Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2005, 10:50   #41
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Als bij ons op de universiteit een of andere internationale beurs gehouden wordt, dan is de voertaal zeer vaak Engels, of je je daar nu als Nederlandstalige of als Arabischtalige aanmeldt.

"Weer een reden om er genoeg te hebben van de rotstructuur België."
Yeah, as if de rotstructuur Vlaanderen dat even onmogelijk zou maken... Wat gaat ge doen he makker? He? He?
In een onafhankelijk Vlaanderen zijn de Vlamingen thuis. Dan zijn we vrij in ons eigen land, en kunnen we doen en laten wat de Vlaming wenst. Dan kunnen we ook onze problemen aanpakken of niet, naargelang we dat willen.

Maar dan zijn we tenminste af van de franstalige arrogantie die we nooit hebben gevraagd en die we verplicht zijn te ondergaan in de rotstructuur genaamd belgië. Je weet wel, die structuur waar jij voor staat. Ik hoop voor jou dat je franstalig bent en geen Vlaming.
Oud 20 januari 2005, 13:11   #42
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

In een onafhankelijk Vlaanderen zal je toch nog altijd best ervan uitgaan, dat mensen graag worden geholpen in hun taal. Voor franstaligen is dat Frans (Allez, gij ), en alleen al om concurrentieredenen zou ik toch niet nalaten om ook Frans te leren. Ik hoop alleen dat Wallonië dat ook inziet, dat het niet slecht zou zijn, als ze Nederlands zouden leren...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:54   #43
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Dus , Vlamingen, organiseer beurzen in Wallonië en spreek uitsluitend Nederlands!!

Geen vuiltje aan de lucht toch??? Volgens Raf in geen geval.
Je kunt het proberen, alleen het verschil is dat Franstaligen u niet zullen bezoeken en jij gedwongen wordt om Frans te spreken
Maar als het hier gebeurt dan klagen de Valmingen, spreken voor het gemak zelf Frans maar ze betalen en bezoeken den boel toch.

Dus voor franstaligen is nederlandstalig personeel geen must, de bezoekers komen toch, betalen en den boel is dus rendabel en dat is wat telt voor de organisator
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:58   #44
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
u hebt gelijk, geen enkele wet verbied dit, maar een voorbeeld van beleefdheid vind ik het nu ook ni bepaald
Nee, beleefd is het inderdaad niet. Maar als ik naar een winkel ga en ik word er onbeleefd behandeld dan ga ik er ook niet meer heen. Naar verloop van tijd zal de winkel kunnen kiezen beleefd en respectvol tegenover de klant of sluiten.
Maar wat u zegt is, ik ga naar de winkel, wordt er op een onbeleefde manier behandeld, ik kom thuis en klaag er over maar morgen sta je terug in de winkel. Wat kan het die gerant dan schelen.
Oud 20 januari 2005, 14:04   #45
groentje
Minister-President

