![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw dit absoluut niet als een koekje van eigen deeg, maar ik vind wel dat u consequent moet blijven. Maar ja, dat is de mentaliteit van leraars zeker?
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest wacht ik nog steeds op het eerste bericht van jullie Opperbubbel waarin hij inderdaad de verdienste van de Vlaamse Beweging in dat opzicht prijst en naar waarde onderkent. Misschien kan hij dat nu eens doen naar aanleiding van deze discussie. Dan is er misschien duidelijkheid. U vraagt het hem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
is= enkelvoud zijn= meervoud.
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Don't knock on my door if you don't know my Rottweiler's name Laatst gewijzigd door patricia45 : 25 januari 2005 om 00:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En enigzins is het feit dat het Vlaams Bl een mol in onze partij stuurt een goed teken voor ons. Blijkbaar schrik voor een politieke hinderlaag of misschien wel een resem vernederingen?
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Burger
|
![]() Oké het programma: Om eerlijk te zijn vind ik 1835 woorden bitter weinig, zelfs groen! is aan 84 bladzijden geraakt.
*Neen tegen het separatisme TAAL: “is samengesteld tussen” ->samengesteld uit. Als er 3 gewesten zijn moet de Belgische staat dan niet gedetripolariseerd worden ipv gedebipolariseerd? En ik denk niet dat het opportuun is om zoveel gebruik te maken van haakjes () . INHOUD: U beweert dat vele communautaire problemen ontstaan slecht alleen omdat Vlaanderen en Wallonië bestaan. Als u mensen wil overtuigen dan hoort u daar ook voorbeelden bij te geven. Wat wel belangrijk is dat u dus toegeeft dat de meeste problemen te wijten zijn aan verschillen tussen Walen en Vlamingen. In eender welke staatstructuur zullen die verschillen blijven en alleen maar groter worden. De meeste verschillende visies leiden niet tot problemen als zij gewestelijk mogen aangepakt worden. Als je de gewesten bijna volledig autonoom maakt dan is het evenveel vereenvoudigd en efficiënter gemaakt dan als je België unitair maakt. Nu wordt er ook te gemakkelijk over het taalaspect heen gegaan. De grenzen werden door taal bepaald dus moeten de bevoegdheden zich ook maar tot taal gaan. Fout natuurlijk. Doordat het Waals zo goed als hetzelfde is als het Frans zullen zij eerder Franse lectuur, films,… nuttigen terwijl in Vlaanderen sneller naar het Engels wordt gegrepen. Dit brengt niet alleen een heel cultuurverschil met zich mee maar ook een totaal andere mentaliteit, andere visies op maatschappelijke vraagstukken,…. Ook wordt er langs de neus weg even vertelt dat de provincie Brabant terug 1 wordt. Zonder reden niets. Magertjes nietwaar. Ik ken nu niet veel van staatsstructuren maar ik veronderstel dat in een unitaire staat er één liberale partij is, 1 christelijke etc dit wil dus zeggen dat de andere partijen moeten ophouden met bestaan? Jullie refereren graag naar de rechten van de mens en hebben het vaak over democratie, nu is het koningshuis het type voorbeeld van wat dat niet is. En wat voor controlerende macht heeft de koning nu op politici? Bovendien moet je niet de absolute maar de relatieve kost bekijken en dan hebben wij een redelijk dure koning. * Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak TAAL: laagloonlanden-> (autocorrector suggereert autobanden doch het juiste is) lageloonlanden. De creatie van nieuwe bedrijven->Het oprichten van ... . Maar geen paniek.