Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2005, 13:57   #41
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Weak up, boy.

(feiten, dedju, feiten)
Ik wacht nog steeds op uw feiten! Maar ik zal nog lang mogen wachten zo te zien!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 13:58   #42
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Ik wacht nog steeds op uw feiten! Maar ik zal nog lang mogen wachten zo te zien!
Inderdaad. U moet daarvoor eerst leren lezen.
Oud 12 januari 2005, 14:07   #43
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een aantal maanden op een school gezeten met meer dan 30% turken...

Ik kan hier pagina's lang schrijven over zaken die ik gezien/meegemaakt had.

Zo had ik een keer ruzie met een turkse jongen, het was door hem uitgelokt... Anyway, hij zei : wacht maar.. Na de les word ik omringd door turkse jongeren, stuk of 15 waren er.. Een paar van hen hadden messen bij en hebben die aan mij laten zien...
Als je hem nog een keer lastig valt krijgt ge problemen was de boodschap..

Leerkrachten vonden hun wagens op de parking regelmatig met kapotgesneden banden etc..

Als ik ooit kinderen krijg (wat ik betwijfel) zal ik ALLES doen om te zorgen dat ze naar een blanke school gaan.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 14:14   #44
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ook de tv-belden gezien van ouders die letterlijk gaan kamperen voor bepaalde scholen zodat hun kinderen toch maar op een witte school zouden les volgen!
Toch even opletten met veralgemeningen hier. Dat er wachtrijen bestaan voor bepaalde witte scholen is waar. De nadruk moet echter op "bepaalde" zijn. Ik heb een zus in Waals Brabant, waar alleen witte scholen zijn. Zij heeft ook een wachtrij moeten trotseren om haar kinderen in te schijven maar dat was niet toevallig een school met een zeer goede reputatie (Cardinal Mercier in Eigenbrakel). Er waren helemaal geen wachtrijen bij de witte school kort bij haar thuis waar een van haar zonen later naartoe is geweest.

Voordat men conclusies trekt moet men dus toch eerst kijken of die wachtrijen er zijn omdat de school wit is of omdat ze bijzonder goed is?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 14:16   #45
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Als ik ooit kinderen krijg (wat ik betwijfel) zal ik ALLES doen om te zorgen dat ze naar een blanke school gaan.
Ook zo'n "progressief typeke" zeker.... Hmm? Hmm?

Oud 12 januari 2005, 14:21   #46
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Voordat men conclusies trekt moet men dus toch eerst kijken of die wachtrijen er zijn omdat de school wit is of omdat ze bijzonder goed is?
dat het onderwijs in wallonië op afrikaans niveau zit dat men daar ver moet gaan zoeken voor een kwaliteitsschool geloof ik zeker.
En over uw onderstaande vraag gaat de discussie hier juist! Het is bewezen dat bruine scholen slechter zijn dan Vlaamse witte scholen! Nu zal er binnen de witte scholen ook wel een kwaliteitsverschil zitten, maar we zien dat de wachtrijen van ouders vooral in steden met hoge vreemdelingenconcentraties voorkomen!
Mijn stellingen worden gestaafd door de ervaring van verschillende mensen hier!
Op de tegenargumenten wacht ik nog!
Oud 12 januari 2005, 14:24   #47
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De freinet-scholen zijn vorral populair bij autochtonen en in Brussel zijn er nog steeds minder allochtonen in het Nederlandstalig onderwijs dan in ht Franstalig!
Wie zijn kinderen dus niet naar een bruine school wil sturen weet waar hij moet zijn! Natuurlijk zal men de ware reden hiervoor niet opgeven, maar de realiteit is nu eenmaal anders dan uw wensdromen, sorry!
Als franstalige ex-brusselaar kan ik bevestigen dat één van de beweegredenen van franstaligen in Brussel om hun kinderen naar het nederlandstalig onderwijs te sturen inderdaad is dat er in Vlaamse scholen minder allochtonen zijn. Het is niet de enige of zelfs de belangrijkste reden (tweetaligheid en beter onderwijs spelen ook mee), maar het wordt als een "plus" beschouwd.