Standaard

Soms is het moeilijk om zo'n winkel te vermijden. Omdat ze de enigen zijn die een bepaalde dienst aanbieden. Of kan het de uitbater niets schelen, omdat hij het toch vooral van 'passanten' moet hebben. Dan mag je nog zo vaak elders gaan, hij zal het niet aan zijn hartje laten komen. Mss wel, als je een scène maakt (maar dat doen Vlamingen ook al niet), of gaat klagen bij de uitbater, ipv bij je moeder.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 20 januari 2005, 14:05   #46
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
In een onafhankelijk Vlaanderen zal je toch nog altijd best ervan uitgaan, dat mensen graag worden geholpen in hun taal. Voor franstaligen is dat Frans (Allez, gij ), en alleen al om concurrentieredenen zou ik toch niet nalaten om ook Frans te leren. Ik hoop alleen dat Wallonië dat ook inziet, dat het niet slecht zou zijn, als ze Nederlands zouden leren...
Wanneer je de toeristische streken van Wallonië opzoekt heb je heel veel kans dat ze je aanspreken in het Nederlands. Inderdaad om concurrentieredenen. Weet zelfs een plaats waar ze aan hun raam in grote letters zetten "ook bediening in het Vlaams" ook al is het geen taal maar de Vlaamse toeristen worden gepaaid en dat rendeert
Oud 20 januari 2005, 14:25   #47
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Wanneer je de toeristische streken van Wallonië opzoekt heb je heel veel kans dat ze je aanspreken in het Nederlands. Inderdaad om concurrentieredenen. Weet zelfs een plaats waar ze aan hun raam in grote letters zetten "ook bediening in het Vlaams" ook al is het geen taal maar de Vlaamse toeristen worden gepaaid en dat rendeert
ik vind het jammer dat men zo een borden moet gebruiken! Als Vlaming zou je in je eigen taal in heel het land verder geholpen moeten worden. Let wel, ik zeg niet dat alle Vlamingen zo onderlegd zijn in het Frans, maar zowel de wil om het te spreken als de kennis van het Frans zijn in Vlaanderen toch groter dan die van het nederlands in Wallonië.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 14:47   #48
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
ik vind het jammer dat men zo een borden moet gebruiken! Als Vlaming zou je in je eigen taal in heel het land verder geholpen moeten worden. Let wel, ik zeg niet dat alle Vlamingen zo onderlegd zijn in het Frans, maar zowel de wil om het te spreken als de kennis van het Frans zijn in Vlaanderen toch groter dan die van het nederlands in Wallonië.
Die wil is er bij velen toch, alleen is Nederlands geen gemakkelijke taal voor Franstaligen. Het is langer geweten dat iemand die een Germanse taal spreekt gemakkelijker een Romaanse taal aanleert dan omgekeerd.
Mijn vader heeft 5 jaar van zijn leven opgeofferd om het Nederlands te leren maar slaagde daar niet in. Hij begrijpt Nederlands maar kan het niet spreken. Vlaams Nationalisten noemen hem een waal die weigerd Nederlands te spreken. waarom? omdat ze oordelen op zicht en afkomst
Oud 20 januari 2005, 14:55   #49
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... Weet zelfs een plaats waar ze aan hun raam in grote letters zetten "ook bediening in het Vlaams" ...
Ja, als er zo'n plaats bestaat dan moeten ze het uiteraard in 't groot op affiche zetten. Want het is uniek in heel Wallonenland, wie zou denken dat het bestaat. Als het er niet op staat, dan gaan de Vlamingen aldaar zich aanpassen, net als wanneer ze in Frankrijk zijn, en het in 't Frans proberen uit te leggen.

In Vlaanderen kun je ervan uitgaan dat vele Vlamingen ook in het Frans zouden kunnen antwoorden indien nodig. Maar wanneer de Walen hier op bezoek komen, dan gaan ze ervan uit dat het in het Frans zal gebeuren.
In Nederland proberen de Wallonen het in 't Engels, want ze geraken nergens met hun Frans. Waarschijnlijk dat dezelfde logica zal gevolgd worden wanneer de Walen op bezoek zullen komen in ons onafhankelijk Vlaanderen.

Nog eens een goede reden om af te zien van die rotstructuur belgië.

Laatst gewijzigd door Antoon : 20 januari 2005 om 14:57.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 15:26   #50
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die wil is er bij velen toch, alleen is Nederlands geen gemakkelijke taal voor Franstaligen. Het is langer geweten dat iemand die een Germanse taal spreekt gemakkelijker een Romaanse taal aanleert dan omgekeerd.
Mijn vader heeft 5 jaar van zijn leven opgeofferd om het Nederlands te leren maar slaagde daar niet in. Hij begrijpt Nederlands maar kan het niet spreken. Vlaams Nationalisten noemen hem een waal die weigerd Nederlands te spreken. waarom? omdat ze oordelen op zicht en afkomst
En dan te denken dat mensen kunnen chinees praten op een jaar of 2-3 .

