![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens de europese richtlijnen zou je binnenkort niet eens meer op je ladder mogen. Nu vraag ik me af hoe schilders, dakwerkers, bouwvakkers, electriekers of weet ik veel allemaal dat gaan oplossen. Iedereen een schaarlift gaan geven of gewoon kappen met de handel? En waar ga je die altijd moeten zetten (modder, binnenkoeren, hallen, verdiepingen) En om die mee te nemen moet je dan alweer met 4x4 rijden want ze wegen te zwaar voor een gewone bestelwagen.
9/10 dat het meestal dat laatste gaat worden en iedereen aan de deur gaat vliegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Werkgevers zijn immers meestal niet dom.... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 3 februari 2005 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Jammer voor jou maar het klopt wat hij zegt![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Een ladder dien alleen om van verdieping te verander![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Zelf een gatje boren op de lader mag niet meer![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Verder ist gewoon een paraplu systeem voor de verzekeringen.[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Als je een vca tekent verbind je je ertoe om alle veiligheidsvoorschriften in acht te nemen![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Dus als er wat gebeurt, was den hoofdaannemer zijn handen in onschuld![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Want de onderaannemer heeft het gedaan![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Ook moeten we alle maand enkele papierke tekenen van de gebeurde ongevallen of bijna ongeval situaties en hoe die te kunnen vermijden(als je baas je daar de middelen niet voor heeft heb je pech)[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Anderzijds raak je minder en minder binnen in grote bedrijven zonder vca![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]T”is een vicieuze cirkel![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Eigenlijk een goede manier om de schuld in een anders schoenen te schuiven.[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]En t’is altijd den arbeider op de werf die betaalt![/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo, hoe schilders,ramenlappers enzo hun job gaan uitvoeren is hun probleem. van mijn part doen ze het op de oude vertrouwde manier, en slikken ze de boetes en kosten van ongevallen zelf. De alternatieven zijn er. Een simpele M ladder is al zo eentje, te koop in zowat elke doe het zelf zaak voor ongeveer 50 euro. Een professioneel model is wat duurder maar heeft meer mogelijkheden en langere levensduur.
Een simpele aluminium stelling om tot op 2 meter te geraken heb ik al te koop gezien voor €80. En persoonlijk denk ik dat de eenmalige investering in goed en veilig materiaal snel terugverdiend is. Ramenlappers die grote gebouwen doen kunnen meestal gebruik maken van de puitakelinrichtingen, of hebben de mogelijkheid zulke materialen te huren voor de eenmalige grote job.Gewoon doorrekenen aan de klant, simpel nietwaar. Ago, als de arbeider op de werf steevast de veiligheidsregels volgt, dan gaat er niks mis, en als het dan desondanks paraplusysteem VCA enzoverder toch misgaat, dan is er niemand "schuldig" en is het een echt ongeval. Geen stommiteit of onvoorzichtigheid. Ik had er een goeie truk voor. Als ik niet het adequate veiligheidsmateriaal te beschikking had, vroeg ik aan de verantwoordelijke een handtekening te zetten op een documentje dat ik bijhad. Een lijstje van situaties en voorwerpen met een 2 blokjes erachter, ja/neen. Met op de achterzijde het standaard contract van mijn werkgever. Meestal was dat voldoende om de situatie volgens het boekje veilig te maken. Desondanks dat alles heb ik toch verschillende near misses gehad die dodelijk hadden kunnen aflopen.
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doet u maar hoor, mij niet gelaten.
