Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2005, 20:59   #41
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En die 'oplossing' werd altijd geweigerd door....
Juist.
Die tweetaligheid zal wel enkel voor Vlaanderen bedoeld zijn.
Oud 17 januari 2005, 21:00   #42
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Die tweetaligheid zal wel enkel voor Vlaanderen bedoeld zijn.
Dat is in ieder geval niet mijn persoonlijk standpunt, hoor.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 21:01   #43
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
In zo'n land is de enige oplossing tweetaligheid, ook in administratie. Geen nationalistisch nombrilisme.
Allé, ik zal me ook gaan vestigen in één of andere Waalse gemeente en beginnen roepen dat ze tweetalig moeten worden omdat ik daar woon.
Die gemeenten waren allemaal nederlandstalig, maar door franstalige immigratie is nu een groot deel franstalig, enkel en alleen omdat zij de taal niet willen leren. Zelfs al maak je het tweetalig zal het nog lang wachten zijn eer de franstaligen er eindelijk eens nederlands leren.
Moest ik me ooit in Wallonië vestigen spreek ik Frans tegen m'n buren, zoals ik altijd Frans spreek als ik naar Wallonië ga.

Uw illusie dat franstaligen nu ineens Nederlands willen leren is helemaal fout. Er is natuurlijk wel wat veranderd, en ik weet dat er mensen zijn met goede wil (op dat vlak heb ik zeker in de Ardennen goede ervaring), maar nog altijd enorm veel franstaligen vertikken het nederlands te spreken.
Ik kom veel aan de kust en veel kenissen en m'n vriendin werken er. 1 Op de 10 franstaligen die in de winkel komen spreken nederlands, het merendeel kan/wil het niet en een klein deel begint te schelden als je hen in het Nederlands aanspreekt. Dat is de huidige realiteit, en niet 20-15 jaar geleden.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 21:06   #44
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Allé, ik zal me ook gaan vestigen in één of andere Waalse gemeente en beginnen roepen dat ze tweetalig moeten worden omdat ik daar woon.
Die gemeenten waren allemaal nederlandstalig, maar door franstalige immigratie is nu een groot deel franstalig, enkel en alleen omdat zij de taal niet willen leren. Zelfs al maak je het tweetalig zal het nog lang wachten zijn eer de franstaligen er eindelijk eens nederlands leren.
Moest ik me ooit in Wallonië vestigen spreek ik Frans tegen m'n buren, zoals ik altijd Frans spreek als ik naar Wallonië ga.

