Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 09:04   #41
Hagal
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Iedere Rus heeft een familielid verloren in de oorlog. Miljoenen russische vrouwen werden verkracht en dan vermoord door de duitse soldaten in 1941-1943. Ganse dorpen en steden werden platgebombardeerd of verbrand om partisanenverzet te stoppen.

Totaal heeft USSR meer dan 26 000 000 levens verloren door de oorlog, waarvan meer dan 2/3 burgers.

Sorry hoor, maar ik kan best begrijpen dat russische soldaten zich als beesten gedragen hebben in Duitsland/Oostenrijk..
Het feit dat Russische soldaten zich als "beesten" gedragen hebben, heeft misschien meer te maken met het feit dat zij heel vaak onder opgehitst en onder alchohol naar voren stormden om Duitse dorpen in te nemen. Heel vaak gebeurde dit uit angst voor het eigen hogere kader.
Overigens, het verkrachten van Duitse vrouwen was niet het monopolie van de Russen. In een aantal westelijke Duitse steden lieten westerse geallieerden hun troepen uit de kolonies uit de Maghreb 24 uur na de inname vrij spel.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:45   #42
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Aangezien de film als een maatschappelijke aanklacht kan gezien worden, post ik het dan ook hier. Voor diegene die hem al hebben gezien, wat was jullie gevoel bij deze historische film?
Ben hem gisteren met vriendin eens gaan zien. Tja, gemengde gevoelens zeker. Zeker geen pamflet-film van de geallieerde overwinnaars zoals zo vaak gebeurt, het was dan ook gebaseerd op enerzijds de persoonlijke ervaringen van wijlen Traudl Junge en anderzijds een gerespecteerd historicus / Hitlerkenner Joachim Fest, die volgens mij een trapje hoger staat dan de politiek-correcte Ian Kershaw.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:06   #43
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
lol, natuurlijk heb ik daar GEEN sympathie, duh!
Maar begrip wel. Dit is 60 jaar geleden gebeurd, vergeet dat niet. Mens is enorm vooruitgegaan sinds ww2.
Vooruitgegaan ?????? Ben jij even naief zeg! Dat dun laagje vernis is er zo af, gisteren, vandaag, morgen en ook nog binnen 1000jaar.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:13   #44
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
Ik heb der Untergang vorige week gezien. Echt wel een aanrader voor iedereen die zich een beetje interesseert in de 2e wereldoorlog. Ik heb al verschillende films gezien over Hitler, maar deze is toch wel een van de beste. Die acteur die de rol van Hitler speelt, doet zijn werk zeer goed. Het is wel belangrijk om een beetje voorkennis te hebben over de grote helpers van Hitler (Goebbles, Speer, Himmler, Göring,...)
Niet te vergeten, Krupp, Siemens, Bayer, Thyssen en 1000-en andere kapitalisten. Het zijn zij die de NSDAP met hun kapitaal aan de macht hebben gebracht uit pure angst voor het communisme, want dan zouden zij hun centen kwijt zijn geweest.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:10   #45
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Bij dezen erken ik ook een onderscheid tussen begrip en sympathie. Jij beweert begrip te hebben voor de daden van de sovjetmanschappen in Duitsland, maar geen sympathie.

Als ik het niet mis heb is dat toch het geval. Door het verlies van wat hen dierbaar is zijn ze gedreven tot die barbaarse drift onschuldige vrouwmensen te verkrachten. Zij werden dus volgens jou verblind wegens het onrecht dat zij ondergingen.
In principe is het oké daar begrip voor te hebben. Zolang men het in alle maten toch afkeurt als daad in het algemeen. Anders heet het sympathie en dan is men absurd en gevaarlijk bezig. Zo heb ik ook begrip voor nakomelingen van moordenaars die een ander vermoorden als vergelding. Maar ik zou het nooit goedkeuren en ik heb er zéker geen positieve gevoelens voor.
Een beetje in context plaatsen AUB, de Duitse mannen van de SS gedroegen zich als beesten in Witrusland en de Oekraïne, en uiteindelijk moet je kijken naar het feit dat het overgrote deel NIET verkrachtte en dat Der Untergang duidelijk toont met wat voor een psychopathische ideologie men hier te maken had.

Op momenten kon ik niet geloven dat deze mensen (Hitler & Co.) op de planeet aarde hebben gewoond.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be