Dat dat echter de enige reden zou zijn is sterk overdreven. Ongetwijfeld voor sommigen, maar zeker niet voor de meerderheid. Het franstalig onderwijs heeft in de loop van jaren een steeds slechter imago gekregen en anderzijds groeit het besef dat tweetaligheid meer kans op werk biedt. dat zijn voor mij de belangrijkste redenen.
Oud 12 januari 2005, 14:30   #48
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sommige mensen wachten hun hele leven op the bleeding obvious...
Oud 12 januari 2005, 14:32   #49
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
dat het onderwijs in wallonië op afrikaans niveau zit dat men daar ver moet gaan zoeken voor een kwaliteitsschool geloof ik zeker.
En over uw onderstaande vraag gaat de discussie hier juist! Het is bewezen dat bruine scholen slechter zijn dan Vlaamse witte scholen! Nu zal er binnen de witte scholen ook wel een kwaliteitsverschil zitten, maar we zien dat de wachtrijen van ouders vooral in steden met hoge vreemdelingenconcentraties voorkomen!
Mijn stellingen worden gestaafd door de ervaring van verschillende mensen hier!
Ik ben zelf leraar geweest in een zwarte school in het brusselse. Ik weet dat die scholen minder presteren.

Kijk als er in Gent 10 witte scholen zijn en er zijn slechts wachtrijen bij twee van die tien scholen, dan kan je toch moeilijk beweren dat die wachtrijen iets met het mijden van zwarte scholen te maken hebben?

Dat niemand zijn kind naar een zwarte school wil sturen staat natuurlijk vast.
Oud 12 januari 2005, 14:33   #50
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Als franstalige ex-brusselaar kan ik bevestigen dat één van de beweegredenen van franstaligen in Brussel om hun kinderen naar het nederlandstalig onderwijs te sturen inderdaad is dat er in Vlaamse scholen minder allochtonen zijn. Het is niet de enige of zelfs de belangrijkste reden (tweetaligheid en beter onderwijs spelen ook mee), maar het wordt als een "plus" beschouwd.

Dat dat echter de enige reden zou zijn is sterk overdreven. Ongetwijfeld voor sommigen, maar zeker niet voor de meerderheid. Het franstalig onderwijs heeft in de loop van jaren een steeds slechter imago gekregen en anderzijds groeit het besef dat tweetaligheid meer kans op werk biedt. dat zijn voor mij de belangrijkste redenen.
Ik geloof dat het aantal franstaligen die hun kinderen naar nederlandstalige scholen omwille van minder allochtonen veel hoger ligt en wel omwille van volgende feiten: ten eerste gaat men niet direct gaan rondbazuinen dat dit de reden is waarom men zijn kinderen naar vlaamse scholen stuurt maar om kritiek te ontwijken naar buiten uit de hogere kwaliteit en meertaligeheid zal laten uitschijnen.
ten tweede; in de faciliteitsgemeenten rond Brussel sturen weinig franstaligen hun kinderen naar Vlaamse scholen, de franstalige scholen zijn daar dan ook nog niet verbruind!
Oud 12 januari 2005, 14:35   #51
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf leraar geweest in een zwarte school in het brusselse. Ik weet dat die scholen minder presteren.

Kijk als er in Gent 10 witte scholen zijn en er zijn slechts wachtrijen bij twee van die tien scholen, dan kan je toch moeilijk beweren dat die wachtrijen iets met het mijden van zwarte scholen te maken hebben?

