Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wil jij zelf beslissen om al dan niet te stemmen?
Ja, ik beslis zelf wel! 55 67,07%
Nee, strenge regels overal! 20 24,39%
Wat kan mij het schelen 4 4,88%
Alle anderen behalve ik 0 0%
Nog iets anders: (post hieronder) 3 3,66%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 14:40   #41
Jafar
Vreemdeling

Standaard

In een ideale maatschappij waarin iedereen correct en juist geïnformeerd is stemplicht aan te raden. Helaas kiest nu een groot deel van de bevolking zonder goed of zelfs helemaal niet geïnformeerd te zijn.
Mensen uit lagere sociale (ook andere!) milieu's laten zich nu toch misleiden door de gratis en eigenvolkeerst-verhalen en stemmen daarom tegen hun eigen belang.
Door het afschaffen van de stemplicht zal waarschijnlijk een deel van deze niet(goed)-geïnformeerde potentiële kiezers niet komen opdagen wat de resultaten van verkiezingen (en binnenkort referenda??) misschien heel wat representatiever zal maken.
Jafar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 14:46   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jafar
In een ideale maatschappij waarin iedereen correct en juist geïnformeerd is stemplicht aan te raden.
Dit is een contradictie. In een ideale maatschappij zou er van stemplicht geen sprake zijn.

Citaat:
Helaas kiest nu een groot deel van de bevolking zonder goed of zelfs helemaal niet geïnformeerd te zijn.
Spijtig genoeg wel.

Citaat:
Mensen uit lagere sociale (ook andere!) milieu's laten zich nu toch misleiden door de gratis en eigenvolkeerst-verhalen en stemmen daarom tegen hun eigen belang.
Ik zou niet zomaar al die kiezers misleid durven noemen (noch aan VB-kant, noch aan SP.A kant). Ik denk ook aan foertstemmers, mensen die heel goed weten waarop en waarom ze stemmen, traditiestemmers, ...

Citaat:
Door het afschaffen van de stemplicht zal waarschijnlijk een deel van deze niet(goed)-geïnformeerde potentiële kiezers niet komen opdagen wat de resultaten van verkiezingen (en binnenkort referenda??) misschien heel wat representatiever zal maken.
De cijferresultaten misschien wel. De zetelresultaten valt nog te betwijfelen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 14:57   #43
Jafar
Vreemdeling

Standaard

Oud 9 januari 2005, 15:06   #44
Jafar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Dit is een contradictie. In een ideale maatschappij zou er van stemplicht geen sprake zijn.
Klopt, laat het ons houden bij een maatschappij waar iedereen goed geïnformeerd is. Is al onrealistisch genoeg.

Citaat:
De cijferresultaten misschien wel. De zetelresultaten valt nog te betwijfelen.
Wat bedoelt u hiermee?? De provinciale kieskringen e.d. die de zetelresultaten te veel beïnvloeden?
Oud 9 januari 2005, 15:12   #45
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een ideale maatschappij waarin iedereen correct en juist geïnformeerd is stemplicht aan te raden. Helaas kiest nu een groot deel van de bevolking zonder goed of zelfs helemaal niet geïnformeerd te zijn.
Dzjeezes, wat een arrogantie. Wie ben je zelf wel? Einstein?
Oud 9 januari 2005, 15:27   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, laat het ons houden bij een maatschappij waar iedereen goed geïnformeerd is. Is al onrealistisch genoeg.
Stemrecht is wenselijker dan stemplicht, en allerminst onrealistisch.

Citaat:
Wat bedoelt u hiermee?? De provinciale kieskringen e.d. die de zetelresultaten te veel beïnvloeden?
Als je ziet hoe er met verkozenen en opvolgers wordt gegoocheld, en hoe het niet behalen van een zetel zelfs kan leiden tot toch een zetel (De Roeck), weet je ook dat "representativiteit" in dit land geen barst betekent.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 9 januari 2005, 15:28   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Dzjeezes, wat een arrogantie. Wie ben je zelf wel? Einstein?
Klopt. Die "lagere sociale milieus" was mij zelfs nog niet opgevallen.
Oud 9 januari 2005, 15:36   #48
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals geciteerd:
Citaat:
De argumentatie vóór stemrecht ipv stemplicht gebaseerd op de wenselijkheid dat lagere sociale klassen beter niet stemmen.
??
Oud 9 januari 2005, 15:40   #49
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Wat een belachelijke poll, daar stem ik niet in.
Juist. En dat na de tientallen jaren dat er werd gevochten voor een "algemeen enkelvoudig stemrecht"...
Zijn er nu echt naïeve mensen die denken dat het er zonder stemplicht beter of democratischer aan toe zou gaan??? Er zou nog wel iets moeten gevonden worden om dat vervelende "naar het stemlokaal gaan" te doen verdwijnen. Stemmen per aangetekende brief (gratis, voor een keer) of via internet of zo.Er moet nog wel iets op te vinden zijn. En de oudere mensen, die bvb niet meer zelfstandig kunnen wonen, de vrijheid laten om al dan niet te stemmen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 15:45   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
Zijn er nu echt naïeve mensen die denken dat het er zonder stemplicht beter of democratischer aan toe zou gaan???
Niet willen gaan stemmen is ook een opinie die bij een verkiezing hoort mee te tellen. Dus ja, stemplicht door stemrecht vervangen zou beter en democratischer zijn, al maak ik mij geen illusies over welk belang de machtshebbers aan de alsnog uitgebrachte stemmen zouden hechten.
Oud 9 januari 2005, 15:48   #51
Jafar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Klopt. Die "lagere sociale milieus" was mij zelfs nog niet opgevallen.
Nuance: Ik ben zeker geen Einstein, niet al die mensen dit ik nu zogezegd "viseer" horen hierbij. Er zijn zeker ook (en ik hoop veel!) mensen uit zogezegd lagere sociale milieu's die goed geïnformeerd zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
De argumentatie vóór stemrecht ipv stemplicht gebaseerd op de wenselijkheid dat lagere sociale klassen beter niet stemmen.
??
Ik schrijf nergens dat stemrecht betekend dat bepaalde klassen niet mogen stemmen. Ik schreef ook:"ook andere". Het gaat er mij gewoon om dat we ervoor moeten zorgen dat iedereen die stemt wel degelijk zo goed mogelijk geïnformeerd is. Met stemrecht kan dit deels bereikt worden. Ook directe democratie kan hierbij helpen.
Oud 9 januari 2005, 16:05   #52
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
De vraagstelling ("Wil jij zelf beslissen om al dan niet te stemmen?") moet zijn "Wil jij zelf beslissen om al dan niet te gaan stemmen?"
Stemmen moet je nu ook al niet. Blanco stemmen of ongeldig stemmen is niet verboden. 't Is enkel de rit naar het stembureau die je er mee uitspaart.