Zo moeilijk is nederlands nu ook weer niet hoor.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 16:53   #51
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
En dan te denken dat mensen kunnen chinees praten op een jaar of 2-3 .

Zo moeilijk is nederlands nu ook weer niet hoor.
die mensen die Chinees leren, dat zijn dan ook geen normale mensen, lijkt me
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 16:57   #52
groentje
Minister-President

Standaard

Elke taal leer je door intensief te oefenen. Of dat nu Nederlands, Frans, Chinees of Antwaarps is. En hoe oefen je het? Juist, door het veel te spreken... En dat geldt ook voor Walen, ik hecht weinig geloof aan het sprookje dat ze geen 'aanleg' voor Nederlands zouden hebben.
Jeroen Boone
Oud 21 januari 2005, 10:20   #53
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ja, als er zo'n plaats bestaat dan moeten ze het uiteraard in 't groot op affiche zetten. Want het is uniek in heel Wallonenland, wie zou denken dat het bestaat. Als het er niet op staat, dan gaan de Vlamingen aldaar zich aanpassen, net als wanneer ze in Frankrijk zijn, en het in 't Frans proberen uit te leggen.

In Vlaanderen kun je ervan uitgaan dat vele Vlamingen ook in het Frans zouden kunnen antwoorden indien nodig. Maar wanneer de Walen hier op bezoek komen, dan gaan ze ervan uit dat het in het Frans zal gebeuren.
In Nederland proberen de Wallonen het in 't Engels, want ze geraken nergens met hun Frans. Waarschijnlijk dat dezelfde logica zal gevolgd worden wanneer de Walen op bezoek zullen komen in ons onafhankelijk Vlaanderen.

Nog eens een goede reden om af te zien van die rotstructuur belgië.
Ik weet niet of Antoon wel eens echt in Wallonië is gegaan.
Aan zijn proza kun je het niet merken.
Het beeld dat hij van dit landsgedeelte schildert strookt niet met de werkelijkheid.
Ten eerste zijn er misschien niet veel taalgenieën, maar wel veel veel mensen van goede wil, en veel van die affiches.
Ten tweede zijn er ongelooflijk veel Vlamingen die zich daar zo lekker voelen dat ze geen moment denken dat ze er niet thuis zijn en heel dikwijls vergeten dat het daar feitelijk niet in het Nederlands gebeurt, maw ze spreken er argeloos Nederlands, ook in de winkels, en worden er niet voor dwarsgekeken (wat je voor het moment niet andersom kunt zeggen).
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:41   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Elke taal leer je door intensief te oefenen. Of dat nu Nederlands, Frans, Chinees of Antwaarps is. En hoe oefen je het? Juist, door het veel te spreken... En dat geldt ook voor Walen, ik hecht weinig geloof aan het sprookje dat ze geen 'aanleg' voor Nederlands zouden hebben.
U zegt het uwzelf : Een taal oefen je door het veel te spreken. Aangezien er bijna geen contacten meer zijn tussen Franstaligen en Vlamingen en aangezien we zelfs niet echt kunnen zeggen dat de Franstaligen veel naar Vlaamse TV kijken, tja, hoe zou je die taal kunnen oefenen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:48   #55
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
U zegt het uwzelf : Een taal oefen je door het veel te spreken. Aangezien er bijna geen contacten meer zijn tussen Franstaligen en Vlamingen en aangezien we zelfs niet echt kunnen zeggen dat de Franstaligen veel naar Vlaamse TV kijken, tja, hoe zou je die taal kunnen oefenen?
En zonder economische of sociologische dwang leer je een taal alleen als je er sympathie voor kunt opbrengen.
Die sympathie zal je in Franstalige contreien zeker niet aanwakkeren met de doorsnee houding van de wrokkige belangkiezer.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:51   #56
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Inderdaad. Kijk maar naar de koninklijke familie. Na bijna 110 jaar nog steeds geen enkele lid van die familie die degelijk Nederlands kan. En dat zijn dan zogenoemd goed opgeleide mensen.