Dat niemand zijn kind naar een zwarte school wil sturen staat natuurlijk vast.
In Gent zijn er juist eerder 10 concentratiescholen met alle gevolgen vandien!
Voor ouders die hun kinderen niet naar het katholiek onderwijs willen sturen blijven er maar weinig witte scholen over en moet men dus voor de poort gaan kamperen!
Oud 12 januari 2005, 14:37   #52
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Hyoens
Ik GELOOF.... omwille van volgende FEITEN: a) men liegt (en ik, Jan Hyoens, heb dat persoonlijk gecontroleerd); b) ik poneer iets, zonder daar in het minste een referentie, laat staan cijfermateriaal voor te geven, zodat niemand het kan ontkennen
Tegen zoveel feitelijke overmacht is geen kruid gewassen...
Oud 12 januari 2005, 14:42   #53
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Tegen zoveel feitelijke overmacht is geen kruid gewassen...
naast persoonlijke aanvallen nu ook al mijn postings veranderen! tsss, tsss!
Je weet toch wel wat "feiten" zijn hoop ik? Anders wil ik het wel uitleggen hoor!
Oud 12 januari 2005, 14:47   #54
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik kan wel begrijpen dat men zijn kinderen niet wil sturen naar concentratiescholen waar enorme problemen zijn met drugs, misdaad, ...

Maar door de zwakke vervolging van deze delicten heeft links nu eenmaal deze problemen zelf gecreëerd. Nu doen ze , zoals we gewend zijn van links, enkel aan symptoombestrijding en wordt er niets aan de oorzaak gedaan. Als je je kinderen naar een veilige school kan sturen waar misdadigers geen kansen krijgen zal het probleem zich vanzelf oplossen.

Laatst gewijzigd door Geertje : 12 januari 2005 om 14:47.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 14:48   #55
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat het aantal franstaligen die hun kinderen naar nederlandstalige scholen omwille van minder allochtonen veel hoger ligt en wel omwille van volgende feiten: ten eerste gaat men niet direct gaan rondbazuinen dat dit de reden is waarom men zijn kinderen naar vlaamse scholen stuurt maar om kritiek te ontwijken naar buiten uit de hogere kwaliteit en meertaligeheid zal laten uitschijnen.
ten tweede; in de faciliteitsgemeenten rond Brussel sturen weinig franstaligen hun kinderen naar Vlaamse scholen, de franstalige scholen zijn daar dan ook nog niet verbruind!
Kijk ik ben dus franstalig (hoewel Vlaming) en heb schoolgaande kinderen. De keuze van de juiste school is een van de favoriete onderwerpen onder ouders van mijn leeftijd en ik heb het daarover al tientallen geprekken gehad met franstalige vrienden. Uit die gesprekken valt er altijd af te leiden wat de hoofdreden was voor hun keuze. En meestal is dat de kwaliteit van het nederlandstalig onderwijs, gevolgd door de tweetaligheid en dan pas het kleinere aantal allochtonen. Nogmaals, het is zeker een factor. Maar tweetaligheid en kwaliteit spelen ook mee.

In de rand rond Brussel zijn er wel degelijk veel franstaligen in de scholen. In de lagere scholen dicht bij de taalgrens tot 50% of meer. In de middelbare scholen minder maar toch nog 20 �* 25% (in de scholen die ik ken). Die kinderen komen uit de franstalige gezinnen in de rand zelf of uit Waals Brabant. Telkens is de uitleg van de ouders hetzelfde : "wij willen dat onze kinderen tweetalig worden en het franstalig onderwijs trekt op niets meer".
Oud 12 januari 2005, 14:49   #56
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je weet toch wel wat "feiten" zijn hoop ik?
Iets dat objectief controleerbaar is, dankuwel. Met andere woorden : "Ik geloof dat...", "Men durft dat niet zeggen want...", ... zijn GEEN feiten.

