![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan zijn we tenminste af van de franstalige arrogantie die we nooit hebben gevraagd en die we verplicht zijn te ondergaan in de rotstructuur genaamd belgië. Je weet wel, die structuur waar jij voor staat. Ik hoop voor jou dat je franstalig bent en geen Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() In een onafhankelijk Vlaanderen zal je toch nog altijd best ervan uitgaan, dat mensen graag worden geholpen in hun taal. Voor franstaligen is dat Frans (Allez, gij
![]()
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar als het hier gebeurt dan klagen de Valmingen, spreken voor het gemak zelf Frans maar ze betalen en bezoeken den boel toch. Dus voor franstaligen is nederlandstalig personeel geen must, de bezoekers komen toch, betalen en den boel is dus rendabel en dat is wat telt voor de organisator |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar wat u zegt is, ik ga naar de winkel, wordt er op een onbeleefde manier behandeld, ik kom thuis en klaag er over maar morgen sta je terug in de winkel. Wat kan het die gerant dan schelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Soms is het moeilijk om zo'n winkel te vermijden. Omdat ze de enigen zijn die een bepaalde dienst aanbieden. Of kan het de uitbater niets schelen, omdat hij het toch vooral van 'passanten' moet hebben. Dan mag je nog zo vaak elders gaan, hij zal het niet aan zijn hartje laten komen. Mss wel, als je een scène maakt (maar dat doen Vlamingen ook al niet), of gaat klagen bij de uitbater, ipv bij je moeder.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn vader heeft 5 jaar van zijn leven opgeofferd om het Nederlands te leren maar slaagde daar niet in. Hij begrijpt Nederlands maar kan het niet spreken. Vlaams Nationalisten noemen hem een waal die weigerd Nederlands te spreken. waarom? omdat ze oordelen op zicht en afkomst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen kun je ervan uitgaan dat vele Vlamingen ook in het Frans zouden kunnen antwoorden indien nodig. Maar wanneer de Walen hier op bezoek komen, dan gaan ze ervan uit dat het in het Frans zal gebeuren. In Nederland proberen de Wallonen het in 't Engels, want ze geraken nergens met hun Frans. Waarschijnlijk dat dezelfde logica zal gevolgd worden wanneer de Walen op bezoek zullen komen in ons onafhankelijk Vlaanderen. Nog eens een goede reden om af te zien van die rotstructuur belgië. Laatst gewijzigd door Antoon : 20 januari 2005 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zo moeilijk is nederlands nu ook weer niet hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Elke taal leer je door intensief te oefenen. Of dat nu Nederlands, Frans, Chinees of Antwaarps is. En hoe oefen je het? Juist, door het veel te spreken... En dat geldt ook voor Walen, ik hecht weinig geloof aan het sprookje dat ze geen 'aanleg' voor Nederlands zouden hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Aan zijn proza kun je het niet merken. Het beeld dat hij van dit landsgedeelte schildert strookt niet met de werkelijkheid. Ten eerste zijn er misschien niet veel taalgenieën, maar wel veel veel mensen van goede wil, en veel van die affiches. Ten tweede zijn er ongelooflijk veel Vlamingen die zich daar zo lekker voelen dat ze geen moment denken dat ze er niet thuis zijn en heel dikwijls vergeten dat het daar feitelijk niet in het Nederlands gebeurt, maw ze spreken er argeloos Nederlands, ook in de winkels, en worden er niet voor dwarsgekeken (wat je voor het moment niet andersom kunt zeggen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Die sympathie zal je in Franstalige contreien zeker niet aanwakkeren met de doorsnee houding van de wrokkige belangkiezer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt maar nagaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ikke: "mag ik de kaart aub?" dienster: "pardon?" ikke terug (had het nog niet door): "mag ik de kaart aub" dienster: "vous voulez quoi?" Resultaat: opgestaan en terrasje ernaast gekozen! Geen verdere woorden aan vuilgemaakt. (wel verontwaardigde 13-jarige dochter die vond dat ik zeer onbeleefd handelde) ------ Het vervelende is dat ik altijd omringd word door mensen die zich geroepen voelen om me in zulke gevallen met woord en daad ter hulp te schieten. Lang geleden in Brussel op schoolreis : ineens vonden mijn klasgenoten dat ze hun franse les moesten gaan oefenen. Ik vroeg gewoon "een coca cola aub", dat verstonden ze niet echt: "un coca?" ikke: "nee een coca cola aub"... enfin, na drie keer verstond de mens me blijkbaar: ik kreeg een kapot glas met coca cola. Toen ik de rekening vroeg (rara! dat verstond 'm) kreeg ik als antwoord: "vingt francs" (ge moet niet vragen hoe lang het al geleden is. ikke: "hoeveel?" - hij "vingt francs" - ikke: "hoeveel"? Verdomme gingen mijn klasgenootjes me toch wel met hand en tand duidelijk uitleggen hoeveel "vingt francs" was zeker! Ik had ze zo onder tafel kunnen sleuren. Jaren later nog eens herhaald op de Grote Markt! De ober was iets intelligenter: hij duwde me het rekeningetje onder de neus. Heb nog een poging gedaan met te doen alsof ik mijn leesbril niet bijhad, maar ook dan weer was mijn tafelgenoot er als de kippen bij om me de vertaling te geven! Het is een hopeloze eenmansstrijd. In Wallonië of Frankrijk spreek ik gewoon Frans.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2005 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat: