Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2005, 22:01   #41
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Ik verwacht helemaal niks

Het verhogen van het volume geld = inflatie.

M a w : inflatie is de ballon opblazen ofte bellen maken.
( in de hoop dat 'de rest' wel zal volgen, de rest zijnde goods en employment )

Defining Inflation and Deflation
Webster's says, "Inflation is an increase in the volume of money and credit relative to available goods," and "Deflation is a contraction in the volume of money and credit relative to available goods." To understand inflation and deflation, we have to understand the terms money and credit.

zie http://www.elliottwave.com/deflation/

sleutelzin : The price effects of inflation can occur in goods, which most people recognize as relating to inflation, or in investment assets, which people do not generally recognize as relating to inflation

Laatst gewijzigd door Knipp : 6 februari 2005 om 22:14.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2005, 22:05   #42
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dan komen de Polen. Zij hebben voor mij evenveel recht op het geld van schoonmaken dan Vlamingen. Ik ben voor vrije migratie. Net als Von Mises trouwens. Als je dan toch zijn sites citeert...
Ook als ze hier in een ondergelopen kelder moeten overwinteren ? Gisteren nog zo'n verhaal gehoord...

De werkelijkheid is niet altijd even mooi als de theorie,
van mij mogen de polen komen, maar ik verwacht wel wat 'integratie'problemen...
Oud 6 februari 2005, 22:44   #43
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

van de 'guru of the decade ' :

http://www.financialsense.com/transc...echter2003.htm

als het enkel gurutalk is, moet iemand het maar ontkrachten ...
Oud 6 februari 2005, 23:02   #44
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Polen overspoelen Nederlandse arbeidsmarkt

Citaat:
Dan komen de Polen. Zij hebben voor mij evenveel recht op het geld van schoonmaken dan Vlamingen. Ik ben voor vrije migratie. Net als Von Mises trouwens. Als je dan toch zijn sites citeert...
Mag ik hier een artikel plakken, dat ik louter toevallig heden op het net vond?

Citaat:
[size=3]Polen overspoelen Nederlandse arbeidsmarkt[/size]

In Nederland werken veel meer Polen dan eerder werd aangenomen. Volgens de Raad van Werk en Inkomen (RWI) hadden vorig jaar tussen de 34.000 en 53.000 Polen hier een baan. Het ministerie van Sociale Zaken neemt maatregelen om de verdringing van Nederlandse werknemers te stoppen.

In januari meldde Sociale Zaken nog dat in 2004 in totaal 25.000 werkvergunningen waren verstrekt. Het ging daarbij niet alleen om Polen maar om alle Oost-Europeanen die sinds de uitbreiding van de Europese Unie gemakkelijker in Nederland aan de slag kunnen. Het Centraal Planbureau (CPB) rekende eerder op een toestroom van maximaal 10.000 Oost-Europeanen bovenop de al circa 10.000 seizoenswerkers die naar ons land komen.

Vooral de Polen veroorzaken een hogere instroom. De RWI wijst erop dat veel van de in Nederland werkzame Polen beschikken over een Duits paspoort. Net zoals Duitse burgers mogen zij zonder belemmering in Nederland werken. ’Gewone’ Polen hebben een werkvergunning nodig.

Minister De Geus van Sociale Zaken maakte vrijdag maatregelen bekend om verdringing van Nederlands personeel te voorkomen. Door uitbreiding van wetgeving wil hij buitenlandse bedrijven dwingen dat ze hun in Nederland gedetacheerde krachten betalen volgens de bedrijfstak-CAO’s. Nu geldt deze bepaling alleen nog in de bouw.

In andere bedrijfstakken hoeven buitenlandse werkgevers die in Nederland werknemers detacheren, nu slechts te voldoen aan het wettelijk minimumloon en geldende minimumvoorwaarden op bijvoorbeeld het gebied van werk- en rusttijden, vakantiedagen en veiligheid op het werk. De Geus constateert dat nu bijvoorbeeld in de land- en tuinbouw duidelijk sprake is van oneerlijke concurrentie door bedrijven "die via allerlei trucs" goedkopere Poolse arbeidskrachten inhuren.

Volgens RWI-voorzitter Van Zijl zal de maatregel van de minister "de toevoer van Polen wel wat afremmen, maar niet stoppen". Het zijn volgens hem niet alleen Poolse werknemers die Nederlanders verdringen. Polen mogen namelijk als eenmansbedrijfje gewoon hier werken, waardoor Nederlandse bedrijven toch kunnen besparen op hun arbeidskosten. "Afgezien van het feit dat deze zelfstandigen niet gebonden zijn aan het Nederlandse minimumloon, zijn er dan ook mogelijke voordelen in de sfeer van belasting en sociale premies", aldus het RWI.

De adviesraad noemt het verder opvallend dat Polen die als werknemer hier komen niet per definitie goedkoper zijn dan Nederlandse werknemers. Werkgevers in de land- en tuinbouw, de vleessector en de bouw vinden de motivatie van Nederlanders vaak gebrekkig en Polen een stuk productiever.

Voor de andere bewindspersoon die over de Polen gaat, staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken, is het rapport van de RWI een extra motivatie om actie te ondernemen. Volgens de woordvoerster van de staatssecretaris wordt het beeld onderstreept dat er wat gedaan moet worden aan de verhouding tussen Polen die in Nederland werken, en de uitkeringsgerechtigden die in de land- en tuinbouw aan de slag gaan.
....
http://www.dft.nl/nieuws/7346094/Pol...eidsmarkt.html
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2005, 23:11   #45
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Geus constateert dat nu bijvoorbeeld in de land- en tuinbouw duidelijk sprake is van oneerlijke concurrentie door bedrijven "die via allerlei trucs" goedkopere Poolse arbeidskrachten inhuren.
De zon is ook oneerlijke concurrentie voor de kaarsenmakers. Moet de zon dan ook verboden worden?
Lees verder in mijn onderschrift.

En ja, ik ben consequent pro vrije migratie. Eventueel met quota zoals in de VS. Maar voor mede-EU-landen vind ik niet dat die quota moeten gelden.

Ik zie niet in waarom die Polen niet in een ondergelopen kelder mogen gaan wonen om dan heel de dag keihard te werken. Als zij daar beter van worden, waarom niet?
En als ze er niet beter van worden, dan zullen ze wel teruggaan naar Polen.
Oud 6 februari 2005, 23:32   #46
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Alles bij elkaar: stél dat de economie van de VS en de wereldeconomie inderdaad zullen crashen door het slechte beleid van de VS. Dan is er niks dat wij daar nu tegen kunnen doen.

Wat wij wel kunnen doen is onze arbeidsmarkt hervormen. Blijkbaar zijn daar enorme problemen. En blijkbaar werkt de arbeidsmarkt van de VS veel beter, ondanks hun slechter monetair beleid. Zowel als de economie van de VS crasht als wanneer hij niet crasht doen we er voordeel bij.

En om wat meer ontopic te antwoorden: Murray Rothbard schreef ooit het geniale boek "The Great Depression".
http://www.mises.org/rothbard/agd.pdf
Daarin staat heel goed te lezen hoe de grote crisis in 1930 werd veroorzaakt door het monetair beleid van de VS maar vooral ook door de reactie van de verschillende landen op die crash: protectionistische maatregelen, meer staatsinmenging in de economie, ...

Zijn er lessen uit te trekken? Ja: terug naar een marktgebaseerde rente (zoals bij bvb goud). Maar gezien het huidig beleid van de ECB op dat vlak eigenlijk niet zo slecht is maakt dat niet zoveel uit. En het beleid van de VS kunnen wij eigenlijk enkel aanpassen door het goede voorbeeld te geven.
(Alan Greenspan himself is trouwens ook voorstander van zo'n marktgebaseerde rente, met wat googlen vind je wellicht wat artikels van hem die dat bepleiten).

