is het eens te meer kritiek gespuid in één welbepaalde richting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 11:54   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Gelieve geen hautain "leraarstoontje" tegen mij aan te slaan, een belediging van mijn intelligentie.
De tekst kwam niet van uw hand. Voor de rest neem ik mij nog altijd het recht toe te stellen dat ik beter dan wie ook op dit forum weet wat Opus Dei is en hoe de organisatie werkt.
Oud 9 januari 2005, 12:00   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt me sterk dat Opus Dei sedert 1979 haar economische en politieke invloed zou hebben afgebouwd in plaats van opgebouwd. Opus Dei weigert haar gegevens te openbaren, zodat het bij giswerk blijft. Bon, ik neem aan dat er geen wet is die stelt dat geestelijke orden hun gegevens dienen te openbaren. Hiedoor blijft er evenwel een waas van geheimzinnigheid hangen, één van de redenen waarom vele mensen gefascineerd zijn door Opus Dei en zich over geven aan negatief klinkende (samenzwerings)theorieen. Welk belang heeft Opus Dei daarbij? Jan, Ik ben ervan overtuigd dat je hier vast een heel prachtige theorie over hebt.
Aha. En mag ik dan van u eens vernemen door wie, waar en wanneer de vraag aan Opus Dei werd voorgelegd om "haar gegevens" (wat wordt daar trouwens mee bedoeld?) voor te leggen? Daar heb ik immers hoegenaamd geen weet van.

De Kerk moet op geen enkele wijze verantwoording afleggen voor haar interne werking tegenover wie buiten de Kerk staat (tenzij het om overtreding van het gewone strafrecht zou gaan natuurlijk).

Geestelijke instituten (zoals Opus Dei er een is) moet wel verantwoording afleggen binnen de hiërarische structuur van de Kerk overeenkomstig haar plaats. Dat geldt bijvoorbeeld ook autonome kloosterorden, als bijvoorbeeld de benedictijnen. De benedictijnerorde is volledig onafhankelijk, wat dan ook betekent dat ze haar interne werking zelf bepaalt, de beslissingen waar ze het nodig acht en oordeelt waar nodig (er is dus een kerkelijke rechtbank voor de benedictijnen). Dit hoogste autoriteit is daarbij de moederabdij van Subiaco waarvan de laatste verantwoordelijkheid bij de paus ligt. Gelijkaardig is Opus Dei gestructueerd binnen de Kerk.

Er wordt zoveel onzin verkocht over de macht van de Kerk, en dus ook over Opus Dei. Gelijkaardige complottheoriën en verdachtmakingen werden ook lange tijd verteld over de jezuïetenorde. Laten we gewoon stellen dat sommigen het moeilijk hebben met het feit dat de Kerk ook een intellectuele elite kent, terwijl ze de Kerk maar al te graag voorstellen als een groep domme kwezels.
Oud 9 januari 2005, 12:01   #59
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tekst kwam niet van uw hand. Voor de rest neem ik mij nog altijd het recht toe te stellen dat ik beter dan wie ook op dit forum weet wat Opus Dei is en hoe de organisatie werkt.
Je bescheidenheid siert je, Van den Berghe...

Mag ik mij trouwens even het recht nemen toe te stellen om mijn bewondering voor je beheersing van de Nederlandse taal uit te drukken?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 9 januari 2005 om 12:10.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 12:27   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idem dito wat betreft de politieke invloed. Het is inderdaad zo dat er maar 2 bekend zijn; doch het Opus Dei wordt gelinkt (evenwel voorlopig nog zonder bewijzen) aan enige tientallen parlementsleden (recentelijk gelezen in het NRC Handelsblad - niet bepaald een linkiewinkie krant). Dan spreek ik nog niet over regeringen in landen waar de katholieke kerk nog over geruime invloed beschikt. Waarom die geheimzinnigheid? Valt er iets te verbergen? Ik zou het niet zo direct als lachtwekkend willen afdoen.
Daar gaan we weer. Beweringen op basis van... niets. Gewoon de natte vinger. Blijkbaar maken jullie er iets geheimzinnig van daar jullie voortdurend stellen: "Er is invloed, maar er is maar weinig van bekend". Dan is mijn vraag: "Op basis van welke gegeven concluderen jullie dan wel dat er invloed is?"

Op niets blijkbaar, daar het enige wat jullie kunnen antwoord is dat er weinig bekend is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be