Weet u het nu ook? Aan u het laatste woord.
Oud 12 januari 2005, 14:50   #57
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Gent zijn er juist eerder 10 concentratiescholen met alle gevolgen vandien!
Voor ouders die hun kinderen niet naar het katholiek onderwijs willen sturen blijven er maar weinig witte scholen over en moet men dus voor de poort gaan kamperen!
Is best mogelijk. Ik ken Gent niet. Ik wou gewoon waarschuwen voor te snelle conclusies.
Oud 12 januari 2005, 14:53   #58
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Kijk ik ben dus franstalig (hoewel Vlaming) en heb schoolgaande kinderen. De keuze van de juiste school is een van de favoriete onderwerpen onder ouders van mijn leeftijd en ik heb het daarover al tientallen geprekken gehad met franstalige vrienden. Uit die gesprekken valt er altijd af te leiden wat de hoofdreden was voor hun keuze. En meestal is dat de kwaliteit van het nederlandstalig onderwijs, gevolgd door de tweetaligheid en dan pas het kleinere aantal allochtonen. Nogmaals, het is zeker een factor. Maar tweetaligheid en kwaliteit spelen ook mee.

In de rand rond Brussel zijn er wel degelijk veel franstaligen in de scholen. In de lagere scholen dicht bij de taalgrens tot 50% of meer. In de middelbare scholen minder maar toch nog 20 �* 25% (in de scholen die ik ken). Die kinderen komen uit de franstalige gezinnen in de rand zelf of uit Waals Brabant. Telkens is de uitleg van de ouders hetzelfde : "wij willen dat onze kinderen tweetalig worden en het franstalig onderwijs trekt op niets meer".
Ja, ik ben ook voorstander om de franstalige scholen in de faciliteitsgemeenten af te schaffen.
Maar blijft het feit dat in de Brussel de factor "meer vreemdelingen" doorslaggevender is dan in de faciliteitsgemeenten.
Oud 12 januari 2005, 15:01   #59
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Iets dat objectief controleerbaar is, dankuwel. Met andere woorden : "Ik geloof dat...", "Men durft dat niet zeggen want...", ... zijn GEEN feiten.

Weet u het nu ook? Aan u het laatste woord.
Ik zie het al! Uw eigen interpretaties geven aan bepaalde termen om uw gelijk te halen!Dat lukt misschien bij kleuters en idioten maar niet bij mij!
uit de van Dale " feit" :wat werkelijk is of heeft plaatsgevonden, gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat.

Dus de bewering "Blanke ouders sturen hun kinderen liever naar witte scholen" is zonder meer werkelijkheid, dus een feit! ( met de nodige uitzonderingen die het feit bevestigen!)
Oud 12 januari 2005, 15:02   #60
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik kan wel begrijpen dat men zijn kinderen niet wil sturen naar concentratiescholen waar enorme problemen zijn met drugs, misdaad, ...

Maar door de zwakke vervolging van deze delicten heeft links nu eenmaal deze problemen zelf gecreëerd. Nu doen ze , zoals we gewend zijn van links, enkel aan symptoombestrijding en wordt er niets aan de oorzaak gedaan. Als je je kinderen naar een veilige school kan sturen waar misdadigers geen kansen krijgen zal het probleem zich vanzelf oplossen.
Wat je zegt is heel juist. probleemscholen moeten het juist hebben van een harde aanpak, met strenge eisen en strenge straffen. Ook uniformen en aparte scholen voor meisjes en jongens zouden kunnen helpen. Het is helemaal niet onmogelijk om zware jongens en/of sociaal achtergestelde kinderen een degelijke opvoeding te geven. Het werd al eens gedaan, in de XIXde eeuw en voor de oorlog.

Een zwarte school KAN presteren. Het is eigenlijk vreemd dat zelfs de progressievelingen er blijkbaar vanuit gaan dat het niet kan en dat de oplossing erin bestaat om witte leerlingen te injecteren in de zwarte scholen (of omgekeerd). Niemand die zich ook maar afvraagt of concentratiescholen misschien niet om een andere (strengere) aanpak vragen, wat niet hetzelfde is als gewoon meer geld aan die scholen te geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be