Het tweede: Niet teveel ingrijpen in de economie. Maar daar moet ik niet al teveel uitleg bij geven zeker. (wat ook niet wil zeggen dat er totaal niet ingegrepen moet worden natuurlijk).
Oud 6 februari 2005, 23:35   #47
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Voor zij die het googlen niet goed beheersen:
http://www.usagold.com/gildedopinion/Greenspan.html
Oud 6 februari 2005, 23:44   #48
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zij die het googlen niet goed beheersen:
http://www.usagold.com/gildedopinion/Greenspan.html
naast het feit dat dit een mooi pleidooi is voor de goudstandaard, lees ik hier toch duidelijke punten van gelijkenis tss de crash van de jaren dertig en wat ons nu boven het hoofd hangt ...

Laatst gewijzigd door Knipp : 7 februari 2005 om 00:10.
Oud 7 februari 2005, 10:46   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Met dat verschil dat bij de crash van de jaren dertig (die bijna rechtstreeks resulteerde in WO2) nog geen kernwapens vrij de omloop deden, biologische wapens gemakkelijk te verkrijgen waren en terroristische organisaties nog niet vrij de wereld konden doortrekken. Een herhaling van het jaren dertig scenario zou het jaren veertig scenario in veelvoud kunnen tot gevolg hebben.

Nu, ik wil geen paniek zaaien hoor
Oud 7 februari 2005, 12:09   #50
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Wat de goudstandaard betreft, hoe zit dat nu finaal ?
Ergens anders las ik dan weer dat pas onder Nixon de band tussen goud en papiergeld finaal werd doorgeknipt ?

Ik ben er nog lang niet uit.
Het gescheld op fiat money, de pleidooien voor gold, liberalisme �* la Mises, het spook van de deflatie, gurutalk of wetenschap ?
Veel neoliberale analyse maakt toch een fin de siècle indruk,
komt nogal 'schools' over... Het is wel krachtig verwoord,
maar ik wil wel nog es het econometrisch model zien.

Veel van die economische analyses staan ook mijlen ver van de politieke realiteit.
Lees bvb maar n keer het huidig regeerakkoord, en vergelijk het met wat je vindt op de site van het Mises instituut. Het lijken wel andere planeten 8)

Laatst gewijzigd door Knipp : 7 februari 2005 om 12:25.
Oud 7 februari 2005, 12:57   #51
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Lees bvb maar n keer het huidig regeerakkoord, en vergelijk het met wat je vindt op de site van het Mises instituut. Het lijken wel andere planeten 8)
Inderdaad. Op zich niet zo verwonderlijk. Er is niet 1 economische waarheid. Keynes en Von Mises staan bvb pal over elkaar.
Oud 7 februari 2005, 12:58   #52
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
naast het feit dat dit een mooi pleidooi is voor de goudstandaard, lees ik hier toch duidelijke punten van gelijkenis tss de crash van de jaren dertig en wat ons nu boven het hoofd hangt ...
Eén van de grootste verschillen is dat de dollar nu veel minder belangrijk is als wereldmunt. Dat de vrijhandel nu in sterke akkoorden vastligt. Dat niet enkel de VS maar ook China en India economische motoren zijn. Dat er geen verdrag van Versailles is.

Anderzijds is er ook de opkomst van het nationalisme in de VS en Europa...

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 7 februari 2005 om 13:06.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 12:59   #53
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de grootste verschillen is dat de dollar nu veel minder belangrijk is als wereldmunt.
Zie je nog verschillen ?
Oud 7 februari 2005, 13:00   #54
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Op zich niet zo verwonderlijk. Er is niet 1 economische waarheid. Keynes en Von Mises staan bvb pal over elkaar.
Suggereer je nu dat het regeerakkoord Keynesiaans is ?

Ondertussen nog n link.

http://www.libertarian.nl/NL/archives/001854.php

n andere invalshoek op internationale schuld

Laatst gewijzigd door Knipp : 7 februari 2005 om 13:03.
Oud 7 februari 2005, 13:08   #55
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Suggereer je nu dat het regeerakkoord Keynesiaans is ?
Het houdt het midden tussen neo-liberaal en Keynesiaans.
Oud 7 februari 2005, 13:08   #56
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zie je nog verschillen ?
Ik heb de post nog wat aangevuld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be