Of wil jij de verplichting afschaffen in de hoop dat de uitslag er wel eens heel anders uit zou kunnen zien? (Een hele hoop 'foert'-stemmen zouden wegvallen, FDW krijgt het al koud als-ie er nog maar aan denkt!)
Da's natuurlijk ook een motivatie natuurlijk. (Al is het volgens mij wel de verkeerde)
Citaat:
de rit naar het stembureau
Ik ben mijn ganse leven al te voet gaan stemmen...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:46   #53
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Wie mag stemmen.

Zij die de Belgische nationaliteit hebben voor ten minste vijf jaar en geen moslim zijn.
Slagen in een test:
Waarin ze de betekenis van initialen van alle partijen moeten uitleggen(Met SPIRIT zullen er problemen zijn )
Moeten kunnen tellen tot aan 20
Hun naam kunnen schrijven.
Over een witte lijn kunnen lopen en een negatieve alcohol test.
Een blanco strafregister hebben
De eed afleggen met de woorden :"Ik zweer trouw aan Vlaanderen en het Vlaamse volk".
je bent een regel vergeten :
een lidkaart van de juiste partij kunnen voorleggen

Laatst gewijzigd door jules : 9 januari 2005 om 16:47.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:57   #54
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

met veel poeha werd reeds meerdere keren voorgesteld de stemplicht af te schaffen !... het gaat hem toch maar over proteststemmen... waarom deden of doen ze het dan niet ?!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 17:22   #55
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Proteststemmen of niet interesseert me geen bal!

Het feit dat we zelf mogen kiezen om al dan niet te stemmen wel!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 17:26   #56
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Proteststemmen of niet interesseert me geen bal!

Het feit dat we zelf mogen kiezen om al dan niet te stemmen wel!
U bent dus geen SPa politicus
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 17:40   #57
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Amai, toch een teken van de realiteit kunnen opvangen.

Laatst gewijzigd door Het Skill Effect : 9 januari 2005 om 17:40.
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:07   #58
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Een lage opkomst heeft zeer weinig invloed op het systeem. Men ziet dit zeker niet alleen als protest, het kan evengoed goedkeuring of onverschilligheid zijn.
En nogmaals stemrecht zal groepen uitsluiten doordat ze niet gaan stemmen.
Trouwens ik vind dat iedereen betrokken moet zijn in het bestuur van zijn land: een verantwoordelijke en geëngageerde burgers. Men moet trouwens maar eens beginnen af en toe referenda's te houden, om de betrokkenheid te verhogen (is zien wat het geeft).
Oud 9 januari 2005, 18:39   #59
Jafar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Men moet trouwens maar eens beginnen af en toe referenda's te houden, om de betrokkenheid te verhogen (is zien wat het geeft).
Met de technologische mogelijkheden moet het mogelijk zijn via internet, telefoon, gsm elk wetsvoorstel rechtstreeks te laten stemmen door het volk.
De rol van de politici bestaat er dan enkel uit om de wetsvoorstellen uit te werken, hierover te debateren (kan elke burger online of op tv volgen) en de wetsvoorstellen toe te lichten (pro's contra's) aan de burgers.
MAAR het zijn dus de burgers die rechtstreeks stemmen (beslissen) over de voorstellen.

Directe betrokkenheid gegarandeerd!
Oud 9 januari 2005, 20:56   #60
ilfalco
Minister-President

Standaard

ik ben tegen de stemplicht , al zou ik het zonde vinden mocht m'n geen gebruik maken van z'n democratisch recht ... als m'n ziet dat in bepaalde landen slechts 36ù gaat stemmen . En zij die denken het vb daarmee te treffen zouden weleens van een kale reis kunnen thuiskomen ... ik denk dat je dan nog meer uitgesproken verschuivingen krijgt.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be