Uw illusie dat franstaligen nu ineens Nederlands willen leren is helemaal fout. Er is natuurlijk wel wat veranderd, en ik weet dat er mensen zijn met goede wil (op dat vlak heb ik zeker in de Ardennen goede ervaring), maar nog altijd enorm veel franstaligen vertikken het nederlands te spreken.
Ik kom veel aan de kust en veel kenissen en m'n vriendin werken er. 1 Op de 10 franstaligen die in de winkel komen spreken nederlands, het merendeel kan/wil het niet en een klein deel begint te schelden als je hen in het Nederlands aanspreekt. Dat is de huidige realiteit, en niet 20-15 jaar geleden.
Ik zeg niet dat "alle" Franstaligen Nederlands willen leren, maar met de jongere generatie is de mentaliteit sterk veranderd (dat zie je toch in de werksfeer). Het klein deel dat begon te schelden is natuurlijk niet te verdedigen, ik zou de eerste zijn - en toch ben ik Waal - om tussen te komen. Misschien hebben de Franstaligen in de randgemeenten ook een bijzondere mentaliteit dat niet veralgemeend moet worden. Maar ik woon en werk daar niet, dus ik weet het niet.
Oud 17 januari 2005, 21:07   #45
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is in ieder geval niet mijn persoonlijk standpunt, hoor.
Ha goed zo! Dan kunnen we ons binnenkort, naar analogie met actie in de Vlaamse rand, verwachten aan een tweetaligheidsactie van B+ in Arlon.
Oud 17 januari 2005, 22:05   #46
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Noem eens een staaltje van de repressie van VB-ers, Rafke.
Wie hebben ze vermoord?
Wie deden zij veroordelen wegens gedachtendelicten?
Welke wetten hebben zij gestemd tegen de zin in van 'de democratie'?
Als jij me eerst eens een staaltje van de repressie van BUB-ers noemt, Knuppelke,
Wie hebben ze vermoord?
Wie deden zij veroordelen wegens gedachtendelicten?
Welke wetten hebben zij gestemd tegen de zin in van 'de democratie'?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:16   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat "alle" Franstaligen Nederlands willen leren, maar met de jongere generatie is de mentaliteit sterk veranderd (dat zie je toch in de werksfeer).
Voor de vakantie was er in de middelbare afdeling van onze school een stagaire uit de hogeschool van Luik. De juffrouw sprak heel gebroken Nederlands - alhoewel het haar hoofdvak was - en verontschuldigde zich er ook voor. Maar de kwaliteit is er dermate ondermaats, dat de resultaten er ook naar zijn. Ze vertelde hoe in de middelbare scholen er niet alleen veel te weinig leraren Nederlands zijn, maar dat die slechts zelden hun taal goed beheersen. Er heerst veel onverschilligheid. En het vak wordt zelfs door de leerlingen die het kozen (of eerder hun ouders) niet echt geacht. Uit die getuigenis moet ik concluderen dat er weinig veranderd is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 23:26   #48
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat "alle" Franstaligen Nederlands willen leren, maar met de jongere generatie is de mentaliteit sterk veranderd (dat zie je toch in de werksfeer). Het klein deel dat begon te schelden is natuurlijk niet te verdedigen, ik zou de eerste zijn - en toch ben ik Waal - om tussen te komen. Misschien hebben de Franstaligen in de randgemeenten ook een bijzondere mentaliteit dat niet veralgemeend moet worden. Maar ik woon en werk daar niet, dus ik weet het niet.
Tja, ik denk dat de Vlamingen vlug de fout maken om franstalige Brusselaars gelijk te stellen aan Walen. In de rand is er dus wel sprake van een zeker taalimperialisme van de franstalige Brusselaars, maar dat hangt ook wel grotendeels vast aan hun status (meestal de rijkere Brusselaars). Ik moet ook wel toegeven dat die franstaligen die beginnen schelden ook grotendeels rijk volk zijn, of toch proberen zo voor te komen.
Ik ben er dus wel zeker van dat er tussen de modale Waal en Vlamingen een zekere consensus bestaat maar dat we elkaar niet altijd goed begrijpen. Mijn kritiek gaat dan niet naar de Walen maar naar het franstalige establishment wat zowel Waals als Vlaams is, om het met de woorden van de RWF te zeggen.
Oud 17 januari 2005, 23:40   #49
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Voor de vakantie was er in de middelbare afdeling van onze school een stagaire uit de hogeschool van Luik. De juffrouw sprak heel gebroken Nederlands - alhoewel het haar hoofdvak was - en verontschuldigde zich er ook voor. Maar de kwaliteit is er dermate ondermaats, dat de resultaten er ook naar zijn. Ze vertelde hoe in de middelbare scholen er niet alleen veel te weinig leraren Nederlands zijn, maar dat die slechts zelden hun taal goed beheersen. Er heerst veel onverschilligheid. En het vak wordt zelfs door de leerlingen die het kozen (of eerder hun ouders) niet echt geacht. Uit die getuigenis moet ik concluderen dat er weinig veranderd is.
dat merkte ik twee jaar terug zéer goed bij een "uitwisselingsproject" tussen een waalse school en de onze. Wij moesten een dagje naar daar: uiteraard praten wij daar frans (we moeten dat van onze leerkracht) met de leerlingen ter plaatse. Twee weken later komen zij naar Leuven en wij moeten hen rondleiden in de stad. Wat is het éerste wat ze zeggen: "bonjour!!! et comment cava?" En dat bléef in het frans. We konden hen op niet éen woord nederlands betrappen. Uiteindelijk bleek dat ze daartoe ook gewoon niet in staat waren. Ik vind dit schandalig, dat was een school uit waalsbrabant, niet ver over de grens. Je zou denken; een beetje "cultuurcontact" , ook op taalkundig gebied: NIET dus.