-> Deze zin hoort niet echt huis in een verkiezingsprogramma m.i. . INHOUD: Iedereen heeft recht op hetzelfde startinkomen. Wil dat zeggen dat degene die werken evenveel krijgen dan degene die niet werken of dat het inkomen van de niet-werkende tevens de ondergrens is voor de pre van een werkende? In beide gevallen een slecht systeem omdat de meerwaarde van werken in vele gevallen zo goed als nihil is. Momenteel zijn er vele banen die niemand wil omdat ze zich er te goed voor voelen. Uit studies blijkt dat het minimumloon omlaag moet om niet-werkende aan te zetten om werk te zoeken. Dit waneer er nog beschikbare arbeidsplaatsen zijn natuurlijk. U wilt werknemers en zelfstandigen op gelijke voet plaatsen. Wat wordt daar eigenlijk mee bedoelt? Dat de werknemer zelf voor zijn sociale zekerheid opdraait? En de zuid -noord –transfers bestaan omdat er meer werken in Vlaanderen dan in Wallonië en omdat het geld bevolkingsevenredig wordt verdeeld en omdat daar overconsumptie is. Ik zie niet in hoe dat gaat veranderen met de door jullie vaag geformuleerde voorstellen. Wederom er zijn ontzettend veel arbeidsplaatsen die niemand wil en de belasting op arbeid opheffen gaat er niet veel aan veranderen. Dus de werkloosheid zal geen historisch dieptepunt veroorzaken. En waarom gaat er geen zwartwerk meer bestaan? :o het kan zijn dat ik de bal nu zwaar ga misslaan daar ik niet zo veel weet van economie. Maar BTW is zoals het zegt belasting op de toegevoegde waarde, toegevoegde waarde is het verschil tussen verkoopprijs en grondstoffen en arbeid (simplistisch gezien). Zo kan het zijn dat een bedrijf 10000 betaald voor de grondstoffen en oor die te verwerken 1000 aan arbeid. Van die 1000 gaat er dus 40% naar de staat en 60% naar de werknemer. Om arbeid goedkoper te maken gaat u die 40% dus laten wegvallen. Dit verandert niets voor de werknemer omdat zijn bruto loon nog steeds 600 is tenzij je ook daar minder RSZ enzo gaat vragen. Dus in jullie systeem is de kost 10600 voor dat product ipv 11000. Als een bedrijf hiervoor 13000 vraag dat is de TW=2000->BTW=420. De winst op het product bedraagt nu 13000-1100-420=1580. In jullie systeem krijg je een TW van wel 2400->BTW=1200. De winst op het product wordt dus 1200. Stel nu dat het bedrijf een vaste kost(afbetalingen,…) van 1300 heeft per product. Dan gaat zijn effectieve winst van +280 naar -100. Hij zal zijn producten dus duurder moeten maken. * Europa is de toekomst TAAL: Heb niet gevonden (y), zou ook kunnen aan het feit dat ik alles dubbel begin te zien . INHOUD: Ik vraag me af of iedereen wel geschikt is om 2 talen te beheersen. Als dat niet is dan is er sprake van een ongeoorloofde discriminatie. Mocht het wel zo zijn is het een prima idee. Alleen blijken Nederlandstalige kinderen die ook in het Waals/Frans worden groot gebracht problemen te hebben met Nederlandse spelling en grammatica. Ik dacht dat dit algemeen geweten was. Hoe dan ook is het een groot gemis dat het onderwijsbeleid niet meer gedetailleerd wordt beschreven. Wordt er dan meer aandacht besteed aan spelling, wil dat dan zeggen dat 20% van vb biologie in het Frans gegeven wordt of dat er gewoon 1 dag in de week alleen Frans wordt gesproken? … Die taalpremies vind ik een absoluut slecht idee. Sommige beroepen kunnen alleen door meerdertalige worden ingevuld een extra premie is niet nodig. Dan moet je ook mensen die in de logistieke dienst zitten extra premies geven als zijn af en toe bijscholing volgen en dokters die naar lezingen gaan over nieuwe virussen, … . Ik heb ergens gelezen dat iemand in het Europees parlement gemiddeld 5min de maand spreektijd heeft, heel die instelling moet gemoderniseerd worden als je het meer macht wil geven. De waarheid is dat Europa een logge draak is en slechts in functie van economie een meerwaarde kan zijn. Voorts mis ik o.a. een standpunt over toetreding Turkije. * Gezondheid, milieu en ruimtelijke ordening TAAL: Wederom niets toe te voegen, behalve dat architectonisch een cool woord is. INHOUD: “De inwoners van België dienen zich goed te voelen in hun huid: er dient dan ook meer aandacht te worden besteed aan sociale problemen zoals ziekten, depressies, roken, druggebruik, alcoholmisbruik enz. “ Allemaal goed en wel maar WAT gaat u eraan doen. Dat is normaliter toch de essentie van een programma. “duurzame ontwikkeling” WAT bedoelt u daar concreet mee, hoe gaat u dat invullen? Heel dit deel is inhoudloos, mocht ik niet beter weten zou ik zeggen dat dit van de hand van Het Skill Effect komt. * Veiligheid en justitie TAAL: Her en der zou ik werkwoorden van plaats veranderen. INHOUD: Jullie gaan er vanuit dat criminaliteit komt door financiële achtergesteldheid. Hoe komt het dan dat Marokkanen gemiddeld 2,5 keer meer voorkomen in criminaliteitscijfers dan Turken. En hoe komt het dan dat mensen uit Bangladesh totaal NIET in criminaliteit belanden? Nu moet u maar eens 1 discriminerende wet of achtergesteldheid opnoemen die geldt voor Marokkanen maar niet voor Bangladeshis. Ik wil nu niet uitweiden over het gevangenisbeleid, kan beter in een apart topic, maar ik pleit voor een gelijknamig systeem als in Finland. Daar is het hervalingscijfer ook het kleinst. Globaal gezien vind ik dit een slecht programma, vooral omdat er nog zoveel aspecten zijn die hier niet vermeld worden. Er wordt te vaak oppervlakkig gedaan en er staan vele fouten in en niet alleen taalkundig. Ik hoop dat ik op evenveel respons kan rekenen als de vorige keer ![]() De Belgische problematiek en co zullen voor de komende dagen zijn.
Don't knock on my door if you don't know my Rottweiler's name Laatst gewijzigd door patricia45 : 25 januari 2005 om 05:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gij zè nog noeit in Antwaarpe gewest zeker? [size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1] [font=Arial][size=2]Di[/size][/font][font=Arial][size=2]eje ! Dien'hangek over mennen'arm gelak ne pardessuu[/size][/font] [/size] [size=1][font=Arial][size=2]=[/size][/font] [/size][font=Arial][size=2]Die kan ik makkelijk aan ![/size][/font][size=1][font=Arial][size=2] [/size][/font] [/size] [/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]</FONT>[font=Arial]pertang =[/font][size=2] [/size][size=1][font=Arial][size=2]het zou ook kunnen dat ...![/size][/font][/size]</FONT> [size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][/size][size=1][/size] [font=Arial][size=2]Vakantiebestemmingen voor Antwerpenaren :[/size][/font] [font=Arial][size=2]=[/size][/font][font=Arial][size=2]Peuchemies = WijnegemBois de Gymnastik = Turnhout Nieveraans = nergens de Plage = Sint Anna-strand Castella del Norte = Noordkasteel[/size][/font][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size] [size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1] [font=Arial][size=2]als er [font=Arial][size=2]"Zeik van Boere Mie"[/size][/font][font=Arial][size=2] wordt geserveerd, [font=Arial][size=2]=[/size][/font] [font=Arial][size=2]Slappe koffie ![/size][/font] [/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size] dan[/size][/font] "Kund'er oe gazet deur lejze" [/size][/font] [size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1] [font=Arial][size=2]Zen boujie is oât[/size][/font] [font=Arial][size=2]=[/size][/font] [font=Arial][size=2]- hij is van vermoeidheid in slaap gevallen [/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]- hij is gestorven[/size][/font] [size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1] [font=Arial][size=2]De peloesj afraje[/size][/font] [font=Arial][size=2]=[/size][/font] [font=Arial][size=2]Het gras van de voortuin maaien[/size][/font] [/size][/size][/size][/size][/size][/size] Iet tegen fatsoenlek Vloms?
![]() |
![]() |
#55 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ge moet weetn amme wunder west - vloams klapn nji datta ton vul van die dinges daar zitn. Pertank tis deselfste culteure gelik dat ninveea wil beschermn. Dus ge moe ni beginn over toale langst iere of toale langst doare. Ik klappe de toale gelik da kik wille. MAAR NEUJ KOMTET E. atter nen limburgre noar iere komt nji ton moe kik wuk min toale anpasn an dienen limburgre. Ie goat tie jem nie int West Vlams begun zunne. Nenji we meug wundere oes toale anpasn tebinsn da we wundere IP OES EIGN LAND STOANE West - vloanders appart en neuj [/size]
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Die vraag was (en is nog): "Bent U wel zeker dat dit een gallicisme is?" Want "dès que" vertaal je letterlijk NIET "van zodra". "Dès" betekent niet "van" en "que" NIET "zodra". Ik weet het niet zeker, maar ik zou eerder stellen dat die fout gemaakt wordt onder invloed van "vanaf", wat geen Franse constructie is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is wel een gallicisme dat z'n oorsprong vindt bij "dès que". Zo staat althans te lezen in het tweede deel van "Keurig Nederlands" (een tweedelig werk gewijd aan taalzuivering, geschreven door E. van Crombrugge). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() Snel enkele persberichten als tussendoortje:
(Daar de VRT niets terugstuurt ben ik zo vriendelijk geweest villa politica, terzake en VTM-nieuws (daar polsmoel en desmet niet elektronisch te bereiken zijn) te contacteren. Met wat geluk weten we morgen al of de mediaboycot inderdaad een natte droom van Hans is. [1]B.U.B. wil afschaffing van subsidies aan politieke partijen In heel onze Vlaamse taal is er 1 woord dat je met een hoofdletter IJ mag schrijven in het midden van een zin, namen en samenstellingen buiten beschouwing gelaten en dat is IJzer. Stel dat ik Ann en Eefje zou herdenken impliceert dat dan dat ik verkracht ben geweest. Als ik een kaars voor Ludo Coeck brandt wil dat dan zeggen dat ik een voetballer ben. U kunt spreken van een nazi partij als een partij zowat krak hetzelfde programma heeft, u kunt spreken van een neo-nazi partij (en niet neonazipartij) als u kunt aantonen dat zij ongeveer de zelfde ideologie hebben. (Ira laplasse is zoals cantusgangers wel zullen weten een fijn strafje, weet iemand of er een verband is met die genoemde Ira?). Verder is 20 miljoen per jaar een habbekrats. Ik vind het een goed systeem dat je geld per stem krijgt en ik ben ook van mening dat een kiesdrempel voor niets nodig is. Een partij met 100 stemmen moet evenveel middelen krijgen per stem om die te verdedigen. Als een politieke partij hun verkiezingspropaganda moet financieren van lidgelden en kleine sponseringetjes van particulieren dan komt de politieke macht terug in de handen van de rijke. Want die kunnen affiches betalen, flyers uitdelen, gadgets,... . [2]B.U.B. wil afschaffing winteruur Volgens mij worden er meer mensen depressief bij het zien van reclamespotjes waar het perfecte gezintje komt opdraven met hond. Hetgeen dan zwaar contrasteert met de eigen gezinssituatie. En niet afkomen met energiebesparing hé, waarom branden alle lichten in de straat en aan autostrades s'nachts? Wel men beste omdat het probleem is dat je energie niet efficient kunt opslagen. Men is nu aan het experimenteren met waterstofsplitsing maar daar Freya denkt dat men het warm water heeft uitgevonden is de kans groot dat bij de eerste falende testen heel het project wordt afgeblazen. Al bij al ben ik ook niet voor het winteruur maar is dat geen maatregel die je Europees best ineens afschaft. [3]De B.U.B. distantieert zich van Fervent Nationaal Het enige dat ik kan opmerken is dat m.i. de link tussen extreem-rechts en racisme even hard opgaat degene tussen BUB en PS. En om eerlijk te zijn is jullie belastingsvoorstel (gelukkig geen dogma ![]() [4] Tweetaligen hebben een beter geheugen Het Zweedse persagentschap TT heeft aangetoont dat rokers minder kans hebben om later Parkinson te krijgen. Wil dat zeggen dat rookers daarom gezonder zijn dan niet-rokers, ik denk het niet. Zoals met alles moet je contra's en pro's afwegen.
![]() |
#59 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|