![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Die gemeenten waren allemaal nederlandstalig, maar door franstalige immigratie is nu een groot deel franstalig, enkel en alleen omdat zij de taal niet willen leren. Zelfs al maak je het tweetalig zal het nog lang wachten zijn eer de franstaligen er eindelijk eens nederlands leren. Moest ik me ooit in Wallonië vestigen spreek ik Frans tegen m'n buren, zoals ik altijd Frans spreek als ik naar Wallonië ga. Uw illusie dat franstaligen nu ineens Nederlands willen leren is helemaal fout. Er is natuurlijk wel wat veranderd, en ik weet dat er mensen zijn met goede wil (op dat vlak heb ik zeker in de Ardennen goede ervaring), maar nog altijd enorm veel franstaligen vertikken het nederlands te spreken. Ik kom veel aan de kust en veel kenissen en m'n vriendin werken er. 1 Op de 10 franstaligen die in de winkel komen spreken nederlands, het merendeel kan/wil het niet en een klein deel begint te schelden als je hen in het Nederlands aanspreekt. Dat is de huidige realiteit, en niet 20-15 jaar geleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie hebben ze vermoord? Wie deden zij veroordelen wegens gedachtendelicten? Welke wetten hebben zij gestemd tegen de zin in van 'de democratie'?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben er dus wel zeker van dat er tussen de modale Waal en Vlamingen een zekere consensus bestaat maar dat we elkaar niet altijd goed begrijpen. Mijn kritiek gaat dan niet naar de Walen maar naar het franstalige establishment wat zowel Waals als Vlaams is, om het met de woorden van de RWF te zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik blijf erbij: ofwel in beide landsdelen verplicht de officiele talen in school aanleren (vanaf het vijfde studiejaar wel te verstaan) ofwel in beide landsdelen het tot een keuzevak degraderen. Maar niet zoals het nu eraan toegaat. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 januari 2005 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vind dat de B.U.B. wel een speciale prijs mag uitreiken aan Johan Verminnen. Als die man geen prachtig voorbeeld is van een Belg, dan weet ik het ook niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan! Laatst gewijzigd door Luddo : 18 januari 2005 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat Bertje hem in zijn vorige ambtermijn als 'Vlaams' cultuurminister naar feestelijkheden in Zuid-Afrika dirigeerde om er de Belgische cultuur te promoten!
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Spreek ik geen frans, kan ik het wel vergeten in de walen. Komen ze bij ons, vertikken ze om maar iets te doen, we moeten ze na lopen, in hun eigen taal! En net dat is zo gek, ik krijg ALLES gedaan ginds, van zolang ik frans praat. Vriendelijk dat ze zijn, dat geloof je niet, maar owee als ik Nederlands praat............ dan draaien ze zich 180° en beginnen ze letterlijk dwars te liggen. Waarom dat zwart/wit gedoe?
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar is het niet logisch dat je Frans spreekt als je in Wallonië bent? Ik heb er helemaal niets op tegen als ze geen Nederlands spreken, wij zijn er tenslotte te gast, dus als je een beetje beleefd wil blijven spreek je hun taal. Hetzelfde geldt omgekeerd, maar helaas komt dat in de praktijk weinig voor. |
|
![]() |
![]() |