Ik blijf erbij: ofwel in beide landsdelen verplicht de officiele talen in school aanleren (vanaf het vijfde studiejaar wel te verstaan) ofwel in beide landsdelen het tot een keuzevak degraderen. Maar niet zoals het nu eraan toegaat.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 januari 2005 om 23:41.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:06   #50
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
In de rand is er dus wel sprake van een zeker taalimperialisme van de franstalige Brusselaars, maar dat hangt ook wel grotendeels vast aan hun status (meestal de rijkere Brusselaars). Ik moet ook wel toegeven dat die franstaligen die beginnen schelden ook grotendeels rijk volk zijn, of toch proberen zo voor te komen.
Dat denk ik ook, die kwestie van status. Eigenlijk geloof ik dat de "modale Waal", niet veel te maken heeft met die bevoorrechte mensen (zonder te willen veralgemenen). In een vroegere baan was één van de administrateurs van het bedrijf een Franstalige uit Wemmel. Een afschuwelijke snob, die ik nooit heb kunnen uitstaan. Wij spraken wel dezelfde taal, maar voor de rest kon ik gewoon niet met die man discussiëren.
Oud 18 januari 2005, 16:05   #51
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de B.U.B. wel een speciale prijs mag uitreiken aan Johan Verminnen. Als die man geen prachtig voorbeeld is van een Belg, dan weet ik het ook niet meer.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 16:50   #52
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik vind dat de B.U.B. wel een speciale prijs mag uitreiken aan Johan Verminnen. Als die man geen prachtig voorbeeld is van een Belg, dan weet ik het ook niet meer.
Blinkt hij misschien wat harder dan de anderen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:03   #53
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Was dat niet Johan Verminnen die vroeger bij een zeer "actieve" rechtse beweging is geweest? Tot hij zijnen boterham in de showbusiness moest verdienen...

Laatst gewijzigd door Luddo : 18 januari 2005 om 17:03.
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:30   #54
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Was dat niet Johan Verminnen die vroeger bij een zeer "actieve" rechtse beweging is geweest? Tot hij zijnen boterham in de showbusiness moest verdienen...
Bron ? Die kerel lijkt me met veel hart en ziel in zijn muziek te geloven.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:45   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aaaaaaaaaaaaaaah!
Daarom dat Bertje hem in zijn vorige ambtermijn als 'Vlaams' cultuurminister naar feestelijkheden in Zuid-Afrika dirigeerde om er de Belgische cultuur te promoten!
Oud 18 januari 2005, 17:48   #56
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Bron ? Die kerel lijkt me met veel hart en ziel in zijn muziek te geloven.
Misschien is het wel een andere Brusselse zanger. Toch staat er mij iets van voor...
Oud 20 januari 2005, 10:24   #57
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat soort verhalen is het tijd om te stoppen. Ik ben een Waal en spreek toch redelijk goed Nederlands (geloof ik). In mijn tweetalige werkomgeving merk ik op dat iedereen zijn best doet. Wat u zegt was misschien waar 15 of 20 jaar geleden, maar is niet meer waar met de jongere generaties. Kleingeestige mensen bestaan natuurlijk overal, maar ook in Vlaanderen zeker ?
Tja Dorian, ik ondervind het dagelijks aan den lijve.
Spreek ik geen frans, kan ik het wel vergeten in de walen.
Komen ze bij ons, vertikken ze om maar iets te doen, we moeten ze na lopen, in hun eigen taal!

En net dat is zo gek, ik krijg ALLES gedaan ginds, van zolang ik frans praat.
Vriendelijk dat ze zijn, dat geloof je niet, maar owee als ik Nederlands praat............ dan draaien ze zich 180° en beginnen ze letterlijk dwars te liggen.
Waarom dat zwart/wit gedoe?
Oud 20 januari 2005, 11:31   #58
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Tja Dorian, ik ondervind het dagelijks aan den lijve.
Spreek ik geen frans, kan ik het wel vergeten in de walen.
Komen ze bij ons, vertikken ze om maar iets te doen, we moeten ze na lopen, in hun eigen taal!

En net dat is zo gek, ik krijg ALLES gedaan ginds, van zolang ik frans praat.
Vriendelijk dat ze zijn, dat geloof je niet, maar owee als ik Nederlands praat............ dan draaien ze zich 180° en beginnen ze letterlijk dwars te liggen.
Waarom dat zwart/wit gedoe?
Over welke streek in Wallonië heb je het precies? Rond Henegouwen en in Brussel heb ik zo'n toestanden ook al veel meegemaakt, maar in de Ardennen echt zelden. Ze moeten het natuurlijk hebben van veel Vlaamse en Nederlands toeristen, maar er is toch een goede wil. Bvb. op de trein in de streek rond Hamoir weet ik nog dat de conducteur me in het Nederlands aansprak. Zoiets vind ik wel sympathiek, maar ik zeg dan altijd dat ik in hun streek ben, dat het aan mij is Frans te spreken, en niet omgekeerd.

Maar is het niet logisch dat je Frans spreekt als je in Wallonië bent? Ik heb er helemaal niets op tegen als ze geen Nederlands spreken, wij zijn er tenslotte te gast, dus als je een beetje beleefd wil blijven spreek je hun taal. Hetzelfde geldt omgekeerd, maar helaas komt dat in de praktijk weinig voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be