![]() |
![]() |
#46 |
Gouverneur
|
![]() Het is niet zo zeer veiligheid op het werk die dodelijke slachtoffer eist hoor. Heb hier ergens gelezen over stress en overuren en meer van die dingen. Daar wringt het schoentje tegenwoordig. Mijn broer ligt ook al onder de grond, veel te vroeg trouwens. Hij was pas 38 jaar en is gestorven aan een hartaanval. Hij heeft dus ook z'n pensioen niet gehaald, hij werkte zich wel kapot. Deed veel overuren, was bijna nooit thuis daardoor. Maar hij is er ver mee gekomen. Liet drie kinderen en een vrouw na, wat moeten die nu zonder vader. Hij deed alles om zijn kinderen een goed leven te geven. Overuren maken, een tweede job nemen. Wat heeft het mogen baten? Ik vrees dat mijn broer niet de enige zal blijven maar dat nog heel wat gezinnen verder zullen moeten zonder een vader of moeder, omdat deze overleden zijn aan de gevolgen van stress en oververmoeïdheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de werken het gebruik van stelling of hoogtewerker niet rechtvaardigen mag je op de ladder werken. Zo simpel zit het dus in elkander. Er is geen wet die het verbied, in bovenstaande geval. Ben je zelfstandige dan heb je al helemaal geen beperkingen meer! Lees uw vca maar nog vele keren door allemaal, ik weet niet of het "daar" in staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een hobby stelling van twee meter wat ga je daar mee doen? Plafond afwassen? Jongens, ik zit al gans mijn leven iedere dag op ladders. Maak mij eventjes geen blaaskens wijs. Al mijn ladders zijn gekeurd en beveiligd, waarschijnlijk nee heel zeker heb ik veel beter materiaal in huis dan ieder ander hier aanwezig. Er zitten zelfs spandraden in tegen breken! En hoogtewerkers huur ik ook geregeld maar het blijft een feit dat je die niet overal kan plaatsen en terug moet vallen op ladders. Veilig is nooit maar geen enkel attest kan daar iets aan veranderen en dat is mijn "stelling". En hoogtewerkers kippen ook al eens hoor, hangbruggen duiken ook al eens opzij of naar beneden en stellingen vallen geregeld omver. Tot een tijd geleden deden we zelfs geregeld aan alpinisme climbing van gevels; aan een touw naar beneden komen. Voor degenen die het niet weten, dat ligt niet eens vast maar je legt gewoon een balk (ijzer) van circa 3 meter met ballast op het uiteinde. Ik zou met plezier een hoogtewerker kopen en daar niet meer afkomen, alleen de klanten willen niet betalen en gaan dan bij de ander! Dus practical not done. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Gouverneur
|
![]() Juist ja, bij een arbeidsongeval wordt de werkgever en de ploegchef of werfleider eerst verantwoordelijk gesteld voor hetgeen gebeurd is. Zij zijn immers verantwoordelijk voor wat hun personeel doet! Maar deze zulle steeds beweren dat zij alle maatregelen hebben getroffen en waar staat de arbeider dan??? Nergens!! Want dan wordt deze zelf verantwoordelijk geacht voor zij daad of voor het niet opvolgen van veiligheidsmaatregelen. Het is wel zo dat er op heel wat werven niet zo strikt wordt omgegaan met al die regeltjes en matregelen. Als er zich dan een ongeval voordoet gaat men snel een aantal dingen toch gaan doen en of plaatsen, nog voor de hulpdiensten ter plaaste zijn. Zo blijven zij buiten schot. De verzekering zal dan geen enkele uitkering doen naar het slachtoffer toe. Omdat men alleen maar kan vasstellen dat deze zelf in de fout ging. Heel dikwijls is op werven geen veiligheidsmateriaal aanwezig omdat het teveel zou kosten. als het er dan toch is ligt het meestal in een container of zo. Omdat deze hulpmiddelen teveel tijd in beslag nemen om deze te gebruiken. deze containers zijn mestal ook op slot en geen enkele werknemer, buiten de werfleider en de werkgever hebben hiertotoegang. Als er dan iets gebeurd dan is deze snel geopend om toch sdat materiaal eruit te halen en te plaatsen en/of te gebruiken. Voordat de hulpdiensten er aan komen. Dus meer controles op werven is echt nodig! Maar dit deel van het forum gaat eigenlijk niet om deze veiligheidsmaatrelen, maar om werkdruk, stress en de gevolgen daarvan. Dus terug naar het thema zelf AUB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo, je komt hier beweren dat er geen boetes en ongevallenverzekeringen zijn in verband met het niet naleven van veiligheidsvoorschriften, en dat als er geen direct bruikbare alternatieven zijn de veiligheidsnormen mogen overtreden worden.
