![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Destaathuishoudkundige beslissingen van de politici van de laatste 100 jaar zijn van dien aard om dit onomstotelijk aan te tonen.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is beduidend minder dan een beslissing die genomen wordt door het aantal mensen dat beslist wanneer 40�*50% van een bevolking opdaagt voor een referendum.........
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Representatie levert problemen op; SuperStaaf heeft die terecht aan de kaak gesteld. We voelen ons als kiezers -in theorie nog altijd de hoogste autoriteit in dit land- gruwelijk bedrogen door de santeboetiek die onze vertegenwoordigers uitstallen in Brussel. Inderdaad... er is sprake van koppelverkoop en andere oneerlijke handelspraktijken.
Maar ook het referendum is niet zonder problemen... want je kan terecht wijzen op het feit dat de burger niet altijd capabel is om in technische materies een weloverwogen standpunt in te nemen. Ik hou m'n hart vast als men ooit een referendum zou organiseren over bvb. de strafprocedure. In no time worden we dan teruggezapt naar de donkere middeleeuwen. Maar waar zit nu precies het probleem? Voor mij is de kern van de zaak nog altijd dat de politiek zich veel te ver begeeft in het regelen van vanalles en nog wat. De beste garantie op democratie en zelfbeschikking is nog altijd de afwezigheid van de staat. Ik beslis liefst zelf over de manier waarop ik m'n leven inricht; zelfs de meest verlichte despoot of een 90% meerderheid bij referendum kan daar niet tegen op. Dus, hoe marginaler de Staat, des te democratischer de samenleving... Vandaar dat de rol van de Staat limitatief zou moeten afgebakend worden in de grondwet en zich strikt zou moeten beperken tot die materies die -objectief gezien- onvermijdelijk door één of ander overheid moeten geregeld worden. En zelfs dan moet je goed nadenken over de subsidiariteit van één en ander. M.a.w. hoe je de besluitvorming zo dicht mogelijk bij de onmiddellijk betrokkenen kan houden. Pas in een tweede fase -m.a.w. binnen die minimale of "marginale" staat- kan je je dan bezinnen over de manier waarop de burger politiek participeert. In die setting zijn de keuzes bij een referendum ook een stuk eenvoudiger, concreter... Het worden meer princiepskeuzes die dan in een tweede fase door experten verder kunnen uitgewerkt worden. Mits je de juiste checks & balances invoert, kan je ook die experten als een verantwoordelijk verlengstuk zien van de directe democratie.
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lees eens wat over het onderwerp. Bvb. onderstaande link.
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan eigenlijk niet 'meer' of 'minder' democratisch zijn. Ofwel ligt de macht bij het volk ofwel niet, de macht kan niet 'een beetje' bij het volk liggen want als het maar een 'beetje' ligt dat andere beetje per definitie niet bij het volk en is het volk dus niet soeverein.
Je bent dus democraat, of je bent het niet.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 20 januari 2005 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die controle is er onrechtstreeks wel. Als de verwezenlijkingen van zijn partij onder verwachting blijven, stemt die kiezer de volgende keer op een andere partij of stemt het niet. (zie de legendarische duik van Agalev...)
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al twijfel ik er niet aan dat die 0.006 betrouwbaarder is dan die 40�*50. Want ik zie het nog niet direct gebeuren dat dat de gemiddelde opkomst bij een referendum zal zijn. Daarover verder discussieëren heeft pas zin als we enkele referenda achter de rug hebben. Wij zijn Nostradamus niet. Maar stel dat die 40�*50 procent toch opdaagt. En stel dat het voorstel wordt goedgekeurd met een (nipte meerderheid) van laat ons zeggen 21 tegen, 23 voor. Dan worden de beslissingen genomen door minder dan een kwart van de bevolking. Wel rechtstreeks natuurlijk, daar krijg jij je zin. Maar dat is in dat geval een pleister op een houten been.
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Teach me!!!
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderlijnd; vertel dat aan Agalev, vertel dat aan de VLD na de laatste verkiezingen (en wie weet ook de volgende)...
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat mij niet om een naam of een titel, het gaat mij om het besturen van een land. En dat gaat volgens mij beter op de door mij verdedigde manier. En de tot nu toe aangehaald argumenten voor een directe democratie hebben me nog niet kunnen overtuigen.
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je zegt dat er nu beslissingen genomen worden tegen de wil van de meerderheid in, heb je gelijk. Maar dat zal met referenda ook zo zijn. Minder dan een kwart van de bevolking kan dan een beslissing doordrukken. Dat kun je bezwaarlijk een meerderheidsbeslissing noemen dunk me. Bovendien zou je dan voor elke beslissing die door een kwart van de bevolking betwist wordt, een referendum moeten organiseren. Je kan er natuurlijk meerdere op één dag gaan organiseren maar we zullen ettelijke zondagen mogen gaan reserveren. En toch nog even een oude vraag van mij herhalen, waar tot nu toe onbegrijpelijk genoeg nog geen antwoord op is gekomen. En wat voor mij toch ook één van de breekpunten is nl.; Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. iedere beslissing kan zelfs door 10.000 mensen betwist worden. En daaronder hoort zelfs deze beslissing 2. om te weten hoe dergelijke verkiezingen georganiseerd kunnen worden zonder veel overlast en kosten. Lees de link hieronder waar het haarfijn word uitgelegd. Citaat:
Word wel een beetje vervelend om alles drie keer te moeten herhalen. Maar misschien te veel moeite voor u om iets te lezen?
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan gerust een belastingsverlaging doorvoeren die nadelig is voor bepaalde groepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meerderheid heeft dan inderdaad ongelijk als ze achteraf niet tevreden zijn met de uitslag. Ze hadden de kans om hun stem uit te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Men gaat volledig voorbij aan het verschillend legalistisch/juridisch statuut van deze twee systemen. Of hoe je met cijfers alles kan bewijzen als je maar wil... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door sancho : 21 januari 2005 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is niets mis met referenda. Alleen hebben sommige partijen schrik dat ze problemen zullen moeten oplossen als mensen die gaan aanhalen in referenda. Laatst gewijzigd door lustige lezer : 21 januari 2005 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |