Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2005, 22:07   #41
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Voor mij moet er niks gesplitst worden,maar moet het spelleke wel eerlijk gespeeld worden,en als ik merk hoe hier Vlamingen door de mangel gehaald worden dan wordt ik opstandig.

Ergens heb ik ook mijn eergevoel! Als ik dan merk dat een aantal Franstaligen,die trouwens uitstekend Nederlands schrijven,een beetje de draak met ons steken dan denk ik ach ja ik kan best wat hebben,maar als ik dan merk dat er hier een aantal Vlamingen zitten die er dan ook nog plezier in hebben en nog een beetje meer olie op het vuur gaan gooien ,dan vraag ik mij af hebben jullie dan geen eergevoel,of zijn jullie gewoon zoals ik denk platte kakkers,die niet eens de moeite doen om Iemand te begrijpen,en maar direct op de kar springen van zij die ons de les lezen.
Shame on you.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 23:13   #42
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
waarom doet iemand van TAK zijn uitleg niet in het nederlands?
Misschien spreken zij locale dialecten en moeten zij dan ondertiteld worden ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 23:33   #43
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Misschien spreken zij locale dialecten en moeten zij dan ondertiteld worden ?
Misschien moet gij uwe mond is spoelen met javel,dan kwam er mss iets serieus uit!
Oud 26 januari 2005, 01:13   #44
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Misschien moet gij uwe mond is spoelen met javel,dan kwam er mss iets serieus uit!
Is dat een gewoonte in uw streek ? Ik voel mij een beetje achterlijk met mijn Colgate ...
Oud 26 januari 2005, 01:20   #45
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoe voorspelbaar zijn toch altijd weer Franse kip Everytime en Waalse haan Dorian...
Idd. Straks behoren wij tot één Franstalige natie ... 8)
Oud 26 januari 2005, 10:17   #46
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Is dat een gewoonte in uw streek ? Ik voel mij een beetje achterlijk met mijn Colgate ...
Ik bedoel dat ge ook niet vies bent van een steek geven hier en daar,dus steek ik maar is terug he!
Trouwens ik gebruik ook colgate
Oud 26 januari 2005, 10:17   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom doet iemand van TAK zijn uitleg niet in het nederlands?
Dat vraag ik me ook af. Bovendien was zijn Frans zeer slecht.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 10:20   #48
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat ge ook niet vies bent van een steek geven hier en daar,dus steek ik maar is terug he!
Trouwens ik gebruik ook colgate
Af en toe moeten we wel een beetje lachen hè ?
Oud 26 januari 2005, 10:46   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik snap dat verschil maar al te goed. wat ik hier in antwerpen van TAK weet is dat ze affiches met een engelse slogan op met graffitti bespuiten en dat ze protesteren aan winkels omdat er engels op hun reclamedrukwerk staat. een winkel waar ze je trouwens altijd in het nederlands voorthelpen (america today, je waarschijnlijk wel bekend). bij mijn weten is dat geen openbare dienst. in brussel kunnen ze dus best een belangrijke strijd voeren, in antwerpen maken ze zich, naar mijn mening, eerder belachelijk.

verder vertelde ik een anekdote die ik grappig vond. ik snap echt niet waar jullie zo moeilijk over doen. ik vond zijn taalgebruik grappig, en het feit dat het iemand van TAK was maakte het voor mij nog grappiger. jullie vinden het niet grappig, mij goed hoor.
Ja, zoals hun "webstek" en hun "e-post". Voor de mensen die met hun tijd leven en die dus weten dat we in 2005 leven zal ik vertalen : hun website en hun e-mail. Maar ja, TAK verwerpt blijkbaar alle talen, behalve hun heilige Nederlands. Zielig.............
Oud 26 januari 2005, 11:54   #50
TAK
Vreemdeling

TAK's schermafbeelding

Standaard

Moesten TAK en Voorpost in het Nederlands geantwoord hebben:
- dan zou journalist er niks van verstaan hebben, wat een minderwaardig interview had opgeleverd
- er zou extra moeite nodig geweest zijn om interview verstaanbaar te maken voor het Waalse publiek (want er zou ondertiteling nodig zijn)
- dan zou uitzending op radio zogoed als onmogelijk geweest zijn

In alle geval verkleint dus de kans op uitdragen van uw boodschap en dat kan ni de bedoeling zijn bij zo'n aktie.

Waarom hadden ze dat beter niet gedaan:
- zelfs als ge voldoende vlot zijn in andere taal, kunt ge nog beter in uw eigen moedertaal antwoorden. interview afleggen is al moeilijk genoeg
- RTBF en RTL moeten maar tweetalige journalisten uitsturen naar reportage in Vlaanderen

Verder valt het mij op dat Bubbelkes zich vrolijk maken over kwaliteit van het Frans. Met jullie principe van "individuele tweetaligheid" zouden jullie zich beter vrolijk maken over de kwaliteit van het Nederlands van de journalisten (welk Nederlands?). Het bewijst een ding: "individuele tweetaligheid" is een plicht voor de Vlamingen opdat franstaligen zouden blijven kunnen gebruik maken van hun recht op "individuele eentaligheid"
Oud 26 januari 2005, 12:51   #51
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor mij moet er niks gesplitst worden,maar moet het spelleke wel eerlijk gespeeld worden,en als ik merk hoe hier Vlamingen door de mangel gehaald worden dan wordt ik opstandig.
Je hebt het mechanisme blootgesteld die de splitsing van BHV onvermijdelijk maakt. De Vlaming ligt inderdaad niet wakker van BHV. Maar hij ligt wel wakker van de minachting die de franstaligen hebben voor de Vlaamse standpunten. Die mensen misprijzen ons omdat we Vlamingen zijn, zo simpel is dat.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 12:57   #52
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ja, zoals hun "webstek" en hun "e-post". Voor de mensen die met hun tijd leven en die dus weten dat we in 2005 leven zal ik vertalen : hun website en hun e-mail. Maar ja, TAK verwerpt blijkbaar alle talen, behalve hun heilige Nederlands. Zielig.............
Look who's talking ! Woon jij niet in Frankrijk? De kampioen van de kunstmatige maatregelen om de eigen taal te beschermen? Vlamingen die het voor het NL opnemen zijn zielig, maar Fransen die Engelse opschriften verbieden zijn dat natuurlijk niet? Haal dat vlag af van je onderschrift of zwijg hierover. Je beseft zelf niet dat je twee maten en twee gewichten hanteert.
Oud 26 januari 2005, 13:37   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Look who's talking ! Woon jij niet in Frankrijk? De kampioen van de kunstmatige maatregelen om de eigen taal te beschermen? Vlamingen die het voor het NL opnemen zijn zielig, maar Fransen die Engelse opschriften verbieden zijn dat natuurlijk niet? Haal dat vlag af van je onderschrift of zwijg hierover. Je beseft zelf niet dat je twee maten en twee gewichten hanteert.
Het is maar een minderheid van de Franse bevolking die Franstalige termen gebruiken. Hetzelfde trouwens voor de Vlamingen met hun Vlaamse termen. De meesten gebruiken het Engels.
Oud 26 januari 2005, 13:43   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gelezen in de Metro, vandaag :

"Une motion sur l'élargissement �* Rhode.

Quatre conseillers communaux du groupe francophone majoritaire "Intérêts Communaux" de Rhode-Saint-Genèse ont déposé une motion demandant l'élargissement de la Région bruxelloise, si la Flandre ne reconnaît pas les Francophones comme minorité. Parmi les signataires de ce texte, on retrouve l'ancien député FDF Georges Clerfayt. La motion demande aussi, après l'arrêt rendu sur la circulaire Peeters, que chaque litige �* connotation linguistique soit confié �* une instance juridictionnelle dont la composition puisse garantir l'impartialité des décisions, �* l'image de la Cour d'arbitrage. Cette motion sera discutée demain. Les communes de Linkebeek, Crainhem et Wezembeek-Oppem ont déj�* voté des textes similaires."

En nog een faciliteitengemeente die voor de uitbreiding van Brussel pleit : Rhode-Saint-Genèse/Sint-Genesius-Rode.

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 januari 2005 om 13:47.
Oud 26 januari 2005, 14:23   #55
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Het is maar een minderheid van de Franse bevolking die Franstalige termen gebruiken. Hetzelfde trouwens voor de Vlamingen met hun Vlaamse termen. De meesten gebruiken het Engels.
À d'autres. De Fransen gebruiken veel minder Engelse termen dan de Vlamingen of Nederlanders maar dat is naast de kwestie. Ik heb het over de houding van de Franse overheid die wetten en reglementen heeft om het Frans als taal te beschermen en die op Europees niveau constant op haar achterpoten staat om het Frans te verdedigen tov het Engels. Je vindt dat niet zielig. Als Vlamingen zoiets doen is het wel zielig. Het is dat dat ik aan de kaak stel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be