Je haalt het zelf aan, als het gebruik van stelling of hoogtewerkers geen optie is, dat er zelfs alpinisten ingezet worden. Alsof een ervaren alpinist zonder gedegen kennis aan een jobke zou beginnen zonder goed materiaal, of veiligheidstouwen en andere veilighheidsmaatregelen. En die hoogwerkers/alpinisten zijn ook niet de goedkoopsten nietwaar. Mis, indien er een ongeval op de werf gebeurd is de ernst die bepaald wie er zich mee komt moeien. Een timmerman die zijn duim platmept wanneer ie een spijker aan het slaan is, daar word niet moeilijk over gedaan. Een persoon die van een distileertoren afdonderd en de rug breekt, daar komt op zijn minst een hele rits verzekeringsmensen op af, die de schuld op de werkgever willen steken om zo de verzekeringskosten niet te moeten betalen. Als iemand na een ongeval overlijd komt het gerecht er nog eens bij, en kan de aanklacht gaan van onvrijwillige doodslag, tot moord ,indien aangetoond kan worden dat de werkgever de werknemer verplichte in onveilige omstandigheden te werken. Nu zullen werkgever en verzekering in het laatste geval de schuld op de werknemer proberen te steken, want een dooie is niet zoveel eisend. In het geval dat de verongelukte een VCA had, kunnen de betrokken partijen hun paraplu opentrekken en vermelden dat de verongelukte zelf de mogelijkheden en kennis had om de werken niet uit te voeren tot de veiligheid gewaarborgt word. Alsdus de verantwoordelijke is voor het gebeuren. Ik als VCA houder beging dus niet aan werk in onveilige situaties. Als onderaannemer sta ik zelf in voor de veiligheidmaatregelen, en die zijn dus door te rekenen aan de opdrachtgevers.Als werknemer is het aan mijn werkgever me te voorzien van alle veiligheidsapparaten, en me de mogelijk te geven de situatie volgens de geledende normen, die zeer duidelijk zijn beschreven in dikke boeken, veilig te maken. Wat betreft foefelen na een ongeval, of vervalste rapporten. Indien het gerecht erbij komt is dat tervergeefse moeite ,en een extra misdrijf.Waardoor de werkgever zowiezo in dikke mest komt.([size=1]tenzij de nodige steekpenningen worden rondgedeeld[/size]). Bij kleinere ongevallen is het wel schering en inslag , omdat anders de verzekeringen helemaal niks uitbetalen. Maar kom, een ongeval is [size=1]meestal [/size]niet moedwillig, maar wel voortgesproten uit verschillende oorzaken. En ja werkdruk en de wens een jobke zo snel mogelijk gedaan te willen hebben zijn veelvuldig oorzaak. Ook gebrek aan kennis is dodelijk. En dat laatste is eigenlijk erger. Maar tja, onmondige of domme werknemers zijn goedkoper en makkelijker te vervangen. Vandaar de importarbeiders om vuile jobkes op te knappen door de jaren heen. Bijvoorbeeld vroeger in de steenkoolmijnen, of in de petrochemie, waar de ene onderaannemer een andere in onder aanneming neemt,die op zijn beurt een uitzendkantoor vraagt mensen te sturen. Soms met doden tot gevolg, Of anders een milieurampje- zie de brand op de terreinen van de Marly herft 2003. Besparen op veiligheid kost uiteindelijk mensenlevens. En die zijn onbetaalbaar. Is dat nu een universitaire prof met 3 nobelprijzen op zijn palmares, of een wortelverzamelende bosjesman.
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Heel wat werknemers staan onder druk van hun werkgever, die ermee drijgt hen te ontslaan als zij niet doen wat hen gevraagd wordt. Waardoor nog heel wat werknemers dan toch maar aan het werk gaan. Anders hebben ze geen brood op hen plank he! Dus je moet niet de schuld van arbeidsongevallen altijd afschuiven op de wernemer he!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah Dekoster, daarom dat ik het ook vermelde dat onmondige, bange of domme werknemers makkelijker vervangbaar zijn.
Maar iemand ontslaan die goed weet waaraan en waaraf, dat kan zeer kostbaar worden. Zeker als aangetoond kan worden dat de werkgever moedwillig mensen in gevaar brengt. Vakbonden smullen van zo'n zaken trouwens. Trouwens, een werkgever die me in gevaar wil brengen om een job wat sneller gedaan te krijgen of me wil ontslaan, laat die maar me ontslaan. Werk genoeg voor mensen die in een job komen waar het gevaarlijk kan zijn. Bouw, Petrochemie,afvalverwerking, zware industrie, noem maar op. De meeste werkgevers in die sector roepen al langer dat ze geen mensen met ervaring vinden.
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat niet wil zeggen dat wij "alles" doen! Wij beslissen nog voor de klant wanneer iets onveilig is en maken hem daar serieus attent op. Is het nodig om extra materiaal aan te sleuren, dan doen wij dat natuurlijk. Citaat:
Bij mij niet, iedereen wordt minstens een jaar begeleid alvorens hij iets of wat omhoog gaat. De eindbeslissing ligt bij ons altijd in handen van degene die bezig is, hij mag altijd beslissen iets niet te doen. Daar zijn "wij" bijzonder soepel in! Dagen dat het bv iets te hard aan het waaien is worden alle hoogte's al stopgezet tot beter weer. Gladde vloeren, andere problemen worden zoveel mogelijk bijgehouden. Assistentie op aanvraag is altijd zonder probleem, al was het maar om een uur de ladder extra vast te houden terwijl de andere er op bezig is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja Mambo, als je je best doet om de job veilig en snel uit te voeren, en alles gaat goed ben je een brave burger. Maar O wee als je 1 keer een ongeval binnen het bedrijf hebt, en de verzekering kan aantonen dat het een inbreuk was op de veiligheidsreglementering, ben je als werkgever de lul. Maar de verongelukte zit met de miserie. Zeker als de werk/opdrachtgever ervanonder probeert te kronkelen door de schuld op de onveilig werkende werknemer te steken.
Ikzelf neem gewoon geen risico's. Simpel. ik had beter dat VCA attest niet gehaald, want dat schuift een boel verantwoordelijkheid in mijn nek.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zo zitten we met een hoge werkdruk nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel onthullende uitleg. Maar de slachtoffers van stress zullen zelf niet gauw spreken ( hoewel een paar dat hier wél deden) want dan zijn het doetjes en dat staat zo zielig hé - de populisten van het patronaat weten wel hoe ze dat moeten afstraffen, zieligheid. Het beste is, je tijdelijk of definitief werkonbekwaam laten verklaren, desnoods bij een psychiater, en een tijdje of definitief op een zuiders strand gaan liggen. Zo ken toch ik een paar ontsnapten. Laatst gewijzigd door eno2 : 15 februari 2005 om 16:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht toch dat de bouw bij een van de gevaarlijkste beroepen hoorde, (als ik mij goed de statistieken herriner ). Hebde zo al eens gezien hoe ze een torenkraan ineenzetten ? of een stelling zetten, ... Jezus, dan snapte hoe het komt dat er daar af en toe eenen aftottert. veiligheidsnetten, of riemen, ... dat is allemaal te moeilijk, kost teveel tijd en geld... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doen jullie zo aan alpinisme ! ? en alst regent en de vloer ligt wa vettig, ! ? dan slaade toch wel met uw spel tegen de stenen ? ... |
|
![]() |
![]() |