Je kunt maar nagaan.
Oud 21 januari 2005, 10:57   #57
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
En zonder economische of sociologische dwang leer je een taal alleen als je er sympathie voor kunt opbrengen.
Die sympathie zal je in Franstalige contreien zeker niet aanwakkeren met de doorsnee houding van de wrokkige belangkiezer.
Zeer juist!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:59   #58
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Zeer juist!
Dankzij soortgelijke inbreng kom jij wel aan 15700 berichten
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:24   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, beleefd is het inderdaad niet. Maar als ik naar een winkel ga en ik word er onbeleefd behandeld dan ga ik er ook niet meer heen. Naar verloop van tijd zal de winkel kunnen kiezen beleefd en respectvol tegenover de klant of sluiten.
Maar wat u zegt is, ik ga naar de winkel, wordt er op een onbeleefde manier behandeld, ik kom thuis en klaag er over maar morgen sta je terug in de winkel. Wat kan het die gerant dan schelen.
Ooit schandalig behandeld aan de Vlaamse kust op een terrasje:

ikke: "mag ik de kaart aub?"
dienster: "pardon?"
ikke terug (had het nog niet door): "mag ik de kaart aub"
dienster: "vous voulez quoi?"

Resultaat: opgestaan en terrasje ernaast gekozen! Geen verdere woorden aan vuilgemaakt. (wel verontwaardigde 13-jarige dochter die vond dat ik zeer onbeleefd handelde)

------
Het vervelende is dat ik altijd omringd word door mensen die zich geroepen voelen om me in zulke gevallen met woord en daad ter hulp te schieten.

Lang geleden in Brussel op schoolreis : ineens vonden mijn klasgenoten dat ze hun franse les moesten gaan oefenen. Ik vroeg gewoon "een coca cola aub", dat verstonden ze niet echt: "un coca?" ikke: "nee een coca cola aub"...
enfin, na drie keer verstond de mens me blijkbaar: ik kreeg een kapot glas met coca cola.
Toen ik de rekening vroeg (rara! dat verstond 'm) kreeg ik als antwoord: "vingt francs" (ge moet niet vragen hoe lang het al geleden is.
ikke: "hoeveel?" - hij "vingt francs" - ikke: "hoeveel"?
Verdomme gingen mijn klasgenootjes me toch wel met hand en tand duidelijk uitleggen hoeveel "vingt francs" was zeker! Ik had ze zo onder tafel kunnen sleuren.

Jaren later nog eens herhaald op de Grote Markt! De ober was iets intelligenter: hij duwde me het rekeningetje onder de neus. Heb nog een poging gedaan met te doen alsof ik mijn leesbril niet bijhad, maar ook dan weer was mijn tafelgenoot er als de kippen bij om me de vertaling te geven!
Het is een hopeloze eenmansstrijd.

In Wallonië of Frankrijk spreek ik gewoon Frans.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2005 om 11:34.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:27   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ik had het volgende gepost op K en K, maar krijg daar de opmerking dat dit onderwerp niet op de juiste plaats staat.

Gisteren gingen we naar de bouw- en renobeurs in Antwerp expo oftewel het Bouwcentrum ;

Stel je mijn verontwaardiging voor toen we aan de kassa van de ingang te maken kregen met een totaal Nederlandsonkundige juffrouw, die bovendien ook niet juist kon teruggeven van 20 euro!!!

Blijkbaar is de organisatie tegenwoordig in handen van een Brusselse firma en krijgen zelfs de exposanten brieven in het Frans!!!

Weet iemand waar je klacht kunt neerleggen?

Ik vind dit onaanvaardbaar!!

Schrijf gewoon een brief naar de organisatie. Door het hier op het forum te bespreken, ga je weinig oplossen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be